tessenderlo 12-10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: tessenderlo 12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:27

ja idd, dat vind ik ook goed, zo weet je tenminste je gemiddelde snelheid Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:33

willeke_nijs schreef:
ja idd, dat vind ik ook goed, zo weet je tenminste je gemiddelde snelheid Lachen

Ja inderdaad...........en voor mij is hij nooit afgekeurd mijn lieve dravertje Bloos
Nu moeten ze komen kijken, dan zie je pas hoe een onregelmatig paard(draver) loopt Clown haha, ik kwam er niet mee maar Christel, ik vond het wel een goeie Clown

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:03

ik dacht dat iemand anders met je paard reed ?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:10

ja klopt, ze heeft christel, haar bijrijdster laten rijden. Christel wilde graag eens proeven van endurance en zo kon ze het eens proberen en kan ze volgend jaar ook een licentie nemen als ze dat zou willen.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:53

wel, hopelijk is dat iemand die nu ook voor de endu gewonnen is

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:00

ja ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze het vond! Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:08

willeke_nijs schreef:
ja ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze het vond! Lachen

hihihi, ik ook.............
Ze is niet zo'n prater hè?
Als ze mee gaat naar Gruitrode moet je het maar eens vragen. Ze weet dat ze zelf een licentie moet kopen. Ze zit nu alleen met die operatie en ik denk dat ze er zeker een half jaar uitligt. Dan zien we wel weer verder. En dan nog, hoe vaak laat ik ze een wedstrijd rijden op mijn paard? EN ze heeft haar ontslag gekregen, dus ze zal niet echt riant in het geld zitten. Allemaal factoren die meespelen. Bij LRV kan ze 2 wedstrijden zonder licentie rijden, aan de andere kant, die vind ik leuker want die zijn 30 km. Niet om VLP af te katten, maar 20 km is een wekelijks oefenritje Boos! Wat moet je daar doen om aan de 30 te komen? Daar hadden wij het nog over hé Willeke, hoe zitten die regels bij LRV en VLP voordat je een stapje hoger mag? Aan de andere kant ben ik daar echt nog niet aan toe, alleen de VLP zou ook wel 30km mogen zijn! Misschien in de toekomst........maar dan hoop ik eigenlijk samen met mijn dochter te starten en zal ik weer naar het begin terug moeten Tong uitsteken Met liefde en plezier natuurlijk Tong uitsteken Want wat is er op de wereld nou mooier dan je eigen lieve meisje die je passie en hobby deelt??? Knipoog
Ach tegen die tijd is er hopelijk weer 1 organisatie, of in elk geval soepelere regels en minder gezeur en verschillen onderling. Zou ik zeker heel fijn vinden en zo ook vele anderen!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:23

héhé daar heb ik net nog een topic over geopend Knipoog

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 06:42

Zoezi schreef:
Bij LRV kan ze 2 wedstrijden zonder licentie rijden,

dus rijdt ze zonder verzekerd te zijn, op LRV en vorige zondag ?
De kans is klein natuurlijk maar als er dan iets gebeurd...wie gaat het dan uitleggen. En dat allemaal om een paar eurootjes uit te sparen.
De kost van de brandstof naar een wedstrijd is trouwens een veelvoud van een jaarlicentie (of de prijs van 2 zakken krachtvoer). Dus als je naar een wedstrijd kan rijden of als je kan een paard onderhouden, kan je ook een licentie aan voor een jaar. Ik vind het een risicovolle redering hoor.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:07

Zeker gezien een L01 recreatielicentie 13 EUR kost voor VLP en een inschrijving als recreant bij LRV/VVR maar 12 EUR...

