electrolyten/zouten int water doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: electrolyten/zouten int water doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:54

carola schreef:
Djilan: het lijkt me niet meer dan logisch dat hier op het endurance-forum ook werkelijk wordt gepraat over endurance keuringen en dergelijke. Maar ja, misschien ga ik daar te makkelijk van uit?

Je wil niet weten hoeveel mensen vanaf de voorpagina (lijstje laatst geplaatste berichten) reageren en geen flauw benul hebben in welk (sub)forum ze zitten. Zadelantwoorden op AR bv komen regelmatig voor.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:54

Precies Ibbel!
Het zou niet meer dan logisch moeten zijn, maar daar ga ik tegenwoordig niet meer standaard van uit als het om Bokt gaat Vandaar dat ik er dus om vroeg wat voor keuringen Mackie bedoelde Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:10

Ik geef mijn pony Power Musli van Havens en daar zitten ook elektrolyten in...heeft iemand hier ervaring mee?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 16:59

Jamika schreef:
Ik geef mijn pony Power Musli van Havens en daar zitten ook elektrolyten in...heeft iemand hier ervaring mee?

hey dat is best een goeie optie! Haha! Is dat die rode zak zegmaar?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:02

Maar als je dat spul geeft geef je dus eigelijk constant electrolyten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:53

In elk voer zitten electrolyten, dus het is een leuk verkooppraatje van Havens, en ongetwijfeld zit er wat meer in dan normaal. Maar elk voer bevat Na, K, Ca, Mg etc.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:47

Ibbel schreef:
In elk voer zitten electrolyten, dus het is een leuk verkooppraatje van Havens, en ongetwijfeld zit er wat meer in dan normaal. Maar elk voer bevat Na, K, Ca, Mg etc.

Bedankt, dat wist ik niet Lachen Ik geef de musli vanwege de haver die er in zit, maar zag op de zak dat er ook electrolyten in zitten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:55

Maargoed, wat doe je (even andere vraag) dus met een paard wat niet wil drinken (ooakal is het water van thuis)? Dacht dus dat electrolyten het paard leerden om te drinken onderweg maar dat is dus niet zo. Gelukkig geef ik het nog niet en heeft ze ook nog geen problemen gehad met dr vochtbalans. Maar meer drinken zou voor mn eigen gevoel fijner zijn als ze dat deed, zeker als het warm is.

Iemand nog tips?

Ze krijgt nu dus water met stukjes appel en wortel erin zodat ze iig IETS binnenkrijgt van vocht. Tis echt zo'n eigenwijs wat dat betreft.

Btw wel erug interesante discussie over electrolyten en turgor...

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:15

Aha een boeiend onderwerp.

Mijn paard dronk ook heel slecht. En had eigenlijk al bij de trainingen (ook lichte trainingen) een huidplooi dat te langzaam terug ging.

Dankzij een pot elektrolyten, is dit beter.
Hij drinkt echt meer. En na de wedstrijd van gisteren was ik zo trots op hem, dat hij tijdens de rit uit de beek en uit de bakken dronk. Ja het was dan ook wel warm voor ze. Ik was echt blij dat bij de vetgate de turgor goed was.

Ja zo'n mix heeft Cavalor ook. Daar zitten ook elektrolyten in. Of te wel wat Ibbel zegt, wat meer dan normaal.

Ik heb gisteren pas mijn eerste wedstrijd gereden, dus is mijn vraag na die warme wedstrijd van gisteren in Banholt. Moet ik na vandaag nog beetje extra elektrolyten bij voeren? En dan stoppen of nu al? En dan een week of paar dagen voor de volgende wedstrijd bijvoeren. En op warme trainingsdagen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:40

Mijn arab dronk ook niet in klasse 1... Maar plots ging hij wel drinken in klasse 2...
Ik had altijd turgor 2, maar dat is niet zorgwekkend. Nu drinkt hij zelfs uit waterplassen, beekjes, vennetjes etc etc...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 06:21

