Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:04

Hielp dat? En zo ja, welk verschil merkte je?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:14

Als je geen ijzertekort hebt in het bloedbeeld zou ik persoonlijk niet kiezen voor RedCell om bloedarmoede te bestrijden en eerder kijken naar B-vitamine complex zoals dat van Equimins bv. Altijd opletten met supplementen die komen van een ander continent want daar is de grond anders en hebben paarden andere standaard tekorten dan hier. Idem dito met studies rond deze materie altijd kijken waar deze gedaan zijn welke ruwvoer gewoontes daar zijn en welke miniralisatie hun grond geeft in vergelijking met hier.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:52

IJzertekort komt hier inderdaad niet snel voor. Of het moet door een wond of wormbesmetting komen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:54

Djilna schreef:
IJzertekort komt hier inderdaad niet snel voor. Of het moet door een wond of wormbesmetting komen.

We hebben ook nooit uitgevonden hoe het veroorzaakt werd. Paard knapte aanzienlijk op en zat weer beter in zn vel.

@Arun, ik heb zelf juist alleen maar goede ervaringen met red cell met verschillende paarden. Wel met andere reden dan bloedarmoede overigens.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 11-12-15 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:57

Fabster schreef:
Hielp dat? En zo ja, welk verschil merkte je?

Er kwam weer kleur in zijn slijmvliezen. De reden voor het bloedonderzoek was een sloom en futloos paard met grauwe slijmvliezen. Ik heb alleen die fles opgemaakt en daarna nog een X bloed laten trekken om te zien of hij gewoon weer zonder kon en dat kon, alle waardes waren weer goed. Daarna had ik gewoon weer een blij en actief paard.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:43

RedCell bevat niet alleen ijzer toch? Ook een vit B complex? Dan gaat het om die combi. Vaker is nl een (te) laag aantal rode bloedcellen het probleem. Vit B complex zorgt voor aanmaak rode bloedcellen en daardoor kan dan weer meer ijzer getransporteerd worden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:05

De positieve effecten van RedCell komen volgens mij niet van de hoge dosis ijzer maar van oa VitB en andere ingredienten. RedCell is een Amerikaans product en daar hebben ze eerder ijzer tekort (via ruwvoer en water) dan hier in onze streken.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:59

Ik ga hier ook even meelezen. Vanaf komend jaar wil ik ook graag endurance gaan rijden en ook wat vaker meerdaagse trektochten maken. Ik heb mijn paard getraind voor polo(crosse), dus vooral op snelheid en krachttraining (bilspieren!). Zijn conditie was top het afgelopen seizoen, mede doordat ik verhuisd ben van stalling en hem daardoor lekker veel buiten in de bossen kon trainen. Hij was sterk, snel en zat super in zijn vel. Maar nu gaan we dus zijn uithoudingsvermogen trainen, in plaats van kortere sprint- en krachtmomenten. December is zijn vakantiemaand, maar in januari gaan we weer beginnen.

Ik lees hier vooral even mee om ervaringen en schema's van anderen te bekijken. :) Ik ben benieuwd!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:25

Hoi allemaal

Ik heb hier in de zomer gereageerd, ik was begonnen met draftraining. Dit heeft wel geholpen, hield het niet lang vol ofzo. Maar haar conditie was top. Tot de klok achteruit ging. Ik werk 3x pw tot 4 uur en dan is alleen voeren en mesten. De dagen dat ik vrij ben rijd ik 5 tot 10 km met een gemiddelde van 5/6 kmh. Ik stap heel veel, vaak aan het kletsen met vriendin ofzo.

Nu wil ik aankomend seizoen endurance starten en wil eigenlijk beginnen met haar conditie weer opbouwen (denk vooral dat het komt door haar wintervacht, ze staat 24/7 buiten zonder deken.)
Hoe kan ik het beste gaan trainen?

Ik werk nu 2x pw meer op een stal en dat is maar 3 uurtjes, heb een reistijd van 40 min. Soms kan ik daarvoor rijden en soms niet (ben een mooi weer ruiter)
En als de bak (een stuk van de wei) het toelaat en het weer heb ik 1x pw dressuur en springles (wss gaan we toch een winterstop houden, waardoor de les pas in maart weer word opgepakt, denk ik)

hoe kan ik het beste haar conditie opbouwen met maar vaak 2xpw rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:41

Ik kom mij hier ook even melden.

Ook wij willen volgend jaar gaan starten in de endurance.

Nu ben ik al dik een jaar flink aan het opbouwen omdat we ook graag rally's van 45 + km meerijden.

Mijn trainingsschema nu: om de dag een dressuurtraining of een ritje van 8-15 km op ongeveer 10 km p/u. 1 x per week een langere rit van 20-30 km op 8-9 km p/u.

