Katwijk. Eerste keer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Em_Willem

Re: Katwijk. Eerste keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:19

Ik wil ook meeoden in de kennismakingsklasse. Alleen ik weet niet zeker of mijn paardje het aankan.
We hebben vandaag een rit gemaakt van 10 km en we deden er 2 uur over (alleen maar gestapt) Hij was bij thuiskomst heel erg actief alsof hij neit echt moe was. Maar ik twijfel, omdat het duinzand is wat heel erg zwaar is, volgens mij. Ik weet niet precies wat ik moet doen...

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:47

ik ben net teurg van een buiten rit.. we gingen om half 3 presies weg en waren kwart over 4 thuis.. we zijn richting strand gegaan.. en toen over het harde.. terug gestapt en veel grdraaft.. ging goed.. dus.. en vande week aan me trainings schema werken Haha! en begine

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:51

Em_Willem schreef:
Ik wil ook meeoden in de kennismakingsklasse. Alleen ik weet niet zeker of mijn paardje het aankan.
We hebben vandaag een rit gemaakt van 10 km en we deden er 2 uur over (alleen maar gestapt) Hij was bij thuiskomst heel erg actief alsof hij neit echt moe was. Maar ik twijfel, omdat het duinzand is wat heel erg zwaar is, volgens mij. Ik weet niet precies wat ik moet doen...

Hoi, je kunt onder andere letten op zijn hartslag. Meet zijn hartslag (vlakke hand tegen het hart achter het linkervoorbeen of bij de kaakrand of bij de koot) Meet zijn hartslag in rust, ga rijden, meet na het rijden en kijk steeds 10 minuten later hoe zijn hartslag terugloopt. Bij alle checks tijdens de wedstrijd moet de hartslag onder de 60 per minuut zijn. Hoe sneller de hartslag weer terugloopt hoe beter zijn conditie.
Hartslag is echter niet alles: let vooral op alle signalen die je paard afgeeft.

Tijdens een endurancewedstrijd rijd je hoofdzakelijk in draf, als was het alleen omdat je anders de snelheid niet haalt. In Katwijk wordt de standaard minimum snelheid per uur altijd één kliometer naar beneden aangepast. Er zit een stevig stuk duin in de rit, maar ook veel strand. Afhankelijk van de waterstand is dit zwaarder of lichter. Als je op de site van de enduranceijkt kun je de kaart downloaden. Als je in de buurt woont, kun je eens proefrijden Knipoog

Bij endurance leer je erg veel over je paard, doordat je meer laat letten op wat je paard doet Lachen

Reijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:54

[quote="CoriienRN"]ik ben net teurg van een buiten rit.. we gingen om half 3 presies weg en waren kwart over 4 thuis.. we zijn richting strand gegaan.. en toen over het harde.. terug gestapt en veel grdraaft.. ging goed.. dus.. en vande week aan me trainings schema werken Haha! en begine[/quote]

En ik was ook mee Haha! .

Reijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:58

Een P/A controle onderweg hoelang duurt dat eigenlijk. Ik dacht dat dit hoogstens 5 minuten was ofzo als alles in orde is en ik hoorde dat zijn zadel en hoofdstel af moesten tijdens zo'n controle is dat zo?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:46

Zadel en hoofdstel mag tijdens de P/A gewoon om/ op blijven.
Als alles goed is duurt het idd niet zo lang. Als de hartslag te hoog is (boven de 60) moet je 10 minuten wachten en daarna opnieuw aanbieden.

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:48

ik wil me ook inschrijven voor katwijk, want ik heb altijd al eens op het strand willen rijden! Het is niet echt naast de deur dus ik zal daar moeten overnachten. Is het niet mogelijk een paddock te maken met een tentje erbij? Ik wil haar liever niet ergens op stal hebben want ze staat nooit op stal.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:00

moetje rijer even pben, mischein weet zij wat?

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:24

romsaf schreef:
ik wil me ook inschrijven voor katwijk, want ik heb altijd al eens op het strand willen rijden! Het is niet echt naast de deur dus ik zal daar moeten overnachten. Is het niet mogelijk een paddock te maken met een tentje erbij? Ik wil haar liever niet ergens op stal hebben want ze staat nooit op stal.

Het terrein bestaat uit één heeeeel groot ge-asfalteerd parkeerterrein. Daar krijg je je paaltjes voor de paddock niet in, laat staan de haringen van je tentje Knipoog. Het beste kun je contact zoeken met de organisatie, zie website www.deronline.nl. Wellicht weten zij wat...

