Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:33

5km in het bos is inderdaad niet zo ver dus in dat geval is een uur dressuren inderdaad wel zwaarder. Maar ik train voor 100+ wedstrijden en dan is dressuurmatig rijden belangrijk voor de souplesse en juist gebruik lijf, maar doet het niets voor de conditie.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:08

:) Emiel zegt ook tegen mij dat ik te weinig train.

Je moet wel rekening houden dat als ik m'n paard 3/4u in de aquatrainer steek je dit kan vergelijken met 3 à 4 uur pittig stapwerk in de ardennen waarbij het paard enkel bergop loopt.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:13

Haha dan zal ik ook wel te weinig trainen. Voor Jack werkte dat prima tot 70 km.
Voorlopig doe ik rustig aan met mijn nieuwe pony.
Maar als het zover is dat we de afstanden kunnen verlengen zal ik de info van Djian in gedachten houden!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:21

Zo'n aquatrainer lijkt mij ideaal Arun!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:02

Ja is pure powertraining en heb het geluk dat er zo'n centrum aan m'n achterdeur is.
Even gepiept om zelf aan te schaffen maar helaas toch te duur voor training van paarden voor een sport waar je alleen bergen kosten aan heb.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:23

Hoevaak doen jullie dan zo'n bloktraining?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:40

Interessant topic :D , vroeg me al af hoe je moest gaan trainen voor de hogere klassen, kost natuurlijk behoorlijk veel tijd, maar het indelen in blokken lijkt me handig.

Verder ben ik pas net begonnen, dus ik werk nog niet echt met een schema. Denk dat ik hem gemiddeld 4x inde week rijd, 2x dressuur (niet overdreven zwaar, gewoon lekker soepel houden en goed aan de hulpen zetten), een keertje springen en een keer naar buiten. Terrein is hier zeer heuvelachtig, dus een goede training :D .
Vanaf volgende week ga ik ook voor mijn eigen conditie wat meer aan de gang (nu zwem en hardloop ik 1x in de week). Plan is om samen met een stalgenootje en mijn eigen paard een beetje het ride and run idee over te nemen, rondjes van 10 kilometer verdelen in blokken van 2,5 waarvan we steeds om wisselen wie er loopt en wie er rijd. Gelijk mooie staprondjes door de heuvels voor paard :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:46

Maar loop je dan in je rijkleding of rij je in je loopkleding? :+ wel grappig idee, maar lijkt mij onhandig. Ik loop nu een aantal keer in de week hard. Neem altijd wel een paard mee, dan voelt het niet helemaal als verloren tijd.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:31

Hier ook een hardlopert :D wij doen ook mee aan Ride & Run. Nu we klasse 3 rijden toch wel handig dat ik zelf ook een goede conditie heb. :=

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:27

Lopen in rijkleding :D En mijn gympen/jophurs gaan mooi in de zadeltas
Het zijn hier ook wat smallere paadjes, en als hij dan achter mij loopt stapt hij op mijn hakken :') Iets verder achter mij laten lopen heeft geen zin, hij wilt het liefst in mijn nek hangen heb ik het idee.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:35

_suus19_ schreef:
Maar loop je dan in je rijkleding of rij je in je loopkleding? :+ wel grappig idee, maar lijkt mij onhandig. Ik loop nu een aantal keer in de week hard. Neem altijd wel een paard mee, dan voelt het niet helemaal als verloren tijd.

Mijn sportkleding en rijkleding is bijna hetzelfde :P
Alleen de schoenen zijn anders, maar als je korfjes hebt kun je zelfs gewoon je hardloopschoenen aandoen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:15

Ja dat is wel weer zo :) en een cap kan je altijd nog aan het zadel hangen. Slim :')
Maar dan moet je idd wel rijden op gympen, elke 2,5 km je schoenen wisselen is bijna niet te doen denk ik?

En hardlopen met je paard is wel een beetje een kwestie van opvoeden. ieder paard kan leren afstand houden.. Maar als je dat niet wilt is ook prima natuurlijk, maar het is niet onmogelijk ofzo :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:21

_suus19_ schreef:
Ja dat is wel weer zo :) en een cap kan je altijd nog aan het zadel hangen. Slim :')
Maar dan moet je idd wel rijden op gympen, elke 2,5 km je schoenen wisselen is bijna niet te doen denk ik?