Groeten, SuSEQ

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:14

Tjah weet je, ik vind dat weer een discussie op zich... Neem nu mijn situatie, ik heb een ongevallenverzekering. Of ik nu in wedstrijd verband mee rijdt of gewoon in het bos rijdt, ik ben altijd verzekerd. Als het op wedstrijd gebeurt en 'k zou niet via een club verzekerd zijn zeg 'k toch gewoon tegen die mensen van de verzekering da'k in het bos reed... Geen haan die ernaar kraait...
Als zij op die manier rijdt is dat voor eigen risico. Verder meen ik van linda begrepen te hebben dat ze voor zichzelf een ongevallen verzekering moest nemen, voor het geval ze ook privé van cisco zou vallen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je als bijrijden zelf een ongevallen verzekering afsluit. Je hebt immers al niet de kost van het onderhoud van een paard... Toen ik met verzorgpaarden begon hebben ze mij ook verplicht zo'n verzekering af te sluiten en ik ben maar wat blij dat ik dat nu nog steeds heb! Want met die blessure die ik opgelopen heb vorig jaar met m'n eigen paard ben ik verzekerd, en krijg ik wat het ziekenfonds laat vallen gewoon door de verzekering vergoed + ik krijg een maandvergoeding van zowel het ziekenfonds als de verzekering omdat ik werkonbekwaam ben, wat erop neerkomt dat ik mijn volledig loon behoud...

Trouwens als je lrv rijdt en je hebt een vlp licentie ben je ook niet verzekerd... Want als vlp weet dat je op een lrv wedstrijd was krijg je niets... En de lrv trekt er zijn handen vanaf want je bent geen lrv lid... Dus is het even riskant om met vlp licentie een lrv wedstrijd te rijden. Zo ook als je bij lrv de wandeling mee doet. Dan ben je ook niet verzekerd. Je rijdt dan als het ware buiten wedstrijd...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:34

willeke_nijs schreef:
Neem nu mijn situatie, ik heb een ongevallenverzekering. Of ik nu in wedstrijd verband mee rijd of gewoon in het bos rijd, ik ben altijd verzekerd. Als het op wedstrijd gebeurt en 'k zou niet via een club verzekerd zijn zeg 'k toch gewoon tegen die mensen van de verzekering da'k in het bos reed... Geen haan die ernaar kraait...

Ben je zeker dat je ook gedekt bent op een (endurance)wedstrijd? Dat is namelijk niet zo vanzelfsprekend aangezien ze dat kunnen interpreteren als een snelheidswedstrijd. Bovendien is het verdraaien van de feiten verzekeringsfraude; normaal gezien kom je ermee weg, maar als het uitkomt, ben je de pineut.

Het is inderdaad niet meer dan verstandig om een ongevallenverzekering te hebben als je met paarden omgaat, maar zoals ik eerder al zei, durft het voorvallen dat die specifiek geen wedstrijden dekken. En dan heb je toch wat aan de verzekering van de club waar je voor rijdt.

Citaat:
Trouwens als je lrv rijdt en je hebt een vlp licentie ben je ook niet verzekerd... Want als vlp weet dat je op een lrv wedstrijd was krijg je niets... En de lrv trekt er zijn handen vanaf want je bent geen lrv lid... Dus is het even riskant om met vlp licentie een lrv wedstrijd te rijden. Zo ook als je bij lrv de wandeling mee doet. Dan ben je ook niet verzekerd. Je rijdt dan als het ware buiten wedstrijd...

Voilà en dat maakt het aanvaarden van vlp licenties op een lrv wedstrijd ook zo absurd... Het is begrijpelijk, maar eigenlijk klopt het niet.

Groeten, SuSEQ

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:38

Bij mijn ongevallen verzekering is alles gedekt, ook wedstrijden... Maar als je wedstrijd rijdt kunnen ze bijvoorbeeld wel moeilijk gaan doen... Wie wedstrijd rijdt is normaal gezien aangesloten bij een club en dient eerst van de ziekenkas vergoed te krijgen, dan van de club, daarna, wat niet vergoed wordt van de ongevallen verzekering. Dus je hebt hier wel een punt... Stel nu dat ik op lrv de wandeling zou meerijden trekt de lrv (en dat wordt bij inschrijving ook gezegd) zijn handen er vanaf en raden ze je aan om bij je verzekering, in het geval er iets gebeurt gewoon te zeggen dat je op wandeling was met je paard in het bos, juist omdat de verzekering er moeilijk over kan doen...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:14

