wedstrijdkalender 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bella24

Re: wedstrijdkalender 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:31

Ik vind het juist heel goed om het zo voor te bereiden! Veel mensen realiseren zich niet hoeveel impact het reizen, het wedstrijdterrein, het keuren etc. etc. allemaal heeft op een jong/onervaren paard. En dan balen ze ervan dat de hartslag bij het hypernerveuze paard niet zakt...

Ik zou graag zien dat meer mensen zo zorgvuldig deze dingen uitstippelden voor hun paard. Je hebt er in de toekomst alleen maar plezier van als je nu kleine, veilige stappen zet! OK dan!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:05

dat klopt maar voor de afstand hoef je het niet te doen en daar leek het in de eerste instantie op, dat ze het puur voor de afstand deed dat het anders te lang was. Maar om het op deze manier te doen is prima.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 07:57

Ik vind de afstand in combinatie met het hele wedstrijdgebeuren (waar ik veel stress bij verwacht) inderdaad te lang.
Ik ben eerder met een jong paard gestart. Kon de afstand prima aan, maar door de stress (paarden die af en aan lopen, een dierenarts die aan je staat te frutten enzovoorts) bleef de hartslag bij de P/A en eindkeuring hoog. Dat is niet leuk voor ruiter en paard. Dus ik heb besloten dat ik sowieso stop en de P/A. De eerste keer heb ik dan minder stress over de hartslag en kunenn we ons lekker richten op het doel van die wedstrijd; wennen aan keuringen en wdestrijd terrein.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:17

de wedstrijden die ik doe, vooral in het begin van het seizoen zijn voor mijn nog jonge paard ook een voorbereiding op de rest van het seizoen. Ik verwacht in helchteren bijvoorbeeld niet metteen een lage hartslag.

Het fijne is wel dat onze eerste wedstrijd metteen wel eentje is die héél kortbij is. De reistijd is ongeveer 10 minuutjes met de vrachtwagen Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:45

Het klopt wel dat een wedstrijd (mentaal) belastend is door het hele gedoe eromheen: transport, vreemd terrein, heel veel vreemde paarden, opgewonden baasje, keuringen etc. Dat is eigenlijk ook de belangrijkste reden dat ik altijd 3 of 4 weken tussen wedstrijden wil houden (een enkele keer 2). Niet zozeer voor het lichamelijke aspect, als wel voor het mentale. Ik wil dat het leuk blijft voor mijn paard, dat hij weer fris en met plezier op de trailer stapt voor het volgende tripje. :)

Nu denk ik zelf dat dat stukje van de P/A terug naar de finish niet zoveel impact zal hebben; je moet toch terug naar het terrein (met de trailer dan?), dan weer afladen, nakeuren (want dat moet altijd, al ben je op de P/A gestopt), weer opladen etc. Het is niet zo dat je dan van de P/A direct naar huis kan. Dus ik zou er dan zelf eerder voor kiezen om rustig terug te rijden, dat lijkt me leuker en rustiger voor het paard dan het hele gedoe weer met de trailer...
Maargoed, dat moet je zelf bepalen, je hebt er duidelijk goed over nagedacht. :)

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:17

Ik heb er zelf trouwens voor gezorgd dat mijn jonge paard de eerste keer een vriendje bij zich had. De hele dag mochten ze bij elkaar blijven en zeker als dat andere paard ervaren en lekker nuchter in z’n kop is, geeft dat heel veel steun. Daarnaast een korte klasse I van 26 km en dan in een rustig tempo hobbelen… Een mooie, ontspannen kennismaking met de endurance was dat! *D

Soest zal trouwens rond de 29-30km worden dit jaar. De route loopt door de Soesterduinen. Als je thuis niet in mul zand traint dan is dit geen lichte wedstrijd.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:24

Ik sta nu in Soest (Willemshoeve), vandaar die keuze.

Mijn oudere merrie zou dit jonge paard gaan begeleiden, maar die kan ivm atrose niet meer starten. De fjord loopt ook endurance maar de tempo's zijn dermate verschillende dat niet fijn rijden is.

Ik weet dat je vanaf de P/A niet direct nar huis gaat, maar ik verwacht dat ik (en ik ken mijn dame een beetje) een hoge hartslag heb bij de P/A. Dan kan ik er voor kiezen om mijn zinnen erop te zetten om door te willen rijden of om rustig binnen te komen en haar de tijd te geven om aan die keuring en het af en aan lopen van paarden te wennen.

