hoefschoen ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: hoefschoen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:18

Maar paarden zijn ook niet gemaakt voor topsport, topsport vraagt heel veel van het lichaam. Door goede training verminder je dit, maar helemaal wegnemen doe je het nooit.
Dus in dat opzicht zou topsport helemaal niet goed zijn voor paarden. Ook niet voor mensen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:15

Ik ben ook ERG benieuwd naar de links naar de wetenschappelijke onderzoeken Visconti. Als je wat links hebt, graag! Ja

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:01

Citaat:
Kom maar eens op dan met een statistisch bewezen onderzoek met voldoende grote groep paarden die deelneemt en zonder andere factoren die van invloed zijn.

Ik doelde op deze zin Knipoog Je kunt niet meerdere paarden testen zonder dat er andere factoren van invloed zijn.

Voor zo ver ik weet staan er niet hele onderzoeken op internet, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen fatsoenlijk onderzoek naar is gedaan. Ik had trouwens een (engelse) site waarop meerdere hoeven werden opengebroken, zowel beslagen als onbeslagen en die werden dan vergeleken. Erg interessant artikel alleen ik ben hem kwijt Zij zijn groot en ik is klein! Dr. Strasser heeft trouwens ook uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van ijzers, ik denk dat je op internet wel veel info over haar kan vinden, en haar boek natuurlijk voor de mensen die serieus geintersseerd zijn Knipoog

Maar goed dit topic ging over hoefschoenen meen ik me te herrinderen?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:32

Ik heb voor twee van mijn paarden de hoefschoenen van meneer Smit in Rijssen. Zowel aangespannen als onder het zadel gaat dat helemaal perfect!! Het ene paard heeft nu c.a. 4 à 5 jaar schoenen, het andere twee jaar. Ik wil niet anders meer want de hoeven zijn er veel beter uit gaan zien. Vooral de bejaarde pony is er veel soepeler mee gaan lopen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:11

Visconti schreef:
Citaat:
Kom maar eens op dan met een statistisch bewezen onderzoek met voldoende grote groep paarden die deelneemt en zonder andere factoren die van invloed zijn.

Ik doelde op deze zin Knipoog Je kunt niet meerdere paarden testen zonder dat er andere factoren van invloed zijn.

Voor zo ver ik weet staan er niet hele onderzoeken op internet, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen fatsoenlijk onderzoek naar is gedaan. Ik had trouwens een (engelse) site waarop meerdere hoeven werden opengebroken, zowel beslagen als onbeslagen en die werden dan vergeleken. Erg interessant artikel alleen ik ben hem kwijt Zij zijn groot en ik is klein! Dr. Strasser heeft trouwens ook uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van ijzers, ik denk dat je op internet wel veel info over haar kan vinden, en haar boek natuurlijk voor de mensen die serieus geintersseerd zijn Knipoog

Dat is allemaal leuk, maar dus nog steeds geen wetenschappelijk onderzoek. Kijk dat soort onderzoekjes die jij opnoemt, kan ik ook wel omhoog toveren waarin ´bewezen´ wordt dat ijzers helemaal geen kwaad kunnen.

Trouwens de probleme die sommige mensen beschrijven over ijzers aftrappen en brokkelhoeven, dat heb ik dus nog nooit gehad. Problemen die ik wel gehad heb kwamen doordat ik een slechte smid had, dat is nu gelukkig verleden tijd.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:31

[Edit] Er worden persoonlijke ervaringen gevraagd. Links naar websites zijn zelfstandig via google te vinden, of op de andere fora van bokt [/edit]
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-06-07 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:29

Die sites zijn niet van mensen die endurance rijden en dus ook geen ervaring hebben met het rijden van lange afstanden in ook nog eens een behoorlijk tempo.

De hoeven slijten gewoon teveel in dat tempo en met die afstanden. Misschien dat ooit een keer een paard 160 gaat redden zonder ijzers maar ik betwijfel het en als het lukt dan heeft het paard echt uitzonderlijk goede voeten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:22

Citaat:
at is allemaal leuk, maar dus nog steeds geen wetenschappelijk onderzoek.

Strasser is een dierenarts die onderzoek heeft gedaan naar de hoeven van een paard, wat wil je dan nog meer?

