mooie turgor waarde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: mooie turgor waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:26

Iemand hier op bokt riep een keer dat wit schuim op een eiwitoverschot kan duiden. Hier zit denk ik wel wat in, want Anouar schuimt heel erg in het voorjaar (veel eiwit in het gras) en de rest van het jaar helemaal niet.
Dus ik denk dat dat meer te maken heeft met eiwit dan met zout.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:29

Nina_rex schreef:
@ Navy, een turgor van 6 kan niet, in ieder geval niet dat je daarmee in België goedgekeurd wordt. De maximumwaarde is 5, en dan ben je uitgesloten. Lachen

Ik ben in belgie goedgekeurd met een 5, weet niet meer welke wedstrijd het was
De rest van de waardes waren super en hij zag er super fit uit. Dat is de reden dat ik goedgekeurd was.

Liek dronk ook nooit in klasse 1, nu zweet hij wel heel erg weinig...
Hij begon ook pas te drinken na de vetgate.

Ik heb ook electrolyten geprobeerd maar omdat hij nog steeds niet dronk in klasse 1 ben ik daar ook gewoon mee gestopt...
Nu drinkt hij zelfs uit plassen Nagelbijten / Gniffelen

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:36

Nina_rex schreef:
Gewoon keukenzout bestaat voor 100% uit electrolyten. Knipoog

Maar waarom ga je dan moeilijk doen met dure elektrolyt spuiten??? Bovendien kun je, lijkt mij, beter doseren met gewoon keukenzou. Je weet precies wat erin zit, wat bij elektrolyten niet het geval is....

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:44

Nina_rex schreef:
@ Navy, een turgor van 6 kan niet, in ieder geval niet dat je daarmee in België goedgekeurd wordt. De maximumwaarde is 5, en dan ben je uitgesloten. Lachen

Misschien was het Duitsland. Ik herinner me echter die vreemde VETkaart waar '6' op stond. Meen echter dat het België was. Ze hebben er niet eens iets over gezegd.

mazzeltje schreef:
@ Navy, wij zijn toch ooit op dezelfde rit onze eerste wedstrijd gestart?
Dat was in austerlitz Aug.2001?? Het was toen dik boven de 30 graden...zal het nooit vergeten!
Ik zat me nl af te vragen, jij zegt als in je tiende seizoen endurance te zitten maar volgens mij is het ons achtste?
voor zover deze, in dit topic totaal niet ter zake doende, opmerking! Knipoog

Klopt ja. Vreselijk eerste wedstrijd Knipoog
Ik roep altijd 10e seizoen, bedenk me later altijd dat dat niet klopt, omdat ik Navy nu 9 jaar heb. Je hebt helemaal gelijk Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:33

rachelmarty schreef:
Maar waarom ga je dan moeilijk doen met dure elektrolyt spuiten??? Bovendien kun je, lijkt mij, beter doseren met gewoon keukenzou. Je weet precies wat erin zit, wat bij elektrolyten niet het geval is....

Keukenzout is gewoon Natriumchloride; bij een compleet elektrolytenmengsel zal wel meer zitten, zoals Kalium, Magnemsium en dergelijke... Alleen keukenzout voeren lijkt mij een onbalans in het lichaam te veroorzaken...

Groeten, SuSEQ

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:08

De belangrijkste electrolyten zijn natrium, chloride en kalium. De eerste 2 zitten in keukenzout, en door gewoon wat keukenzout door het voer te doen kun je al een hoop tekorten voorkomen. Doe ik zelfs als het gewoon een paar dagen heel erg warm is, wordt door de meeste DA's en voedingsdeskundigen ook aangeraden, en het kan zeker geen kwaad. Onbalans krijg je niet, want wat er teveel binnenkomt aan een bepaalde stof wordt gewoon via de urine weer uitgescheiden (waarbij erg veel teveel natuurlijk wel voor extra belasting van de nieren zorgt).

Als je het nog beter wil doen, meng je door het keukenzout nog wat dieetzout. Daarin is namelijk (een gedeelte van) de natrium vervangen door kalium. Als je het mengt in een verhouding van (dacht ik) 1/3 keukenzout en 2/3 dieetzout heb je een prachtig electrolytenmengsel, voor heel weinig geld. Bovendien vinden veel mensen dit nog beter dan de mengsels die je kant en klaar koopt, omdat daar vaak een een groot gehalte aan suikers, vitaminen enz. inzitten, die je tijdens of vlak voor een wedstrijd helemaal niet nodig hebt.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:29

Maar nu ben ik nieuwsgierig hoe jullie dat zout/elektrolyten dan door het voer geven ? Gewoon lepeltje over het biks, eten de paarden dat dan wel? Of doen jullie het wel door wat slobber/zemelen?

edit: thuis dan, voor de wedstrijd Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:36

Met een lepeltje kom je er vaak niet eens Knipoog
En het zal van je paard afhangen hoe je het geeft. Mijn paard at (en huidige paard eet) het door slobber.