willeke_nijs schreef:
Bij mijn ongevallen verzekering is alles gedekt, ook wedstrijden... Maar als je wedstrijd rijdt kunnen ze bijvoorbeeld wel moeilijk gaan doen... Wie wedstrijd rijdt is normaal gezien aangesloten bij een club en dient eerst van de ziekenkas vergoed te krijgen, dan van de club, daarna, wat niet vergoed wordt van de ongevallen verzekering. Dus je hebt hier wel een punt... Stel nu dat ik op lrv de wandeling zou meerijden trekt de lrv (en dat wordt bij inschrijving ook gezegd) zijn handen er vanaf en raden ze je aan om bij je verzekering, in het geval er iets gebeurt gewoon te zeggen dat je op wandeling was met je paard in het bos, juist omdat de verzekering er moeilijk over kan doen...

Willeke heeft dik gelijk!
Met motorrijden op een circuit teken je een eigen risico. Stom dat ze dat hierbij niet hebben. Je ziektekosten worden wel of geen circuitdag altijd gewoon betaald door je eigen verzekering. Er zijn ook mensen met een allrisk, die plakken hun kenteken af, rijden hun motor plat en zullen door de verzekering geld krijgen. Het is en blijft gewoon een spelletje. Illigaal downloaden mag ook niet, maar hoeveel van jullie hebben geen muziek op de computer staan????
Ik ga dat meisje niet op hoge kosten jagen, want echt goedkoop is een 20 km rijden nu ook weer niet.
Een ander punt, als ik nu besluit zwart mee te rijden? Niemand kan je verbieden de pijltjes te volgen, scheelt je 20 euro en heb toch de route gedaan. De verzekering kan nooit zeggen dat je hebt mee gedaan aan een wedstrijd, want dat staat nergens op papier. EN dan wordt het wel vergoed! Raar heel raar al die regeltjes Boos!
Ik snap wel dat er hier mensen zijn die op de regeltjes zijn en zeggen: ooooooooooooh dat mag niet hoor. Geef dan eens eerlijk antwoord op de vraag als je in de spiegel kijkt: doe jij nooit iets wat NIET mag? Als je altijd doet wat mag en nooit eens buiten de regeltjes gaat......pfff vermoeiend!
VLP kan het gewoon heel simpel voorkomen, doe het zoals LRV en laat recreatiemensen of beginners 2x per jaar zonder licentie meerijden, klaar. Waarom kan dat bij hun dan wel???? In NL mag het 3x in 3 jaar (dus 1x per jaar).
Bovendien heeft de VLP niet te klagen over mijn licentie, ik heb maar 1 wedstrijd gereden van de VLP en heb er 1 weggegeven.
Risico of niet, ik gun dat meisje veel, meer dan de meeste anderen die een bijrijdster hebben! Dus ik vind het eigenlijk een discussiepunt niet waard. Boos!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:57

Zoezi schreef:
Ach tegen die tijd is er hopelijk weer 1 organisatie, of in elk geval soepelere regels en minder gezeur en verschillen onderling. Zou ik zeker heel fijn vinden en zo ook vele anderen!

Mooie gedachte, die moeten we vasthouden! Haha!

Ik vind het ook wel jammer dat je bij VLP niet meer een kennismaking/wandeling mag doen. Vroeger kon dat wel, 3 keer in totaal. Daar komen dan ook veel gelegenheidsruiters uit de lokale omgeving opaf, waarvan er dan misschien weer enkele blijven plakken in de sport, of de organisatie heeft toch op z'n minst meer inkomsten. Lachen
Nu is het niet zo aantrekkelijk om 1 wedstrijd eens te kijken of je het wat vindt: lidmaatschap, licentie én startgeld à 20 euro... dan wordt het toch al snel een prijzig dagje, dat schrikt mensen af.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:01

Waarom hebben ze dat eigenlijk afgeschaft?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:05

Misschien toch een verzekeringskwestie dan..?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:32

Als ik de officiële uitleg mag geloven is het idd een verzekeringskwestie... En eerlijk gezegd kan 'k ze geen ongelijk geven. Bij een VVR club is zo'n gelegenheidspassant die wou weten hoe dat nu was om buitenritten te rijden in een vereniging ooit verongelukt en die had afaik ook geen verzekering...

