Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:18

Tapas is iig zonder spierpijn door de korte 2 van Leersum gekomen (ruiter daarentegen wel maar die begon al met spierpijn)
Ze heeft nu wel even lekker weide rust.

Merk dat zij ook in haar hoofd nu veel rustiger is nu ze weer even lekker echt heeft kunnen lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:22

Alhoewel zich al lange tijd niemand heeft gemeld in dit topic, is het met het nieuwe jaar in zicht wellicht wel leuk om het topic nieuw leven in te blazen?

Ik ga met mijn ruin, die aankomend jaar 9 wordt, de basiskilometers erop schroeven met behulp van Tonkie's schema.
Ik heb dat al 2x eerder geprobeerd; eerste keer met een ander paard (paard bleek helaas niet geschikt voor dit doel), en daarna met mijn ruin... ik ben denk ik tot de helft van het opbouwschema gekomen maar kreeg maar geen ontspanning.
Hij bleef lopen alsof hij een stok had ingeslikt. Dat leek me niet goed voor zijn lijf.
Ik heb veel veranderingen gemaakt: op plakbeslag gezet ipv genageld beslag, bit eruit gehaald, en hard gewerkt aan ontspanning, buiging, voorwaarts/ neerwaarts.
Nu kunnen we verder, met een betere basishouding.

Verder is het een kereltje dat me echt geschikt lijkt: onvermoeibaar, harde pootjes, goede takt, stabiel.

Ik ben benieuwd naar jullie plannen voor het komende jaar!

fury58

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 07:10

Als er iemand een tranningsschema voor 2015 wil hebben stuur me een berichtje.
Dit is een exel bestand voor het hele jaar!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:35

Leuk als dit topic weer een beetje gaat lopen :)

Ik heb altijd wel meegelezen en ook echt geprobeerd me aan zo'n opbouwschema te houden, maar het is me nog niet echt gelukt.
Vorig jaar heb ik tot 65 km per week opgebouwd, maar toen had m'n paard zo'n mega conditie dat er niets meer mee te beginnen was.. Het is nogal een dieseltje en hoe langer hij loopt hoe harder hij gaat :') toen ben ik een beetje angstig geworden en heb ik een stapje terug gedaan..

Dit jaar wilde ik weer opnieuw proberen maar het ontbreekt me ook nogal aan tijd om regelmatig te trainen. Ik hoop dat als de dagen langer worden dat het beter gaat :)

Zijn er ook mensen die gewoon regelmatig rijden en verder niet echt een schema aanhouden?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:59

Ik ben geen schema ruiter en probeer nu weer regelmatig te gaan rijden.
Na september is Tapas op rust gegaan en nu gaan we weer oppakken voor komend seizoen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:20

fury58 schreef:
Als er iemand een tranningsschema voor 2015 wil hebben stuur me een berichtje.
Dit is een exel bestand voor het hele jaar!

Wat is dat voor schema? Iets meer voor gevorderden wellicht?

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:06

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:09

Dat is toch alleen een invulbestand om je eigen vorderingen bij te houden?

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:10

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:14

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:48

_suus19_ schreef:
Leuk als dit topic weer een beetje gaat lopen :)

Zijn er ook mensen die gewoon regelmatig rijden en verder niet echt een schema aanhouden?

ikke.

alleen ter voorbereiding op mijn eerste en enigste klasse 2 heb ik bewust getraind.
verder bezat het paard de basis km's waarschijnlijk al wel (was 9 toen ik endurance mee ging rijden) en had vooral veel looplust en goede basisconditie.

nu heb ik een 4 jarige. wil wel km's bij gaan houden dus ga eens naar fury58 zijn schema kijken.

hoewel het echt niet mijn intentie is om dit jaar weer endurance te rijden kan ik niet uitsluiten dat ik tussen de dressuurwedstrijden door niet eens een impulsje mee ga nemen. :o

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:28

https://docs.google.com/file/d/0B_l57xf ... =drive_web

Dit is een overzicht van mijn training en wedstrijd ritten in 2014, na Wilbertoord paar rustige rondjes gemaakt, december op 2 dagen na weide gang 24/7. Januari 2015 weer de draad oppakken afhankelijk van het weer.
Gr Marcel

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 05:25

Dit is een overzicht van mijn training en wedstrijd ritten in 2014, na Wilbertoord paar rustige rondjes gemaakt, december op 2 dagen na weide gang 24/7. Januari 2015 weer de draad oppakken afhankelijk van het weer.
Gr Marcel[/quote]
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =563434882

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 05:28

Gr Marcel[/quote]

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 08:40

Hoi Marcel,

Vraagje: Heb je nagenoeg niks gedaan met Doenja en haar echt rust gegeven of nog wel gereden/gelongeerd? Ik ben daar zo benieuwd naar. Ik zie om mij heen dat er al een tijdje aardige kms worden gemaakt. Uiteraard is elk paard anders, maar ik heb Dushi niet helemaal stil gezet. Ook gezien het weer en dat ze niet elke dag naar buiten kon.

