Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:41

Hallo allemaal!
Al een tijdje volg ik dit topic omdat ik (hopelijk volgend jaar) endurance wil gaan starten met mijn pony Luna.
Luna is 6 jaar en deze zomer hebben we wat beginnende buitenritjes gemaakt. Ze doet het erg goed buiten! Soms wat spanning bij onverwachte bewegingen achter zich, maar van obstakels langs de route, over bruggetjes en onder viaducten door is ze niet onder de indruk.

Afgelopen zaterdag hebben we een stapritje gemaakt van zo'n 7km in 1,5 uur. Onze verste ritje tot nu toe.
Heel blij natuurlijk dat het zo goed ging, maar als dressuurruiter met een dressuuruitrusting (zadel, beugels en laarzen) had ik nu al last van mijn voeten (met name slapende tenen) :(

Hebben jullie tips over goede schoenen/laarzen en eventueel beugels om eens te proberen of het dan beter gaat?
Uiteraard wil ik investeren in kwaliteit, maar als ik zeg maar eerst kan starten met andere schoenen/laarzen zou dat misschien al voldoende zijn om de ritten verder uit te bouwen en als we dan aan langere afstanden zitten misschien ook andere beugels erbij of adviseren jullie om nu al gelijk in beide te investeren?

Tips voor rijschoenen/laarzen en beugels hoor ik graag :o

PS: ik kan niet op gympen rijden, daar word ik onzeker van omdat mijn voeten dan geen houvast hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Hilli

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:37

De meeste endurancebeugels hebben een breed voetbed, en vaak ook nog wat vering of demping. Er zijn overigens ook 'gewone' beugels met een breder voetbed te koop.

Je kunt simpelweg Ariats dragen (de veterschoenen) of andere fijne schoenen met chaps, of zonder maar dan is een gesloten beugel/toestopper wel handig. Dressuurlaarzen zijn mooi, maar daardoor ook gewoon niet zo fijn om langdurig te dragen (of op te lopen). Mocht je toch een laars willen dan kun je bijvoorbeeld aan de Mountain Horse High Rider denken.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:48

Voor de lange ritten heb ik ook brede beugels met demping en korven. Als ik ze een keer vergeet om te wisselen heb ik ook geheid zere voeten. Ik rij op Ariat stal schoenen met eventueel chaps.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:03

Ik reed heel lang met bergschoenen van Hanwag in combinatie met endurance beugels met korf (EZ rides).

Inmiddels draag ik barefoot wandelschoenen, in dezelfde beugels, wanneer ik buiten rijd.

Wel altijd in combinatie met chaps, mijn pony zweet dusdanig veel, dat ik anders echt uitslag van het zoute zweet op mijn benen krijg, dus zonder chaps vind ik niet comfortabel.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:48

Dank jullie wel voor de tips!

Mountain horse laarzen heb ik vroeger wel eens gehad, die waren inderdaad superfijn. Nooit aan meer aan die laarzen gedacht eigenlijk.
Ariat ga ik ook eens naar kijken.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:33

Joltsje schreef:
ik heb mw opgegeven voor de endurance in wateren. klasse 1 kort.

vandaag even geoefend. 23,5 km. ging prima, maar toen stonden we voor een hek die niet open ging, dus toen waren we even lost en heb io er naast gereden.
en uiteindelijk nog een blokje door de spartelvijver.gemiddeld 10,5 km per uur,ik denk dat het tempo dus nog wel ietsje hoger kan, maar dit was prima.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

vraagje, hoelang zijn jouw stap-stukjes steeds ongeveer?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:56

phoe, geen flauw idee haha.

ik heb nu gewoon gedaan wat goed voelt. als t aan haar ligt dan galloperen we het hele stuk

hier wel een overzichtje:
Afbeelding

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:58

gelijk maar een vraagje aan de pro's.
hoe lang stappen jullie op t einde?

ik zit vooral even met de hartdlag op t einde. zoals je hierboven ziet heb ik noh een klein stukje gedraafd op t einde. gartslag bij gehouden toen ik afstapte zat ze onder de 60. maar daarvoor wel een heel stuk al gestapt. dat wou ik wat korter. de laatste kilometer qas ik van plan te stappen

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:03

Joltsje schreef:
gelijk maar een vraagje aan de pro's.
hoe lang stappen jullie op t einde?

ik zit vooral even met de hartdlag op t einde. zoals je hierboven ziet heb ik noh een klein stukje gedraafd op t einde. gartslag bij gehouden toen ik afstapte zat ze onder de 60. maar daarvoor wel een heel stuk al gestapt. dat wou ik wat korter. de laatste kilometer qas ik van plan te stappen

Ik heb een koudbloed en moet echt 2km uitstappen en dan koelen, singel los, bit uit en hopen dat we er net onder zitten.

