endurance met springzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: endurance met springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:09

SFCAP schreef:
Om eerlijk te zijn haat ik dressuurzadels.

Maar vanaf welke afstand zou mijn zadel schadelijk kunnen zijn? (30 km, 60 km, of meer?)

Een slecht passend zadel is bij elke stáp schadelijk! Op die schimmel ligt inderdaad een heel slecht passend zadel, wat ook nog eens te ver achterover helt naar mijn idee. Zelf zou ik nooit op een paard willen gaan zitten met zo'n zadel er op, zelfs niet voor een paar minuutjes.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:38

Ik vind het zadel niet heel beroerd liggen, voor een springzadel.
Het diepste punt lijkt mooi in het midden te zitten.
Hij ligt alleen wel te ver naar voren

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 18:06

Citaat:
Een slecht passend zadel is bij elke stáp schadelijk! Op die schimmel ligt inderdaad een heel slecht passend zadel, wat ook nog eens te ver achterover helt naar mijn idee. Zelf zou ik nooit op een paard willen gaan zitten met zo'n zadel er op, zelfs niet voor een paar minuutjes.

het is wel gepast geweest door een zadelpasser... dus sorry, ik geef u geen gelijk.
Ik zelf vin et een heel goed zadel en mijn paard heeft na meer dan 2 jaar er nog nooit problemen van ondervonden! zelfs nie na lange wandelingen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:30

Een zadel dat goed passend is voor springen is per definitie niet goed passend voor de schoudervrijheid waar endurance om vraagt. Het ene sluit het ander uit. Je hoeft het dus niet oneens te zijn.

De Zaldi bereber kan een goede keuze zijn voor een eventueel 2de zadel. Prima bedacht!
In die serie zijn ook de touareg, sahara, creole en arab uitgebracht.

hc

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:17

Huertecilla schreef:
Een zadel dat goed passend is voor springen is per definitie niet goed passend voor de schoudervrijheid waar endurance om vraagt. Het ene sluit het ander uit.

Dat vind ik wel erg zwart wit gesteld. En bovendien, wat is precies endurance? Waar leg je de grens?
Dat het geen ideaal zadel is mag duidelijk zijn. Net zomin als mijn endurancezadel ideaal is voor springen (ik doe het wel, maar het is niet ideaal Haha! ). Maar dat wil niet zeggen dat je er niet een of een paar keer klasse I mee zou kunnen rijden, bijv. om te kijken of de sport wel iets voor jou is.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 08:21

Hey, bedankt!

Ik ben ooit eens met dat zadel een wandeling van 40 km gedaan, de eerste 20 km in groep waren oersaai, maar daarna ging de rest van onze groep naar de manege en ik en een ander meiske hebben de wandeling verlengd met nog eens 20 km... We hebben alle andere groepen voorbij gestoken in een hele vlotte gallop... Geen enkel probleem gehad met het zadel, mn ventje gallopeerde zonder problemen alle km's af alst ware, dus vermoed ik niet dat het zo schadelijk kan zijn, mss niet ideaal om 60 km mee te doen, maar daar heb ik toch nu geen tijd voor. Nu zijn het int weekend meestal wandelingen varierend tussen 1 uur en 3 uur.

Het is maar een paar keer per jaar dat we een dachtocht doen of meer dan 6 uur wandelen...

Dus ik vermoed dat het voor mijn doeleinden nog gaat

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:23

SFCAP: Wil je mijn PB lezen Schijnheilig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:08

Nina_rex schreef:
Huertecilla schreef:
Een zadel dat goed passend is voor springen is per definitie niet goed passend voor de schoudervrijheid waar endurance om vraagt. Het ene sluit het ander uit.

Dat vind ik wel erg zwart wit gesteld. En bovendien, wat is precies endurance? Waar leg je de grens?

Het ís zwartwitte geometrie.
De grens ligt bij de eerste meter van het gebruiksdoel. Wat niet goed ís, is 'eventjes' misschien minder fataal doch niet beter.
Van een maat te kleine helm krijg je niet in 5 minuten hoofdpijn, maar hij is wél te klein en niet goed.
Dat is ook de grote valkuil van bijvoorbeeld boomloos (in het algemeen). Dat bij langere afstanden of zwaardere pas echte problemen evident zijn zegt niet dat het bij kortere afstanden wel goed is.
Lees het stukje 'zadels' op mijn site.

Een springzadel is een zadel dat niet bedoeld is om het ruitergewicht te verdelen maar om het zwaartepunt van de ruiter voor hoogtesprongen geometrisch gunstig te plaatsen. Het ligt hier per definitie te ver naar voren voor alle andere omstandigheden.

