waarom rijden jullie endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

endurance voor winst of fun?

Winst
2 (4%)
Fun
43 (95%)

Totaal aantal stemmen: 45

Vippie

Re: waarom rijden jullie endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:09

Ruudjw schreef:
[
Klasse 1 moet je wel zo beschouwen, vind al het "krampachtige" gedoe dat sommige laten zien met koelen e.d. nog even te veel.

Sorry beetje denigerend vind je niet? of een paard gekoeld moet worden ligt geheel aan het paard, de een heeft het nodig de ander niet. Tijdens een gewone buitenrit rij je ook niet 13km/h over 30km. Althans ik niet. Met een gewone buitenrit stap ik veel meer en geniet ik lekker van de omgeving ipv me zorgen te maken om de hartslag en het tempo. Tijdens een wedstrijd ben ik bezig met mn paard en de route en het tempo en de hartslag.

Maarja veel ruiters die overstappen naar de volgende klasse gaan direct kleinerend praten over de klasse 1 merk ik (dan is het ineens een veredelde buitenrit). Erg jammer omdat iedereen daar ooit begonnen is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:11

Ik ga met je mee Vippie! Ja Alsof klasse I niks is. Er zijn paarden zat die moeite hebben met het koelen van hun lijf en darabij alle hulp van de grooms kunnen gebruiken, ook in klasse I.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:14

bella24 schreef:
[ Ik denk dat iedereen die klasse II en hoger rijdt wel een zeker doel voor ogen heeft. Gewoon omdat je vanaf klasse II toch gericht moet trainen en (tenminste enigszins) moet gaan nadenken over materiaal, voeding, verzorging en huisvesting. Ik vermoed dat er alleen in Klasse I mensen rond rijden zonder enig doel, just for fun. De rest heeft (hoe vaag ook) toch wel een doel voor ogen.

Mag ik ff kotsen.
Sorry maar dit bedoel ik dus met het kleinerend denken over de klasse 1. Een klasse 1er (die je zelf ook ooit geweest bent) denkt ook na over voeding, huisvesting, training en verzorging (de basisprincipes van het houden van paarden lijkt mij). Hoe kom je anders ooit een stap verder? Ongeacht wat die stap is met welk doel.

Begint verdorie wel op dressuur te lijken binnen de endurancesport, blech.

To finish is to win was het toch?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:45

Vippie schreef:
bella24 schreef:
[ Ik denk dat iedereen die klasse II en hoger rijdt wel een zeker doel voor ogen heeft. Gewoon omdat je vanaf klasse II toch gericht moet trainen en (tenminste enigszins) moet gaan nadenken over materiaal, voeding, verzorging en huisvesting. Ik vermoed dat er alleen in Klasse I mensen rond rijden zonder enig doel, just for fun. De rest heeft (hoe vaag ook) toch wel een doel voor ogen.

Mag ik ff kotsen.
Sorry maar dit bedoel ik dus met het kleinerend denken over de klasse 1. Een klasse 1er (die je zelf ook ooit geweest bent) denkt ook na over voeding, huisvesting, training en verzorging (de basisprincipes van het houden van paarden lijkt mij). Hoe kom je anders ooit een stap verder? Ongeacht wat die stap is met welk doel.

Begint verdorie wel op dressuur te lijken binnen de endurancesport, blech.

To finish is to win was het toch?

Hallo Vippie, overdrijven is ook een vak hoor! Knipoog Ik rij zelf klasse 1, nog nooit hoger gestart ook dus dit is op geen enkele manier denigrerend bedoeld naar klasse 1 ruiters! Sterker nog; ik ga straks met mijn 6 jarige in KWB op de 35 km starten en dat is onze verste afstand tot nu toe. Ik vind dat al een hele prestatie voor ons beiden als we die goed uitrijden. Cool

Hoe bedoelde ik het dan wel? Ik denk dat iedereen in de Endurance wel een bepaald doel voor ogen heeft. Misschien dat je in de klasse 1 een enkeling tegen komt die helemaal zonder doel rond rijdt. Er zijn echt ruiters in klasse 1 die nog niet nadenken over voeding, huisvesting etc. Ik doe dat zelf wel maar er zijn er genoeg die het niet doen en dat maakt ook niet uit toch? En niet iedereen hoeft een stap verder te komen; zo reed ik eens samen met een meisje die klasse 1 puur als buitenrit zag, ze wilde ook helemaal niet promoveren naar een hogere klasse – die zijn er dus ook! Voorbeelden zoals dit meisje vind je naar mijn idee alleen in klasse 1 en niet meer in klasse II…

Ik bedoelde dus niet dat alle klasse 1 ruiters doelloos rondhobbelen! Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:55

Vippie schreef:
Ruudjw schreef:
[
Klasse 1 moet je wel zo beschouwen, vind al het "krampachtige" gedoe dat sommige laten zien met koelen e.d. nog even te veel.