Groeten, SuSEQ

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:38

SuSEQ schreef:
Als ik de officiële uitleg mag geloven is het idd een verzekeringskwestie... En eerlijk gezegd kan 'k ze geen ongelijk geven. Bij een VVR club is zo'n gelegenheidspassant die wou weten hoe dat nu was om buitenritten te rijden in een vereniging ooit verongelukt en die had afaik ook geen verzekering...

Groeten, SuSEQ

Als het een verzekeringskwestie is, dan kunnen ze die omzetten door mensen een verklaring te laten tekenen dat deelname op eigen risico is. Dat mag bij alle sporten! In die verklaring staat dat de organisatie niet verantwoordelijk is voor enig letsel, schade of problemen veroorzaakt door derden.

Even kijken of ik het goed kan uitleggen:

Mijn man tekent elk jaar een stuk of 6x zo'n verklaring als hij op circuit Zolder "vrij" met de motor gaat rijden.
Ik vind zo'n verklaring niet fijn(Jaarlijks vallen op circuit Zolder wel 3 doden met motorrijden Boos!) , maar aan de andere kant kiest hij er zelf voor om die dag op het circuit te gaan rijden.
Hij heeft het gas in de hand.

Bij motorrijden echter in clubverband met wedstrijden (= hoger risico's graad) verplicht de verzekering inderdaad een verzekering tegen ongevallen. Dit omdat het geen hobby meer is, maar een sport op "hoger" niveau. In Nederland kan je die verzekering krijgen dmv een licentie te kopen (endurance motorrijden).

Ik denk dat VLP gewoon geen "zin" (waar ik ze overigens geen ongelijk in kan geven) heeft om telkens die onderscheid te maken in 'dagjes' of recreatie mensen maar het gewoon op 1 standpunt wil houden. Scheelt een hoop papierwerk.

VET doet dat dus niet. Die maakt onderscheid. Mensen die "eens" een keer willen rijden, EN mensen die echt er een sport van willen maken (licentie) in clubverband in wedstrijdverband.

Daarom moet je bij de VLP ook aangesloten zijn bij een club en bij de VET niet.........

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:42

Zoezi schreef:
Een ander punt, als ik nu besluit zwart mee te rijden? Niemand kan je verbieden de pijltjes te volgen, scheelt je 20 euro en heb toch de route gedaan. De verzekering kan nooit zeggen dat je hebt mee gedaan aan een wedstrijd, want dat staat nergens op papier. EN dan wordt het wel vergoed! Raar heel raar al die regeltjes Boos!
Ik snap wel dat er hier mensen zijn die op de regeltjes zijn en zeggen: ooooooooooooh dat mag niet hoor.

Ik denk/hoop dat je niet beseft wat je hier aan het zeggen bent. Zoals je weet ben ik bezig om een endurance te organiseren in West-Vlaanderen en iedereen zal er welkom zijn. Het parcours zal lopen door prachtige natuurdomeinen die normaal niet toegankelijk zijn voor het publiek. Daartoe moet ik machtigingen bekomen op stedelijk en provinciaal niveau, van bos en natuur en van privé-eigenaars. Als er beschadiging is door de endurance is de organisator hoofdelijk aansprakelijk. Het krijgen van die machtiging vergt veel tijd en energie. Nadien is er dan natuurlijk het uitzetten van het parcours en de startlocatie en alles er rond in orde plaatsen met een 20/30tal gemotiveerde helpers.
Als er op die dag dus iemand is die zwart meerijdt (dwz zich geen fluit aantrekt van de organisatie en doodleuk het parcours afrijdt profiterend van de toegankelijkheid) dan zal ik niet zeggen : "ooooooooh, maar dat mag niet hoor!" Neen, maar ik zal wel zijn auto klem zetten en pas vrij laten 's avonds als iedereen naar huis is en de betreffende ruiter het 30km-parcours afgestapt heeft om de pijltjes weer weg te nemen, de toegangsbarelen tot de bospercelen weer dichtmaakt, de vetgate opruimt en de paardemest op de gehuurde faciliteit opschept. Een zwartrijder is wat mij betreft gewoon een platte profiteur met totaal geen respect voor het geleverde organisatiewerk.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:05

