Veel stappen op asfalt slecht voor de gewrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Veel stappen op asfalt slecht voor de gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:43

dan inderdaad zelf lekker laten kiezen, paard voelt zelf wat het beste is op dat moment.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 07:58

Dat doe ik ook hoor!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:22

annebe schreef:
Deze discussie heb ik pasgeleden ook nog op bokt gehad, maar niemand kwam met echt bewijzen dat het slecht is.
Zelf stap, draaf en galopeer ik ook over het harde.

Ik kan me voorstellen dat je met ijzers sneller uitglijd dan op blote voeten.

Ik heb zondag een rit van 30km gehad over verharde weg... Het is zeker niet slecht voor de pezen maar voor de gewrichten kan het overbelasting veroorzaken (dikke kogels) als ze het neit gewent zijn...

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:34

Stappen op het asvalt kan volgens mij nooit geen kwaat dat is altijd goed. toen mij pony een iets met haar pees had moest ik juist op het asvalt stappen. En stukjes draven kan ook wel. maar ik zou nooit galoperen op het asvalt.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 10:09

Het viel me van de week in ieder geval ook op dat Femcke zelf liever op de weg de loopt dan in de modderige, zware berm.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 06:45

Gisteren ben ik met Femcke bij de dierenarts geweest omdat ze al een paar weken net een klein beetje onregelmatig liep. Met alleen stappen werd het niet beter dus toch maar even laten kijken... Er zijn foto's gemaakt en dat was gelukkig allemaal goed. Ze heeft wel last van gevoelige zolen. Er komt nu een stukje leer tussen het ijzer en de hoef. De dierenarts heeft het vermoeden dat het komt van veel op het asfalt rijden en raadde me aan (na nog een paar dagen rust) meer in de bak te blijven en minder de weg op te gaan. Hebben jullie hier ook ervaringen mee?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:37

Ze staat rondom op ijzers toch? Verward Dan lijkt het me onmogelijk dat ze gevoelige zolen heeft van op het asfalt te lopen, want de zolen raken de bodem dan toch niet?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 14:11

Ja, ze staat inderdaad rondom op ijzers...maar volgens hem kan het komen door de klappen die de hoeven elke keer krijgen door het asfalt?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:03

laura78 schreef:
Ja, ze staat inderdaad rondom op ijzers...maar volgens hem kan het komen door de klappen die de hoeven elke keer krijgen door het asfalt?

Ik wil je niet ongerust maken maar zo begon de mijne ook. Heeft nu lichte artrose in beide voorknieen!
Is daar bij jouw paard al naar gekeken?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 15:16

Niet het hele been is op de foto geweest...dus je weet nooit. Maar ze liep rechts niet goed en toen ze daar onderin werd verdoofd liep ze daar wel goed op maar liep ze links niet goed meer, dus je zou toch denken dat het meer onderin zit... maarja...je weet nooit natuurlijk.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:33

laura78 schreef:

Dan zouden niet de zolen, maar de gewrichten gevoelig worden. De zooltjes die ze zou krijgen zouden dan zijn voor schokdemping, en niet omdat ze gevoelige zolen heeft.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:56

ik heb ook leren zooltjes met ijzers. Na veel tobben en wegen toch gedaan (nu al 3 jaar en ik wil niet meer anders...

Ook foto's laten maken maar daar kwam niks uit. Ze heeft erg gevoelige zolen en snel kneusingen.

Nu gaat het helemaal geweldig!!
Heb ook geen mooie bospaden in de buurt en train in de polder

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:22

Zoals ik al zei in het andere topic, ik ben het er niet mee eens dat het komt van stappen op asfalt. Je kan het wel ontdekken of merken op het harde omdat hij daar dan gevoeliger loopt. Veel stappen draven of zelfs galopperen moet gewoon kunnen zonder problemen.

Een overbelasing van de voorhand kan eerder zorgen voor dit soort klachten. Door je paard anders te gaan rijden kun je dit soort klachten doen laten verdwijnen.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:25

Mij is verteld dat stap en draf geen probleem is voor de gewrichten op asfalt maar galloperen wel aangezien en dan een hardere klapt komt op de gewrichten ofzoiets.. dus je kan gewoon stappen en draven op asfalt geen probleem

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:35

Esperanza schreef:
Zoals ik al zei in het andere topic, ik ben het er niet mee eens dat het komt van stappen op asfalt. Je kan het wel ontdekken of merken op het harde omdat hij daar dan gevoeliger loopt. Veel stappen draven of zelfs galopperen moet gewoon kunnen zonder problemen.

Een overbelasing van de voorhand kan eerder zorgen voor dit soort klachten. Door je paard anders te gaan rijden kun je dit soort klachten doen laten verdwijnen.