Sorry beetje denigerend vind je niet? of een paard gekoeld moet worden ligt geheel aan het paard, de een heeft het nodig de ander niet. Tijdens een gewone buitenrit rij je ook niet 13km/h over 30km. Althans ik niet. Met een gewone buitenrit stap ik veel meer en geniet ik lekker van de omgeving ipv me zorgen te maken om de hartslag en het tempo. Tijdens een wedstrijd ben ik bezig met mn paard en de route en het tempo en de hartslag.

Maarja veel ruiters die overstappen naar de volgende klasse gaan direct kleinerend praten over de klasse 1 merk ik (dan is het ineens een veredelde buitenrit). Erg jammer omdat iedereen daar ooit begonnen is.

Hmm tja dan zijn mijn buitenritjes schijnbaar toch anders, maar die liggen toch echt boven de 10kmh gemiddeld. En dan nog kan ik van de omgeving genieten.
Ik moet met m'n huidige paard nog beginnen aan klasse 1 (heb met Madjied maar 2 k2 gereden), maar ik zie k1 toch echt gewoon als trainingsritjes om de status van het paard vast te stellen.
Is niet meer dan een spelletje in het bos.

Maar goed dit wordt weer een discussie die vaker gevoerd wordt en nergens eindigd. Doei, doei

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:02

Ik denk dat het voor iedereen wat anders is. De een wil een keer wat proeven van een andere discipline, de ander heeft ambitie en wilt echt proberen hoger in de sport te komen. En weer de ander vind het leuk en heeft zo iets van mwa ik zie t allemaal wel hoe ver ik kom enzo.
Ik ben een western wedstrijd ruiter. Maar rij vaak in de k1 mee als afwisseling voor me paard. Niks mis mee toch?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:06

Ik ben ook begonnen met het idee 'weer eens iets anders' Maar als snel bleek dat Anouar er heel veel plezier in had en het erg goed deed

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:09

Voor mij is endurance ook begonnen als 'een afwisseling' voor mijn paard, even weg van de stress. Maar inderdaad: het bevalt ons alle 2 en ik wil ermee blijven doorgaan. Het eerste doel 'even iets anders' is al snel veranderd in 'ervaring opdoen' en op den duur 'steeds beter worden'. Maar zoals ik al eerder zei denk ik dat het persoonlijk voor iedereen is en iedereen zijn/haar eigen doelen voor ogen heeft. En waarom zou iemand die enkel voor de 30 km gaat minder serieus moeten genomen worden dan iemand die voor 160 km gaat? Tuurlijk is 160 km een het een veel heftigere rit waarbij je met meer rekening moet houden maar voor een ruiter in klasse 1 kan die eerste 30 km ook een mijlpaal zijn. Zo lang iedereen plezier aan de sport blijft hebben zit het goed vind ik, ongeacht met welk doel je eraan begint of met welk resultaat je eindigt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:12

Ik heb het ook puur voor de wedstrijdervaring (voor straks op concours) en afwisseling gedaan. Mijn paard loopt het elke keer met gemak uit en hij vindt het erg leuk. Mooi toch? Lachen

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:12

Mijn doel blijft hoger in de western sport te komen dus met dit paard 2 disciplines vol gaan rijden zit r niet in. Hij zou het zelf wel willen 2 disciplines, maarja er moeten iemand zijn die beter weet wat r goed voor m is ^_^

Misschien met een ander paardje dat het wel kan.. ik moet maar zien waar ik over 5 jaar zin in heb

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:13

Voor elke ruiter is een bepaalde afstand natuurlijk al een doel opzich.
Voor een paard dat 160ers loopt is 30 km een peulenschil. Maar voor een paard dat getraind is voor wedstrijden tot 30 km is 30 km al piekprestatie.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:16

Biieniie schreef:
Mijn doel blijft hoger in de western sport te komen dus met dit paard 2 disciplines vol gaan rijden zit r niet in. Hij zou het zelf wel willen 2 disciplines, maarja er moeten iemand zijn die beter weet wat r goed voor m is ^_^

Misschien met een ander paardje dat het wel kan.. ik moet maar zien waar ik over 5 jaar zin in heb

