Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:10

Ik lees hier al even mee, mijn pony heeft vorig jaar 2x impuls endurance gelopen.
Maar wij deden toch wel 5-6 dagen in de week iets. Dat iets kon rijden zijn (ongeveer 3-4x per week), maar ook longeren en grondwerk. Alles voor zowel mentaal als fysiek fit.
Eigenlijk maar 1 buitenrit per week, rest dressuurmatig. Niets zo belangrijk als dressuur.

Momenteel wordt hij max. 3x per week gereden, 1x per week longe, verder wat rustiger aan. Hij loopt denk qua conditie nog prima een ritje van 30km. Maar even rustig aan, in nieuwe jaar weer optrainen.
Wij hebben geen bos, dus vaak een polderritje van 11km of soms 15km.
Af en toe gaan we met de trailer een echt ritje doen. Soms gezellig met iemand, maar vaker ga ik op de fiets, dan kan pony eigen tempo lopen. Dat is makkelijker dan aan andere ruiters moeten aanpassen als je niet zelfde tempo hebt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:22

ik meld me ook hier. Hoop in mrt m'n eerste endurance te rijden en langzaam aan daar meer gerichter voor aan het trainen.
Op dit moment longeer ik dr 1 keer in de week (met pessoa) en rijd ik 3 keer in de week er nog bij; 2 keer dressuurmatig en 1 keer per week buiten.
Buitenrit schiet er helaas soms bij in, vanwege weersomstandigheden; veengrond, dus wat regen en de bermen zijn al snel onbegaanbaar voor draf. En met blote voeten wil ik niet km's op asfalt gaan.
Vandaag een rit van 15 km gemaakt met een gemiddelde snelheid van 8 km per uur. Heb veel stukken moeten stappen dus ben niet ontevreden met deze rit.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:33

Hoi xxCYNNxx,

Zo om te beginnen heb je een prima schema hoor, je hebt nog wel een paar weken voor de eerste wedstrijdjes dus je kunt vanaf nu lekker rustig gaan opbouwen. Het is natuurlijk wel lastig met veengrond dat je niet altijd veel kilometers kan rijden, al zijn lange staptrajecten ook goed ;).

Kany heeft net 5 weken vakantie gehad, en ik wilde eigenlijk vanaf deze week weer rustig gaan longeren... maar het was zulk lekker weer dat ik toch maar even een klein rondje buiten heb gedaan. Hij was topbraaf en was lekker vrolijk :).
Planning is om aankomende 2-3 weken 2-3 x in de week dressuurmatig te rijden (of te longeren of met balkjes te spelen), niet zwaar, maar gewoon even algemene rek en strek dingen, en daarnaast 1-2x in de week lange afstanden te stappen met flink wat hoogteverschil. Daarna schroeven we het bakwerk terug tot 1-2x in de week en gaan we 2-3x pw de bossen in, waar we nog steeds veel blijven stappen door de heuvels en ook wat langere drafdagen mee pakken. Halverwege en eind februari wil ik nog een weekendje ergens heen om flink wat kilometers met weinig hoogteverschil te pakken.
En dan denk ik dat we halverwege maart wel klaar zijn voor de korte klasse 2 in Ysselsteyn.
Ik vind het erg lastig om de middenweg te vinden... ben bang dat ik snel teveel of te weinig doe. Ik ben wel erg blij met de heuvels hier, want zo kan ik de zwaarte van de training erg varieren. Natte grond hebben we hier ook niet snel last van ;).

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:39

lange stapritten doe ik idd af en toe ook tussendoor om toch ondanks de nattigheid wat km's te kunnen maken :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:45

Lekker zeg, hoogteverschillen. Hier is alles plat. Ik gebruik kleine taluutjes en als het straks wat droger is, iok het viaduct op via het gras.

Ik ben ook weer begonnen. Hier is het redelijk droog. Dus te doen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:47

Ik wil ook echt gaan beginnen maar heb geen flauw idee hoe. Ik probeer nu 3x pw te rijden. En rijd eigenlijk gewoon maar wat.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:58

Heb je een bepaald doel Joyce? Anders is het inderdaad lastig trainen ;).

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:03

Wil dit jaar kennismakingsklasse starten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:04

Hier ook iemand met beginners plannen voor 2016. Pony is nog jong in z'n koppie, dus we willen in april naar Leersum puur voor de ervaring in de trailer, naar vreemd terrein met veel vreemde paarden (pikt snel de energie van andere dieren op en kan zichzelf dan een beetje kwijtraken) en dan in juli in Leersum ook echt de KK starten. Daarna zien we wel weer wat we doen.

