eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorie

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:39

jeddah schreef:
Dat ben ik met je eens Lenneke, het zou niet té erg moeten zijn kwa regels en je mag er toch wel van uit gaan dat ruiters zelf ook verantwoording mogen dragen. Maar wanneer het duidelijk is dat er veel ruitsres zijn die hun paard overbelasten mag daar zeker dmv regels wat aan gedaan worden imo.

@Jorie, staan er verder nog veranderingen/aanpassingen op de planning voor 2007?

Effe over het eerste gedeelte: klopt helemaal. "ouwe endurance rotten" kunnen bijvoorbeeld nog zo ongeveer de namen achter de regelementen zetten voor wie ze gemaakt zijn Cool Regelementen zijn altijd gemaakt vanuit het oogpunt bescherming van het paard en niet om het ruitertje te pesten.

Wat betreft veranderingen voor 2007 weet ik ook niks. Althans niet definitief. Er is een denk-tank geweest van leden die de regelementen onder de loep genomen hebben. Daar kwamen hele nuttige en bruikbare dingen uit. Dat hebben wij weer doorgespeeld naar de endurance commissie en nu is het alleen maar hopen dat ze bepaalde veranderingen ook gaan invoeren.

Dus dat is afwachten, ook voor ons.

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:07

Djilan schreef:
Vaak is moeilijk meetbaar, maar het gebeurt toch wel dat je ziet dat paarden die 1 of 2 seizoenen heel goed presteren en daarna nooit meer aan de start komen of pas weer na 1 of 2 seizoenen... Het 'jammere' is dat de eigenaar dan niet komt vertellen waarom niet. Zal niet altijd zijn dat een paard over zijn kunnen is gereden, maar die zullen er zeker tussenzitten Scheve mond

Het zal natuurlijk in de meeste gevallen niet expres gebeuren, maar door te weinig kennis bij of verkeerde inschatting door de ruiter.

Dat is inderdaad slecht meetbaar. De 'gemiddelde' KWPN'er wordt 7 jaar. Zijn dat zulke slechte paarden? Of wordt er te jong teveel (lees zwaar dressuurwerk) mee gedaan? Daar zijn geen statistieken van. Op een dressuurwedstrijd zal je geen paard aan het infuus zien staan. Bij ons wel. En dat is niet best voor het imago van de endurance.

Ter bescherming van het paard worden er steeds meer regels bedacht. Om ervoor te zorgen dat mensen LEREN hoe endurance werkt. Wanneer je zo snel mogelijk door klasse 1 en 2 scheurt leer je niks. In die klasses moet je juist gaan leren wat afstanden lopen, op verschillende soorten terrein, onder verschillende weersomstandigheden met je paard doet. En hoe jij ervoor kan zorgen dat je goed tot de finish komt. Je moet leren hoe je je paard moet trainen want daar is geen kant en klaar recept voor. Je moet leren hoe je je paard verzorgt tijdens de wedstrijd. Je moet ervoor zorgen dat je grooms ook goed opgeleid zijn, want zij zijn op de lange afstanden super belangrijk. Voor de dressuurwedstrijd ga je naar je wekelijkse dressuurles. Idem voor het springen. Helaas kennen wij geen enduranceles. Dat betekent dat je toch vaak van je eigen fouten moet leren en zoveel mogelijk oppikken van ervaren endurance ruiters. Dus ook op andere wedstrijden gaan kijken hoe die dat doen. En vragen stellen!

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 23:20

Djilan, Karin, Mandy, Saskia, Sandra, Dank jullie voor de milde kritiek en of ondersteuning. Lachen

Graag doe ik mee aan opbouwende discussie's over onze endurance sport.
Laat ik dan toch nog een uitleg geven over dit seizoen en over de planning daarvan. Ten eerste is Tempter toen ik hem kocht in januari 9 jarig, in goede conditie en heeft al wat gedaan in de sport. Ik koop zo'n paard met een doel dus maak een planning. Doel nogmaals was met deze goede arabier van 9 jaar in goede conditie in 1 seizoen naar klasse 3 te lopen.

