Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:28

Idd vergunningen zijn buiten de kosten, bijna niet te verkrijgen op de Veluwe ;(

Zijn er gisteren nog ruiters in Montferland gestart? Wij hebben genoten! De ruiter welke ik begeleide (12 jaar overigens) haalde een mooie 1e plaats. We hebben lekker tempo kunnen maken en laatste stukje vlak uit kunnen stappen. Mooie training voor Arie! Nog mooiere prestatie van de ruiter! Het zal je achtertuin maar zijn daar <3

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:35

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:55

Ja ik mijn meisje had haar debuut daar. <3

Doel was uitrijden niet teveel stress opbouwen en haar veilig en goed naar de finish loodsen.
Dat is gelukt bij de voorkeuring dacht ze dat ze op show was maar ze leert snel.
Ze liet de massa start gaan zonder problemen en daarna hebben we onze eigen rondjes gemaakt.

Hele mooie waardes drinken uit plassen koelen van boven nog beetje oefenen was net te spannend.
Vetgate keuring mooie aanbied tijd eten en drinken en een normale locomotie.
2 de rondje had ze dipje op gegeven moment even lekker kunnen galopperen toen knapte ze weer op.
Mais velden zijn niet haar ding daar ging de rem erop maar al met al een fit en blij paard wat echt wel moe was in haar koppie maar zonder gekke dingen echt super goed haar dag heeft door staan.
Dus ondanks we laatste waren heb ik gewonnen :j

little_birdy

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:40

Klinkt goed !
Super natuurlijk dat je juist je doel bereikt hebt dat is het allerbelangrijkste

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 13:42

Wat een heerlijk ervaring scooby! En ja bij een debuut is het uitrijden toch de focus, heb je meer tijd om te genieten :D

Super leuk zulke trainingen Birdy, wat ene gaaf paard heb je :)

Ik heb gister voor het eerst weer op Clara gereden na haar diagnose, een rondje 45 min stappen. Ik heb er nog niet helemaal van kunnen genieten, veels te bezorgd om van alles en nog wat :+ Maar dat komt nog wel. Ze heeft erg last van gevoelige hoeven nu ze zonder ijzers staat, dus op de harde paden was ze erg gevoelig maar op de zachte stukken liep ze eigenlijk zoals 'normaal', dus dat voelde gewoon goed :) Ze was vandaag hartstikke fris en jaagde achter de fazanten aan in het weiland :+ Moet 'r niet vertellen dat ze niet te veel mag rennen en springen, want elke dag heeft ze ff haar gekke 10 min :')

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:05

Ik was er gisteren ook bij :D
NK was vorige jaren in Brabant (Someren en Stippelberg) dus dit is wel al beter voor de mensen uit het noorden denk ik.

billy3105 schreef:
Het zal je achtertuin maar zijn daar <3

Laat het nou onze achtertuin zijn :')

Het was voor mij een super hectische dag maar uiteindelijk heeft iedereen de juiste uitslag *\o/* Volgend jaar kan ik hopelijk eindelijk zelf meedoen!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:09

nessinator schreef:
Volgend jaar kan ik hopelijk eindelijk zelf meedoen!

Weet jij toevallig dan al waar het volgend jaar is _/-\o_

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:21

Ik denk dat nessinator het over deze wedstrijd heeft, en niet over het NK. Die locatie wordt op z'n vroegst pas bekend gemaakt als de wedstrijdkalender verschijnt, en misschien zelfs nog wel later.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:44

Hilli schreef:
Ik denk dat nessinator het over deze wedstrijd heeft, en niet over het NK. Die locatie wordt op z'n vroegst pas bekend gemaakt als de wedstrijdkalender verschijnt, en misschien zelfs nog wel later.

Misschien omdat ze dit mee hielp dat ze iets had opgevangen :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:28

Zou denk het mooiste zijn als het nk een beetje een ronde door het land gaat doen, volgend jaar Drenthe ofzo en dan weer wat afzakken en zo steeds z’n rondje doet. Is het steeds voor iemand in de buurt toch?

