In the Dutch mountains...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: In the Dutch mountains...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:48

Ik heb ook besloten om voor deze wedstrijd Liek vierkant te beslaan. Normaal staat hij alleen voor op ijzers...
Hij heeft kei harde hoeven, maar wil niet het risico lopen dat hij er toch last van krijgt, vandaar vierkant beslag Ja

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:38

Ik twijfel ook nog, of alleen voor of vierkant...
Hij loopt super over schalpenpaadjes en asfalt, maar kiezelpaden, hmmmm...

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:05

Ik heb ook de knoop door gehakt, Gilbey krijgt ijzers onder.
Haar achterhoeven zijn te smal voor easy-boots en dan moet je van alles op maat laten maken.
Daar gebruik ik ze dan weer te weinig voor, dus ijzers eronder.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 01:18

Hoeveel weken van te voren moet ik zorgen dat hij vierkant op ijzers staat? Hij heeft achter nog nooit warm beslag gehad, dus ook niet van die zware ijzers

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:19

Nou, ik zou niet pas een week van te voren beslaan. Ik zou 2 of drie weken nemen, dan kan je paard er ook gewoon aan wennen. Maar je hoeft toch geen warm beslag? En dan is kunststof ook nog een optie. Dat is niet zo zwaar.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:46

Ik bedoelde dat Liek vroeger altijd koud beslag heeft gehad, als aluminium ijzers. Sinds 2 jaar heeft hij voor warm beslag, en dat vind hij nog best spannend. Achter heeft hij nog nooit beslag gehad. Zo wie zo wilde ik het 2 weken van te voren laten doen, maar ik dacht dat het misschien wel eerder moest...

Irmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:24

Wij gaan ook, heb er onwijs veel zin in. We maken er lekker een lang weekend van, overnachtingen voor ons zelf en voor het paard heb ik zojuist geregeld. Nu nog een oppas voor de thuisblijvende paardjes, maar dat is hopelijk geen probleem. Ben benieuwd hoe Irmin het vindt, de Ardennen vond hij in ieder geval fantastisch, dus dit zal hem ook wel bevallen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 16:05

griebels schreef:
Hoeveel weken van te voren moet ik zorgen dat hij vierkant op ijzers staat? Hij heeft achter nog nooit warm beslag gehad, dus ook niet van die zware ijzers

Ik zou het net als Esperanza zegt 2 of 3 weken vantevoren doen. Lachen
Trouwens ook gewone (zware) ijzers kunnen koud beslagen worden hoor! Er zijn smeden die niets anders doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:47

Hij moet maar wennen aan warm beslag Knipoog
Dan kunnen ze beter passend gemaakt worden Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:08

Idd 2 tot 3 weken van tevoren. Lang genoeg om eraan te wennen, kort genoeg om niet al half versleten te zijn voordat je aan je wedstrijd begint. Mijn eerste 80 km reed ik met ijzers van 4 weken oud, op hetzelfde terrein waar ik train (Holterberg, harde kiezelige zandpaden). Dat slijt als een idioot en een van de achterijzers heeft dan ook op een kilometer na de finish niet gehaald, volledig doorgesleten. Ook iets om rekening mee te houden wanneer je beslag laat zetten. *LOL*

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:57

Ok, advies aangenomen Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:33

Nieuw (kunststof)beslag heb ik liefst 1-2 weken voor de wedstrijd, maximaal 4 weken denk ik, afhankelijk van waar de wedstrijd is (ondergrond) en inderdaad hoe groot de wedstrijdafstand is.

Maar ja iets nieuws uitproberen zoals voor het eerst achterijzers of voor het eerst kunststof kun je beter niet 1 week voor een wedstrijd doen... Haha! (al moet ik toegeven dat ik destijds 3 dagen nadat Rex voor het eerst op kunststof stond al een klasse 1 wedstrijd gereden heb... Bloos )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:25

Ik denk dat ik indd gewoon die 2 weken aanhoudt. Het is ff wennen maar ik heb een goede hoefsmid. Ze zegt ook: als je een goede hoefsmid hebt passen de ijzers meteen en hoeven ze niet 'ingelopen' te worden Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:46

Klopt, onder normale omstandigheden. Duursport is verre van normaal te noemen en daar geldt het prinses-op-de-erwt-principe. *LOL*