Iemand nog tips?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:50

JoycexEnya schreef:
Nu wil ik aankomend seizoen endurance starten en wil eigenlijk beginnen met haar conditie weer opbouwen.........Soms kan ik daarvoor rijden en soms niet (ben een mooi weer ruiter)

Begrijp me niet verkeerd, want ik wil je niet ontmoedigen om endurance te gaan rijden. Conditie opbouwen zul je ook met slecht weer moeten doen. Wedstrijden worden niet in een binnenbak gereden en het kan dus gebeuren dat je in een stortbui rijdt of de hele 30km regen op je hoofd krijgt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:56

Djilna schreef:
RedCell bevat niet alleen ijzer toch? Ook een vit B complex? Dan gaat het om die combi. Vaker is nl een (te) laag aantal rode bloedcellen het probleem. Vit B complex zorgt voor aanmaak rode bloedcellen en daardoor kan dan weer meer ijzer getransporteerd worden.

Klopt.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 07:28

daffie1986 schreef:
JoycexEnya schreef:
Nu wil ik aankomend seizoen endurance starten en wil eigenlijk beginnen met haar conditie weer opbouwen.........Soms kan ik daarvoor rijden en soms niet (ben een mooi weer ruiter)

Begrijp me niet verkeerd, want ik wil je niet ontmoedigen om endurance te gaan rijden. Conditie opbouwen zul je ook met slecht weer moeten doen. Wedstrijden worden niet in een binnenbak gereden en het kan dus gebeuren dat je in een stortbui rijdt of de hele 30km regen op je hoofd krijgt.

Dat snap ik ect wel hoor, als ik onderweg regen krijg jammer dan. Maar als het regent zou ik niet snel opstappen om te rijden. Als het op wedstrijd is zou ik echt niet daardoor mezelf afmelden ofzo. Heb wel eens eem cross gereden in de regen. Maar gewoon rijden doe ik niet snel als het regent

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:04

Ja maar hoe wil je dan trainen? Ook als het regent zul je moeten trainen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:05

Ik denk als ik alleen wil kijken of het wat voor ons is.
Hoor veel dat met een goede conditie je iimpulsklasse wel uit kan rijden.
Ik vraag niet over het weer en trainen, maar om een goed trainingschema voor nu nog even 2x pw (ik weet dat je daar niks kan opbouwen)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:20

Mmmm, misschien accepteren dat het niet bij je past?
Je zult in iedere weersomstandigheid je trainingen moeten doen. Minimaal 3x pw met minimaal 1 rustdag tussen iedere training.
Dus als je toch iets wil doen kun je wellicht een staptraining doen, of gewoon iets heel anders gaan doen als rechtrichten of dubbellonge.

Ik denk dat endurance niet reëel is en niet eerlijk naar je paard. Dan moet je toch een beetje een stoere bikkel zijn en een drupje regen kunnen verdragen ;-)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:25

Nou om heel eerljk te zijn ga ik ook liever rijden als het gewoon droog is. Met droog weer vetrekken is tch wel fijn.
En daarmee hebben wij het tot nu toe ook gered tot 80 km... ;)

En ja ik heb ook wel eens een wedstrijd van 80 km in de regen gehad. Op wedstrijd prima maar trainen doe je ook voor de lol.
Koud weer makt me ook niet uit een nat bos ook niet.
Tenzij het heel hard waait dat vind im gewoon niet veilig.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 06:53

Hoe weet je dat het niet bij me gaat passen alleen omdat ik niet in de regen wil trainen, dat heb ik helemaal nooit gezegd trouwens alleen dat ik een mooi weer ruiter ben, dat betekend niet dat ik niet wil maar liever niet.

En rechtrichten en logeren vind ik geen flikker aan en me pony ook niet. En buiten rijden wel.

Nu weet ik het allemaal wel hoor, ik wil gewoon weten hoe ik de conditie kan opbouwen voor 2x pw. Waarom 2x pw, nou ik werk tot het al donker word en ik geen verlichting heb en nog geen reflectie dingen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:46

Maar voor 2x in de week werkt t toch hetzelfde als 3 x in de week, lijkt mij? Ik zou zeggen; neem een rondje die je wilt doen. Je begint in stap en na een tijdje ga je er meer draf in doen. Als je met blokken van 2-3 wkn werkt, bouw je ook conditie op. Niet meteen met 20 km beginnen.

Mensen kunnen toch ook conditie opbouwenmet 2 x pw hardlopen? Waarom een paard dan niet? Gaat mss niet zo snel. Dus mss voorlopig nog geen wedstrijden. Maar training kan toch nooit kwaad?

