Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:01

Nou ik vind het niet veel van Fabster. Als maandag aan de hand wandelen is stelt dat voor een paard niks voor. En als woensdag even longeren is lijkt het schema mij prima. Als je alle dagen rijdt ben ik het met Piekosjj eens dat het misschien wat saai is voor het paard.
Als mijn paard sloom was gaf ik hem haver, werd hij lekker wakker van. Maar wel pas nadat je zeker weet dat hij verder lichamelijk niks mankeert.
8 km per uur in draf is volgens mij te langzaam, zeker als het doel is om endurance te gaan rijden. (sommige paarden doen dit in stap)
Ik heb mijn GPS wel eens in de les aangehad. Uurtje rijden: 12 km. Die ritjes die jij aangeeft zijn voor ieder gezond paard peanuts.
Misschien dat haar lijf het druk heeft met de wintervacht aanmaken? Anders even een keer een bloedje trekken en na laten kijken? Mestonderzoek etc?

Edit, ik heb een hartslagmeter van polar. Al rij ik daar echt niet vaak mee.

Fabster

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:52

Ik ga morgen inderdaad bellen voor de DA voor een gezondheidsonderzoek, incl bloed en mest. Ik wil in ieder geval dingen uitsluiten. Ik laat ook de ostheopaat konen voor een keuring en ik zet haar weer op de lijst van Laarakker. Dus als het een medische oorzaak heeft, zal het daar (hopelijk) uit moeten komen.

En ja, het is nu heel warm inderdaad. Maar dit gedrag vertoont ze bij alle temperaturen. Dus daar kan ik het nu niet aan vast plakken. Van de 5 dagen rij ik er 2 (soms 3) en de andere dagen zijn wandelen aan de hand (half uurtje) en longeer/hand/loswerk. Dan hebben we get over 20 min-half uur. En ik red echt niet elke week 5 dagen training. Dus regelmatig een extra dag vrij+ weekend.

Ik zou inderdaad misschien wat meer bewust de vrije weken in moeten plannen. Nu zijn dat de kindervakanties (deze week dus, het is nu herfstvakantie hier). Maar toevallig heeft ze 2 weken geleden ook een week vrij gehad, want tien voelde ik me niet echt lekker.

Ik ben hier eigenlijk altijd alleen. De paarden staan bij mij aan huis. Vorig jaar ben ik regelmatig met een vriendin wezen rijden. Dat vond mijn merrie inderdaad heel leuk. Maar die was zwanger afhelopen jaar, dus dat is er niet meer van gekomen. Inmiddels is ze bevallen en moedig ik haar aan om weer te gaan rijden, zodat we weer samen kunnen :D Cajra is nogal kieskeurig in haar contacten en dat paard vond ze toevallig heel aardig (die van mij valt op bont := ). Vóór de zomervakantie reed ik 1x per week met een andere vriendin die wel echt endurance rijdt. Maar met haar paardje kan mijn Caj het dus minde goed vinden en is ze die andere merrie de hele tijd achter haar aan het houden _-:( , terwijl dat een arabier is en dus veel beter het tempo kan aangeven. Maar op zich gaat dat wel hoor. Maar dat paard had klappen gehad van een ander paard in de wei, dus die lag er even uit. Hopelijk gaan we volgende week weer starten met samen rijden.

En inderdaad wat Ilse zegt: afwisseling op het beginstuk is lastig en dan zit de rem er al op. Als we dan in het bos komen, gaat het vaak wel beter. Ook niet altijd trouwens, maar goed.

Verder ben ik wel erg gefocust geweest op de snelheid. Maar misschien toch wat stapritjes tussendoor. Maar inderdaad 8 km/u is echt langzaam. Óók voor een fjord. Het is maar goed dat ze 4 benen heeft, want anders vielen we echt om, zó langzaam.

Die hartslagmeter wil ik wel gaan proberen. Gewoon om te kijken wat het doet.

Eerst maar eens kijken hoe het medische deel uitpakt. En dan toch vaker spelen met rust/stapritjes etc.

Ik kreeg haar dus als best een enthousiaste merrie. Maar zo langzamerhand heeft ze op bijna alle vlakken besloten dat ze daar ook geen zin meer in heeft. En is alle energie er uit. Zegt misschien ook iets over mij... :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:29

Lees ik in de endurancefolder van VLAR, dat een ideaal endurance paard spaarzaam met energie, tot zelfs lui, is. Heb ik misschien toch het ideale paard! :+

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:41

Ik weet niet wat ze te eten krijgt? Misschien heeft ze wel niet genoeg energie. Persoonlijk vind ik die staartjes maar saai. Een beetje leven in de brouwerij. Zo' n ritje van 10 is prima, lekker wat galopperen onderweg en je bent met een half uurtje terug. Misschien is dat wel goed voor het moraal van jou merrie. Duurt het haar gewoon te lang allemaal. En wat ik zeg, haver, ik gaf Kentuky E lite van Havens doet soms ook wonderen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:47

Maar die van mij moet afvallen! Dus vooral hooi en wat vitaminebrok. En we draven alles en af en toe galop, waar het kan. Maar op sommige stukken, die ze goed kent, kan ik haar nauwelijks in galop houden. Andere stukken weer wel en gaat het gas er even op. Dan laat ik haar maar even.