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:57

haha, nee dat wordt moeilijk! Ik zal bij de organisatie informeren, bedankt.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:07

Ik heb mijn inschrijfformulier op de bus gedaan.
Als het goed is ga ik halverwege september nog een keer naar het strand voor een training.

MoReQuarabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:22

Lenneke_ schreef:
MoReQuarabs schreef:
Jammer dat je Klasse 2 gaat starten in Katwijk Lenneke, voor ons dan niet voor jou natuurlijk. Nadia en ik hadden wel een maatje kunnen gebruiken in Klasse 1, want dan starten we voor het eerst. De Kennismakingsrit in het Drents-Friese Wold is erg goed bevallen, maar voorlopig is het beter voor ons om met nog een combinatie samen te starten.

Leuk dat je ook mee doet.
Er is vast wel iemand anders die samen met jou wil starten.

Dankjewel, zo'n strandrit lijkt me ook fantastisch. Ik heb inmiddels online een knhsder startkaart aangevraagd, dus zodra ik die binnen heb ga ik ons opgeven.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:22

meestal geven ze adressen aan waar je in de buurt kunt overnachten. manege jonker, daar start je vanaf, heeft alleen stallen. daar hebben wij met merel gestaan en daar is geen mogelijkheid om je paard in de wei te zetten.

wilde alleen ff zeggen dat demensen die nu heel enthousiast zijn niet te overdadig moeten worden.
zoals ik al zei stonden wij met merel daar. merel trainde elke dag op het strand, maar toch met de wedstrijd zelf werden we gediskwalificeerd, mede doordat het weer ineens zo bloedheet werd en ze oververhit was geraakt.

katwijk staat bekend als 1 van de zwaarste parcouren, die doeje niet ff zomaar. er zijn er vorig jaar idd heel wat uitgevallen.. waaronder wij dus ook.

en een groom moet je altijd meebrengen. ook in klasse 1 heb je iemand nodig die zo gewenst je halverwege bij de aangegeven groompunten jou en je paard wat te drinken kan geven. zeker als het weer zulk weer is als vorig jaar.

nog een paar tips, leer je paard drinken op commando. plaats ergens een emmer water en leg wat appels neer voor je aan je rit gaat beginnen. stop tijdens je rit bij dat punt en laat je paard drinken en eten. drinkt je paard niet graag uit een emmer, of tenminste.. op commando om maar ff zo te zeggen, dan moet je dat ruim van te voren trainen. merel wilde absoluut niet drinken en die paar appels zijn niet voldoende voor zo'n rit. dus wij hebben geoefend met muesli in water en slobber en dat ging prima.

oefen verschillende gangen en meet daarbij de hartslag op. dan weet je in welke situaties je paard reageerd qua hartslag. hij moet nl onder de 60 zijn. je moet ook weten hoe je paard hersteld na 10 minuten, stel je moet bij de P/A wachten.

verder leer je gaande weg wel hoe alles werkt. en lukt het de 1e keer niet, dan hoor je van de dierenartsen e.d wel hoeje dingen verder kunt trainen of oefenen. daar hebben wij die belangrijke tip van het drinken vandaan.

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:05

gekke_koei schreef:
katwijk staat bekend als 1 van de zwaarste parcouren, die doeje niet ff zomaar. er zijn er vorig jaar idd heel wat uitgevallen.. waaronder wij dus ook.

Ik heb mij ook ingeschreven voor de kenninsmakingsklasse, omdat ik juist begrepen had dat Katwijk best te doen was. Maar eens zien dan hoever we komen.

Ik heb nog wel een vraagje. ik heb het inschrijf formulier verstuurd. Moet ik nu ook direct het geld overmaken of krijg ik eerst nog een bevestiging van inschrijving?

lindsey1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:32

Ik heb me ook ingeschreven met me verzorgpony!! Het is voor ons beide de eerste keer. We zijn nu aan het trainen en hebben er erg veel zin in! Ik rij samen met een vriendin voor wie hetook de eerste keer is!

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:17

drenthie schreef:
gekke_koei schreef:

Ik heb mij ook ingeschreven voor de kenninsmakingsklasse, omdat ik juist begrepen had dat Katwijk best te doen was. Maar eens zien dan hoever we komen.

Ik heb nog wel een vraagje. ik heb het inschrijf formulier verstuurd. Moet ik nu ook direct het geld overmaken of krijg ik eerst nog een bevestiging van inschrijving?

