Hoe beginnen met Endurance rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Hoe beginnen met Endurance rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:02

sandratien schreef:
@Lenneke,

Wat een leuke site heb je. Daar moet ik nog eens uitgebreid op rondsnuffelen.
Ik vraag me trouwens af of je zelf niet een halsterhoofdstel kunt maken door aan een gewoon halster (ik heb een leren halster) het bit vast te maken met leren riempjes B.v. sporenriempjes aan de metalen ogen bovenaan de zijkant van het halster. Je kunt ze daar met musketonhaakjes vastklikken en weer los maken. Ga ik toch eens proberen.

Groetjes,
Sandra

De site is niet van mij, een aantal dingen die erop staan zijn van mij, oa de hartslagmeter. Maar het is idd een leuke site

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:06

RodeoStez schreef:
@ Lenneke, wat super die beschrijving! Eindelijk een beetje duidelijkheid over hoe dat in zn werk gaat! Ga het nu zeker proberen!

Ik vind die biothane hoofdstellen echt helemaal super!! En ze zijn tenminste betaalbaar! Ik kan toch gewoon het bit gebruiken wat aan mn huidige hoofdstel vast zit? Of zijn er weer speciale bitten voor? Ben er inmiddels wel uit wat voor kleur het gaat worden. Kep een super leuk geruit dekje gekocht via bokt. Met wit, rood en bruin zeg maar. Mn hoofdstel, peesjes en strijkers worden dus ook in die kleur rood. Past ook mooi op Inge!

Nog ff iets anders.

Ik ga een klacht indienen bij Staatsbosbeheer. Ik was vanochtend lekker aan het buiten rijden oftewel trainen. Inge was een beetje sikkeneurig, maar verder niks aan het handje. We zijn vrolijk over een (dacht ik) mooi bospad aan het draven, en binnen een paar seconden knalt ze op dr knieen! En vervolgens kwam ze moeizaam weer overeind. Ik had het echt ff niet meer! Schrok me helemaal de pleuris. Dus ik spring dr af. Kijk of ze gewond/geblesseerd is. Maar dat gelukkig niet, lang leve de peesbeschermers in dit geval! Dus ik loop pissig een paar meter terug. Zit er midden in het pad een gat van bijna 30 cm diep!!! En ik weet echt 100% zeker dat die er eerder niet zat. Ik let altijd goed op oneffenheden in de weg als we buiten zijn. Met Inge aan de hand ben ik het pad afgelopen, en op geasfalteerd fietspad er weer op gestapt. Of we nu op een konijnenhol of wat dan ook gestapt zijn weet ik niet. Maar ik had de schrik er goed inzitten! Godzijdank heeft Inge er niks aan over gehouden.

Dit was off-topic, maar moest het even kwijt!

Bij ons in het bos zijn het vaak de mollen die de boel verbouwen. een mollengang, of een ingezakte molshoop. De ellende is dat je ze niet ziet totdat je erin stapt. Echt uitkijken dus.

Groetjes,
Sandra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:16

sandratien schreef:
@Lenneke,

Wat een leuke site heb je. Daar moet ik nog eens uitgebreid op rondsnuffelen.
Ik vraag me trouwens af of je zelf niet een halsterhoofdstel kunt maken door aan een gewoon halster (ik heb een leren halster) het bit vast te maken met leren riempjes B.v. sporenriempjes aan de metalen ogen bovenaan de zijkant van het halster. Je kunt ze daar met musketonhaakjes vastklikken en weer los maken. Ga ik toch eens proberen.

Groetjes,
Sandra

Kan best wel denk ik. Het nadeel met een halster is alleen dat hij niet altijd goed blijft zitten. Bij mij zakt hij namelijk naar achter. Misschien dat als je er een frontriem bij maakt het beter blijft liggen. Maar nou moet ik zeggen dat er geen enkel halster goed blijft liggen op mijn paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:27

Er zijn ook hele goedkope nylon halster hoofdstellen.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 20:14

Gewoon hetzelfde idee als de Biothane hoofdstellen? En ook verkrijgbaar in leuke kleurtjes? Ik moet zeggen dat ik 60 euro voor een hoofdstel niet duur vind. Mijn westernhoofdstel die ik had was ook van nylon, maar koste bijna het dubbele! Wow!

@ Sandratien, bedankt voor het trainingsschema! Daar ga ik zeker gebruik van maken!! Ja

Heb vanmiddag meteen nieuwe peesbeschermers en strijklappen besteld na die val. Het spul wat ik gebruikte was sowieso al aan vervanging toe, maar dit gaf de doorslag!! Heb bordeaux rode besteld. En er komt nog een geruit dekje, waar ook die kleur in zit, plus bruin/grijs en lichtbeige. Nog een mooi rood hoofdstel erbij, en mn paardje is echt super mooi! Kan iemand mij trouwens vertellen welke kleurcode van de biothane hoofdstellen het dichts in de buurt komt bij bordeaux rood? Ik geloof dat Lenneke ook met rood rijd?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:21

Ik heb oranje.

Die goedkope nylon hoofdstellen zijn geen biothane, maar gewoon van dat halster spul.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 20:27

Owhjah, nu kan ik het inderdaad wel zien op je avatar! Kan je me ook nog vertellen wat het verschil is tussen bitothane en nylon?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:31

Bij biothane zit er een soort plasticachtig laagje om het nylon.
Nylon wordt heel snel ravelig en lelijk, biothane niet.
Ik vind biothane echt super spul. Het voelt prettig, is makkelijk in gebruik en onderhoud. Ze zijn dan wel duur, maar dan heb je ook wat. Ik ben nog steeds blij dat ik hem toen gekocht heb

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 20:36

Zijn de teugels ook in zn geheel van biothane?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:00

Je hebt ze van geheel biothane of met rubber overtrokken.
Maar ik heb er gewone teugels aan, kon die biothane teugels niet meer betalen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:20

Ik hebeen lerenhalsterhoofdstel. Vind hem zelf mooier dan al die kleurtjes maar wil wel een biothane uit eindelijk. Zeker als ik straks meer wedstrijden ga rijden. Leer is trouwens minder sterk, ik weet het nu uit ervaring Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:13

Biothane is er ook in gewoon zwart. Ik heb wel blauw voor de schimmel. Nu heb ik een donkerbruin paard gekocht, maar die rijdt ik voorlopig nog op mijn 'normale' hoofdstel.

Ik heb trouwens wel biothane teugels er bij, met rubber overtrokken. Die zijn erg fijn. Heb ze zelfs aan mijn leren hoofdstel!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:22

Ik wil ook nog eens die biothane teugels, leer is niks, wordt steeds hard en glad.
Eerst had ik er een hondenriem aan, dat ging goed met de crosslink omdat daar nog die stukken aan zitten waar je de teugels aan doet. Nu heb ik hem als side pull en is die hondenriem te kort, dus zitten er weer leren teugels aan.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 17:46

Ik heb nu springteugels, stoffen dus. Die vind ik wel prettig. En die kunnen ook eerst prima aan een biothane hoofdstel vind ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:18

Ik rij ook met springteugels, rubberen met klipjes eraan. Vind ze op zich wel zijn maar ga toch over naar of split rains of langere teugels.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:04

Persoonlijk vind ik rubberen teugels echt een ramp, ik heb er totaal geen grip op. Ik heb de afgelopen 5 jaar western gereden, en moest dus sowieso erg wennen aan teugels aan 1 stuk. Maar het bevalt me nu prima, lekker soepel!