Maar ik zal de haver even in gedachten houden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:54

Fabster hoe oud is je paardje overigens of heb ik daar overheen gelezen? En zoals je zelf ook al zei; even aankijken hoe het medisch uitpakt. Wellicht heeft ze wel iets onder de leden. Mijn ruin werd enorm sloom vd Cushing's en knapte met medicatie weer enorm op. We reden met z'n 27 jaar gerust 50km per week en dat waren geen stapritjes!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:15

Die van mij is pas 9. Dus hopelijk nog geen cushing. Maar wel insuline resistent. Dus wie weet heeft dat er nog mee te maken.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:55

Babybeertjes schreef:
Persoonlijk vind ik die staartjes maar saai.

Lang leve de spellings controle... ik bedoelde stap ritjes.. haha

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:01

Babybeertjes schreef:
Babybeertjes schreef:
Persoonlijk vind ik die staartjes maar saai.

Lang leve de spellings controle... ik bedoelde stap ritjes.. haha

Zoiets dacht ik al, ja :D

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:28

Fabster ik heb jouw verhaal even gelezen en wat je ook kunt doen is een psylliumzaad kuurtje geven ( 8 dagen ) . Ik ga er vandaag ook mee beginnen icm bloedwormen besmetting bij ons op stal vallen paardjes in en sommige zitten aan de dunne. Mijn paardje valt alleen in en het is heel goed mogelijk dat ze last van zand hebben. Ik zeg niet dat het zo is, maar een kuur geven kan geen kwaad. Ik hoop dat je er gauw achter komt wat het is. Sterkte!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:12

Zand controleren kreeg ik inderdaad ook al als tip. Dus dat ga ik doen. Ze zijn pas allemaal ontwormd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:12

Vandaag is de DA geweest. Hart en longen zijn gelukkig goed. Caj liet zich 'gelukkig' ook van haar slechtste kant zien, dus er zat geen gang in. Dus de DA zag wat ik bedoelde: niet kreupel of onregelmatig, niet stijf, maar ook net niet soepel.

Uitslag bloed komt volgende week en dan komt ook de ostheopaat. Dus tot die tijd staat ze even op rust, buiten de stap-wandelingen als leidpaard voor mijn jonkie.

Om het compleet te maken, heb ik me meteen maar opgegeven voor een beginnerstheorieavond (galgje? :D ) bij Green Distance. Kan nooit kwaad, denk ik zo.

Als alle uitslagen binnen zijn, ga ik ook eens contact opnemen met Tonkie. Eens wat serieuze kennis vergaren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:43

Uitslag mest en algemeen bloedonderzoek was goed. Klein beetje zand, dus toch maar een kuurtje zandweg. Maar ik denk niet dat dat het is. Het bloed is nog opgestuurd voor cushing, tekenziekte en mineralen/vitamines. Die uitslag kmt volgende week.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:14

Lastig, hopelijk vinden ze wel wat en dat je het snel kan oplossen!

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:24

Fijn dat het eerste onderzoek goed was.
Je kan ook zelf de mest (regelmatig) onderzoeken op zand. Gewoon een paar mestballen in water leggen voor minimaal een uur. Daarna gooi je het langzaam uit de emmer en kan je zien hoeveel zand er op de bodem van de emmer ligt. Een theelepeltje is normaal heb ik begrepen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:26

Kreeg net al weer wat uitslagen. Vitamine/mineralen ook prima en ook geen Lyme. Krijg ik alleen nog cushing terug, maar dat verwacht ik eigenlijk ook niet.

Laat nog Laarakker wat controles doen en volgende week komt de ostheopaat. Ben benieuwd.

Op zich is het wel lekker dat er niks gevonden wordt. Maar nu weet ik dus nog niks. Afijn, we wachten het maar af.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:32

Begin eerst met uw paard gedeeltelijk te scheren. Fjord in winterhaar heeft veel te veel moeite om zijn warmte kwijt te geraken. Voeding aanpassen aan het werk, bij werk granen toevoegen bij rust is hooi en vitamine korrel voldoende. 5/7 iets doen vind ik teveel. Eén dag werk en één dag niets in de zin van werk is beter. Electrolyten toevoegen aan zijn rantsoen kan ook noodzakelijk zijn.