Ik werd wel echt gelukkig op het start terrein, al die slaaptentjes die er stonden, gewoon weer simpel nationale gezelligheid! Kwamen random mensen (vrienden en vreemde) praatjes maken. Ik blijf het een mooie sport vinden <3
Ik geef eerlijk toe dat de motivatie de afgelopen weken echt bijna niks was. Beetje tegen heug en meug m’n rondes gereden voor de training maar nu weet ik weer waar ik het allemaal voor doe :D deze gezelligheid en samen met je paard op pad zijn <3

Hoe zitten jullie nu in de dekens? Arie is mooi geschoren, maar vond t zo warm vandaag dat ik m bloot wilde laten. Maar hoor nu regen en onweer aankomen. Dus ga maar even snel een deken op doen denk ik

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:47

billy3105, beetje rouleren zou idd geen slecht idee zij, of gewoon centraler in het land :D

Hier 2 weken terug geschoren en gelukkig heb ik ze bij huis staan, dus dek op, dek af. ‘s nachts hier dek op, want ze staat 24/7 buiten. Bij twijfelachtig weer heeft ze vliegendek op en vandaag zo warm dus zonder dek. Wat ik morgen ga doen nog geen idee, denk goed weer in de gaten houden :o

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 06:47

Dat is met dit weer echt fijn als ze bij huis staan.
Ik zit ook al te twijfelen wel iets op if toch niet....
Alleen moet ik werken en heb ik ze niet thuis staan.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 06:54

StonedRomy schreef:
België starten is veel fijner. Gewoon aankomen ergens ooit keuren ergens ooit eens opstappen, los rijden en als het goed voelt geef je aan dat je gaat starten en go. Niet op een bepaalde tijd klaar staan dus.

Hier nog even kijken wat het seizoen brengt. Hoop nog wat klasse 2 wedstrijden met mijn bijna 21 jarige te doen.

interessant, zeker ook voor Peer over 2 weken. Dat is goed aan te rijden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:05

Billy3105, dat zou ik inderdaad ook wel een fijn idee vinden. De echte fanatiekelingen komen vast wel en dan kunnen degene die er niet te ver voor willen/kunnen rijden ook eens mee doen als het in de buurt is. Plus afwisseling in terrein is ook fijn ipv elk jaar het zelfde bos.

Ik zou ook wel eens mee willen doen maar ivm kleine kinderen en andere dieren kan ik geen wedstrijden rijden die ver weg zijn.

Ik heb dit weekend even een rondje van 20km gedaan op gps, even oefenen voor DFW maar wat een drama niks voor mij, ik ben blij als ik de finish haal :+
Ik had equilab ook aanstaan maar die wijkt gewoon 1,5km af. Dat ze niet helemaal hetzelfde zouden zijn snap ik maar vind dit wel een flinke afwijking.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:45

Van schreef:
Ik heb dit weekend even een rondje van 20km gedaan op gps, even oefenen voor DFW maar wat een drama niks voor mij, ik ben blij als ik de finish haal :+
Ik had equilab ook aanstaan maar die wijkt gewoon 1,5km af. Dat ze niet helemaal hetzelfde zouden zijn snap ik maar vind dit wel een flinke afwijking.

Welke route rij je 27 of 33km?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:55

gefeliciteered Scooby! debuut in een hogere klasse? of eerst endurance. omdat je spreekt over een vetgate, verwacht ik het eerste.

Billy, wat goed dat jullie fijn hebben kunnen rijden.

wij hebben aankomende zaterdag ons debuut in klasse 1. gisteren nog een rondje van 10 km gedaan en deze week dresuuren.

hoe zit dat met de veterinaire check vooraf. is dat ook op een tijd? of kun je daar op een gewenst moment gewoon heen lopen? en hoe groot is de kans dat je lang moet wachten. en tot slot, mijn paard draaft niet aan de hand (oeps), maar kan wel prima aan de longe draven. is dat ook oke?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:03

In het boekje/tijdschema kun je vinden hoe laat/hoe lang de keuring open is voor jouw klasse. In die tijd kun je komen, zorg dat je dit op tijd doet zodat je niet hoeft te haasten. Meestal gaat het wel vlot, maar je weet het nooit zeker.

Het voordraven is altijd in een rechte lijn (40 meter heen/terug) en aan de hand. Longeren kan daarbij niet.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:42

Van schreef:
Billy3105, dat zou ik inderdaad ook wel een fijn idee vinden. De echte fanatiekelingen komen vast wel en dan kunnen degene die er niet te ver voor willen/kunnen rijden ook eens mee doen als het in de buurt is. Plus afwisseling in terrein is ook fijn ipv elk jaar het zelfde bos.

Ik zou ook wel eens mee willen doen maar ivm kleine kinderen en andere dieren kan ik geen wedstrijden rijden die ver weg zijn.

Dat heb ik ook met Equilab vs mijn gps op mijn horloge! Echt heel apart.
Wij starten 12 oktober met ons “debuut”, onze eerste oefenendurance van 22 km in Etten Leur. Ben zo benieuwd !

