Al een tijdje volg ik dit topic omdat ik (hopelijk volgend jaar) endurance wil gaan starten met mijn pony Luna.
Luna is 6 jaar en deze zomer hebben we wat beginnende buitenritjes gemaakt. Ze doet het erg goed buiten! Soms wat spanning bij onverwachte bewegingen achter zich, maar van obstakels langs de route, over bruggetjes en onder viaducten door is ze niet onder de indruk.
Afgelopen zaterdag hebben we een stapritje gemaakt van zo'n 7km in 1,5 uur. Onze verste ritje tot nu toe.
Heel blij natuurlijk dat het zo goed ging, maar als dressuurruiter met een dressuuruitrusting (zadel, beugels en laarzen) had ik nu al last van mijn voeten (met name slapende tenen)

Hebben jullie tips over goede schoenen/laarzen en eventueel beugels om eens te proberen of het dan beter gaat?
Uiteraard wil ik investeren in kwaliteit, maar als ik zeg maar eerst kan starten met andere schoenen/laarzen zou dat misschien al voldoende zijn om de ritten verder uit te bouwen en als we dan aan langere afstanden zitten misschien ook andere beugels erbij of adviseren jullie om nu al gelijk in beide te investeren?
Tips voor rijschoenen/laarzen en beugels hoor ik graag

PS: ik kan niet op gympen rijden, daar word ik onzeker van omdat mijn voeten dan geen houvast hebben.