Zo over het biks werkt niet altijd omdat het dan op de bodem van de voerbak komt en een paard het kan laten liggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:37

Ik maakte altijd een papje met een summerfit koek, dan at hij het zo op.
Nu wil ik het door de slobber gaan doen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:40

Niet met een lepeltje?
Ik had het laatst met een enduranceruiter over hoe het paard te stimuleren om te drinken tijdens (net na) de rit, toen kwamen elektrolyten/zout ook aan bod. Maar zij vertelde mij dat ze een paar dagen voor de wedstrijd elke dag een eetlepel keukenzout gaf .. is dat niet genoeg dan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:45

Onder een lepeltje versta ik een theelepel, een eetlepen komt al meer in de richting Haha!
Anouar heeft een tijd jodium tekort gehad, toen moest ik hem ook elke dag een eetlepel zout geven.

Op wedstrijd gaat het door de appelmoes is een spuit.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:46

Idem als Lenneke, ik dacht dat je het over een theelepeltje had Knipoog

Op wedstrijd gaat het bij mij ook door de slobber, dat kennen ze dan al.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:52

haha, sorry wat verwarrend neergezet Bloos
Bedankt voor jullie antwoord!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:11

Anouar wil op wedstrijd meestal alleen maar gras en hooi eten. Dus ik ga het niet gokken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:16

Ik doe het ook gewoon door het voer thuis. Inderdaad 1 of 2 eetlepels komt al in de richting.

Op wedstrijd gebruiken de meeste mensen spuiten, bijv. lege wormspuiten of van die injectiespuiten (zonder naald natuurlijk Clown ). Zout mengen met appelmoes en je kunt het zo naar binnen werken. Maar dat vind ik toch meer voor gevorderden, om het tijdens de wedstrijd te geven.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:05

Ik heb een paard dat enorm zweet. De reden van dit enorme zweten ben ik overigens aan het laten onderzoek. Daarover een andere keer meer Knipoog
Hij is nog erg jong, maar wel enorm bezweet. Er is mij geadviseerd door de vorige eigenaar (en zeker geen onbekende in de endurance Tong uitsteken ) om hem elke dag een schep zout door zijn eten te geven. Dus het mengels zoals ie hier al eerder is genoemd (1/3 dieetzout en 2/3 keukenzout). Hierdoor is hij in iedergeval al een stuk beter gaan drinken.
Wat mij betreft is het dus paard afhankelijk of je electrolyte ook al in klasse I gaat gebruiken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:14

Match schreef:
Dus het mengels zoals ie hier al eerder is genoemd (1/3 dieetzout en 2/3 keukenzout).

Ik schreef hierboven ergens dat ik dacht dat het andersom was, 1/3 keukenzout en 2/3 dieetzout, maar ik weet het eigenlijk niet meer zeker. Haha! Ik heb het eens berekend aan de hand van tabellen van behoeftes aan verschillende stoffen bij verschillende gradaties van arbeid, uit een boekje over paardenvoeding. En volgens mij was die 2/3 dieetzout ook omdat daar ook nog een deel Natrium inzit.

Maargoed, zout dus. Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:13

heb even opgezocht in het bladje van jannet daar staat een verhouden 3 delen keuken zout 1 deel dieet zout

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:51

Nina_rex schreef:
Als je het nog beter wil doen, meng je door het keukenzout nog wat dieetzout. Daarin is namelijk (een gedeelte van) de natrium vervangen door kalium. Als je het mengt in een verhouding van (dacht ik) 1/3 keukenzout en 2/3 dieetzout heb je een prachtig electrolytenmengsel, voor heel weinig geld. Bovendien vinden veel mensen dit nog beter dan de mengsels die je kant en klaar koopt, omdat daar vaak een een groot gehalte aan suikers, vitaminen enz. inzitten, die je tijdens of vlak voor een wedstrijd helemaal niet nodig hebt.

Tijdens de clinic Warmtehuishouding werd het volgende elektrolytenmengsel aangeraden:
3 delen keukenzout en 1 deel Low (sodium) salt.
Maakt 3 kilo keukenzout (1 pakkie = 1kilo) en 1 kilo LowSalt. Doe je per paard ruim paar jaar dus mee. Knipoog
En dekt de volledige elektrolytenbehoefte van ons endurancepaard.

Edit: oh Splash was me al voor Knipoog