Dat was mijn doel ook maar na bijna 6 jaar trainen en wedstrijdjes te rijden merk ik gewoon dat het wedstrijdgebeuren te veel voor mijn paard is door ervaringen van vroeger. Best frustrerend als je weet dat hij thuis véél kan...Het is inderdaad moeilijk om én westernrijden op wedstrijdniveau te blijven doen én voor de endurance vol te gaan. Ik moet ook kiezen en wil nu voor endurance gaan met mijn Quarter. Soms is het moeilijk een keuze te maken maar ik heb naar mijn paard gekeken, hoe jammer ik het ook vond ik het begin want de westernwedstrijden vond ik ook erg leuk. Gelukkig heb ik nog een paintje klaarstaan! (dit is wel even allemaal off-toppic, sorry Bloos )

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:18

Lenneke_ schreef:
Voor een paard dat 160ers loopt is 30 km een peulenschil. Maar voor een paard dat getraind is voor wedstrijden tot 30 km is 30 km al piekprestatie.

Dat is nu ook wat ik bedoelde. Ik vind het voor mezelf en mijn paard al een hele prestatie die 30 km goed uit te rijden, het tempo waarmee de andere ruiters rijden halen we nog niet en dat is mijn doel voor volgend seizoen.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:19

Mijn quarter hengstje heeft nergens problemen mee. Is altijd koel in ze koppie. Maar ik werk wel dat als ie 5 dagen in de bak heeft getraind dat ie de 6e dag zoiets heeft van moet ik dan ALWEER. Dus dan gaan we wel naar buiten toe. Hier is alleen vrij weinig natuur en alles en daarom de endurance. Om het ook iets meer uitdaging voor mezelf te geven, t paardje loopt wel Tong uitsteken

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:22

Ik vind persoonlijk dat het voor elk wedstrijdpaard (dressuur, jumping, westernriding, ...) goed is om geregeld eens buiten te gaan rijden. Even het knopje op 'iets anders' zetten.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:29

Precies. Alleen ik geloof dat mijn paard op alle vlakken ambiteuzer is dan ik bijna Tong uitsteken Hij gaat overal voor de volle 100% voor. Hij zou de k2 ook makkelijk kunnen lopen. De eerste keer dan ik in de k1 mee liep. Sprong ie op gegeven moment aan in de galop van 'hallo!! Ik kan veel meer, waarom moet ik dit lopen!. Ik wil rennen Tong uitsteken' Hij kwam wel met goeie hartslag, temperatuur en op normale ademhaling over de finish Tong uitsteken Soms denk ik wel is dat hij het beter weet dan ik Tong uitsteken alleen hij moet de regels nog leren

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:49

Lenneke_ schreef:

Idd Lenneke, helemaal mee eens Lachen

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:01

Ieder zijn ding toch

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:03

Nina_rex schreef:
AnneOmie schreef:
Toen ik net begon in de endurance had ik ook hele andere ambities en moest er niet aan denken om ooit een klasse II te rijden... zoooooveel km's! Maar op een gegeven moment stel je je doel/ambities bij.
[\quote]
Daar heb je zeker een punt! Ja Sterker nog, ik denk dat vrijwel niemand aan endurance is begonnen met het doel 160 km te rijden. Knipoog

Ik begon destijds om een leuke uitlaatklep voor mijn paard te vinden, om toch iets van wedstrijdelement te hebben, en vooral te genieten van de zo handig uitgezette ritten in mooie gebieden, waar je anders niet snel zou komen. De mensen die 2 rondjes gingen verklaarde ik voor gek Nors opkijken , ik vond 1 rondje wel genoeg!
Maar op een gegeven moment heb je je rondje af, en zijn jij en je paard nog zo fit... eigenlijk zonde om al naar huis te gaan! Haha! Dus dan probeer je er eens een rondje achteraan te plakken. Enzovoorts.
Langzaam neemt het je hele manier van rijden en omgaan met paarden over, ga je overal bewuster mee om. Maar dat sluipt er langzaam in. Lachen

Zo ook bij mijn ouders, die altijd riepen dat ze nóóit meer dan 1 rondje zouden doen. Ze hebben beide inmiddels enkele goede klasse II's achter de rug. Knipoog

Ik moet zeggen dat ik me nu nog steeds afvraag of ik en mijn paard ooit de 160 wel gaan trekken Haha! daar moet ik ook nog naar toegroeien naar die afstand! Eerst maar lekker klasse III gaan rijden en kijken hoe we het daar doen! Maar mijn doel is toch wel de 160, gewoon omdat ik met iedere wedstrijd die ik rij steeds verslaafder ben geworden en endurance gewoon helemaal geweldig vind, en gelukkig denkt mijn paard daar precies zo over Lachen Je gaat gewoon steeds je grenzen verleggen, uiteraard rekening houdend met wat je paard aankan!