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:29

Hilli schreef:
In het boekje/tijdschema kun je vinden hoe laat/hoe lang de keuring open is voor jouw klasse. In die tijd kun je komen, zorg dat je dit op tijd doet zodat je niet hoeft te haasten. Meestal gaat het wel vlot, maar je weet het nooit zeker.

Het voordraven is altijd in een rechte lijn (40 meter heen/terug) en aan de hand. Longeren kan daarbij niet.

bedankt voor je reactie. keurmoment ga ik even opzoeken.
wat betreft draven, dan moet ik maar ff iemand zoeken met een zweepje :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:33

SandraWierda schreef:
Van schreef:

Welke route rij je 27 of 33km?
korte klasse 2 dus 2x de 27

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 14:17

Ik zou dan deze week heeel goed het voordraven gaan oefenen Joltsje, dat is echt heel belangrijk. Ik denk niet dat ze toelaten dat er iemand met een zweep achter je paard aan rent. Je paard moet zelfstandig, aan een losse teugel / halstertouw kunnen draven en je mag daarbij niet de beweging van je paard beinvloeden door bijv de teugel strak vast te pakken of een zweep te gebruiken. Het voordraven is imo echt een van de belangrijkste momenten van de rit :o Meestal gaat de voorkeuring vlot zonder lange rij want meestal zijn er dan (nog) geen combinaties die binnen komen van hun eerste ronde.

Naast het voordraven moet je paard ook overal aangeraakt kunnen worden, en bijv in de mond worden gekeken. Belangrijk dus om dat ook te oefenen als je paard dat niet kent. Mijn paard vind het namelijk 3x niks om in de mond te worden gekeken, en bijt je in je vingers of steekt haar hoofd 2 meter de lucht in :+ Dat heb ik dus heel goed geoefend zodat het voor mijn paard maar ook voor de DA een fijne ervaring is :j Hetzelfde zo met koelen dat het fijn is als je paard dat kent, zowel in de vetgate als op de baan. Veel paarden kunnen er erg van schrikken als je 'opeens' een fles water over ze heen gooit vanaf de ruiter, want dat zien ze niet aankomen. Ook flessen aanpakken kan voor sommigen best eng zijn. Endurance rijden is meer dan alleen een buitenrit op tijd :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:18

Joltsje schreef:
Hilli schreef:

bedankt voor je reactie. keurmoment ga ik even opzoeken.

Zweepje gaan ze niet toestaan bij de keuring helaas. Wel kun je vanaf nu thuis heeeeel goed gaan oefenen. Het beste werkt is om ze iets voor je uit te zetten (je zelf dus net ietsje voor de schouder) en evt met een klein lang zweepje kietelen als je draaft. Met een paar keer draven ze echt netjes met je mee!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:51

Joltsje schreef:

Herkenbaar mijn jonge fjord is op dit moment echt nog veel te lui om met mij mee te draven. Maar omdat ik hem volgend jaar als Mellow een wedstrijd overslaat ivm rust in de training mee wil nemen in een klasse 1 ben ik nu dus al begonnen om braaf mee te lopen en het draven op hele korte positieve stukjes aan te leren.

Mellow wordt nog wel eens te enthousiast als we gaan draven (galopje/ bokje) en dat is ook niet goed, ze moeten in een braaf rustig tempo met je mee aan een los touwtje. Op het einde moet je ook rechtsom draaien in de reglementen kun je dit terug vinden. Zorg dat je paard eerst stapt voordat je bocht in zet en dat hij weer goed recht loopt voordat je weer aandraaft. Puur om verstappen en een stapje onregelmatig te voorkomen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:17

overal aanraken is geen probleem.
stap aan de hand, je kan niet braver vinden.
aan de longe doe ik altijd zonder zweep en ze loopt super braaf haar rondje ook in draf en galop.
maar zodra je aan de hand wilt gaan rennen, dan kijkt ze je echt aan van, wat wil jij nou? ze is absoluut niet lui, maar dit snapt ze niet. maar duidelijk, ik ga dus oefenen deze week.

vorige week een zakje pepernoten open gemaakt op t paard. dat was geen succes. ik was inderdaad van plan bij de groompunten dat iemand water over het paard kiept of met een spons en ik zelf wat water drinken. we doen 27 km en het weer lijkt goed te gaan (niet te warm). dus dat zie ik wel goedkomen. het is meer de voorkeuring nu dus ff. hartslag laatst al even getest.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:19

Uhm heb je wel een groom zelf geregeld of zijn er vanuit de organisatie grooms beschikbaar?

Dat draven is inderdaad wel echt super belangrijk want als je dat niet kan tonen word je paard niet goed gekeurd en kan je niet starten