Dwz 3x een trainings ritje van 25-30 km met de poppekast van klasse 1 erbij en 3 x een iets langer ritje van 40 - 60 km met halverwege de verplichte rust van de vetgate. = Dus 6 x een trainingsritje verspreid over 1 jaar. Pling
Ik ben er van overtuigd dat mijn doelstelling goed is en niet te hoog gegrepen.

Laten we in eerste instantie de discussie eens bij deze doelstelling houden?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:49

Over je doel zal ik niets zeggen. Ik heb een vergelijkbaar doel met Sam, een jong paard maar met endurance-ervaring; ik wil hem als alles naar wens gaat, hij het leuk vind en goed oppakt, ook eind seizoen 2007 klasse III starten.
Mijn de manier waarop is anders. Ik wil pakweg 3 klasse II's starten; bv. in april, juni en augustus en dan in oktober die klasse III. Een kleintje, max 90km en erg rustig. Met name voor de ervaring en km's. Kijken hoe hij het oppakt, heeft hij potentie, etc.
Zo rijd ik dus 1x +/- 60km per 2 maanden (kan natuurlijk ook een wedstrijd van 45 of 70 zijn) op rustig tempo. In 7 maanden tijd wil ik dus 3 klasse II's starten. Dat vind ik iuets heel anders dan in 6 weken tijd 'even gauw die gerechtigheid bij elkaar rijden'.

Een doel is leuk, goed. Maar laat altijd het paard voorop staan. Als het niet paardvriendelijk kan, dan niet. Dan wat langer. Helaas pindakaas.

Hoe denk je dat jouw paard er over pakweg 3, 4 jaar bijstaat? Als het geen blessure heeft, zal het dan mentaal nog in staat zijn het werk leuk te vinden? Is dat niet heel belangrijk in onze sport? Het koppie?
Waar liggen je ambities? Ik gok dat die hoog zijn, gezien het sneltrei$ntempo waarin jij een onervaren paard naar de kIII wou rijden. Is het dan niet beter meer te investeren (dus een jaartje extra) om langer en meer succes te boeken, dan een paar seizoen pieken?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:56

Ik lees je berichtjes nog eens door en ben het niet helemaal eens. Je rijdt namelijk A. niet verspreid over 1 jaar, maar over 1 seizoen, dus pakweg 7 maanden. Daarbij komt dat de klasse II wedstrijden verspreid zijn over 6 weken en dus slechts 1,5 maand. Dat is wel érg veel. 7 wedstrijden per seizoen; no problemo. Maar 3 klasse II's per 6 weken gaat mij persoonlijk te ver. Let goed op je paard, durf die rust te nemen.

De endurance wacht wel, er is altijd weer een nieuw seizoen. Maar een start in de sport maakt je paard maar één keer.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 00:11

Ok, dank je, doel is dus ok.

Nu het verloop:

Tempter was vanaf het begin van het seizoen in endurancetraining. Hij was al getraind en in goede conditie. Door de verplichte extra entingen heeft hij een maand extra mogen trainen ( onderhoudende training; 1 x buitenritje van 2-3 uur en 1 x dressuurlesje van 30 min per week). Eigenlijk was ie in augustus al klaar voor 60-80 km maar moest nog die klasses door. Als training hebben we die ritjes gelopen. Katwijk was de eerste serieuze wedstrijd en ik nam die 60 km als voorbereiding op de 100 van Wanroij, de laatste wedstrijd van ons seizoen. Na de 60 van Katwijk heeft Tempter 2 weken rust gehad. Rust bij ons wil zeggen in het land en in de groep.

Volgens mij een goede voorbereiding.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:11

Dressuur, springen of western rijden is niet met een hogere klasse endurance te vergelijken. Dus in mijn ogen is Tempter niet in de juiste conditie geweest om een klasse 2 of 3 te behalen in één seizoen. Je kunt je onervaren in de endurance paard niet klaarstomen in een seizoen

Mijn paard is 10 jaar, altijd een super conditie gehad, nu nog. Qua conditie kan hij zeker een 80km of een klasse 3 lopen, maar de rest moet ook getraint worden, spieren, herstel, (spanningen in zijn geval niet ivm koerspaard geweest), en zeker het koppie! Vandaar dat ik het rustiger aan doe met hem. Ik wil hem niet over 2 jaar ofzo afschrijven