Anyway, in mijn bericht hierboven hoort dus het woordje 'niet' niet: dat ijzer heeft op een kilometer na de finish gehaald (oftewel het viel er een kilometer voor de finish af) maar ik kan mijn bericht niet meer wijzigen). Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:32

Toch heb ik hem nog nooit slecht voelen lopen met nieuwe ijzers. Maar hij heeft dan ook super harde hoeven en fijne hoeven om te beslaan volgens de hoefsmid.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 10:44

Ik heb aan Rex in al die jaren (met dezelfde hoefsmid) ook nog nooit anders of gevoelig voelen lopen na het beslaan!
Ik ga meestal meteen na het beslaan nog een ritje maken, als beloning voor het lange stilstaan en omdat ik er toch ben... Knipoog Maar dan loopt hij altijd gewoon goed. Ook al wedstrijden gereden 1 of 2 dagen nadat hij beslagen was, nooit een centje pijn. En hij heeft geen heel gemakkelijke hoeven, dunne wandjes enzo.
Dus ik ben ook erg tevreden met mijn smidje hoor! Pling Zeker als je dan hoort van paarden die na het beslaan of bekappen standaard een paar dagen op eieren lopen. Verward

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:02

Ja dat heb ik ook gehoord. Volgens mijn hoefsmid zijn dat dus gewoon slechte hoefsmeden. Ze moeten het ijzer passend maken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:28

Ik heb het gelukkig ook nooit hoor, paard gevoelig na het beslaan. Maar ik hoor wel eens anders van mensen. Bij mij zou zo´n smid direct ontslag krijgen. Dat is idd prutswerk!

Maar ik ben er overuit hoor Nina, ik ga rondom op kunststofjes. Jouw advies is me veel waard, jij bent de ervaringsdeskundige Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 15:02

Oei... Nagelbijten / Gniffelen Niet op me schelden als het niet goed gaat hè! Haha!
Nee grapje, fijn dat je eruit bent, en hopelijk gaat het allemaal zoals je wil! Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:55

volgens mij ligt het niet altijd aan de smit of je paard gevoelig loopt de eerste dagen. Ik heb een aantal prutsers gehad en ze heeft nooit gevoelig gelopen terwijl een ander paard met een goede smit wel op eieren liep.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:18

We gaan trouwens maar een béétje off topic... Nagelbijten / Gniffelen Schijnheilig

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:40

Ik geloof er niets van dat ik een slechte smid heb, en toch loopt Ilonk niet helemaal super na het beslaan. Wel op zachte ondergrond maar niet op het harde. Ik draag mijn smid op handen, hij is echt helemaal geweldig en heeft Ilonk super voor elkaar gekregen.
Ik zou toch echt minimaal 1 en als het kan 2 weken aan houden om Lieke aan zijn ijzers te laten wennen.

On topic, wat zou ik er graag rijden de Dutch Mountains, maar ja ik ga de Mountains (die echt bergen zijn) achter Dresden beklimmen samen met Vaskur, en Tonkie en Hyndla.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 13:20

Ja ik las het al op het enduranceforum, jammer! Maar ja, een driedaagse daar kunnen wij niet tegenop... Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:19

Ganna, Liek krijgt zo wie zo altijd 2 weken voor de wedstrijd (indien nodig) nieuw schoeisel. Nooit korter voor een wedstrijd. Dus dat houd ik gewoon aan Knipoog

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:28

Ik ga niet meedoen (shotland is net ietsje te ver weg) en ik vind het interessant hoe jullie daar heuvels op en af rijden. In stap naar boven en galop naar beneden.

Hier rijden we uitsluitend in de heuvels (de hoogste is 939m hoog) en ik moet zeggen dat we meestal heuvel af stappen. Ik galopeer eigenlijk vooral heuvel op omdat ik m'n paardje dan altijd heel makkelijk kan stoppen en ik vind het lekkerder rijden.

Als ik een endurance wedstrijd im limburg zou rijden denk ik dat ik wel heuvelaf zou draven, dat doe ik hier ook als het niet steil is. Maar heuvel op zou ik denk ik vooral draven, galoperen als het een klein beetje omhoog gaat en stappen als het steil en zwaar wordt.
Als ik een cross rijd dan galopeer ik wel rustig heuvelaf, maar op een buitenrit niet. Gek he