Ohh dus er is nog hoop Knipoog.
Tjo heeft een keer koliek gehad na een wedstrijd (dressuur) omdat ze te weinig had gedronken vandaar dat ik er beetje kriebelig voor ben als ze zo weinig drinkt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 07:13

Nagyl: jij hebt helemaal geen vetgate gehad?! Die heb je niet in de kennismakingsklasse.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 07:20

Anouar knaagt de laatste tijd voor het eerst in z'n leven aan z'n liksteen (knagen, likken heeft ie nog niet begrpenen) Heeft hij het blijkbaar toch nodig. Maar hij droogt nog wel wit op na het zweten. Dus hij krijgt denk ik genoeg binnen met die liksteen.

Na het rijden staat hij altijd 10 minuutjes aan dat ding te knagen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:06

Lenneke, ik heb dat ook van Jannet, die kleur met dat zweten... Maar aangezien ik een schimmel heb die elke dag een paar keer in zwart zand rolt kan ik dus niet zien welke kleur zweet hij heeft Schijnheilig

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:25

carola,

heb net als jij een p/a gehad en de nakeuring bij de vetgate.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:03

Grieb, je kunt toch wel verschil zien hoor, ook bij een schimmel Knipoog
Als je paard veel zouten uitscheidt is het zweet vaak witter en soms zelfs vlokkerig. En het droogt plakkerig op. Bij zweet zonder veel zouten is het echt waterig en plakt lang niet zo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:06

Vlokkerig en wit is dus goed?

Dus die hele kleverige schuimende zooi op zn hals is prima?

Geen electrolyten nodig?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:08

Thanx Djil ben ook meteen gerust gesteld, Tjo heeft 9als ze verder schoon is en niet gerold heeft) ook witte vlokken dus das goed....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:24

Je kunt niet per definitie zeggen dat het 'beter' is...
Je ziet vooral bij (jonge) paarden die hun lichaam nog niet op de training hebben aangepast dat het zweet zo wit/vlokkerig en plakkend is. Geeft inderdaad aan dat ze een ruim voldoende voorraad hebben. Ook zie je bij paarden hoger in de sport dat ze over het algemeen zuiniger omgaan met elektrolieten. Althans dat begreep ik zo van Jannet van Wijk. Hoe dat precies werkt ben ik nog niet achter...
Zolang ze zo wit zweten hoef je inderdaad niets te geven behalve ruim voldoende water. Als dat paard op een gegeven moment helder gaat zweten zou ik wel wat gaan toevoegen.

Paarden die al verder in training zijn zweten, van wat ik ervan onthouden heb, veel minder zouten uit dan 'minder getrainde' paarden. Of dat is omdat ze het beter vasthouden, ik denk het.
Maar helder zweten geeft dus niet direct aan dat je paard wel een tekort heeft, alleen dat het meer vlokkerige/wit opdrogende zweet aangeeft dat er geen tekort is..

Ik zal de aantekeningen er ook nog eens even bijzoeken Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:55

Nagyl schreef:
carola,

heb net als jij een p/a gehad en de nakeuring bij de vetgate.

Dat noem je gewoon de nakeuring. Vetgate is de verplichte pauze (met keuring) waarna je doorrijdt (dus bij een klasse II of hoger).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:39

Djilan schreef:
Je kunt niet per definitie zeggen dat het 'beter' is...
Je ziet vooral bij (jonge) paarden die hun lichaam nog niet op de training hebben aangepast dat het zweet zo wit/vlokkerig en plakkend is. Geeft inderdaad aan dat ze een ruim voldoende voorraad hebben. Ook zie je bij paarden hoger in de sport dat ze over het algemeen zuiniger omgaan met elektrolieten. Althans dat begreep ik zo van Jannet van Wijk. Hoe dat precies werkt ben ik nog niet achter...Zolang ze zo wit zweten hoef je inderdaad niets te geven behalve ruim voldoende water. Als dat paard op een gegeven moment helder gaat zweten zou ik wel wat gaan toevoegen.