Of je met een inherent verkeerd zadel toch mee wil wandelen of endurance rijden is een kwestie van begrip en prioriteiten.

hc

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:22

Het ís zwartwitte geometrie.
De grens ligt bij de eerste meter van het gebruiksdoel. Wat niet goed ís, is 'eventjes' misschien minder fataal doch niet beter.
Van een maat te kleine helm krijg je niet in 5 minuten hoofdpijn, maar hij is wél te klein en niet goed.
Dat is ook de grote valkuil van bijvoorbeeld boomloos (in het algemeen). Dat bij langere afstanden of zwaardere pas echte problemen evident zijn zegt niet dat het bij kortere afstanden wel goed is.
Lees het stukje 'zadels' op mijn site.

Een springzadel is een zadel dat niet bedoeld is om het ruitergewicht te verdelen maar om het zwaartepunt van de ruiter voor hoogtesprongen geometrisch gunstig te plaatsen. Het ligt hier per definitie te ver naar voren voor alle andere omstandigheden.

Of je met een inherent verkeerd zadel toch mee wil wandelen of endurance rijden is een kwestie van begrip en prioriteiten.

hc[/quote]

Afgod exact

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:26

SFCAP: ik snap dat je graag met dit zadel wil rijden, nieuw zadel is duur, deze heb al en het heeft altijd goed voldaan (je paard werd niet kreupel, maar misschien heb jij gewoon een bikkelhard paard die het juist ondanks je zadel goed deed op die lange tocht die je noemt). Maar op de vraag of het goed is voor je paard om hiermee endurence te gaan rijden, ik denk absoluut van niet.
Je vraagt bij hoeveel kwm het echt fout gaat maar dat is natuurlijk niet eerlijk naar je paard.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 08:11

maar voor wandelingen van vb max 3 uur, dat kan toch geen kwaad of wel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:56

´Of je met een inherent verkeerd zadel toch wil wandelen of endurance rijden is een kwestie van begrip en prioriteiten. ´

want ja, dat kan wel kwaad.

hc

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:19

Wat ik naar mijn zadelmaker gestuurd heb:

Bonjour, Normalement, vous ne devriez pas avoir de problème car vous avez de l'excellentmatériel. Le fait d'avoir des coussins d'air dans cette selle vous garanti unerépartition optimale du poids sur le dos du cheval, ce qui le fatiguerabeaucoup moins qu'un montage "traditionnel".De plus, vu la haute qualité des cuirs Bates, je doute que votre monture puisseavoir des irritations, même par forte chaleur (ce genre de problèmes'accentuant souvent à cause de la transpiration).Le meilleure preuve est que Bates a sorti un modèle de selle "eventing" (cross,endurance, ...) avec la Momentum, qui a une architecture très semblable à lavôtre.Juste 2 petits conseils:-pour les balades, utilisez un bon tapis de selle (épais), qui puisse bienabsorber l'humidité, surtout en été (ça protègera votre cheval mais aussi votreselle) -Après de longues randos de plus de 4 heures, inspectez le dos de votrecompagnon niveau "usure de poil" éventuelle. Si usure il y a, il faudra prévoirun tapis plus adapté. Bon amusement! Sellerie Claeys Selon "DoMi ." <connemara_pony@hotmail.com>: >> Bonjour,>> J' ai achete 2 ans passe la selle Bates Caprilli air cair chez vous à> Hemptine. Comme vous savez, c est une selle pour sauter avec.>> Ma question, car je ne saute presque plus et je fais beaucoup de balades> (entre 1 heure et 3 heures la plus part du temps)> es ce que ca poserait des problemes pour le dos de mon cheval? (repartition> du poids, etc.)>> Ou es ce que vous pensez que ca ne posent pas des problemes?>> Merci beaucoup!>

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:07

aha.. want we kunnen hier allemaal zo goed Frans en daarom plaats je dat hier.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 14:28

ja sorry, ge had maar beter moeten opletten opt school he, mijn rijgrief koop ik in wallonie, en het komt van bij een waalse zadelmaker... die frans spreekt, snapte em

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:13

Ach ja.. en jij zet het op een Nederlands forum en wilt kennelijk hier reactie op. Maar goed.. je wilt graag horen dat je alles geweldig voor elkaar hebt.. maar ja als je een vraag stelt kan je ook een negatief antwoord krijgen. Daar leg je je kennelijk niet bij neer. Succes met je gelijk halen en de waarheid naar je hand zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:21

Evelijn schreef:
Succes met je gelijk halen en de waarheid naar je hand zetten.