Hij is dan 6 en een jaartje onder het zadel, maar we doen alles heel rustig aan :)

Nu vooral staptrainingen, de bermen zijn te nat en we hebben veel mooie droge schelpenpaden, maar daar loopt hij helaas te gevoelig op om lekker te kunnen draven en m'n hoefschoenen passen niet.. Gelukkig hebben we wel een mooie omgeving voor stapritjes, dus dat is ook prima.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:45

Heb ik nog een vraag. Afgelopen jaar heb ik vooral met snelheid gespeeld. Dit x wil ik wat meer op afstand gaan zitten en minder op snelheid. Dat betekent natuurlijk wel dat ik dan op de afstanden waar ik eerst in 2 uur doorheen was, nu misschien wel een uur langer nodig heb. Nu vind ik dat met 3 uur nog niet zo n punt. Maar bij 4-5 uur onderweg ga ik me toch zorgen maken over het laten eten/drinken onderweg. Op de wedstrijd heb je een groom. Maar bij de trainingsrondjes niet.

Hoe doen jullie dat? Of kan 5 uur zonder water/hooi wel?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:47

ik train eigenlijk nooit 5 uur achter mekaar.
Hoeveel km wil je dan wel niet maken? Of wil je dan echt staptrainingen van 5 uur gaan doen?
Dan kan het wel prima zonder hooi of water (meestal liggen er in het bos wel plassen water)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:49

Ik ga dan 'altijd' (zo vaak train ik niet zo lang, dan liever 2 dagen korter achter elkaar) naar een gebied waar mijn auto en trailer ons groompunt zijn halverwege. Met 40 km ritten op de Holterberg doe ik dan 2 x 20 met een water en eet stop voor paard en mezelf. Zet m'n GPS dan op pauze en hou een half uur of 3 kwartier aan voor rust en dan weer verder voor ronde 2. :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:10

Het gaat dan om staptraining inderdaad (wel met kleine stukjes draf er tussen, maar geen wilde dingen). Maar dan ga ik maar zo n 6 km/u. Dus stukjes van 30 km zijn dan al 5 uur.

En ik rij vanaf huis. Dus een groompunt in de trailer heb ik dan niet. Alhoewel ik dat ook eens kan overwegen. Ze kan wel eens lastig doen met laden. Daar heb ik dan eind vd rit ook niet zo n zin meer in. Maar goed. Op zich nog wel iets voor te zeggen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:11

Ik vind staptrainingen in nederland niet zo heel zinvol.
Als je in de eifel of ardennen zit is het al anders.
Maar zelf zou ik het niet zo snel doen, liever gewoon rustig wat draven en wat stappen tussendoor.
Of bloktrainingen gaan doen zoals kristel ook zegt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:19

Ivm hoogteverschillen, bedoel je dan? Dat snap ik inderdaad. Maar langere rondes op lager tempo vind ik zelf dan wel weer aardig. En ik stap niet alles, anders doe ik er nóg langer over :+ . Maar voor mijn eigen zitvlees is het ook wel weer aardig om te doen. Bovendien kom ik zo nog eens ergens. Dus ik zie wel voordelen. En aangezien ik een dane heb met een nogal vreemd karakter, is dat voor ons beide misschien ook niet zo slecht.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:30

Kun je je huis/stal als groompunt/vetgate gebruiken? En anders 2 keer kortere ritten.. dus 2 x 2 uur bijvoorbeeld op 2 dagen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:31

Oh en zadeltassen? :+ Als je toch alles stapt kun je ook wel wat meenemen voor jezelf. Onderweg kom je vast wel gras tegen. Soms zijn er ook waterpunten speciaal voor paarden onderweg (Lemelerberg waar ik veel rijd heeft een mooie put voor paarden met vers water).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:52

Die zadeltassen zijn ook nog wel een goeie! En gewoon een pauze in een weide ook wel (alhoewel ik voorzichtig met gras ben bij haar). Ja, ik denk dat er ieys op te verzinnen is, tnx.

Mijn huis als groompunt zie ik niet zitten. Dan kom ik nooit verder weg dan de standaard rondjes. En ik weet niet of ik haar dan nog kan overtuigen om nóg een x weg te gaan :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:54

Nou een half uurtje gras moet te doen zijn denk ik! :P

Waar woon je Fabster?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:55

Regio breda

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:58

Oh haha, das wel ver. :')

Wat is het trouwens HEERLIJK rijweer vandaag he? En ik ga zo aan de hand werken dus helemaal niet rijden met de knollies. :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:04

Waar woon jij dan, Kristelhans?

Het is inderdaad heerlijk weer. Gister ben ik aan de hand bezig geweest. Vandaag laatste rit van 2015. Op naar het nieuwe jaar. ;)

Als het weer zo blijft, hoor je mij niet klagen. Kan ik lekker door trainen.
:)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:07

Omgeving Ommen (ik organiseer endurance Ommen).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:08

Joh onderweg af en toe een plas water opzoeken en je kunt best een kwartiertje graaspauze houden. Geen groompunt voor nodig ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:17

Ah, ja, Ommen is wel ver, ja. Anders was ik graag Beer eens in het echt komen bewonderen. :D