Ik zie dit topic nu pas en voel me even geroepen te reageren.
In ons eerste seizoen (2000) ben ik 3 wedstrijden gestart. Eerste metabool afgekeurd bij 33 graden, 2e gediskwalificeerd door te langzaam rijden (met Navy ja

), 3e geplaatst. Genoeg voor dat seizoen.
2001 ben ik vrij ELKE klasse I gestart. Ik denk dat ik dat seizone van de plusminus 12 wedstrijden, er 2 ben afgekeurd, waaronder 1x door het missen van een post. Allen met pakweg 15km/u (mocht toen nog) en allen klasse I. Dit vind ik absoluut niet teveel, een klasse I afstand vergt gewoon minder herstel. Wel moet niet vergeten worden dat de reis en andere indrukken ook om mentaal en fysiek herstel vragen!!
Het jaar erop klasse II gestart. Ik was te onervaren en wou dit vrij gelijk blijven doen als de klasse I. Ik geloof dat ik 6 klasse II's gestart ben dat jaar en ik werd om de wedstrijd óf prijsrijder óf afgekeurd. Ik begreep niet waarom en laste een pauze in (ik was 3 x afgekeurd en dan is het risico op schorsing groot). Na die pauze de 74km van Wanrooij gereden en hee; die ging super!
Toen ben ik gaan denken, lezen, leren. Elke 2 weken een klasse II is gewoon téveel. Conditioneel misschien niet, maar een paard heeft die hersteltijd gewoon zo hard nodig. Je komt jezelf op den duur tegen als je hier geen respect voor hebt. Ik moest het helaas de harde weg leren.
Overigens het jaar erop mijn wijsheid gebruikt en klasse III gestart en ik geloof 5 wedstrijden. Het jaar daarop klasse 4, 5 wedstrijden gestart. 3x 120km en geen enkele keer afgekeurd.. Lang leve de hersteltijd.
Wat ik wil zeggen; als je op deze manier doorgaat kom je jezelf wel tegen. Als je niet luisteren wil, moet je voelen, net als ik, en leer je het the hard way. Wees verstandig, of loop tegen de lamp.
Herstellen is belangrijker dan trainen. Juist met herstellen bouw je spieren, conditie en kracht op. Ik neem altijd de regel: elke 10 mijl is een dag rust, in acht, na wedstrijden. Dus na 80km 5 dagen volledige rust (weide). Daarna niet aan de slag, maar rustig opbouwen (stapwerk, dressuurwerk). Na een klasse III wacht ik minstens 5 weken, maar liever 7á8 met een volgende grote inspanning (klasse3 of 4).