Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:19

hoe doen jullie het met plassen en modder onderweg?

Vanmorgen nog lekker gereden op de veluwezoom, zitten ook wat nattere paden tussen die best wel glad zijn, als het echt glibberig ga ik altijd wel stappen maar dat haalt natuurlijk je snelheid wel naar beneden, met een training maakt dat niet zoveel uit maar op een wedstrijd?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:46

Gewoon stappen :j een blessure of glijpartij haalt je snelheid nog meer omlaag. Moet ik wel zeggen dat ik de snelheid niet zo belangrijk vind, ben blij als ik een rit goed uitgereden heb, winnen maakt me echt niets uit.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:55

_suus19_ schreef:
Maakt toch sowieso weinig uit waar je start? Ik heb idd wel eens gehoord van mensen die pas beginnen te tellen als ze gaan draven, ik zelf reken in- en uitstappen (minstens half uur per training dus) altijd mee. Net wat je zelf fijn vind denk ik :)

Ik zet mn gps (endomondo) pas aan als ik bij ons in het bos ben, ongeveer 3km stappen. Maar doe ik bijvoorbeeld staptraining dan pak ik hem gelijk vanaf stal.

Ninx

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:06

Wanneer jullie werken met intervallen, zoals het schema van Tonkie bijvoorbeeld, met welke app werken jullie dan?
Ik heb wat intervaltimers gedownload, maar ze zijn allemaal een beetje crap vind ik :-(

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:34

Ik gebruik Endomondo, fijne app!

Hier ook veel asfalt, bermen zijn nu absoluut niet te doen.

Als de ondergrond van de plas te doen is rijden wij er wel doorheen, maar als het glad is dan maar liever voorzichtig en rustig stappen. Dan maar een lagere snelheid, liever geen kapot paard ;)

Ik zet de app gewoon aan vanaf stal, snelheid zal daardoor altijd lager liggen maar dat geeft niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:43

Zal wel een muts zijn... Maar zit er dan een intervaltimer in endomondo?
Kan het niet vinden.... Oh jee: digibeet?! ;-)

Edit: aaaaaahhhh, ik zie het... alleen endomondo premium heeft interval. De betaalde variant dus.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:59

Interval training doe ik met het horloge van me hardslagmeter. Daar kan ik ook de tijd opzien en dzn reken ik zelf wel uit tot wanneer ik draaf

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:27

_suus19_ schreef:
Maakt toch sowieso weinig uit waar je start? Ik heb idd wel eens gehoord van mensen die pas beginnen te tellen als ze gaan draven, ik zelf reken in- en uitstappen (minstens half uur per training dus) altijd mee. Net wat je zelf fijn vind denk ik :)

Ik neem het in en uitstappen altijd mee als ik niet eerst wat licht werk in de bak doe..

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:05

Ik kom via me eigen topic bij dit topic.
ik wil nog niet echt endurance gaan rijden, maar meer de conditie van mijn pony verbeteren.
dit wil ik doen door middel van drafttaining.

Ik weet alleen niet echt hoe ik moet beginnen, en hoe vaak per week ik dit kan.
ik heb via me eigen topic wel een aantal dingen maar zie door de bomen het bos niet meer.
ik rijd ongeveer 4 tot 5x per week en dan voornamelijk buiten en dat zijn rondjes van 5 tot 10 km, met in het weekend soms uitschieters naar 20/25 km. Soms dressuur en een sprongetje in de bak.

Weten jullie hoe ik kan beginnen?

woensdag ben ik begonnen om te kijken hoe lang ze draf volhoud maar heb dit denk verkeerd gedaan.
Na 13 min was ze buiten adem maar naar 30 min was ze nog niet op adem.
ik wil vandaag eigenlijk 5x 2 a 3 min draven en dit 2/3x per week doen. En na een week de draf 1min verlengen, maar ik hoorde van een bokker dat de herstelperiode moet verkorten maar hoe doe ik dat.?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:53

Welke herstelperiode bedoel je precies?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:15

Als je gedraafd heb en da stappen tot wanneer ze op adem is is de herstel periode

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:47

Wat ik begrijp wat je dan doet is een extra trainings prikken geven zo als ik dat heb begrepen.

Ik rij zelf met een hardslag meter, In stap zit de hartslag rond de 60-90 en in draf 90 tot 130.
Als ik draaf en ik ga weer stappen dan kan ik wachten tot ze weer ruim onder de 90 zit voor ik weer ga draven.
Maar om haar eens kleine extra prikkel te geven kan ik ook al weer een tweede keer gaan draven als ik nog niet onder die 90 zit maar wanneer ik bijv op de 100 zit.

