Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:09

geloof dat ik tot half dit jaar gewoon rustige ritjes zou gaan maken, ritjes tussen de 5 en de 20km en dan rustig aan opbouwen naar de 2o en als je op de 20 km zit de snelheid wat meer opschroeven.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:17

Ik zou zelf eetst aankijken wat het revalidatieschema van je dierenarts je brengt. Je doet al heel snel teveel, maar je kunt met diverse apps ook al wel een heel redelijk gevoel krijgen voor afstand en snelheid.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:23

ja dat zou ik sowieso eerst afwerken

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:44

Ik heb geen ervaring met opbouwen na zo'n ernstige ingreep / zulke ernstige toestanden. Althans.... onze Ber is zwaar geblesseerd geweest (niet bij ons, we hebben haar in die toestand gekregen) en na paar maanden rust op de wei is ze nu ons handpaardje bij ritjes 1x per week van rond de 10 km. Soms wat meer, soms wat minder. Soms ook eens in de 5 dagen, ligt beetje aan het weer. Merk dat ze langzamerhand sterker wordt en ze loopt heel graag.
Dus wie weet komt het zadel en ik er wel weer op maar ik bekijk het op lange termijn, time will tell.

Citaat:
Aan het begin van het topic staan allemaal regels over de afstand per week met niet meer dan 10% uitbreiden enzo. Maar als iedereen pas in januari weer begint met trainen, hoe kan dat trainen dan zo snel gaan dat je in maart alweer een klasse 2 kunt starten?

Als je niet op 0 begint kan dat prima, een (rustige) basis van 15/20 km zit er ook na wat weken rustiger aandoen zeker nog wel in. En of je een klasse 2 start van 40 km of 70 maakt natuurlijk heel verschil, net als je op 10 km/uur zit of 15 bijv.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:34

Hebben jullie tips voor het maken van een schema voor een jong paard? Dayem wordt in mei 5, nog erg jong dus. Momenteel rij ik 1x in de week 30 min in de bak en 1-2x in de week "training" in het bos of op het strand. Als ik twee keer buiten train, is het een rustig (voornamelijk stap) ritje van ongeveer 6 km en een rit waar ik wat meer draaf (gemiddeld ongeveer 7 km/h) van 10 km. Dit jaar staan Ermelo en Grolloo op de planning. Allebei kortste afstand en met als doel hem eens zo'n wedstrijd te laten ervaren. Gewoon voor de ervaring dus en de basiskilometers. Doel is goed finishen en opzich niet op tijd rijden. Toch wil ik wel de minimale snelheid halen als de omstandigheden goed zijn voor zo'n pup. Ik wil hem dus goed voorbereiden. Maar hoe pak ik nu het opstellen van een schema aan? Heeft iemand een schema voor een soortgelijk paard?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 08:53

Hi omdat er niemand reageert denk ik laat ik het even doen is anders ook zo sneu :7

Ik zou gewoon heel rustig uitbouwen, eerst langzaam (wat je nu doet) en als je op zo'n 15/18 km zit wat meer gaan draven. Kun je dan thuis een 20 km doen op plm 11 km/uur en je paardje komt nog fris aan, dan kun je aan een wedstrijd gaan denken in rustig tempo, want dan heb je nog ruimte om terug te kunnen schakelen als het weer bijv erg warm is of het terrein zwaar.
Daarnaast is het wel zo eerlijk naar je paard als je hem ook leert langer op de trailer te staan (zie dat je in Noordwijk woont), met andere paarden in terrein, dat paarden inhalen (je rijdt laag tempo dus mensen gaan je inhalen), dat de keuringen goed gaan (andere mensen die aan hem zitten) enz.

Vaak helpt een weekje trainen in een andere omgeving erg goed bij het jonge paarden wat wereldwijzer maken. Maar dan moeten ze wel iets meer basis hebben dan wat je nu schetst, anders ben je zo uitgereden is ook zo zonde. Wij gaan zelf af en toe paar dagen naar bijv Camping Boszicht, in Laag Soeren, zijn ook wel lange weekenden naar Garderen/Stroe/Kootwijk geweest. Andere omgeving, ander terrein, reis er naar toe en weer terug. Ze leren er ontzettend veel. En jij zelf ook over hoe je paard is.

Als dat lekker loopt tegen de tijd dat je je wedstrijd nu hebt gepland kun je meedoen, als dat nog niet goed is stel je het uit. De ervaring opdoen is het belangrijkste maar die ervaring moet je goed voorbereiden en moet ook goed zijn, heb je de rest van je 'endurance carriere' plezier van.

