Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:32

Tonkie geeft advies op maat is dus per paard verschillend. Die heeft geen standaard schema

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:01

Fabster schreef:
Sorry, hgb natuurlijk. Hemoglobine. Het roodbloedbeeld is erg laag.

Vit B complex gebruiken. Bijv B-plus van Equimins

Djilna

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:02

Meer ijzer geven heeft geen zin. Er moeten meer rode bloedcellen komen in dit geval.. IJzertekort komt bij paarden eigenlijk alleen voor bij bloedingen of zware wormbesmetting. ja of in arme landen waar overal tekorten in zijn :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:01

nikkielvis schreef:
Tonkie geeft advies op maat is dus per paard verschillend. Die heeft geen standaard schema

Aha, vandaar dat ik niks kon vinden. Ga ik daar bij haar nog eens om vragen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:33

Tonkie geeft ook in de winter meestal clinics, zijn erg interessant om heen te gaan!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:35

kim345 schreef:
Tonkie geeft ook in de winter meestal clinics, zijn erg interessant om heen te gaan!

Ja, vorig jaar had ik hem gemist. Ze staan volgens mij, niet op haar site? Of wel? Dan moet ik nog even goed kijken. Vorig jaar kwam ik het bij toeval (wel te last dus) tegen op bokt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:55

Is via de endurance vereniging, de Endurance Academy.
Staat aangekondigd op FB en enduranceforum.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:23

Ah. Ik heb geen FB. Maar ik zal bij de endurancevereniging even kijken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:29

Daar zal het ook wel komen te staan logischerwijze :)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:02

De clinics die ik geef staan hier gewoon op bokt ;) voor ieder niveau en vanaf absoluut geen ervaring ;)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:44

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:50

Attitude schreef:
Fabster, er zijn eigenlijk 2 producten die zorgen voor een snelle aanvulling van de benodigde ijzer.

Red Cell of Equistro Haemolytan
( Equistro wordt vaak voorgeschreven door da's bij lage waardes in het bloed.)

http://www.paardendrogist.nl/product/13 ... 377?v=True

https://www.onlinehuisdierapotheek.nl/p ... cgod5BMM2A

Ben je er inmiddels al achter hoe het komt dat je paard een ijzer tekort heeft?

Tnx. Sec genomen heeft mijn paard geen ijzer te kort. Het valt nog precíés binnen de waarden. Dus volgens de DA is het bloedbeeld goed. Maar het is wel opvallend dat dat erg laag is en dat ze geen energie heeft. Hoe het kimt weet ik dus niet. Van verschillende kanten hoor ik dat er mss toch meer krachtvoer in moet. Op zich klinkt dat plausibel: altijd op dieet en veel sporten hou je zelf ook niet lang vol. Dus daar ben ik nu wel mee bezig.

Maar dat slomer worden is niet in 1 dag gekomen. Dus dat zal ook niet zomaar ineens over zijn. Over een week of 2 pak ik voorzichtig het een en ander weer op. Even zien hoe dat gaat. En dan in feb mss het bloed maar weer eens laten controleren.

De gouden tip met pasklare oplossing is er helaas nog niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:53

Je moet dus meer rode bloedcellen hebben. Is niet meer ijzer voeren, maar B vitamines... De ijzer die dan binnenkomt wordt dan beter opgenomen.

En krachtvoer kan idd wel eens handig zijn als je regelmatig echt werkt.. Dan zijn die koolhydraten gewoon nodig.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:56

Vitamine B zit in haar vitaminespuit die ze maandelijks krijgt. Dat zou dus het probleem niet moeten zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:05

Maar ijzer ook niet. Was alleen hemoglobine laag of ook hematocriet? Of het is een grote miltopslag. Dan zou je eigenlijk na 10 minuten flink rond laten rennen opnieuw moeten prikken als je dat zou willen testen.

En maandelijks heeft niet zoveel zin, je moet wel zo'n beetje dagelijks aanvullen. Geef je standaard een vit+mineralen supplement bij en is de vitaminespuit extra? Of alleen maandelijks die spuit?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:51

Spuit is extra, ja. Ze krijgt dagelijks haar vitaminebrok. Hgb, mch en mchc is laag. Ik weet niet wat hematocriet is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:04

Ik heb het even opgezocht, maar uit de bloedtest kwam het netjes in het midden uit.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:12

hey,
ik volg dit topic al wat langer en vroeg mee af of hier iemand zin heeft om binnenkort ergens in het noorden af te spreken voor een buiten rit?
Bij voorbeeld bij het drents friese wold.