En hardlopen met je paard is wel een beetje een kwestie van opvoeden. ieder paard kan leren afstand houden.. Maar als je dat niet wilt is ook prima natuurlijk, maar het is niet onmogelijk ofzo :)

Haha, nee daar heb je gelijk in. Maar hij is een beetje vergelijkbaar met Scooby Doo, elke keer dat hij iets spannends ziet (gemiddeld 3x per minuut) wilt hij echt in mijn armen springen :+, daarbij vind ik hardlopen met gewoon een hond aan een lijn al lichtelijk onhandig lopen, laat staan met een 'hond' van 1.70, dan kan ik gewoon niet lekker hardlopen. Wandelen dan weer wel. Agja, ik ga het gewoon proberen :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:41

Ja dat is waar :) zonder paard loopt een stuk beter haha. Wat dat betreft handig als jullie kunnen wisselen

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:56

Ik denk toch niet dat we heel erg hard gaan in het begin :+ bergop hardlopen is nog niet helemaal mijn ding :o

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:11

Maar even een schopje hier! Vond het altijd erg leerzaam om hier mee te lezen en aangezien ik zelf na veel ellende met mijn pony ook weer ben begonnen met endurance, had ik even een vraagje. We zijn aan het trainen voor onze eerste klasse 1 weer na twee jaar, 20 km. En vroeg mij af in hoeverre jullie de afstand thuis ook echt trainen? Meestal zijn de ritjes nu zo'n 14 km met een gemiddelde rond de 10/11 km/u. Zal nog iets omhoog gaan, is wel het streven. Maar als jullie thuis trainen, rijden jullie dan ook de afstand zelf? Snap dat als je klasse 3 start dat dat onmogelijk is en lijkt me ook niet goed, maar voor een korte klasse 1?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:45

Naath86 schreef:
Maar even een schopje hier! Vond het altijd erg leerzaam om hier mee te lezen en aangezien ik zelf na veel ellende met mijn pony ook weer ben begonnen met endurance, had ik even een vraagje. We zijn aan het trainen voor onze eerste klasse 1 weer na twee jaar, 20 km. En vroeg mij af in hoeverre jullie de afstand thuis ook echt trainen? Meestal zijn de ritjes nu zo'n 14 km met een gemiddelde rond de 10/11 km/u. Zal nog iets omhoog gaan, is wel het streven. Maar als jullie thuis trainen, rijden jullie dan ook de afstand zelf? Snap dat als je klasse 3 start dat dat onmogelijk is en lijkt me ook niet goed, maar voor een korte klasse 1?

Ja die afstand is wel makkelijk thuis te doen dus die rij ik dan ook wel. Voor je eerste klasse 1 is het nog niet echt nodig maar als je de tijd hebt kun je best prima een keer die afstand rijden, 20 km is niet zo ver.
Een van mijn eerste klasse 1 was 37 km. Die afstand had ik thuis nog nooit gedaan maar dat ging toen ook prima.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:57

Bedankt voor je antwoord Kim. Dat dacht ik zelf ook inderdaad. Ik wil proberen om 1x in de week nu 20 km te pakken. Ook om te kijken hoe ze het op pakt.

Gemiddeld rijden we nu 3x in de week 14/15 km, 1x in de week dressuurles en tussendoor nog een keer aan de longe of ponylesje met mijn nichtje (puur beweging :) ). Die 14 km buiten varieert nogal eens qua snelheid, maar streef er naar gem. 10,5 km/u te rijden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:02

Dan gaat het met je wedstrijd ook wel goed komen gezien de kilometers die je nu al maakt, Naath :j Daar hoef je wat dat betreft die 20 niet voor te rijden.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:13

Goed om te horen Hilli! Twee jaar geleden zijn we twee keer Klasse 1 gestart en ik weet dus waar we naar toe moeten werken. Punt is dat we er nu iets anders in zitten, pony heeft vorig jaar mei een koliekoperatie gehad in Utrecht (goedaardige tumor in de buik) en daarachter aan een half jaar uit de running geweest door een knie blessure. Ondertussen is ze 19, heb ik een jaar niet kunnen rijden, hebben we heel veel pech gehad en was ik allang blij als ik weer een rustig bosritje kon maken! Maar ze is nog fitter dan voorheen en nu zijn we gewoon weer lekker aan het trainen! De endurance koorts heerst ondertussen weer, dus we gaan weer lekker starten! Geen doel meer om hoger te komen, Klasse 1 is al mooi zat voor ons!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:16

Je rijdt nu zeker 45 km/week, een keer les, een keertje klooien met kindjes: dat is wel genoeg basis voor die 20 km van je wedstrijd. Mocht je rentree goed bevallen, dan kun je altijd nog meer kms gaan maken. Veel plezier alvast :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:33

Het is alweer even stil hier, maar ik zal eens kijken of er weer wat actie kan komen. Heb afgelopen week het hele topic doorgelezen en dat was voor mij echt zéér interessant.