Ermelo is een makkelijke wedstrijd qua terrein maar een lastige met alles er omheen. Het is druk, de start/finish is in de bak met wit zand waardoor als het warm is de warmte erg blijft hangen. Grollo is het terrein zwaarder maar het is een rustiger wedstrijd. Ermelo is al in mei dus of je het gaat redden, geen idee. Eerlijk zijn naar je paard dat is het belangrijkste. En het uitgangspunt dat hij de wedstrijd zelf dus makkelijk moet kunnen doen, ivm alle andere indrukken en het reizen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:52

Thanks voor je antwoord :) ik beschik zelf over trailer en auto en probeer eens per week erop uit te gaan (Amsterdamse Bos, Bussumse heide, Kootwijk) om in verschillende omgevingen te rijden. Het langere reizen is hij dus al wel gewend, ook samen met een ander paard op de trailer. Ik hoorde dat de wedstrijd in Grolloo erg fijn en klein is opgezet. Wel een stuk om er heen tuffen dus we willen de dag ervoor er al naar toe rijden. Ik denk dat ik hem sowieso naar beiden wedstrijden meeneem en ga rijden. Als ik merk dat het te veel is, kan ik hem altijd terug trekken. Dan hebben we wel weer wat ervaring op zak :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:44

Als je traint met een bepaald aantal km per week, maakt het dan ook nog uit hoe je dit verdeelt over de week?
Ik zorgde er eerst altijd voor dat ik gewoon een bepaald aantal km in de week maakte, bijvoorbeeld 50 km totaal en dan op dinsdag 10 km, donderdag 20 km en zaterdag 20 km..
Maar nu heb ik bij toeval gemerkt dat het eigenlijk veel zwaarder voor het paard is om in drie dagen achter elkaar die afstand te rijden.. Wat natuurlijk ook wel logisch is.
Hoe doen jullie dit? Alles achter elkaar, of werkt het ook als je het verspreid over de week? En verdelen jullie het aantal km over alle ritten, of altijd 1 rit verlengen en de rest hetzelfde houden?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:55

Ik verleng een rit steeds. Rij meestal di, vrij,zondag. Di en vrij 15 km. En zondag bouw ik steeds meer op. Maar op dit moment ben ik nog niet zo ver. We zitten nu rond de 10-12 km als ik de 15 heb gereikt laat ik de de eerste twee traings dagen op 15 en bouw ik enkel de laatste dag verder op. Evt kan ik op dinsdag en vrijdag wat meer op tempo rijden dan

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:19

maandag: rustdag op weide tenzij het regent
dinsdag: lichte dressuurles
woensdag: dressuurles
donderdag: springles
vrijdag: lesgeefster rijd haar s'ochtends, ik longeer s'avonds en of rijd 20 min voorwaarts-neerwaarts
zaterdag: springen:parcours
zondag: prive´springles (2de lesgever) of wedstrijd

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:20

heb trouwens iedere dag, buiten maandag les
en dat is buiten zondag meestal in een kleine groep (niet achter elkaar haha)
en soms prive.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:45

nanoukkie schreef:
vrijdag: lesgeefster rijd haar s'ochtends, ik longeer s'avonds en of rijd 20 min voorwaarts-neerwaarts

Poehh vind dit vrij pittig rij je endurance

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:59

Da's geen schema voor endurance training lijkt mij?
Waar zit anders je km training?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:44

Bedankt voor je reactie koetjeboe :) maar ben je dan niet 'bang' dat je paard op vrijdag al herstelt is van de training van dinsdag, waardoor je eigenlijk minder opbouwt dan je zou willen?

Schema van nanoukkie lijkt me idd ook niet voor Endurance. Nu vraag ik mij wel af waarom 4 x per week les en 1x je paard door een instructeur laten rijden? Lijkt me duur grapje en ook vrij zinloos omdat je zo amper tijd overhoudt om zelf te oefenen met wat je geleerd hebt en zelf gevoel te ontwikkelen voor wat je doet zonder er continue op gewezen te worden wat je moet doen. Maar oke, dat is weer een hele andere discussie :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:49

Suus19, waarom zou je minder opbouwen als je paard hersteld is van een training? Dat geeft geen conditieverlies hoor ;)

Misschien sowieso goed om in de trainingen mee te nemen: het is belangrijk om na een zware inspanning (dus zwaarder dan hij gewend is) 72uur rust aan te houden om weefsels voldoende te laten herstellen voor je weer de volgende zware inspanning vraagt.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:02

@Koetjeboe neen ik rijd geen endurance :o
soms wel een galoptraining rondom de polovelden.
Ik heb een springpaardje en dat is ook het geen waar ik me op focus, dressuur kan ik niet laten vallen natuurlijk.. Mss dat ik nog een paar dressuurwedstrijden (buiten de springwedstrijden ) meepik dit jaar.
@suus: ik heb 5 x per week les! en de 6de keer 'rijd' ik op mezelf. Ik heb nog een zeer jong paardje, heb haar nu sinds 7 september en het doet haar goed als mijn leerkracht een keertje correct op haar rijd.Ik ben vaak zelf wat te hard in de mond etc waardoor ze dus gaat 'staken', hier werk ik alle andere dagen vd week op. Ik heb het gevoel dat het niet zo lekker ging nadat ik zelf met d 'r rijd. Ik bedoel dus dat er altijd wat werkpunten zijn, dingen die ik verkeerd doe en dan vind ik het idee veel leuker een goede lesgeefster aan mijn zijde te hebben! daarom rijd ik vrijdag ook alleen voorwaarts-neerwaarts, dat hebben we ondertss goed geoefent dus dat verloopt over het algemeen goed.
Natuurlijk ga ik soms een buiten met haar (alleen) etc. Maar ik vind het leuker rijden met een toeziend oog die het paardje en ruiter helemaal kent en begeleid! Is idd wel een duur grapje ja, maar ik vind het waard! Ik heb op die 6 dagen tijd zat alles te oefenen wat ik geleerd heb hoor :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:11