Heb je het nu over artrose? Want dat bedoel ik ook niet hoor. Bij paarden met artrose die nog bereden kunnen worden is het juist goed dat ze in beweging blijven. En als hij op zo'n moment kiest om op het asfalt te rijden ipv de berm, laat ik hem gewoon z'n gang gaan. Draven doe ik zowiezo niet op asfalt. Overbelasting van de voorhand speelt zeker mee maar helaas heeft die van mij ook artrose in z'n nekwervels dus wil ik hem ook zo min mogelijk belasten in dat gebied. Ik laat hem dan ook altijd z'n eigen houding bepalen. Het is of het één of het ander.
Die van mij heeft vroeger jaren marathon gelopen (bij de 1e eigenaar) voor de kar en ik denk dat ik daar nu de naweeen van heb, ben inmiddels de 5e eigenaar. En wie weet wat er allemaal is gebeurd bij de andere eigenaren. Ook een ongeluk kan artrose veroorzaken.
Moet er wel bij zeggen dat de artrose niet is bewezen dmv foto's maar is naar voren gekomen dmv doormeting door een holistisch therapeut.
Hij wordt daar op dit moment ook voor behandeld.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:40

Mijn pony was manegepony en liep ook wel op de voorhand, maar sinds ik haar heb ben ik juist bezig haar meer van achteruit te rijden en dat gaat best aardig (dacht ik) Ik hoorde van een andere dierenarts die ook endurance rijdt dat haar (wel jonge) paard er het eerste jaar ook last van had toen hij veel op het harde liep maar na een jaar blijkbaar meer 'gehard' was.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:42

met ijzers krijgen de benen een hardere 'klap' dan zonder ijzers, dat komt door de demping. Zonder ijzers is dat beter geregeld door de natuur.

Ik ben ook een asfalt rijder in stap en draf, hij geniet er van! Zelf verkiest hij ook de weg boven de berm, heeft prachtige sterke benen en geen dag kreupel.

Zorg wel dat je je paard juist belast en niet teveel op de voorhand rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:15

Ik heb bijna niet de mogelijkheid om ergens anders te trainen dan op de verharde weg. Cloud staat rond op op ijzers en mag kiezen, berm of weg. Meestal word het dan toch weg aangezien de bermen haast gewoon levensgevaarlijk zijn.

Er zijn wel paadjes dat hij even over zand kan maar veel is het niet, of we moeten eerst anderhalf/2 uur rijden naar een klein bosje. Vandaar dat we 1 keer in de zoveel tijd met de trailer weg gaan om op een andere bodem te trainen. Cloud heeft er nog nooit last van gehad en vind het heerlijk op de weg.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:42

Ik gaf antwoord op een vraag van Laura, of haar paard gevoelige zolen kon krijgen door het stappen op het harde, maar dat is niet zo. Artrose is een ander verhaal, komt ook niet door overbelasting van de voorhand. Artrose heb ik niet zo veel *lees geen* verstand van eigenlijk.

Maar voor Laura, Bouw de belasting op het harde rustig op zodat het lichaam er aan kan wennen. Dan wordt je paard harder. Het effect van zo op de voorhand gereden zijn is niet binnen een paar maanden weg, trek daar maar wat meer tijd voor uit. Gewoon rustigaan opbouwen en goed in de gaten houden, dan komt het wel goed.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:44

artrose kan wel degelijk door overbelasting veroorzaakt worden..

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:47

ik rijd al 5 jaar regelmatig met mn paard over het asfalt stappen en draven soms met en soms zonderijzers nog nooit problemen mee gehad....

gr gemma

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:50

Cheveyo schreef:
artrose kan wel degelijk door overbelasting veroorzaakt worden..

Dat zeg ik, heb van atrose geen kaas gegeten Haha! Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:53

Esperanza schreef:
Ik gaf antwoord op een vraag van Laura, of haar paard gevoelige zolen kon krijgen door het stappen op het harde, maar dat is niet zo. Artrose is een ander verhaal, komt ook niet door overbelasting van de voorhand. Artrose heb ik niet zo veel *lees geen* verstand van eigenlijk.

Maar je zegt het wel en dat is niet juist Knipoog

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:54

Jeddah schreef:
Hoe het wetenschappelijk zit weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik al jaren juist veel stap op het harde met ijzers en dat ik een super gezond paard heb die nog nooit een blessure gehad heeft aan haar benen. Met mijn tweede paard doe ik nu alles net zo, en ook zij heeft prachtig droge benen en mankeert niks.

Dit vind ik niet helemaal kloppen..
Zo ken ik een buurvrouw die haar hele leven heeft gerookt en 105 is geworden (bij wijze van spreken).. Neemt niet weg dat roken hardstikke schadelijk is en dat er veel mensen aan overlijden.

MonsieHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:56

je ijzers zullen sneller slijten, maar voor de pesen is het iniedergeval niet secht om dat af en toe te doen !