Ik vrees dat je dat sowieso in de hand werkt als mensen moeten betalen voor een licentie om 1 keer te kunnen mee rijden... Je hebt vaak mensen (en dat zien we heel erg vaak op vet wedstrijden) die het eens proberen en eigenlijk niet echt van plan zijn endurance te rijden, maar toevallig is de wedstrijd in de buurt en willen ze deelnemen. als ze dan 13 euro moeten betalen voor een recrealicentie (stel dat 't in het begin van het jaar is), en nog eens 15 euro voor een deelname aan de wedstrijd (ik tel ff die 5 euro voor het vestje niet mee, want die krijg je terug), dan vrees ik dat veel mensen zullen zeggen: foert dan volg ik zo wel de pijltjes.

Misschien is het niet slecht dat daar eens kritiek op komt en ik snap héél goed dat het met de verzekering moeilijk te regelen valt, maar is er bijvoorbeeld niet zoiets dat als je als recreant wil meerijden het mogenlijk is dat je vb een papier moet tekenen dat je deelneemt op eigen risico en dat er geen verzekering is die dekt... Eigenlijk zouden ze dat bij vet ook op papier moeten hebben, want ik wil er niet aan denken wat er gebeurt moest iemand serieus vallen en de vet daarvoor aansprakelijk stellen...

Ik begrijp dat er echt héél erg véél tijd inkruipt om een wedstrijd uit te stippelen en te organiseren, en als je dan hoort dat er mensen meerijden die zich geen fluit aantrekken van de organisatie zou ik ook erg boos kunnen worden... Tenslotte heb je er toch heel wat moeite ingestoken.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:01

willeke_nijs schreef:
Ik vrees dat je dat sowieso in de hand werkt als mensen moeten betalen voor een licentie om 1 keer te kunnen mee rijden... Je hebt vaak mensen (en dat zien we heel erg vaak op vet wedstrijden) die het eens proberen en eigenlijk niet echt van plan zijn endurance te rijden, maar toevallig is de wedstrijd in de buurt en willen ze deelnemen. als ze dan 13 euro moeten betalen voor een recrealicentie (stel dat 't in het begin van het jaar is), en nog eens 15 euro voor een deelname aan de wedstrijd (ik tel ff die 5 euro voor het vestje niet mee, want die krijg je terug), dan vrees ik dat veel mensen zullen zeggen: foert dan volg ik zo wel de pijltjes.

De juiste reflex is dan "foert, ik blijf thuis"... Eventueel probeer je een kaartje te bemachtigen, maar om gewoon zo mee te hossen moet je wel heel lomp zijn.

Groeten, SuSEQ

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:41

Dan zeg je inderdaad beter; foert ik blijf thuis. Als er in de winter een springwedstrijd is in de locale manege, dan ga ik er ook niet heen om eens tussen de andere ruiters tijdens de wedstrijd het springparcours af te rijden zonder me in te schrijven. Das juist het zelfde principe.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:59

ja ik weet het, maar op een endurance wedstrijd is dat in principe makkelijker omdat je daar onderweg geen toezicht hebt... Wat je bij jumping en dressuur wel hebt binnen vlp is dat je een daglicentie kan nemen, en dus als recreant wel kan meedoen als je zou willen... Dan ben je normaal gezien verzekerd voor 1 dag.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:06

das geen excuus om zwart te rijden in de endu.
enne, hier zullen er wedstrijdstewards zijn die een oogje in het zeil houden Sigaar
edit : ik heb het dus wel degelijk over zwartryders die mee binnen glippen in de uitzonderlijk opengestelde domeinen.