Hier mijn verhaal en dan meteen mijn vragen.

Bijna 3 jaar geleden heb ik een fjordenmerrie gekocht van 7 jaar. Moddervet was ze, toen ze binnen kwam en daardoor alleelei kwaaltjes. Dus op rantsoen. In de afgelopen 2 jaar is ze al heel wat gewicht kwijt geraakt en heb ik haar voornamelijk dressuurgericht getraind (rechtrichten) en zo af en toe een gezellig buitenritje. Stelt niet veel voor hoor. Weinig tempo en zo rond de 7 km.

Maar de laatste kilo's gingen er maar niet af, dus ben ik afgelopen maart begonnen met endurance training. Rustig opgebouwd. Ik had geen enkel schema en deed gewoon maar wat.

Nu zijn we 8 maanden verder, doen we ongeveer 25-30 km per week en probeer ik wat aan de snelheid te doen. En daar zit mijn probleem. Ipv dat het steeds beter gaat, gaat het eigenlijk minder goed. Mijn langste ritten zijn ong 20 km. En het meeste daarvan draven we. Soms even stappen, omdat de bodem daar niet optimaal is, sims stukjes galop. Maar nooit veel.

Nu moet ik erbij vertellen, dat dit een merrie is met een behoorlijke eigen mening. Daardoor is het voor mij wel eens lastig om in te schatten of problemen nou een metale kwestie zijn, of een fysieke. Ik heb nog contact met de eerste eigenaar (na de fokker) en zij houdt ook contact met de eigenaren van haar moeder en volle zussen. Ze weet dus het één en ander over het karakter. Zij zei, dat moeder en zussen best willen werken, als het maar op hun manier is :+ Dat herken ik dus wel. :D

Maar goed, ze draaft dus wel de hele stukken, maar het voelt alsof je rijdt met de handrem erop. Ik weet dat ze zich snel verveelt, dus ik probeer zoveel mogelijk verschillende rondjes te rijden. De eerste x op het nieuwe rondje gaat altijd enthousiast. Dan draaft ze gewoon lekker door. 2De x gaat de handrem er alweer op.

Om jullie een idee te geven: ik rij een nieuw rondje. Is ong. 7 km. Ik heb die x veel moeten stappen en afstappen, omdat ik nieuwe beugelriemen om had en die kreeg ik niet helemaal naar mijn zin op maat. Ik heb altijd endomundo aan, dus dat rondje gemeten en was gemiddeld 7,7 km/u.

De keer daarna hetzelfde rondje gelopen. Alles gedraafd en dan is de gemiddelde snelheid 8. Zit dan echt geen gang in. Dat gebeurt dus telkens en ook bij het bakwerk, longeerwerk, loswerken, etc.

Voor het idee even mijn schema. Inmiddels heb ik ook de schema's van Tonkie Collee gevonden en ik heb niet het idee dat ik buitensporige dingen doe. En alhoewel ik haar vanaf het begin heb (buiten)gereden, ben ik afgelopen maart pas begonnen met het bijhouden van de basiskm. Dus die hou ik maar aan en dan zit ik op ong 500 km. Heb dus nog een helft te gaan.

Maandag: wandelen aan de hand (4km) of dat rondje als dressuurrondje. Op dit moment is ze leidpaard om een jong paard verkeersmak te krijgen (=2 km)

Dinsdag: een rit. Ligt even aan het weer of de planning, maar meestal 10-13 km (maar soms 7 en soms 20 km).

Woensdag: bakwerk aan de hand of lingeren of loswerken/balkjes draven. Maar nooit keihard werken.

Donderdag: buitenrit. Ligt aan de planning. Als dinsdag 20 km is geweest, dan een rit van rond de 7 km. Als dinsdag kort is geweest, dan donderdag 15-20 km.