Ik ben nog niet zo bekend in het endurance wereldje en het lijkt mij gezellig om met anderen die al langer meedoen of ook interesse hebben in endurance af te spreken.
Trainen, ervaringen delen en gezelligheid in een dus ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:31

Vandaag voor het eerst weer op buitenrit geweest. Éíndelijk mijn nieuwe ghost-zadel kunnen proberen. Ik probeer wel volgens het trainingsschema te werken om weer naar de 20 km draf te kunnen, dus we zouden beginnen met een (ruim) uurtje stappen. Ik had zelf wel bedacht om in het stukje bos wat kleine stukjes te draven. Ook om even te zien hoe het gaat met de energie.

Nou, die energie was er wel! _O- Ik had een enorm brok power onder mijn kont! Ik heb haar zelf stukjes van de route laten kiezen. Waar ze volgens mij aardig spijt van had, want vind ze heel spannend :D . In het laatste stukje bos wilde ik nog een stukje draven. Maar dat ging echt niet. Ze wou gewoon gáán! Dus heb haar maar even laten gaan en we gingen dus als een kogel door die laan! Haha! Moest echt goed checken of er nog wel een rem was! Toch was ze nog wel hanteerbaar. Het werd even spannend op een smal stukje weg, daarnaast een sloot, waar ze een waaiende plastic zak erg verdacht vond. Kwam natuurlijk net een vrachtwagen aan (die ze normaal best kan, maar als we een tijd niet op pad zijn geweest, kan ze daar erg van over haar toeren raken). Maar ze liet zich keurig leiden.

En dan moet je weten dat ik ook nog 2 honden mee had, waar an 1 aan de lijn. Dus had even mijn handen vol. Maar ze deed het heel braaf.

Maar mijn eerste buitenrit is dus goed bevallen. Ik hoop dat ze het zo vol houdt. Is heel fijn om weer een enthousiaste Caj onder mijn kont te hebben! :O

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:11

ik zit ook weer te kijken hoe ik op ga pakken na een rust periode.
Ondertussen heb ik het groene licht weer om alles te doen na mijn auto ongeluk en gister voor het eerst weer een stukje gestapt.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:41

Gilbey schreef:
ik zit ook weer te kijken hoe ik op ga pakken na een rust periode.
Ondertussen heb ik het groene licht weer om alles te doen na mijn auto ongeluk en gister voor het eerst weer een stukje gestapt.

Wat fijn Ingrid!

Hier hetzelfde, nog even wachten tot de hoefsmid weer komt en er weer ijzers onder zet... denk zo eind december. In de tussentijd dressuren, buitenritjes en dan straks rustig opbouwen en hopelijk volgend weekend weer een ritje met Sas & Jip :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:58

Fabster schreef:
. En ze zit laag in haar ijzer.

Afijn, genoeg te proberen nog, maar wil niet alles tegelijk doen.

Hier zou ik toch mee aan het werk gaan, zelf voerde ik redcell bij.

Zorg er wel voor dat je haar leert dat JIJ het tempo bepaald en niet zei.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 06:49

daffie1986 schreef:
Fabster schreef:
. En ze zit laag in haar ijzer.

Afijn, genoeg te proberen nog, maar wil niet alles tegelijk doen.

Hier zou ik toch mee aan het werk gaan, zelf voerde ik redcell bij.

Zorg er wel voor dat je haar leert dat JIJ het tempo bepaald en niet zei.

Uiteraard. En ze krijgt spul voor roodbloedbeeld bij. Ook spul om haar darmen beter te laten werken. Ik denk nl dat dáár het probleem zit. Dus we zitten niet stil.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:13

Redcell is ok om ijzer tekort aan te vullen maar dit komt niet vaak voor (eerder het omgekeerde).
Actieve gisten zoals YeaSacc zijn zeker goed. Zo zorg je dat de voedingstoffen die je voert tenminste opgenomen worden en niet op een hoopje liggen.
Zo te lezen helpen deze acties.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:21

Mijn paard had bloedarmoede dus op aanraden van de veearts toen redCell blijven voeren