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:12

BTW Navy heeft een ervaren endurance paard, waarbij ze het doel stelt om in 1 seizoen naar klasse 3 te rijden. Jouw Tempter had nog geen endurance ervaring!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:16

Het spijt me maar dit is toch geen "Sport" meer? Van deze zin schrok ik nog het meest toen ik je verslag las. Een verstandige sporter zou toch nooit zoveel in zo'n korte tijd doen?
]www.genghiskhan.nl schreef:
De laatste 8 weken heeft Tempter 6 wedstrijden gelopen, totaal337 wedstrijd kilometers.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:23

Dat is zelfs meer dan om de 2 weken een wedstrijd. Bijna elke week zelfs

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:44

NaVy! schreef:
Ik zie dit topic nu pas en voel me even geroepen te reageren.

In ons eerste seizoen (2000) ben ik 3 wedstrijden gestart. Eerste metabool afgekeurd bij 33 graden, 2e gediskwalificeerd door te langzaam rijden (met Navy ja Tong uitsteken ), 3e geplaatst. Genoeg voor dat seizoen.

2001 ben ik vrij ELKE klasse I gestart. Ik denk dat ik dat seizone van de plusminus 12 wedstrijden, er 2 ben afgekeurd, waaronder 1x door het missen van een post. Allen met pakweg 15km/u (mocht toen nog) en allen klasse I. Dit vind ik absoluut niet teveel, een klasse I afstand vergt gewoon minder herstel. Wel moet niet vergeten worden dat de reis en andere indrukken ook om mentaal en fysiek herstel vragen!!

Het jaar erop klasse II gestart. Ik was te onervaren en wou dit vrij gelijk blijven doen als de klasse I. Ik geloof dat ik 6 klasse II's gestart ben dat jaar en ik werd om de wedstrijd óf prijsrijder óf afgekeurd. Ik begreep niet waarom en laste een pauze in (ik was 3 x afgekeurd en dan is het risico op schorsing groot). Na die pauze de 74km van Wanrooij gereden en hee; die ging super!

Toen ben ik gaan denken, lezen, leren. Elke 2 weken een klasse II is gewoon téveel. Conditioneel misschien niet, maar een paard heeft die hersteltijd gewoon zo hard nodig. Je komt jezelf op den duur tegen als je hier geen respect voor hebt. Ik moest het helaas de harde weg leren.

Overigens het jaar erop mijn wijsheid gebruikt en klasse III gestart en ik geloof 5 wedstrijden. Het jaar daarop klasse 4, 5 wedstrijden gestart. 3x 120km en geen enkele keer afgekeurd.. Lang leve de hersteltijd.

Wat ik wil zeggen; als je op deze manier doorgaat kom je jezelf wel tegen. Als je niet luisteren wil, moet je voelen, net als ik, en leer je het the hard way. Wees verstandig, of loop tegen de lamp.

Herstellen is belangrijker dan trainen. Juist met herstellen bouw je spieren, conditie en kracht op. Ik neem altijd de regel: elke 10 mijl is een dag rust, in acht, na wedstrijden. Dus na 80km 5 dagen volledige rust (weide). Daarna niet aan de slag, maar rustig opbouwen (stapwerk, dressuurwerk). Na een klasse III wacht ik minstens 5 weken, maar liever 7á8 met een volgende grote inspanning (klasse3 of 4).

Hoe zit het als je bij het rijden van die lange afstanden af en toe een kortere afstand tussendoor doet. B.v. 30 km. Is dat dan ook te belstend of kan dat wel?

Groetjes,
Sandra

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:01

Als het maar niet te kort op elkaar is. Houd de herstelperiode in acht, en het weder opbouwen na de herstelperiode zou ik zeggen!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:03

genghiskhan schreef:
Goh! Afgod Dank je voor deze belerende les!! Afgod! Ik zie dat u de wijsheid in pacht heeft!

www.genghiskhan.nl

Nog even teruggelezen maar vind deze reactie ronduit onbeschoft!
Waar slaat dit op zeg!