Waarom zet je je schema dan neer in een topic dat is bestemd voor endurance? :\

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:12

oooooh sorry! wist ik niet! had het in het 'zoekop hele forum' ingetypt: trainigsschema, sorry!
weet iemand waar wel het juiste topic staat?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:40

Djilna; misschien heb ik het helemaal verkeerd begrepen hoor, maar ik was laatst bij een Clinic van Tonkie, en zij zei iets van als je je trainingen koppelt, waardoor er tussendoor onvoldoende rust is voor volledig herstel dat je dan uiteindelijk meer kan opbouwen ofzo?
Afbeelding

Rust na een zware training of wedstrijd krijgen ze sowieso altijd :j liever nog wat langer.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:43

Dat is pas in een later stadium, in het begin kun je namelijk nog prima 30 km rijden die je ook in de wedstrijd gaat rijden.
Je gaat natuurlijk geen 60 km op 1 dag rijden als training. Dan kun je trainingen gaan combineren om toch een trainingsprikkel te kunnen geven. Want 30 km is dan inmiddels geen prikkel meer maar gewoon het onderhouden van de conditie. Eventueel kun je dan ook nog wat met het tempo gaan doen maar dat moet je natuurlijk ook opbouwen..

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:52

nanoukkie schreef:

ongelofelijk en echt veel te veel.....

wij rijden onze paarden niet meer dan 4x p/w

herstelperiode is net zo belangrijk als het werk zelf. je moet de pezen en spieren wel te tijd geven om te herstellen en niet in dit geval continue belasten

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:57

kim345 schreef:
Dat is pas in een later stadium, in het begin kun je namelijk nog prima 30 km rijden die je ook in de wedstrijd gaat rijden.
Je gaat natuurlijk geen 60 km op 1 dag rijden als training. Dan kun je trainingen gaan combineren om toch een trainingsprikkel te kunnen geven. Want 30 km is dan inmiddels geen prikkel meer maar gewoon het onderhouden van de conditie. Eventueel kun je dan ook nog wat met het tempo gaan doen maar dat moet je natuurlijk ook opbouwen..

Ben wel benieuwd wat jullie dan als maximale dagafstand tijdens een training hanteren :) Ik kwam een heel aantal maanden geleden iemand tegen die 50 km ging rijden die dag. Zo'n training waarbij je de daadwerkelijke afstand van een wedstrijd rijdt (met een 'vetgate' in het midden), lijkt mij effectiever/representatiever dan de afstand over meerdere dagen te verdelen?

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:59

Chouchou schreef:
kim345 schreef:

Ben wel benieuwd wat jullie dan als maximale dagafstand tijdens een training hanteren :) Ik kwam een heel aantal maanden geleden iemand tegen die 50 km ging rijden die dag. Zo'n training waarbij je de daadwerkelijke afstand van een wedstrijd rijdt (met een 'vetgate' in het midden), lijkt mij effectiever/representatiever dan de afstand over meerdere dagen te verdelen?

Dat heb ik 1 keer gedaan in Ermelo. Vetgate nagebootst en 2 rondjes gereden omdat de linten er al in hingen. Maar dat is niet iets wat ik nog een keer zal doen, toentertijd was ik mij er niet van bewust dat bloktrainingen veel beter zijn. Ik geef mijn paard veel rust tussendoor, ze heeft nu al 3 dagen rust en morgen beginnen met een bloktraining 15-25 ongeveer.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:06

Aileen_Noël schreef:
Chouchou schreef:

Dat heb ik 1 keer gedaan in Ermelo. Vetgate nagebootst en 2 rondjes gereden omdat de linten er al in hingen. Maar dat is niet iets wat ik nog een keer zal doen, toentertijd was ik mij er niet van bewust dat bloktrainingen veel beter zijn. Ik geef mijn paard veel rust tussendoor, ze heeft nu al 3 dagen rust en morgen beginnen met een bloktraining 15-25 ongeveer.

Ervaar je bloktrainingen niet als makkelijker te rijden dan een wedstrijd? Waardoor de wedstrijdafstand ineens toch wel tegenvalt? Of is dat dan ook eigenlijk juist waarom je deze afstand niet te vaak op 1 dag doet, dus alleen op wedstrijd, omdat dit slechts piekmomenten zijn die je niet te vaak wil trainen?

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:20

Precies... er bestaat ook een gevaar als overtrainen. En dan zijn de rapen gaar... Ik zorg voor voldoende afwisseling. De ene keer wat meer snelheid in mijn training en de andere keer een langere afstand op lager tempo. Laatst per ongeluk een training van bijna 40 km gemaakt, maar dat is een uitschieter hoor.
En de wedstrijdafstand komt heus niet als een schok als je daarvoor blokken hebt getraind hoor.