Misschien zijn er meer mensen die dat hier beter kunnen uitzeggen, of misschien heb ik het hier ook wel helemaal verkeerd

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:19

Aileen_Noël schreef:
Djilna schreef:
Voor een klasse 3 van 80km reed ik 4 trainingen van 30km in 6 a 7 dagen. Dat is zo'n stapeltraining en daarna rust voor supercompensatie. Dus in een blok pak je dan ongeveer 1,5keer afstand die je op 1 dag in de wedstrijd wil doen.

120 km in een week... Poeh, dan mogen wij nog wel even door trainen voor onze eerste klasse 3 :D

Jammer dat dit topic niet meer zo actief is..!
@ Aileen_Noël, ik ben nieuwsgierig, hoeveel heb jij uiteindelijk (ongeveer) getraind voor jouw eerste klasse 3? Ongeveer die 120 km?

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:28

Ik zat een aantal weken voor de wedstrijd op ongeveer 90 km in een week. Inclusief dressuur / hardlopen met haar / buitenritje . Laatste week voor de wedstrijd zowat de hele week vrij gegeven.

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:52

Bedankt voor je antwoord! Ik reken km in de bak nooit mee, geen idee hoeveel we daar maken :p

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:03

BenteAmy schreef:
Bedankt voor je antwoord! Ik reken km in de bak nooit mee, geen idee hoeveel we daar maken :p

Dat is vrij simpel. Als je een half uur draaft rij je met gemak 5 km. Dus een uur flink dressuur is zo 10 km gereden :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:06

Dressuur tel ik niet mee in de km. Dat is vooral gymnastiseren.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:27

Djilna schreef:
Dressuur tel ik niet mee in de km. Dat is vooral gymnastiseren.

Niet in km , wel in training uren ...zo geleerd van Donna iig ;-)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:51

Rijden is rijden speelt geen rol als het in 't bos of in de zandbak is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:15

Ja rijden is rijden maar het gaat er wel om met welk doel. Gymnastiseren is wat anders dan conditietraining of kracht. En duurwerk anders dan interval. Dressuurwerk tel ik zelf iig niet mee als conditiewerk.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:10

Elk onderdeel van je training heeft een doel. Werken is werken het zijn de uren die tellen.

Vaak word hier aangehaald 1 tot 1.5 keer je wedstrijd afstand te trainen per week. Dat zou betekenen in mijn geval dat ik tussen de 160 en 240km per week moet doen! Dan kan mijn hoefsmid elke week langskomen om schoenen te vernieuwen. Daarenboven zou ik echt niet weten wanneer ik dit moet doen. Zelf werk ik meer met intense trainingspieken gevolgd door rust aangevuld met staptrainingen, aquatraining, longewerk. Elke dag toerke van 30km maken heeft op getraind paard geen trainingsprikkel meer maar heeft wel teveel slijtage op gewrichten en ijzers.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:14

Arun, dat begrijp je toch niet helemaal goed. In een trainingsblok rij je 1,5 keer je wedstrijdafstand in 7-10 dagen, maar dit doe je op zeker niet wekelijks. Buiten die trainingsblokken is het voor mij dressuurwerk en gewoon wat buitenrijden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:25

Precies, ik rij normaal 2x per week een 25+ training en daarnaast dressuurmatig/kort rondje heuveltjes. Alleen bij zo'n blok, wat bij mij dus een piektraining is, maak ik die 1,5 tot 2x de wedstrijdafstand in 7-10 dagen.

Volgens Emile zijn methode train je trouwens wel zo'n 8 weken achter elkaar elke week 1 uur per 10 wedstrijdkm, wat neerkomt op 12 uur pw voor een 120km en 16uur per week voor een 160km. Waarbij je begint met alleen stappen en eindigt met gemiddeld 10km/h (in de Ardennen dan hè). Dus zeg voor een 120km begin je met 12uur stappen (12x 5km/h is 60km per week) en eindigen met 120km per week.
Dat red ik dus echt niet met een fulltime baan en ruim 10 uur reistijd pw.. Bloktraining kan ik wel inplannen met 2 vrije middagen.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:24

Ik tel alles mee. Ook rijden in de bak. Daarmee is een uur dressuur training veel zwaarder voor een paard dan een uur door het bos. (Denk aan constant bochten, stelling etc.)
Om even bij de trainingsleer van Tonkie te blijven met piektrainingen en weken van 3 x per week 5-15 km.
Een uur dressuur vervangt voor mij een van de 3 x in de week 5-15 km trainingen. En dat werkte tot nu toe prima :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:32

Nou, hang de hartslagmeter er maar eens om, die komt in de bak bij mij niet zo hoog als wanneer ik conditiewerk in het bos doe.
Natuurlijk doet het wel iets, maar conditioneel niet zo hoor. Waarom denk je dat zoveel dressuurpaarden moeite hebben het werk lang vol te houden. Die doen niets aan conditietraining. (en daarom zijn veel dressuurpaarden ook te dik :P )