Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:27

kim345 schreef:
Dat is pas in een later stadium, in het begin kun je namelijk nog prima 30 km rijden die je ook in de wedstrijd gaat rijden.
Je gaat natuurlijk geen 60 km op 1 dag rijden als training. Dan kun je trainingen gaan combineren om toch een trainingsprikkel te kunnen geven. Want 30 km is dan inmiddels geen prikkel meer maar gewoon het onderhouden van de conditie. Eventueel kun je dan ook nog wat met het tempo gaan doen maar dat moet je natuurlijk ook opbouwen..

Maar kun je die manier van trainen niet eerder ook al een beetje gebruiken?

Ik rij nu met m'n ene paard 15+20+25 km per week ongeveer en met de ander 15+15+15. Ik probeer er per week 5 km bij te doen en dan na 3 weken week rust en meestal na de langste afstand paar dagen rust. Maar ik vind 30 km per dag rijden wel leuk zat voor een training en heb op het moment ook niet heel veel meer tijd (al is dat natuurlijk geen excuus om m'n paard niet goed voor te bereiden op wedstrijden).
Daarom dacht ik, waarom niet gewoon de trainingen dichter op elkaar doen in de week, en de afstand wat meer verspreiden over die 3 ritten, ipv 2x kort en 1x heel lang trainen. Als het voor langere afstanden werkt, zou het voor kortere afstanden ook moeten werken toch?

kim345

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:54

Kortere afstanden kan het natuurlijk ook wel voor werken maar dan is het nog niet echt 'nodig' om het zo maar even te zeggen.
Na een bloktraining moet je uiteraard wel genoeg rust geven

Ik heb max 40 km getraind. Dan reed ik 2x 20 met een 'vetgate' ertussen.
Langer zou ik niet snel doen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:02

Oké :) dat valt me dan nog best mee voor klasse 3.. Wat deed je dan de dagen daaromheen als ik vragen mag?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:07

Voor een klasse 3 van 80km reed ik 4 trainingen van 30km in 6 a 7 dagen. Dat is zo'n stapeltraining en daarna rust voor supercompensatie. Dus in een blok pak je dan ongeveer 1,5keer afstand die je op 1 dag in de wedstrijd wil doen.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 08:11

Djilna schreef:
Voor een klasse 3 van 80km reed ik 4 trainingen van 30km in 6 a 7 dagen. Dat is zo'n stapeltraining en daarna rust voor supercompensatie. Dus in een blok pak je dan ongeveer 1,5keer afstand die je op 1 dag in de wedstrijd wil doen.

120 km in een week... Poeh, dan mogen wij nog wel even door trainen voor onze eerste klasse 3 :D

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 08:48

Ik reed zon 100-110 voor de klasse 3. Ook in 1 week en verdeelde dit ook over 4 dagen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:55

Hoe trainen jullie in de blokken, altijd dezelfde dag afstand? Of mag het ( voor 40 km ) 10,15,35 zijn.
Altijd de zwaarste training als laatste dag?

By the way, leuk dat dit topic weer loopt :-)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:07

Nee hoor, gewoon varieren, het gaat om het totaal bij elkaar. Ik train bijv niet precies 4x 30 voor een klasse 3, maar 26+34+30+28 oid.
Ik pak dus wel verschillende rondjes.

Voor het trainen naar een 160km pak ik wel ook rondjes van 40km mee, omdat 1 ronde ook zolang kan zijn tijdens een wedstrijd. Dat de wedstrijdafstand zelf al langer is maakt het al zwaar (vandaar bloktrainingen), maar dan wil ik af en toe toch ook wel minimaal 1 ronde afstand volledig trainen.

Bij de bondscoach gaan ze uit van de wedstrijdafstand in uren waarbij je begint met alles stappen (Ardennen) en gedurende de weken steeds verder de snelheid opvoert (en dus ook de afstand per week).
Dus bijv voor een 100km:
10uur per week rijden gedurende meerdere weken achter elkaar waarbij de kortste trainingsduur per training 3uur is.
In het begin met alles stap is het dus een 50-60km per week, later kom je dus op de wedstrijdafstand of iets meer uit.

Dus je kunt je voorstellen hoe zwaar het wordt met het inplannen van meerdere weken 16u/w rijden voor een 160km met gewoon een fulltime baan :+
Die manier werkt voor mij helaas niet dus ik doe het naast 3x per week trainen met af en toe een zwaar blok waarbij ik voor een 160km dan in 8 dagen ongeveer 180-200km train. Plus wedstrijden in klasse 2 en 3 om de langere afstanden op 1 dag te onderhouden.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:54

Heavy, daarom zoek ik ook een bijrijdster die toch wat extra uurtjes kan opvangen. Als alleenstaande werkende moeder soms pittig om in te plannen. Maar de training bouw ik langzaam uit. We starten de 44km bij KWB en vanaf dan gaan we rustig door trainen voor een klasse 3.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:00

Voor mij is het ook wachten op dat het savonds langer licht is.
Met de openingstijden van de winkel kan ik nu ook gewoon niet langer trainen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:05

Nee klopt, het scheelt al super veel als je ook gewoon 's avonds nog een rondje kan doen :) Ik verheug me er weer op.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:54

Ik spring ook even in. :) Ik rijd (nog) geen endurance, maar wil wel graag op deze manier al conditie gaan opbouwen.

