IJzers, kunststof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re: IJzers, kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:28

Ik had dus een tegenovergestelde reactie. Amber liep op kunststof meteen weg en op ijzers wat onwennig/gevoelig. Het hangt volgens mij echt van het paard afof het bevalt of niet.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:01

Klopt, het paard van mijn moeder liep er ook niet lekker op, mijn moeder heeft het experiment na een week ofzo weer afgebroken. Knipoog Moet ik er wel bijzeggen dat dit paard al zo'n 10 jaar onafgebroken op ijzers stond, en er wordt aangeraden het paard voor overstap naar kunststof 2-3 weken blootvoets te zetten.
Maar bij het paard van mijn vader hebben we dat ook niet gedaan, en die liep vanaf de 1e minuut gewoon zóveel beter op kunststof dan op gewone ijzers...

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:05

Helemaal mee eens!!! Ijzers, kunsstof of blote voeten, het is zo paard afhankelijk.

Maar ja, kijk naar ons zelf, de een heeft altijd merk die schoenen en zweert erbij en de ander kan er niet op lopen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:18

Ja, zo kreeg mijn vader toch zo'n vreselijke rugpijn van die gezonde Mephisto's! Verward Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:06

kmvreter schreef:
Plinka staat nu ook op kunstof ijzers (dynamix) omdat ik het toch eens wilde proberen. Ze had de hele winter op blote voeten gelopen. Wat mij opviel is dat ze echt een week nodig heeft gehad om te wennen. Ze liep kort en draafde op het harde liever niet. Bij de overgang van blote voeten naar gewone ijzers loopt ze zo weg.
Ze loopt er goed op maar niet beter dan op ijzers. Ik merk weinig verschil behalve dan dat het kuststof wat minder glijdt op een natte ondergrond.

Ik twijfel dus of ik de volgende keer weer het duurdere kunstof eronder ga laten zetten

Gek joh, want mijn paard had er dus geen enkele moeite mee, ik heb niets van een overgangsperiode gemerkt. Mijn paard moest op ijzers met zooltjes ivm gevoelige zolen, maar met de Dynamix gaat het super, geen zooltjes nodig!

Wel maf dat het verschil tussen de ervaringen zo groot kan zijn.... Maar zoals Nina en Jorie al zeiden, het is gewoon per geval verschillend omdat geen paard hetzelfde is. Daar sluit ik me dus bij aan Vork

(Ik heb zo´n zin in de DM endurance Haha! Haha! )

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:51

Citaat:
Gek joh, want mijn paard had er dus geen enkele moeite mee, ik heb niets van een overgangsperiode gemerkt. Mijn paard moest op ijzers met zooltjes ivm gevoelige zolen, maar met de Dynamix gaat het super, geen zooltjes nodig!

Mijn pony is net van de week bij de dierenarts geweest en bleek dus ook gevoelige zolen te hebben (verhaal vermeld bij topic over stappen op asfalt) Hoe kwam jouw paard aan gevoelige zolen? Door het buitenrijden of had het een andere oorzaak?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:36

Hmm, tis geen wetenschappelijke onderbouwing. Ik heb hem zo gekocht, maar hij was verreden zeg maar, en hij was zo veel op de voorhand gereden dat die hele voorhand heel erg overbelst was. Daar komen naar mijn idee ook die gevoelige zolen vandaan.

Stappen op asfalt kan het naar mijn idee nooit zijn. (behalve als je het overdrijft natuurlijk) Het is makkelijk dat de schuld te geven, maar dan is er meer aan de hand. Ik zal ff je topic opzoeken en lezen.