Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:09

Deels scheren kan al veel schelen in warmte en daarmee looplust, maar toch de mogelijkheid geven om zonder deken buiten te laten staan. Ik heb mijn 24/7 buitenarab geschoren op schouder, borst en halve hals (zeg vanuit de oksel schuin naar boven/voren, helft vd hals omhoog naar de kaak). En die staat nu ook gewoon zonder deken buiten. Alleen als het erg guur is krijgt hij dan een regendeken op.

Ga ik meer scheren, dus ook buik, deel achterhand, krijgt hij normaal wel standaard een deken op.

Fabster

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:13

Dat vind ik wel een goeie. Wat dat betreft ben ik teveel mens. Mijn moeder zei altijd: doe je jas dicht! Straks krijg je een longontsteking' :D

Dat denk ik ook steeds als mensen zeggen: scheer je toch alleen haar borst?

Maar zoals gezegd: dat is zeker nog een optie als ik straks het week weer op pak. Maar de ostheopaat vond haar reacties ook veel te sloom. Dus ik ben bang dat het scheren alleen niet het antwoord is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:21

Hm, je zou bijna zeggen overschot magnesium ofzo :+ Té relaxed. Maar dat plassen ze normaal gesproken weer uit. Raar dat er niets uit het bloed is gekomen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:24

Magnesiumgehalte was keurig. Maar las net bij stuk over IR (bij mensen dan), dat een goed gehalte van magnesium in je bloed niks zegt over het magnesium in de cellen. Daar kan nog steeds een tekort zijn, waardoor het niet naar behoren functioneert (en dat is bij IR toch al ontregelt). Masr hoe kom je daar nou weer achter. Of beter nog: wat doe je er aan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:29

Te kort zou ik juist niet verwachten, dan worden ze juist vaak prikkelbaarder. Maar ik weet dat sommige paarden na toediening van een magnesiumsupplement juist té suffig worden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:12

Bloedonderzoek is wat mineralen betreft niet betrouwbaar. Het is een momentopname, het lichaam reguleer zelf dat deze waarden ok zijn.

Ik herhaal :
1. Scheren
2. Energie geven
3. Werk en Rustdagen afwisselen

Die kleine probleemkes zijn een gevolg maar kunnen zeker niet de oorzaak zijn (op basis van de info die hier meegeeft).

Enige tijd geleden gelijkaardig probleem met paard van een vriendin. Tgv de jeuk alle suikers geschrapt uit de voeding en paard had altijd iets en was met geen stokken meer vooruit te krijgen. Ze was heilig overtuigd dat het de voeding niet was dus had ik advies gegeven bloed af te nemen op zoek naar Lyme of iets dergelijks. Dag nadien telefoon ... dierenarts wou geen bloed afnemen maar ze moest haar paard direct haver bijgeven zodat hij tenminste de nodige energie kreeg. Sorry je had toch gelijk klonk aan de foon :) .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:03

Ik hou het zeker in mijn achterhoofd, Arun, dank je.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:28

Ik heb een paar jaar terug ook een wat slome pony gehad. Was een arabje die juist normaal heel fel en alert was. Dus dierenarts erbij gehaald, bloedonderzoek, gekeken naar wormen oid. Was niks.

Dierenarts heeft mij toen geadviseerd om toch wat extra te voeren. Heb een tijdje gewoon olie bijgevoerd, later ben ik over gegaan op pavo sportmuesli. Werd hij wel energieker van maar niet overdreven heet. Is dat misschien geen optie?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:21

Zeker. Alles is een optie. En ik ben ook heel blij met al deze tips. Maar ik wil niet alles tegelijk veranderen. Dan wordt het helemaal ingewikkeld en weet ik niet wat nou heeft geholpen.

Voorlopig staat ze nog op rust. Uit de verschillende trainingsschema's haalde ik, dat 1x per jaar 4-6 weken vakantie er gewoon bij hoort. Aangezien er nu toch vanalles onderzocht wordt, heb ik die meteen maar ingesteld. Misschien was ze inderdaad gewoon 'overwerkt'.

Dat wetende lijkt mij nu scheren en haver/krachtvoer geven ook niet zo n goede timing. Dus ze blijft nog even op haar huidige rantsoen. En dan over 3-4 weken maar eens kijken hoe het gaat.

Als nergens iets uit komt en haar gedrag is niet veranderd, ga ik beginnen met scheren. Eens zien wat dat doet.

En als dat niks doet, ga ik beginnen met krachtvoer.

Dus er is wel een plan, al lijkt dat misschien niet zo. :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:07

Snap wel dat je niet alles in 1x wil veranderen. Is ook weer nie goed voor t paard

Hoop dat er uiteindelijk vooruitgang in zit

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:16

Dat zal toch wel? :j

Arun, ben ik wel even nieuwsgierig wat jij dan een goed trainingsschema vindt.

Na de werkdag een dag vrij? Dat betekent dan (voor mij) trainen op ma-wo-vr.

Past weer niet zo in mijn schema, dus dan zou dat alleen di-do worden. Maar het kan toch niet zo zijn dat je je pasrd maar zo weinig mag belasten?

Ik zou in ieder geval 2 x pw duurtraining doen en bij voorkeur ook 1 (liefst 2) x pw dressuur/rechtricht-training. Maar als overal dagen tussen moeten zitten (en ik het weekend ben ik dus niet beschikbaar), is dat lastig, begrijp ik?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:47

Ben zo geen schema mens maar werk/train op gevoel.