Mijn probleem is ook dat het in de winter niet lukt om een conditie te behouden. Doordeweeks om 6 uur thuis en we hebben alleen een bak op 20 min. stappen. Hoe doen jullie dit? Rijden jullie doordeweeks dan in de bak, of? Ik heb dan eigenlijk alleen in het weekend tijd om te rijden om conditie op te bouwen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:13

Ik heb ook een vraag.... Ik moet eerst zeker 15/ 20 minuten over de verharde weg voordat ik met mijn schema kan starten. Ik gebruik het schema van Tonkie.
Starten sommigen van jullie gewoon al op de verharde weg, of rijd je eerst in stap naar het bos en begin je daar aan je schema.
Per training komt er voor mij dus sowieso ruim een half uur stappen bij....
Voor de doorgewinterde ruiters geen probleem, maar wij zijn groentjes.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:20

Voor de 69 km in Etten Leur van vorig jaar heb ik 4 dagen achter elkaar 25 km gereden als training.
En daarvoor nog 2 keer een 40 km in de wedstrijd gereden.

Deze manier van trainen was ook voor Jack prima, ik had het niet verwacht maar hij liep het makkelijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:22

Ninx, ja je kunt het meetellen. Ik tel alles vanaf het moment dat ik erop zit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:28

Djilna schreef:

Die extra 40 minuten zijn dan wel in stap.... en daar komen de drafminuten dan dus bij.
Ik vroeg me af in hoeverre het verstandig was direct vanaf stal te beginnen met het schema, maar dat betekent dat je heel wat draaft over het harde...
Te belastend vermoed ik?

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:36

Ninx schreef:
Djilna schreef:

Die extra 40 minuten zijn dan wel in stap.... en daar komen de drafminuten dan dus bij.
Ik vroeg me af in hoeverre het verstandig was direct vanaf stal te beginnen met het schema, maar dat betekent dat je heel wat draaft over het harde...
Te belastend vermoed ik?

Ik draaf veel over het harde. (wij hebben een stapmolen, ik draaf dus naar huis, zadel af en zet hem in de molen)
Je zou als je nog in moet stappen bijvoorbeeld 10 min in kunnen stappen en de andere 10 min kunnen draven. Terug hetzelfde, 10 min draven en de laatste 10 min uitstappen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:38

Ik heb hier ook veel verharde weg. Ik bouw het draven op asfalt op. En uiteindelijk draaf ik dan gewoon op het asfalt als er geen goede berm in de buurt is

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:38

Ninx schreef:
Djilna schreef:

Te belastend vermoed ik?

Draven over het harde kan, maar ook dit moet je opbouwen. Wellicht is het handig om in het begin toch zo nu en dan de trailer naar het bos te nemen en daar dan je training te beginnen. Dan kun je later het stuk over de weg als in-/uitstapstuk meenemen en eventueel nog weer later het draven over het harde ook meepakken.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:41

Zit te denken, als het 20 minuten stappen is, dan is het zo'n 8 minuten draven. Dat is niet zo veel en kan je vrij makkelijk opbouwen.

In de wedstrijd zal je ook af en toe hard tegen komen. Dan is het fijn als je weet dat het harde geen probleem meer is.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:42

Is inderdaad wel pittig het trainen voor een klasse 3 of 4.. Scheelt een hoop als het langer licht is, maar dan nog.. Vraag me af hoe die ruiters het doen met meerdere paarden in een hoge klasse.. Kan je amper een baan naast hebben lijkt mij =/

Ik draaf overigens ook gewoon over het harde :) Paarden hebben geen ijzers, maar zijn er wel rustig aan gewend.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:47

Je moet niet vanaf stal beginnen te rekenen hè. Als jij het fijner vindt om naar het bos te stappen en dan je training te starten is het prima.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:27

Dank voor jullie input!!! :-)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:02

Maakt toch sowieso weinig uit waar je start? Ik heb idd wel eens gehoord van mensen die pas beginnen te tellen als ze gaan draven, ik zelf reken in- en uitstappen (minstens half uur per training dus) altijd mee. Net wat je zelf fijn vind denk ik :)

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:03

_suus19_ schreef:
Maakt toch sowieso weinig uit waar je start? Ik heb idd wel eens gehoord van mensen die pas beginnen te tellen als ze gaan draven, ik zelf reken in- en uitstappen (minstens half uur per training dus) altijd mee. Net wat je zelf fijn vind denk ik :)

Doe ik ook en vind ik erg belangrijk.