Ik sta natuurlijk altijd open voor andere ervaringen, ik wil natuurlijk het beste voor mijn paard :) Ik wil gewoon voorkomen dat ik bij de finish een paard heb dat helemaal uitgeput is door alle nieuwe ervaringen en dat haar eerste (nou ja, vorige jaar kinderendurance) wedstrijd geen leuke ervaring wordt.
Het gaat om deze merrie:
http://i4.photobucket.com/albums/y138/h ... G_2277.jpg

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:38

Onze planning is
Ommen
Zelhem
Onstwedde
Ommen/Vilsteren...

Weet iemand info over de end Onstwedde, mooie rit enz???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:07

Voor zover ik weet gaat onstwedde niet door ;)

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:40

op de knhs-site staat idd dat onstwedde is afgelast. (de endurance iig, de mendurance gaat volgens mij wel door...)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:25

Onstwedde is inderdaad gestop. Mendurance neemt iemand anders over.
Voor de endurance in die regio zijn wij uiteraard een uitstekend alternatief. Tevens hebben we GEEEN zware route.
Wel hebben we een minimum aantal van 80 inschrijvingen nodig om de wedstrijd door te laten gaan.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:50

Komt vast goed Arnoud! ;)
Wij komen iig al met z'n 3en, dat moet toch iets helpen! 8-)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:21

Arnoud schreef:
Voor de endurance in die regio zijn wij uiteraard een uitstekend alternatief. Tevens hebben we GEEEN zware route.
Wel hebben we een minimum aantal van 80 inschrijvingen nodig om de wedstrijd door te laten gaan.

Kan deze niet op de knhs site vinden..Daarbij moeten we rekening houden met de sgmw..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:33

Echwel schreef:
Arnoud schreef:

Kan deze niet op de knhs site vinden..

Hij staat er toch gewoon bij hoor:
26-04-2009 Westdorp (Endurance Drentsche Loo-rit) info@utopia-equestrian-endurance.eu

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:04

Onze planning :
22/03 Villers Poterie: 30 km
28/06 Dinant: 40 km
26/07 Beauraing: 40 km
13/09 Yves Gomezee: 60 km

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:17

weet iemand of udden doorgaat die staat namelijk niet op de planing op de der site??

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:59

Dat is nog de planning van 2008, die van 2009 moet nog op de dersite geplaatst worden. Aart is info over de wedstrijden aan het verzamelen voor de site. (Moet die van ons nog inleveren)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:02

Nina_rex schreef:
Hij staat er toch gewoon bij hoor:
26-04-2009 Westdorp (Endurance Drentsche Loo-rit) info@utopia-equestrian-endurance.eu

Dat wordt hem helaas niet, net Ommen gehad, week later sgmw en het is mijn verjaardag, helaas....

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:04

Goh, nog iemand gevonden die op 26-04 jarig is.........

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:35

Ik wil Westdorp ook zeker rijden :-)

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:41

ik had westdorp wel graag willen rijden. en het is ook niet heel ver weg..
maar ik heb kootwijk in de planning om mn eerste klasse 2 te rijden..
misschien volgend jaar?!

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:22

onze planning :
alle wedstrijden in Vlaanderen en Wallonie als we thuis zijn en als het paardje fit is. Maw we zien wel. Wel opbouwend qua afstand natuurlijk.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:47

is er iemand die weet of er eind oktober weer in Mons (Ghlin) gereden wordt? Op de officiele zie ik het niet staan, maar ik dacht het wel gezien te hebben op die van vlp, maar dan staat YG er weer bij hen niet op ... ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:34

Arnoud schreef:
Goh, nog iemand gevonden die op 26-04 jarig is.........

Ook hier op die dag een verjaardag en daardoor niet kunnen starten. :=

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:06

SFCAP schreef:
is er iemand die weet of er eind oktober weer in Mons (Ghlin) gereden wordt? Op de officiele zie ik het niet staan, maar ik dacht het wel gezien te hebben op die van vlp, maar dan staat YG er weer bij hen niet op ... ???

Geloof dat ik ergens gelezen heb dat Ghlin verplaatst is naar Mont Le Soie.