* Dushi krijgt wel veel meer rustdagen dan voorheen en we rijden voornamelijk in de bak/longeren en soms een staprit buiten, eergisteren voor het eerst beetje meer tempo.

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:15

Hallo Aileen, vooral rust af en toe klein rondje vooral stap, niet meer gelongeerd.
We hebben een eigen wei sinds sept, kunnen 24 uur naar buiten en bij heel slecht weer heb ik een verhard pad van 25 bij 4 mtr waar ze kunnen lopen als ik de winterwei zou afsluiten.
Volgend jaar wil ik weer beginnen kijken hoe ze de draad oppakt.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 07:48

Wij beginnen aankomend weekend weer met trainen van Black Pearl en Genghis Khan.

Zondag een rustig nieuwjaar ritje en dan weer beginnen met kilometers maken. Het dressuurrijden hebben wij toch redelijk op peil gehouden.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:06

Nou, dan zit het wel snor. Ze heeft veel rust gehad. Ik heb de buitenritjes alleen maar gestapt en deze week dan weer iets meer tempo tussendoor maar ook veel stappen. Over twee weken gaan we echt een beetje meer uitbouwen, eerst even scheren en een APK bij de osteopaat.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:30

Leuk dat het topic weer wat gaat lopen, zelf heb ik Bella na wilbertoord bijna 2 maanden vakantie gegeven.

Ik heb haar vanaf vorig jaar oktober en vanaf die tijd zijn we gaan trainen dus ik vond dat ze wel vakantie verdient had na een jaar hard werken.
Vorige week 2x gelongeerd en een stapritje door het dorp gemaakt, was van plan om rustig aan weer te gaan beginnen maar ja nu ligt er weer sneeuw dus de vakantie van Bella gaat nog even verder :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:05

Op moment gebruik ik geen traningschema omdat ik bezig ben met het maken van de basis kilometers.

Deze maand is plan om 2 keer over Lembergte gaan rijden, feb keer naar Itterbeck, eind April 2 weken heul training in Duitsland, juni paarden 4 daagse en daarna zullen we wel een keer een wedstrijd gaan rijden :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:55

Hier waren we de afgelopen 3 weken rustig aan het opbouwen maarrr deze week is een beetje mislukt ivm sneeuw. Wel goed kunnen longeren.
We hopen eind januari begin februari weekje van 60 km te doen daarna rustiger doordieselen en dan Ysselstein 1e x 41 km.
En als dat niet lukt door het weer of wat dan ook zien we dan wel weer.

Wij hebben het in oktober november ook heel rustig aan gedaan af en toe rustig ritje en ik probeer haar toch 2x week goed te longeren doen we dan met pessoa. Dressuren in de bak is totaal niet ons ding, longeerwerk vind ik dan een goed alternatief.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 04:36

ik hou me wel atijd strikt aan een schema die ik heb gemaakt onder begeleiding, ik heb namelijk er nogal een handje van dat ik teveel vraag van mn paard. En zo kan ik dat voorkomen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:02

Iets snap ik nog niet helemaal..
Aan het begin van het topic staan allemaal regels over de afstand per week met niet meer dan 10% uitbreiden enzo. Maar als iedereen pas in januari weer begint met trainen, hoe kan dat trainen dan zo snel gaan dat je in maart alweer een klasse 2 kunt starten?
Want in principe is de bedoeling dat je voor het wedstrijd seizoen op je gewenste aantal km zit wat je dat seizoen wilt doen toch? Of bouwen jullie nog wel op tussen de wedstrijden door?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:07

Dat laatste is vaak het geval. Je werkt naar je 'piekmoment' toe gedurende het seizoen. Als mijn doel zou zijn om een 80'er te starten, dan doe ik dat niet meteen aan het begin van het seizoen. Je begint dus met trainen naar het niveau wat voor je eerste wedstrijd nodig is en je gebruikt de wedstrijden eb trainingen daarna als verdere opbouw.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:29

Ik kom mij hier ook even melden. In 2013 fanatiek begonnen met endurance rijden, wat ons erg goed af ging en we echt heel veel lol in hadden! In 2014 wilden we weer verder, maar helaas is dat ons pech jaar geworden. Pony heeft een zware koliekoperatie gehad in Utrecht, toen na het herstel een maand kunnen rijden en toen een knieblessure erbij gekregen. Nu mogen we waarschijnlijk over drie weken weer rijden. Ik zal tegen die tijd ook een schema aan de DA vragen, maar is er hier ook iemand die een schema heeft of ervaring heeft om weer helemaal vanaf 0 te beginnen en te trainen naar de Klasse 1? Ik weet dat het om een heel ander niveau gaat dan de meesten uit dit topic, maar kan het altijd even vragen. :)

Ik ben zeker niet van plan om het te snel weer op te pakken, maar de 20 km in Grolloo in september zou haalbaar moeten zijn. Pony is ondertussen al wel bijna 20, maar altijd topfit geweest en volgens mij na al deze ellende niet minder qua fitheid geworden! Ben gewoon even benieuwd of iemand ervaring of iets heeft..