Paarden die al verder in training zijn zweten, van wat ik ervan onthouden heb, veel minder zouten uit dan 'minder getrainde' paarden. Of dat is omdat ze het beter vasthouden, ik denk het.
Maar helder zweten geeft dus niet direct aan dat je paard wel een tekort heeft, alleen dat het meer vlokkerige/wit opdrogende zweet aangeeft dat er geen tekort is..

Ik zal de aantekeningen er ook nog eens even bijzoeken Knipoog

Daarom heb ik altijd begrepen dat je een paard geen electrolieten moet geven als hij ze nog niet echt nodig heeft. Omdat je het lichaam dan teveel zou "verwennen"
Dit heb ik altijd gehoord hoor, weet verder ook niet of het helemaal waar is.

Anouar schuimt de laatste tijd veel meer dan eerst. Als hij flink gaat zweten wordt z'n hals en borst helemaal wit van het schuim (waar de teugel en het borsttuig langs wrijft) Heeft dit ook met zouten te maken of niet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:15

Er staat me vaag iets van bij dat dat witte iets met de glycogeenvoorraad te maken heeft. Niet met zout dus... Ik ga eens spitten hoe dat ook al weer zat.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:20

Lenneke_ schreef:
Daarom heb ik altijd begrepen dat je een paard geen electrolieten moet geven als hij ze nog niet echt nodig heeft. Omdat je het lichaam dan teveel zou "verwennen"
Dit heb ik altijd gehoord hoor, weet verder ook niet of het helemaal waar is.

Da's niet waar, maar alles wat zer niet nodig hebben en iet meer kunnen opslaan, gaat er gewoon aan de achterkant weer uit, dus zonde van je geld; dan kan je net z ged hje schepje electrolyten meteen op de mesthoop gooien

Schuim, wit en glycogeen Verward Nooit van gehoord. Ten eerste zit glycogeen in de cel en wordt uit de cel gegooid uit als glucose en dan opgebruikt. daarnaast kan je glucose niet uitzweten (gelukkig), zou niet best zijn, heb je met warm weer binnen no-time een hypoglycemisch paard Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:25

Ik beweer ook niet dat dat schuim glycogeen of glucose zou zijn.

Wit schuimen zou een teken van matige trainingstoestand zijn waarbij het glycogeen niet optimaal gebruikt wordt. Ooit eens gehoord van een springruiter tijdens een clinic op Jumping Amsterdam. Kan best een bakerpraatje zijn daarom ga ik eens zoeken of ik er wat over kan vinden.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:33

Ibbel schreef:
Ik beweer ook niet dat dat schuim glycogeen of glucose zou zijn.

Wit schuimen zou een teken van matige trainingstoestand zijn waarbij het glycogeen niet optimaal gebruikt wordt. Ooit eens gehoord van een springruiter tijdens een clinic op Jumping Amsterdam. Kan best een bakerpraatje zijn daarom ga ik eens zoeken of ik er wat over kan vinden.

oke, dacht dat je het anders bedoelde, maar ook hier heb ik nog nooit van gehoord, ben benieuwd of je er wat over kan vinden

Onze paarden (topatleten in wedstrijdconditie) zweten gewoon, maar als er dan iets over dat zweet heenschuift (bv lijnen over hun kont, of billen tegen elkaar als ze ineens stappen (met draven raken de billen elkaar niet, omdat ze breken) of het borsttuig) wordt het zweet wit en schuimig... andere soorten van wit, schuimig zweet heb ik nog niet gezien. Op zich wel logisch, want zout uit een potje is ook wit.

Misschien is het wel zo dat als je de waterfractie uit zweet weghaalt (door over elkaar schuiven of door opdrogen) dat zweet wit opdroogt, omdat het niks anders is dan zout?