De ts wil geen antwoord, alleen een alibi.
Helaas is dit niet uniek.

hc

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:50

een lap frans op een nederlands forum plaatsen Verward de meeste kunnen dat zeker ook goed of niet. Frans is natuurlijk ook een erg makkelijke taal en de jongeren onder ons moeten dat ook kunnen??? Als je er een reactie op wil moet je het maar vertalen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:32

Ze zegt dat ze haar springzadel bij hem gekocht heeft, maar dat ze eigenlijk maar weinig springt en wel veel buitenritten maakt, en of dat problemen kan geven. De zadelmaker antwoordt: nee dat valt wel mee, de kussens zijn gevuld met lucht en de druk wordt goed verdeeld, waardoor het paard minder snel moe wordt (?).

Zoiets? Haha!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:35

Ik vond na al jullie enorme kritiek dat ik toch beter de mening van een expert vroeg. Dat is alles.
En ik ben blij dit gedaan te hebben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:09

maar helaas zijn niet alle zadelmakers ook kundig, laat ik maar zeggen dat ik meer slecht dan goede heb gezien maar ook pas achteraf waar ik eerst dacht dat het goed zat. Maar als lucht volgens de zadelmaker meteen goed vind vind ik dat vreemd. DAt lucht gelijkmatig verdeeld klopt wel maar als het nog niet past past het niet en kan het nog steeds ook bij de schouders teveel druk geven

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:58

mss ken jij dan geen goede zadelmakers, maarja, das dan spijtig.
Deze is wel een goede. Ik snap niet waar jullie pasprobleem ligt, het zadel is op mijn pony gepast geweest en het ligt nog steeds heel goed. Voor mij kan hier het onderwerp afgesloten worden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:28

Sluit maar af. De conclusie is dat je er geen biet van begrijpt en gewoon een alibi wil.
De plék waar het zadel ligt is fundamenteel verkeerd. Het is voor springen een een keuze voor prestaties en een compromis met het welzijn.
Daar moet je HELEMAAL niet mee rijden.

hc

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 08:50

Dat ik jouw woord tegen dat van de zadelmaker. Ik heb hem trouwens fotos doorgestuurd en het zadel lag goed.

Om eerlijk te zijn heeft er zelfs nog nooit iemand een opmerking over gegeven, ik was gewoon benieuwd of je er ook endurance mee kon doen. Das alles.

Ik vind het nogal erg hoe jullie allemaal beledigingen en verwijten smijten en jullie kennen ons niet eens, laat staan dat je mijn beestje al ooit zien rijden hebt!

Moest het echt verkeerd zijn zou hij het wel laten merken.
Mijn paardje is enthousiast, loopt vrolijk en ontspannen en vrij en met zijn staart horizontaal. Hij bokt niet, bijt niet,... Moest hij echt problemen hebben met het zadel zou hij dat wel doen.

Moet ik eerlijk toegeven dat ik hier op bokt al het grootste aantal mensen gezien heb die niets liever dan kritiek geven, en ik heb het niet alleen over mijn topic, er zijn er hier heel veel waar er kritiek over iedereen uitgespoten wordt. De meeste mensen kijken zelfs niet meer naar wat er geschreven wordt en toch willen ze wel altijd een negatieve opmerking geven. Ik wordt er kotsmisselijk van! Misselijk

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:18

volgens mij heb ik al eerder aangegeven wat het probleem van jou zadel kan zijn op je paard
ik ben al 25 jaar zadelmaker en jij hebt ons gevraagd of dit zadel geschikt is voor je paard.
als voorbeeld wil ik je het volgende voorleggen.
als je wilt voetballen op een veld trek je voetbalschoenen met noppen aan
als je toch op gympen ,sneakers of hoe je het ook wilt noemen zonder noppen op een nat veld gaat spelen dan kun je echt wel tegen die bal trappen.
misschien ook nog een doelpunt maken
maar als je achter de bal aangaat kan je wel eens onderuitglijden .
geen probleem je staat weer op en gaat verder.
maar als je een keer verkeerd uitglijd dan kan je wel eens een enstige blesure oplopen.
ik denk dat alle reacties je hier voor willen waarschuwen en dat het soms een beetje hard bij je over komt dat lokt jou antwoorden ook wel een beetje uit.
een ding is zeker ,je zadel is niet de beste oplossing voor je paard.
hoop dat je dat wilt inzien.