Uit uw verhaal kan ik niets medisch afleiden enkel warmte niet kwijt kunnen, te vaak werken en energie tekort.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:55

Worden toch wel 'dingetjes' gevonden bij mijn merrie. Alles los van elkaar niet significant, maar zo alles bij elkaar gaat het toch wel opvallen. Gisteren de ostheopaat erbij gehad en die was het wel met me eens dat ze wel iets onder de leden had. Ze is echt niet fit en veel te sloom. Niet iets wat opgelost wordt door scheren, of een minder druk schema, volgens haar. Vandaag krijg ik ,hopelijk, de uitslag van de cushingtest. Hoop niet dat het dat is. Maar we wachten af. Voorlopig staat ze op rust.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:58

Goed dat je ermee aan de slag gaat. Hoop niet dat er wat ergs gevonden wordt, maar je helpt je paard tenminste door te zoeken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:34

Ik wil dit topic graag volgen :) heb zelf nog niet veel toe te voegen. Ik heb toch wel een beetje een droom om endurance te starten.

Ik heb een kwpn ruin van zeven jaar met wie ik sinds mei western rij. Maar omdat ik al best wel lang endurance zou willen rijden (maar hier nooit een geschikt paard voor had) ben ik toch een beetje informatie aan het zoeken en trainingsschema's vind ik super interessant :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:01

En Fabster: hoe gaat het nu met je paardje?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:45

Ninx schreef:
En Fabster: hoe gaat het nu met je paardje?

Tja, wat zal ik er van zeggen? Ze wordt nu stuk voor stuk behandeld voor alle 'dingetjes'. Dus de komende 2 weken staat ze in ieder geval nig op rust. Dan is de kuur voor het virus (vraag me niet wat) afgelopen. Gisteren en eergisteren dacht ik dat ze wel weer wat wakkerder werd. Stond ook weer vooraan. Maar vandaag weet ik het nog niet zo.

Ik heb contact opgenomen (via mail) met Tonkie Collee, met het hele verhaal en bloedwaarden erbij. Dus wie weet heeft zij nog nuttige tips voor me.

Ik heb natuurlijk niet meer gereden of anderzijds gewerkt met haar. Dus kan niet goed zeggen hoe het in het werk gaat. Misschien over 2 weken weer eens rustig aan iets proberen. Maar moet even zien hoe het dan met haar gaat.

Cajra is wel insuline resistent. De ostheopaat opperde dat het misschien daar iets mee te maken kon hebben. Maar het hele voer/stalling/bewegingsbeleid is daar al op aangepast. En dat is de afgelopen (bijna) 3 jaar al zo. Dus ik weet niet zo goed wat ik daar verder nog mee kan doen. Dus ik vind het moeilijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:51

Ze is wat te zwaar op dit moment he? Is ze geschoren?

Mijn merrie neigt ook naar IR, loopt snel vol qua afvalstoffen, en is gewoon erg wisselend qua energie.
De balans bewaren is dus erg belangrijk.

Tonkie heeft wel een mooie mening over IR. Die vind IR een modeziekte. Ieder paard aan de duursport, en we zien geen IR meer.
Punt is alleen, hoe motiveer je een paard dat niet echt 'wil'... te weinig puf heeft?

Ik laat iig even mijn fysio/ chiro naar haar kijken. Zet haar 's nachts iets vaker op stal zodat ze rustiger eet en meer kan liggen.
En misschien toch nog meer scheren en wat electrolyten aan het dieet toevoegen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:58

Ik zit wat dubbel in dat 'te zwaar'. Aangezien ze echt moddervet binnen kwam (kon haar ribben echt niet voelen), is er nu echt wel een groot verschil. Maar schraal is ze nog zeker niet. Dus er mag nog best iets van af. De DA vond haar al wel ok. Wel wat 'reserves' nog, maar geen obesitas meer. De ostheopaat vond wel dat er nog wel wat 'in de weg zat'.

Maar daarom wilde ik dus goed met haar trainen. Maar als alles op de handrem gaat, wat doe je dan? Gewoon doorgaan? Of juist een pauze? Ik vind het lastig.

En op zich heeft Tonkie Collee een punt over het IR. Alleen, hoe krijg je een sloom paard aan de praat?

Ze is niet geschoren. Ik hou dat wel in mijn achterhoofd om te doen, maar zie er tegen op om met dekens te werken. Ik heb nog nooit een geschoren paard gehad. En aangezien alles hier 24/7 buiten staat (buiten schuilstallen heb ik ook geen stallen), ben ik nog terughoudend. Maar misschien moet ik er toch aan geloven.

Hoe zit dat met die electrolyten? Koop je die ook gewoon in zakjes, net als bij mensen?

Ze hangt wel steeds aan het likblok. Dus misschien geen gek idee. En ze zit laag in haar ijzer.

Afijn, genoeg te proberen nog, maar wil niet alles tegelijk doen.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:06

Je kan ook eerst haar baard en keel (soort punt onder de hals) scheren. Dan hoef je nog niet met dekens aan de slag te gaan en het maakt echt wel verschil.