Wauw flink tempo _/-\o_

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:44

ooh je mag wel eerst afzadelen ook nog. ik dacht echt over de finish en opmeten.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:49

Joltsje schreef:
ooh je mag wel eerst afzadelen ook nog. ik dacht echt over de finish en opmeten.

Nee klopt direct op de finish meten. Maar tijdens het uitstappen trek ik de singel 2 gaatjes losser, zodra ik eraf ben trek ik bit uit, sta even lekker in de weg om de singel nog een gat losser te doen. Dan ben je zo paar seconde tot halve minuut verder wat voor ons net voldoende is om onder de 60 te komen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 23:36

aah slim.

je moet op t paard zitten toch? over de finish?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:18

Is er iemand die 12 oktober meedoet aan die van Etten Leur? Wij starten dan de impulsklasse!
Ben wel aan het overwegen om Marnix een jachtpatroon te scheren, hij zweet zich vooral met die warme dagen een ongeluk tijdens de training

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:38

Joltsje schreef:
aah slim.

je moet op t paard zitten toch? over de finish?

Ja klopt zit ook ook, meeste doe ik als ik nog op het paard zit. De rest als ik bij de DA sta.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:39

Monody schreef:
Is er iemand die 12 oktober meedoet aan die van Etten Leur? Wij starten dan de impulsklasse!
Ben wel aan het overwegen om Marnix een jachtpatroon te scheren, hij zweet zich vooral met die warme dagen een ongeluk tijdens de training

Ik doe ik DFW (Wateren) mee en ik ga Mellow volgende week volledig scheren. Ze zweet zich een ongeluk nu en is nog vroeg in het seizoen dus denk dat er wel weer voldoende aangroeit :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 09:05

Vandaag is het WK! Spannend :D je kunt het volgen via yamamah en er is een livestream op youtube :)

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:10

SandraWierda schreef:
Monody schreef:

Ik doe ik DFW (Wateren) mee en ik ga Mellow volgende week volledig scheren. Ze zweet zich een ongeluk nu en is nog vroeg in het seizoen dus denk dat er wel weer voldoende aangroeit :D

Leuk!! :D
Ik ga Marnix zijn borst denk ik ook vandaag scheren, gister een kort rondje buiten gedaan en hij was kletsnat.

Piekosjj schreef:
Vandaag is het WK! Spannend :D je kunt het volgen via yamamah en er is een livestream op youtube :)

Gaaf! Hoeveel km is dat?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 09:55

160 km _/-\o_ in Monpazier, Frankrijk

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:35

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 18:23

Marijke Visser is op een 7e plaats geëindigd met 18 kph! Wat een topprestatie :)F

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:26

Nou echt hoor super mooi denk dat het een zwaar parcours was met die regen.

Is er iemand van hier die in Montferland start?
Stoute schoenen aangetrokken en mij ingeschreven ze moet het qua fitheid aan kunnen hopelijk mentaal ook klaar voor we gaan het zien.
Als het niet gaat trek ik haar gewoon terug, moet gewoon een leuke rit worden,

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:28

Hier! :wave:

Ik start de klasse 1 HC met Arie, als begeleiding van een jonge ruiter :D

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:35

Drie Nederlandse finishers vandaag! Mega knap :)F

Archie en ik hebben ons gekwalificeerd voor het NK klasse 2 maar ik durf het niet aan ;(
Hij heeft in Leende heel fijn gelopen maar ergens zit iets niet helemaal lekker… Dan vind ik 65km in terrein wat wij niet gewend zijn teveel van het goeie. Echt balen, heb er zo hard naartoe gewerkt.

Appeltje eitje voor jullie Bo ;)

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:42

Joltsje schreef:
phoe, geen flauw idee haha.

ik heb nu gewoon gedaan wat goed voelt. als t aan haar ligt dan galloperen we het hele stuk

hier wel een overzichtje:
[ Afbeelding ]

Dank je

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:43

Monody schreef:

Is dit niet alleen een mendurance? Anders zou ik ook wel geïnteresseerd zijn