Mijn schoentjes zijn binnen Haha! Zien er erg goed uit Ja helaas nog geen tijd gehad om ze te passen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:23

Moderatoropmerking:
Er wordt naar persoonlijke ervaringen gevraagd, niet naar algemene websites, die bovendien over het algemeen niet op endurance gericht zijn. Derhalve graag on topic blijven en alleen reageren als je eigen tips en ervaringen te delen hebt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 07:56

Visconti schreef:
Citaat:
at is allemaal leuk, maar dus nog steeds geen wetenschappelijk onderzoek.

Strasser is een dierenarts die onderzoek heeft gedaan naar de hoeven van een paard, wat wil je dan nog meer?

Mijn schoentjes zijn binnen Haha! Zien er erg goed uit Ja helaas nog geen tijd gehad om ze te passen.

Tja, ik ken ook wel 10 dierenartsen die onderzoek hebben gedaan naar ijzers bij een paard.... Heeft die meneer dan geen artikel geschreven waarin de aantallen dieren, werkwijze en resultaten in staan beschreven?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:12

@ Carola: H. Strasser is een Duitse (vrouwelijke) DA die omstreden is binnen de gevestigde veterinaire orde. In medische databases vind je van Strasser geen artikelen. Wel waarschuwingen tégen Strasser:

http://www.evj.co.uk/archive/downloads/ednov01.pdf

Met name W. Robert Cook schrijft nogal eens waarschuwingen. Als je op hem zoekt vind je een imposante publicatielijst.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:20

Ingrid, ik ken de dr Strasser methode (wist alleen niet dat het een vrouw was, ik dacht dat het een man was) én dat die methode erg omstreden is.

En ik ben gewoon erg benieuwd naar iemand die écht wetenschappelijk bewijs kan tonen. Al die beweringen over dat natuurlijk bekappen enzo, maar enig bewijs, ho maar.... Dusseh, appeltaart voor degene die met écht goed wetenschappelijk bewijs komt? Ik geloof namelijk totaal niet in dat natuurlijk gebeuren en ik wil meer bewijs als de eerste beste dierenarts die roept dat het goed is! En dat bewijs ís er niet (tenminste, ik heb het nooit ergens kunnen vinden), dus een appeltaart durf ik wel te beloven.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:29

Leuke discussie Lachen

ik denk ook niet dat er wetenschappelijk bewijs is vóór al dat 'natuurlijke gebeuren', maar ik denk niet dat je dan meteen kan zeggen dat het niet waar is, of niet helpt. Dat zal per paard verschillen. Net als de bv de werking van homeopathie, nooit in echte wetenschappelijke studies bewezen en toch hebben bepaalde mensen er baat bij, ook niet allemaal, moet je per individue bekijken. Een wetenschappelijke benadering is natuurlijk prima, maar dat zegt ook niet altijd alles. Sommige paarden zullen baat hebben bij een bepaalde manier van bekappen, beslaan, of juist niet-beslaan, sommigen juist helemaal niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:31

Het probleem naar de lange termijn effecten van ijzers zit hem onder andere in de externe effecten denk ik. Er zijn zo veel andere dingen die de gezondheid van een paard beïnvloeden dan alleen de ijzers. Behalve genetische aanleg ook nog de manier waar op ze gehouden worden en in welke mate ze gebruikt word in de sport (en op welke leeftijd) en dan natuurlijk niet te vergeten welke manier ze beslagen worden. (er zit een hoop verschil tussen een goede en een slechte smid, en ik denk dat er daarom ook een hoop verschil zit tussen de schade van ijzers)

Maar goed, ijzers zijn sowieso geen optie voor mij. Mijn paard heeft de hoeven van zijn moeder geërfd en als ik kijk hoe slecht die het doet met ijzers wil ik het liever een andere manier proberen om de hoeven van mijn paard goed te krijgen.

Strasser is idd erg omstreden, maar ik vind dat ze echt een hoop interessante informatie heeft te vertellen, ben aan het sparen voor haar boek, ben erg benieuwd of daar ook wat meer concrete informatie instaat. Er was een erg interssante wiki over haar geschreven, helaas deden de mods weer moeilijk Nagelbijten / Gniffelen Dus nu dan maar toch het boek kopen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:35

Prima als jij geen ijzers wil bij jou paard, maar je moet je mening niet aan anderen opleggen. Je doet harde beweringen dat het heel fout is, maar daar is totaal geen bewijs voor.