In uw geval kan je gerust ma/di - do/vrij als combinatie nemen. Zolang er maar rust tussen zit want het is dan dat ze sterker worden.

Het heeft ook meer nut in uw duurtraining het aspect 'duur' in acht te nemen. Snelheid speelt geen rol (in uw situatie althans) maar de tijd wel. Maw ga 4u stappen en geen uurtje want dat laatste geeft trainingstechnisch gezien geen nut. Wel die duur opbouwen natuurlijk.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:12

Ik "train" die van mij zo'n 4x per week.
1x de baan op om kilometers te lopen en de wereld te zien, anders ziet ze te veel spoken (10 à 20km? aan 9km/uur ofzo?), 1x bijgezet aan de longe voor de juiste spieren er op te houden (20 à 30min, heb ik wel moeten opbouwen), 2x piste werk en dat is in blokjes van ongeveer 10min: loswerken/gehoorzaamheid/balkjes/rondprutsen/... half uurtje tot een uur.
En dan wanneer ik eens wat meer tijd heb, een bloktraining er tussen, dan is dat 3 à 4 dagen vol kilometers maken of in het zweet werken in de piste. En dat gebeurd echt zo vaak niet, 1x om de 2 maand ofzo? Als het al zo vaak is.

Op zich relatief lichte training denk ik? maar daarmee heeft ze wel eind september een 60km uitgelopen aan 15km/uur. Baasje was stukken meer versleten dan paard.
Het gaat hier trouwens om een warmbloed van 19, dus geen jonge arabische god. Hoe minder ik doe, hoe beter ze wordt. Ik trainde veel harder voor 40km aan 13km/uur dan nu voor die laatste 60km, en haar hartslag was stukken beter op die 60km.
Voordien was het 3 à 4x piste, en 1 à 2x de baan op. Dus een training meer per week, en geen longe.

Nu werk je je paard ma-di-woe-do-vrij. Begin al eens met die woensdag niets te doen. Dan heeft ze al een dag tussenin om te herstellen. Kan zijn dat het al een hoop scheelt.
Als je wil scheren: begin met eerst de borst. Als ze tempo maken, vangen ze wind op de borst en koelen ze vlot af, maar je kan ze gewoon zonder deken laten staan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:53

arun schreef:
Het heeft ook meer nut in uw duurtraining het aspect 'duur' in acht te nemen. Snelheid speelt geen rol (in uw situatie althans) maar de tijd wel. Maw ga 4u stappen en geen uurtje want dat laatste geeft trainingstechnisch gezien geen nut. Wel die duur opbouwen natuurlijk.

Mag ook wel wat gaan draven, hoop ik? Anders val ik zelf in slaap op t paard :D :+

Die rustdagen had ze echt wel tussendoor, trouwens. Ik kan echt niet elke week 5 dagen trainen. Maar ik ga daar wel goed op letten nu, dank u.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:57

Ashkerlon schreef:
Als je wil scheren: begin met eerst de borst. Als ze tempo maken, vangen ze wind op de borst en koelen ze vlot af, maar je kan ze gewoon zonder deken laten staan.

Dat is echt een drempel waar ik overheen moet. Borst scheren en geen deken :brr:

Maar ik hoor het van iedereen die ik er over spreek, dus dat is echt iets wat tussen mijn oren zit. :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:47

Heb ik wel alvast een vraag voor als ik over een week of 2 weer zo langzamerhand ga beginnen. Hoe ga ik beginnen? Hoe lang moet dat rondje dan worden? Ik deed hiervoor dus 20 km in draf. Nu beginnen met 7 km stappen en vandaar uit opbouwen?

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:01

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:36

Deze heb ik de eerste x ook gebruikt, ja. Dus gewoon weer opnieuw beginnen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 07:59

Heb inmiddels contact met Tonkie gehad. Vond ook het hcm laag. Weet iemand een supplement om dat wat te ondersteunen?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:10

Wat is het hcm?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:36

Sorry, hgb natuurlijk. Hemoglobine. Het roodbloedbeeld is erg laag.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:52

Hgb tekort = voeding zoeken waar meer ijzer in zit

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:01

Fabster schreef:

Misschien ditmaal het schema van Tonkie gebruiken? Ik vond die van de Peelrand vrij snel gaan...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:13

Ninx schreef:
Fabster schreef:

Misschien ditmaal het schema van Tonkie gebruiken? Ik vond die van de Peelrand vrij snel gaan...

Vond ik ook. Daarom heb ik daar vorige x 5 maanden over gefaan, ipv 3. Maar wasr kan ik het schema van Tonkie vinden. Ik zag op haar site alleen de beschrijvingen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:17

Aileen_Noël schreef:
Hgb tekort = voeding zoeken waar meer ijzer in zit

Ja, dat kwartje was wel gevallen. Geef nu ruwe spelt bij. Daar zou veel ijzer in zitten (maar weinig suikers, ivm de IR). En als supplement vond ik Equiforce Ferro. Maar was benieuwd of mensen ervaringen hadden met bepaalde dingen. Ik haal het nu van de productbeschrijvingen af, masr iedereen vindt zijn eigen priduct fantastisch natuurlijk. Zou ik ook zeggen als ik het verkocht. De vraag is of dat in de praktijk ook zo gezien wordt door de (eigenaren van) gebruikers.