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 11:27

griebels schreef:
Ik hoop dat hij gewoon niet beter weet en het advies opvolgt om volgend seizoen niet meer dan 3 a 4 wedstrijden te rijden. En dat een van die wedstrijden een korte klasse 2 is, om weer wat in te komen...
Zeker als je in de hogere klasses start.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:34

Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom jij daar dan op jouw beurt met zoveel sarcasme op moet reageren, maar goed.

Het zou mijn keus ook niet zijn om in zo'n korte tijd zo veel wedstrijden te rijden. Sterker nog, het zou mijn keus ook niet zijn om in één seizoen klasse 1 en 2 volledig te doorlopen (en al helemaal niet in zo'n korte tijd door klasse 2 te gaan) om aan het eind van het seizoen in klasse 3 te kunnen starten, ook al gaat het om een 9-jarig paard. Mijn paard was ook 9 (bijna 10) toen hij in de endurance begon, had een verleden van M-dressuur, M-springen en L-SGW, maar in de endurance waren we beginners en we hebben het rustig opgebouwd. Waarom zouden we haast hebben? Met een paard dat al wat heeft gedaan, kun je misschien wat sneller gaan omdat er al een basis ligt. Maar ik zie voor zo'n relatieve beginner een wedstrijd van 40-60 km zeker niet als 'een wat langere trainingsrit' en daar zou ik er ook geen drie van rijden in een periode van anderhalve maand (ook in mijn huidige situatie niet) om daarna klasse 3 te starten. En verder zou ik als eerste klasse 3 voor een kortere afstand kiezen (max. 90 km, zoals Mandy ook zegt) en niet direct voor een 100+. Verder speelt ook het tempo hierbij een cruciale rol, ook in de voorbereiding. Hardlopers zijn doodlopers, houd ik daarbij in gedachten.

Maar zoals ik al zei, er zijn mensen die daar anders over denken (zoals jij, Willem) en wie ben ik om dat als 'verkeerd' te bestempelen? Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar ik probeer wel te leren van mensen die meer ervaring hebben dan ik en van theorieën over duursport, belasting en herstel, om de kans te vergroten dat ik nog jarenlang plezier heb van mijn paard.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:36

Persoonlijk denk ik ook dat het te snel is. Door belasting gaan vezeltjes in de pees kapot, dat gebeurd altijd. Is niet erg, mits het paard tijd krijgt nieuwe aan te maken en dat gebeurd dus in de herstelperiode. Geeft je het paard minder tijd om te herstellen heb je een grote kans tot overbelasting. Tenminste zo heeft de dierenarts het mij uitgelegd...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:39

Tja, ik heb het nu een paar keer doorgelezen. Ik wil toch even mijn mening kwijt. Ik denk toch dat je wel wat te snel bent gegaan met tempter. Nu merk je er nog niet zo veel van maar over een paar jaar kan duidelijk gemaakt worden wat je zou verspeelt zou kunnen hebben. Dat de klasse 1 snel gaat kan, ook daar moeten ze leren en indrukken opdoen. Klasse 2 vind ik ook al weer te snel gaan en dan meteen een klasse 3 eraan vast plakken. Ook al is je paard in top konditie dan nog is het erg veel wat je van je paard vraagt. Zulke trainingen maken de meeste nog niet eens, laat staan in een wedstrijd. Dat je klasse 3 wil rijden, mooi doel. Maar geef hem nog een extra seizoen ervoor. Ik hoop dat tempter er niks aan over houd, dat zou vervelend voor julie allebei zijn, toch?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:41

genghiskhan schreef:
griebels schreef:
Ik hoop dat hij gewoon niet beter weet en het advies opvolgt om volgend seizoen niet meer dan 3 a 4 wedstrijden te rijden. En dat een van die wedstrijden een korte klasse 2 is, om weer wat in te komen...
Zeker als je in de hogere klasses start.

Daar is toch niets onbeschofts aan?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:52

Karin schreef:
Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom jij daar dan op jouw beurt met zoveel sarcasme op moet reageren, maar goed.