En over de wiki: de mod's doen niet moeilijk hoor, het moet alleen wel een objectief verhaal zijn voor de wiki.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:41

carola schreef:
En dat bewijs ís er niet (tenminste, ik heb het nooit ergens kunnen vinden), dus een appeltaart durf ik wel te beloven.

Dat zeg ik, Gamma Clown Als je op Strasser zoekt vind je alleen maar waarschuwingen tégen, geen artikelen dóór haar. Wel artikelen waarin haar methode wordt afgezet tegen 'traditionele' bekapmethoden, en waarin geen voordelen (en vaak juist nadelen) worden gevonden met haar methode.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:43

Citaat:
Prima als jij geen ijzers wil bij jou paard, maar je moet je mening niet aan anderen opleggen. Je doet harde beweringen dat het heel fout is, maar daar is totaal geen bewijs voor.

ehmm, sorry? Waar doe ik die harde bewerkingen? Ik loop al langer mee in de ijzer/ijzerloos discussie op bokt en zo ver ik weet heb ik alles vanuit mijn eigen positie beschreven, "ik zal nooit ijzers onder mijn paard doen" dat is wat ik heb gezegd, niet " jij mag nooit ijzers onder je paard doen" want dat moet je echt helemaal zelf weten, intersseert me echt geen bal.

Maar goed ik heb totaal geen zin in een ijzer/ijzerloos discussie, daar zijn al honderden topics over. Ik was alleen in de veronderstelling dat dit topic over hoefschoenen ging. Had het kennelijk mis Clown

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:45

Ik krijg de bibbers van alle Strasser verhalen en hoop dat mensen goed nadenken bij alle waarschuwingen tegen deze methode. Zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor handen is, kijk dan vooral naar ervaringen van mensen met een goede natuurlijk bekapper. Helaas stopt onze natuurlijk bekapper ermee (Wout Overbeke, hij gaat zich nu vooral concentreren op management cursussen met paarden). Over hem waren we zeer tevreden. Hoop dat degene die hij als mogelijke vervanger aan heeft gewezen ook zo goed is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:47

Ik ga met Carola mee. Natuurlijk zijn er mensen die niet met ijzers willen beginnen, prima, maar doe niet alsof ijzers te allen tijde slecht zijn. Gezien inderdaad het gebruik van de paarden op ijzers meestal anders/intensiever is dan dat van paarden zonder ijzers wordt het al knap lastig om een goed onderzoek te doen, of uberhaupt te kunnen zeggen dat eventuele problemen van de ijzers komen.
Als ik lees in de Natural topics en NB topics over paarden die met regelmaat gevoelig lopen, doet mij dat alleen maar bevestigen dat mijn paarden blij op ijzers staan. Ja En dus nooit ook maar 1 stap gevoelig hoeven te lopen.
Ik ben wel erg benieuwd naar de hoefschoenen die ik ga bestellen zodra mijn paarden weer bekapt worden, dan pas kan ik goed de hoef meten.

@Visconti, je beweert wel degelijk dat ijzers slecht zijn..
Visconti schreef:
Ik vind het trouwens wel gewaagd om te beweren dat je paard er geen schade van ondervind. Want volgens mij ondervinden ze dit altijd met ijzers, het gaat er alleen om in welke vorm en of ze er ooit last van zullen hebben. Het is een gok die je moet wagen, neem nou onze 26 jarige merrie Kim. Kim staat nog altijd te genieten van haar pensioen, stond vanaf haar 3de op ijzers en heeft daar nooit hinder van ondervonden. Maar Kohinoor is slechts 15, ook vanaf haar 3de op ijzers en nu volkomen versleten.