Je krijgt doorgaans geen betalingsverzoek en je inschrijving is pas compleet als de betaling binnen is, dus het handigste is om dat ook meteen te storten. Ben je tenminste verzekerd van deelname.

Enne Katwijk is "speciaal" omdat er stuk door het duin in zit dat zwaar kan zijn (hangt van het weer af). Strand idem. Reken erop dat je met gemiddeld 8 tot 10 kilometer per uur rijdt. Dat heb je die 29 kilometer in 3 tot 3 1/2 uur afgelegd. Zorg ervoor dat je op een zodanig tijdstip start dat je met maximaal eb op het strand bent. Je hebt dan daar een mooi hard stuk strand. Maar het gevaar daar is weer dat de paarden willen gallopperen. Dat put de paarden meet uit dan draf.
Niet voor niets is de minimum snelheid verlaagd met 1 km/uur ten opzoicht van de standaard endurance trajecten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:34

Citaat:
nog een paar tips, leer je paard drinken op commando. plaats ergens een emmer water en leg wat appels neer voor je aan je rit gaat beginnen. stop tijdens je rit bij dat punt en laat je paard drinken en eten. drinkt je paard niet graag uit een emmer, of tenminste.. op commando om maar ff zo te zeggen, dan moet je dat ruim van te voren trainen. merel wilde absoluut niet drinken en die paar appels zijn niet voldoende voor zo'n rit. dus wij hebben geoefend met muesli in water en slobber en dat ging prima.

Maar ga vooral niet steeds die bak onder de neus houden. Meteen drinken, oke. Niet meteen drinken, jammer dan.
Bij de groompunten is het niet de bedoeling uitgebreid te gaan staan (kan natuurlijk wel, maar is niet goed voor je gemiddelde snelheid) Dan kan je paard maar beter weten dat hij meteen moet drinken als hij dorst heeft.

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:44

pjotrg - Gelukkig komt mijn paard veel op het strand en heb ik hem als eerste afgeleerd dat het strand gelijk is aan racen. Daar heb ik wel zo'n hekel aan. 4 voeten in het zand en gaan. Ook heeft ie wel geleerd dat als een ander paard harder gaat, dat ie ze dan vanzelf wel weer inhaalt en hij echt niet als een idioot er achter aan hoeft.
Verder zie ik wel hoe ver we komen.

Van de week dan maar direct het geld overmaken.

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:01

ik ga ook 2e keer!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:24

Ergens hierboven staat volgens mij dat de minimumsnelheid 8 km. per uur is, 1 km. per uur lager dan normaal, maar volgens mij was dat vorig jaar niet zo. Dus ga daar niet van uit, vorig jaar is daar veel verwarring over geweest na afloop.
Normaal is de minimale snelheid voor de kenningsmakingsklasse 8 km. per uur en voor de klasse 1 9 km. per uur. Ga er dan maar van uit dat dat dit jaar ook voor Katwijk geldt of vraag het anders als je je hesje en veterinaire kaart ophaalt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:36

Minimale snelheid is 9 km/uur tenzij anders vermeld in het vraagprogramma.
In dit geval is het dus 8 km/uur.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:48

Ja, vorig jaar stond dat ook in het vraagprogramma, maar toen was het op de wedstrijddag zelf veranderd naar 9 km. Waarom weet ik ook niet, maar ik weet wel dat daar nogal wat problemen door zijn ontstaan.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:11

Jeanette de Waard (organisatie Katwijk) meldde me op 27 augustus:
"Km tijd pas ik de laatste jaren altijd aan met 1 km", dus ik ga uit van 8 km per uur (en dus 7 km per uur voor de kennismakingsklasse). Dit is ook wat in het vraagprogramma staat.

Ik probeer zelf altijd te rijden op een schema van 2 km boven de minimumsnelheid (zonder wachttijden bij P/A en Finish), dan heb ik altijd wat tijd over om daar twee keer 10 minuten te "verliezen".

Als het weer een béétje meerwerkt ga ik maandagochtend naar Meyendel met Junk om weer eens wat strand te proeven Haha!

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:50

Ik heb inmiddels het bestand met een serie artikelen die in de Her&Der zijn verschenen voor de beginnende enduranceruiter. Ik heb de moderator gevraagd hoe ik dit kan posten. Als je niet kun wachten stuur me dan een PM met je e-mailadres erin, dan stuur ik ut ff door.

Pjotr

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:08