Het zou mijn keus ook niet zijn om in zo'n korte tijd zo veel wedstrijden te rijden. Sterker nog, het zou mijn keus ook niet zijn om in één seizoen klasse 1 en 2 volledig te doorlopen (en al helemaal niet in zo'n korte tijd door klasse 2 te gaan) om aan het eind van het seizoen in klasse 3 te kunnen starten, ook al gaat het om een 9-jarig paard. Mijn paard was ook 9 (bijna 10) toen hij in de endurance begon, had een verleden van M-dressuur, M-springen en L-SGW, maar in de endurance waren we beginners en we hebben het rustig opgebouwd. Waarom zouden we haast hebben? Met een paard dat al wat heeft gedaan, kun je misschien wat sneller gaan omdat er al een basis ligt. Maar ik zie voor zo'n relatieve beginner een wedstrijd van 40-60 km zeker niet als 'een wat langere trainingsrit' en daar zou ik er ook geen drie van rijden in een periode van anderhalve maand (ook in mijn huidige situatie niet) om daarna klasse 3 te starten. En verder zou ik als eerste klasse 3 voor een kortere afstand kiezen (max. 90 km, zoals Mandy ook zegt) en niet direct voor een 100+. Verder speelt ook het tempo hierbij een cruciale rol, ook in de voorbereiding. Hardlopers zijn doodlopers, houd ik daarbij in gedachten.

Maar zoals ik al zei, er zijn mensen die daar anders over denken (zoals jij, Willem) en wie ben ik om dat als 'verkeerd' te bestempelen? Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar ik probeer wel te leren van mensen die meer ervaring hebben dan ik en van theorieën over duursport, belasting en herstel, om de kans te vergroten dat ik nog jarenlang plezier heb van mijn paard.

Hier heb ik niets aan toe te voegen, mooi verwoord!
Ik zou het niet anders doen, ook al start ik 'pas' klasse 2...
Zoals je hebt kunnen zien aan mijn seizoen staat de gezondheid van mijn paard bovenaan!!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:55

sandratien schreef:
Hoe zit het als je bij het rijden van die lange afstanden af en toe een kortere afstand tussendoor doet. B.v. 30 km. Is dat dan ook te belstend of kan dat wel?

Groetjes,
Sandra

Hangt er volledig af hoe het paard op een wedstrijd reageert. Als dit een gigantische aanslag is, zou ik lekker thuis trainen zonder de stress van vervoer, andere paarden, etc. Overigens zou ik in dat geval niet de overstap maken maar eerst op de 'veilige' afstand het paard ervaring op laten doen.
30km thuis is iets anders dan 30km wedstrijd. Anderzijds zijn er ook de mensen die niet het geluk van een bos naast de deur hebben en die sowieso 2x per week met de trailer op stap gaan om aan de km's te komen. Dan is het natuurlijk al een veel minder groot verschil.

Ik zie een klasse I voor een getraind paard (niet alleen fysiek maar ook zéker mentaal!) niet direct als een zeer zware belasting waar lange rust voor genomen moet worden. Ik zou met een paard dat het aankan dus gerust op 1 april een klasse II starten, op 1 mei een klasse I en op 1 juni een klasse II. Misschien zou ik zelf wel 2 klasse I's overwegen, als is dat voor mij niet aan de orde van de dag (dan pak ik liever de trailer naar de bergen, zodat ik niet met die ronmpslomp van P/A en minimum snelheden zit..). Data overigens bij wijze van spreken.

Annelies_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:38

Tijdens een lezing van Janet van Wijk kwam het advies voorbij.
1 klasse per seizoen!
Ik ben van mening dat daar wat inzit.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:21

Karin schreef:

Het zou mijn keus ook niet zijn .....

Helemaal mee eens.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:24

Verward

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:47

Annelies_vd schreef:
Tijdens een lezing van Janet van Wijk kwam het advies voorbij.
1 klasse per seizoen!
Ik ben van mening dat daar wat inzit.

Ik heb ook het idee dat mensen zoals zij wel weten waar ze het over hebben. Ik volg dus ook maar die regel.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:56

genghiskhan schreef:
Helemaal mee eens.

Sorry, maar die opmerking kan ik niet rijmen met de uitspraak van mij die jij daar quote.

Het valt me op dat jij in deze discussie nogal defensief reageert, Willem. Ik vraag me op mijn beurt af op welke ideeën jij je training en je wedstrijdplanning baseert. Heb jij je ooit verdiept in theorie over duursport? Over opbouw en herstel? Of denk jij alleen in termen van kortetermijnplanning?