Kortom, het blijft een gok en ik ga die gok niet wagen

Maar goed, we gaan offtopic. Weet iemand of je die sokken er los bij kunt kopen en gewoon aan de easyboots vast kunt maken?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:02

@Jeddah: is dat een harde bewering? Voor zo ver ik weet is dat bij de meeste mensen wel bekend? (hoop in ieder geval van wel?) Ik doelde namelijk in die post niet op het natuurlijk bekappen ijzer verhaal met zijn extreme voorbeelden. Maar het gebruik en ingrijpen van onnatuurlijke maatregelen heeft imo ogen altijd schade aan een paard, in welke lichte vorm dan ook. Ik vind het een harde bewering dat je durft te beweren dat je paard totaal geen schade ondervind van ijzers, want dat weet je namelijk helemaal niet. Niemand kijk dagelijks in de hoeven van zijn paard, we zijn geen dierenartsen die elke dag kunnen kijken of de hoef al wat schade heeft ondervonden of niet. En daar doelde ik dus op met deze zin. Iedereen met een beetje gezond verstand kan nagaan dat een zwaar metalen ijzers 24 uur per dag bevestigd aan de hoef enige schade kan veroorzaken. Het is niet voor niks dat wij allemaal lekker op rubberen zolen lopen, waarom hebben wij geen ijzere zolen? Omdat het onprettig loopt, je knieën krijgen een hardere klap omdat de ijzeren zool niet meeveert en de trilling veel te hard doorgeeft.

Maar als dat tegenwoordig al harde beweringen zijn? Ik geef gewoon mijn mening, die jullie nu zo langzamerhand wel duidelijk moet zijn. Ik weet niet hoe lang jullie nog van plan zijn over ijzers door te l*llen maar als het topic weer interssant word (lees: weer ontopic gaat) zie je mij wel weer verschijnen Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:05

Ja, dat het altijd schade heeft vind ik een harde bewering. Net als ik niet weet of het niet zo is, weet jij niet of het wel altijd zo is.

Waarom mag jij wel je mening geven en ik niet? Mijn mening is namelijk dat paarden die ok maar 1 stap gevoelig moeten lopen met een ruiter op hun rug zonder ijzers sneu zijn. En dat is denk ik ook wel bekend. Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:26

Ik vind het ook een harde bewering. Dat soort dingen roepen zonder knappe onderbouwing is ook lekker. Er zijn dus mensen die daardoor denken dat het hele NB verhaal wetenschappelijk onderbouwd is. Gestoord

sharonc schreef:
ik denk niet dat het een kwestie is van winnen tussen ijzers en hoefschoenen. het is wetenschappelijk bewezen hoe slecht ijzers zijn voor de gezondheid van de paardenhoeven.
????

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:07

Moderatoropmerking:
Nog een keer het verzoek om on topic te blijven, en dat is ervaringen over het gebruik van hoefschoenen bij Endurance. Discussie over hoe slecht ijzers wel of niet zijn en hoe goed of niet dat onderbouwd is kunnen elders gevoerd worden. Aangezien er bij mijn weten nog vrij weinig ervaring is met hoefschoenen bij endurance zou het leuk zijn deze hier te verzamelen en er van te leren.

En ja, ik realiseer me dat ikzelf ook off topic ben gegaan, dat had ik achteraf gezien beter per PB kunnen doen aan Carola. Mea culpa Bloos

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:19

Nou dan maar weer terug naar de hoefschoenen.
Zondag 20 km met de schoenen gereden. Alle gangen gehad door diverse soorten bosgrond (nat en droog).
Ging super, ook hartslag bleef normaal. Ben ze niet verloren en ook geen pijnlijke ballen.
Wel zag je het profiel van de achterste band in het zachte gedeelte staan. Maar volgens mij is dat een kwestie van wennen.

Terug op de blote voeten liep hij ook gewoon goed in de wei.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:23

Ruudjw schreef:
Nou dan maar weer terug naar de hoefschoenen.
Zondag 20 km met de schoenen gereden. Alle gangen gehad door diverse soorten bosgrond (nat en droog).
Ging super, ook hartslag bleef normaal. Ben ze niet verloren en ook geen pijnlijke ballen.
Wel zag je het profiel van de achterste band in het zachte gedeelte staan. Maar volgens mij is dat een kwestie van wennen.

Terug op de blote voeten liep hij ook gewoon goed in de wei.

gelukkig maar ROFL dat zou ik erg banketstaaf vinden voor je Haha!

Sorry Bloos

Ik ben erg benieuwd naar je langetermijn ervaringen.