Even off topic, hoe is het met Rex trouwens??

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:04

Biieniie schreef:
Ieder zijn ding toch

Idd en gelukkig maar, stel je voor dat wel allemaal hetzelfde ding en ambities in het leven hadden Haha!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:06

Wat saai zeg Tong uitsteken hadden we ook niks te bediscussieren. Oh woeliej, ik denk trouwens niet dat je het slecht bedoelde. Alleen je woordkeuze was wat minder, heeft iedereen wel eens last van. Ik hoop dat je vraag wel een beetje beantwoord is..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:20

woeliej schreef:
wat kan jij de boel verdraaien zeg.. Ik heb nooit beweerd dat het slecht is om klasse 4 te rijden of wat dan ook... Ik wil alleen graag weten wie dat wel zou willen en wie dat niet persee hoeft, dat is het hele punt

Uhm sorry hoor maar als je goed leest zie je toch nergens staan dat ik beweer dat je dat dat vindt Verward ik stel een vraag. En ik verdraai niets hoor, ik reageer gewoon op wat jij zegt Knipoog Je vroeg of mensen voor de winst rijden of voor de lol. Ik gaf aan dat ik met een bepaald doel rij (en dat is geen winst in de zin van 1e ofzo worden) en dat ik ook rij omdat ik het super leuk vind.

Ik wil nu wel de 160 rijden, maar toen ik net begon met endurance (dit is mijn 3e seizoen) moest ik er echt niet aan denken om ooit 160 km te gaan rijden, of het haalbaar is voor mij en mijn paard weet ik nu nog niet, maar het is wel mijn uiteindelijke doel Lachen

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:27

Ik denk dat winst een heel breed begrip is, wat woeliej hier volgens mij bedoeld is winst in de vorm van rijden met een doel. Dus eventueel hoger op komen. Dat is voor jou de 160 km rijden. En voor de ander 30 km. Of het gewoon doen, van ach vind het allemaal enig en ik zie het allemaal wel (die uiteindelijk ook wel een doel zullen krijgen) Ik doe het zonder doel, maar meer omdat het wedstrijd verband leuker is dan doelloos in je 1tje hier in amsterdam elke x het zelfde ritje rijden Tong uitsteken

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:32

Vippie schreef:
Ruudjw schreef:
[

Ik ben het eens met Vippie. Ik ben van mening dat het ene paard meet koeling nodig heeft als het andere paard, we hebben immers niet allemaal een volbloed met een hoge basisconditie onder onze kont Knipoog

Ik rijd in de 1e klasse met een fjord. Waarschijnlijk zal ik nooit hoger komen als dat, ik ben al blij als hij ze goed uitloopt. Dus ja, ik doe het voor de lol. Meer als dat zal het voorlopig niet worden ook Knipoog Maar, mijn fjord heeft veel koeling nodig, zijn huid is dikker als die van een volbloed en hij kan zichzelf dus minder goed koelen als een volbloed dat dus kan.

Dus, kijk eerst even naar het paard voor je dit soort reacties plaatst, je zou namelijk met dit soort opmerkingen verkeerde reacties kunnen uitlokken zonder dat je het zo bedoeld Knipoog

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:43

Citaat:
Dus, kijk eerst even naar het paard voor je dit soort reacties plaatst, je zou namelijk met dit soort opmerkingen verkeerde reacties kunnen uitlokken zonder dat je het zo bedoeld

Niet gemeen bedoeld. Maar ik vind dat breed gezegd. Hangt toch ook af van hoe je het opvat Lachen Ze heeft meerdere keren laten merken dat ze af en toe verkeerde woordkeuze heeft. Het is vrij duidelijk dat ze het niet zo bedoeld. En misschien moet ze op dat vlak nog dingen leren. Je ziet nl ook mensen die in klasse 1 een droge arab koelen.. Toen stond ik ook even te kijken van HUH ok als je nou een haflinger of een fjord o.i.d. en hij is doorweekt van het zweet, OK. Maar hij was gewoon in normale staat.
Goed iedereen heeft ze eigen manier natuurlijk van voor hun paard zorgen en iedereen heeft daar een eigen mening over.