Hier zit het ook even niet mee. Mijn dochter is ziek thuis (en blijft dat de komende 2 wkn wel, dus ik kan niet goed weg. Ik red nu dus maar 1 x inde week. Tja, dat is dan zo. Duren de stapritjes dus wat langer en gaat het opbouwen dus wat op de lange baan. Vind ik geen reden om helemaal niks meer te doen.

En met het weer.... Tja. In de stromende regen ga ik ook niet. Dan maar geen bikkel. Ik rij toch geen wedstrijden. Het gaat mij im de training. En dat kan best een dagje later, denk ik dan.

Dus ik zou zeggen: pak het trainingsschema van internet er bij. Daar hebben ze het over 3-5 x per week voor die snelheid van opbouwen. Dan doe jij er 2 x zo lang over. Lijkt me prima. Over 3-4 maanden kun je dan wat meer gaan doen, omdat het dan weer langer licht is.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:29

Ik wil ook niet meteen gaan starten. Wil eerst de kennismakingsklasse rijden om te kijken of we het beide leuk vinden.

Bedankt voor jou bericht. Beterschap voor je dochter

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:36

Ik begreep dus dat je helemaal niet ging rijden als het regende vandaar mijn vraag, probeerde je niet te ontmoedigen. Maar met 2x in de week trainen heb ik niets voor je.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:42

Rij je ook met een fjord? Ik wel nl en dan moet je er wel rekening houden dat het echt langer duurt met opbouwen dan de arabieren en dergelijke. Dus in dat geval doe je er nóg eens 2 x zo lang over. Heeft mij nooit uitgemaakt. Ik vond het gewoon leuk om te doen. Als je dan je eerste wedstrijd net na de zomer plant, heb je volgens mij tijd genoeg om op te bouwen en lol te hebben samen.

Als je je verwachtingspatroon bij stelt op wat je doet, gaat het prima. Als je zelf 2x pw 10 km hardloopt, loop je ook niet in een half jaar een marathon. Zeker niet als je ook nog eens niet heel atletisch bent gebouwd (zoals een fjord dus). Maar dat hoeft je niet te weerhouden om te beginnen met oefenen, toch?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:05

Als je graag een schema wil aanhouden, zou ik die 2 keer per week inderdaad hetzelfde doen als in het schema van 3-5 keer per week rijden, maar dan doe je 2 weken over 1 week uit het trainingsschema, of misschien wel nog een week extra. Je schrijft ook dat je veel stapt omdat je aan het kletsen bent. Ik had 'vroeger' ook wel dat je dan leuk aan het kletsen bent en niet wil onderbreken om te vragen voor een drafje. Als dat jou belemmert in hoe je zou willen rijden, dan vaker alleen rijden of van tevoren aangeven dat je wat meer zou willen draven. En kletsen kan ook prima tijdens het draven toch :)

2 keer per week wat doen vind ik op zich nog niet eens zo erg, maar het is lastiger in de opbouwfase dan in de onderhoudsfase. Als je paard al getraind is, is dat met 2 keer in de week denk ik makkelijker te onderhouden dan wanneer je 2 keer per week gebruikt voor het opbouwen van conditie.

Ik ben ook wel een mooi-weer-ruiter, maar daar heb ik dan ook wel de tijd voor. Heb 6 dagen in de week tijd en licht om te rijden, dus kan wel wat schuiven in welke dagen dat dan worden. Mocht het alle 6 dagen regenen, dan maar wel gewoon in de regen rijden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:25

JoycexEnya schreef:
En rechtrichten en logeren vind ik geen flikker aan en me pony ook niet. En buiten rijden wel.

Maar doe je dan niets dressuurmatigs of begrijp ik je verkeerd? Je moet je paard nl wel correct rijden en zo recht mogelijk maken.. Met een scheef paard creëer je blessures..
Dus ook de (meeste) enduranceruiters werken ook dressuurmatig. Dat hoeft niet in de bak, want kan ook onderweg in het bos bij wijze van. Maar het is dus niet een beetje rondhobbelen en je paard het maar uit laten zoeken ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:15

Ik heb 1x pw dressuur en springles, momenteel niet want dan vertrappen we de wei. Dus gaan later weer verder. Verder doe ik dat soms ook als ik buitenrijd.

Onze paarden met wie ik samen rijd hebben niet echt een zelfde tempo, ook nirt in stap en al hhelemaal niet in galop. En andere pony drukt alleen mijn pony alle kanten op omdat ze der pony nogal laat slingeren.

Heb net weer gereden na zondag. ( werken en dus donker als ik op het land ben en geen verlichting daar heb, en ik kapot ben, loop post) en heb 6.6 km gereden in 55 min dus gemiddeld 6, 3 ofzo iets uit me hoofd