Vrijdag: soms nog een korte rit (7 km). Maar als dat er niet van is gekomen, dan nu de lange van 20. En als ik de kinderen tussen de middag te eten heb (1 x per 2 weken), dan bakwerk/loswerken/longeren.

Het weekend is voor mijn gezin, dus dan zijn ze altijd vrij.

Verder heeft ze in de kindervakanties altijd vrij. In de zomer heb ik dan 1 x pw een rit gedaan van 10-17 km. Net hoe het uit kwam.

Ik maak me toch een beetje zorgen. Dus er wordt een apk geregeld om er zeker van te zijn dat dit geen fysieke kwestie is.

Maar toch, hè... Die conditie zou toch wel wat omhoog moeten gaan? En de gem snelheid ook? Ik heb een fjord, dus ik maak me geen illusies (alhoewel Beer natuurlijk echt fantastisch is!). Maar alles draven en dan een gemiddelde snelheid van 8 is toch wel het andere uiterste, toch? Of wil ik nou te veel, te snel?

Van de zomer deed ze wel gemiddelde snelheden van 9,7 trouwens. Maar dat heb ik al een tijdje niet gezien.

Ik vind wel dat ze veel hijgt. En ze is nu niet geschoren.

Ik zou mss eens met een hartslagmeter moeten rijden, maar welke is een aanrader.

Afijn, tips zijn van harte welkom!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:47

Ik ken het gevoel van een ongemotiveerd paard. Ik maakte me de laatste tijd veel zorgen omdat Kane niet echt meer lekker wilde buiten, allerlei doemscenario's door mijn hoofd, maar er was behalve een klein verkoudheidje niet echt iets duidelijk mis.
Dus beetje kwakkelend rondjes van zo'n 15-25 km gereden en in Epe de 44 gestart met het idee dat als het niet lekker ging ik op 22 kon stoppen. Loopt die dus zonder problemen lekker fanatiek de 44 op zijn sloffen met een gem van ruim 13 km/h en komt vervolgens aanzetten met een hs van 42 bij de nakeuring. Helemaal niks mis met dat paard dus.

Voor volgend seizoen zit ik nu heel erg te dubben hoe ik moet trainen, want in een keer 44 eruit knallen terwijl hij normaal nauwelijks 25 wilt lopen (wel met veel hoogteverschil) is natuurlijk ook niet echt de bedoeling. Afwisselen van de rondjes werkt een beetje, maar het eerste gedeelte is gewoon niet zo makkelijk af te wisselen en dan is het eigenlijk al gedaan met de motivatie. Daarbij is het gebied hier niet altijd ideaal, veel hoogteverschil en stenige paden. De goede paden kent hij ondertussen al en zijn dus niet meer interessant.
Als we echt met de trailer ergens heengaan loopt hij weer als een tierelier. In de bak is het afwisselen met balken en hindernissen, anders valt er bijna niet normaal te rijden en verzint hij allerlei dingen om van te schrikken.
Je schema is prima voor een klasse 1, en je zou inderdaad nu de snelheid kunnen uitbouwen, maar heel de weg zitten duwen is natuurlijk niet echt prettig rijden... Heb je mogelijkheden om met stalgenootjes te gaan rijden? Soms wil dat wel werken (bij die van mij helaas ook niet echt meer :o ). Trainen met een hartslagmeter is misschien wel een plan, dan kan je zien of dat er echt iets veranderd in de hartslag als ze zo loopt te hijgen of te sloffen.... Ik blijf het allemaal even volgen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:19

Mag ik vragen met wat voor hartslagmeters jullie trainen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:41

Fabster ik zie een best 'druk' schema met bijna alle dagen aan het werk. Wellicht is het een optie om wat meer rustdagen in te bouwen, naast die twee dagen in het weekend? Ik zou het namelijk helemaal zat worden om elke dag weer 'ns wat te moeten doen. Pak d'r eens lekker uit het land om enkel te poetsen en te tutten (als ze dat lekker vind uiteraard) of gewoon even een hele week vrij geven, ook nog 'ns goed voor het herstel vh lichaam.
Is het fysiek mogelijk voor haar om harder te draven, of zou het ook niet kunnen dat ze 't gewoon veels te warm heeft nu? Het is de laatste week erg warm geweest en daar worden ze natuurlijk ook sloom van.