Welk paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Welk paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:45

Maar wil je echt ook eens af en toe in de prijzen vallen, zul je toch aan iets Arabisch moeten gaan denken. Misschien idd een Angloarab?

Roanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:11

Ik ga me eens verdiepen in een Anglo-arabier. Ik weet nog niets van afstammingen e.d., maar de site van de NRPS kan me misschien wijzer maken. Weet iemand of er fokkers zijn van dit ras?

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 14:37

Esperanza schreef:
Maar wil je echt ook eens af en toe in de prijzen vallen, zul je toch aan iets Arabisch moeten gaan denken. Misschien idd een Angloarab?

Ik wil niet echt in de prijzen vallen het gaat me puur om mijn plezier Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:06

Als je daar niet echt om geeft dan komen heel veel rassen in aanmerking. De conditie opbouwen doe je langzaam en dan kun je met veel paarden zo'n rit uitrijden.

Maar kort gezegd:

Arabieren, groot hart, makkelijk met hartslag en veel snelheid.
Warmbloeden, ook super sportpaarden, makkelijk met hartslag.
Koudbloeden, wat lastiger met hartslag, minder hoge snelhid, maar super kicken om een rit te voltooien.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:46

Ik (als arabier-bezitter) kan toch ook echt iedereen aanraden om een draver te kopen hoor! Zeker een wat grotere draver lijkt mij heel geschikt voor lange / zware mensen en ze zijn vaak ook heel betaalbaar en net wat koeler in het hoofd dan een arabier.
Maar een kruising arabier x draver lijkt mij ook echt heel ideaal!
En als je in de prijzen wilt rijden (wat ik niet echt het doel van endurance vind) dan hoef je echt niet persé een arabier te hebben hoor. Dat vind ik nogal een stomme opmerking eerlijk gezegd....

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 17:22

Ja een draver heb ik al over na zitten te denken maar dan in E- formaat Tong uitsteken zouden die ook wel zwaardere mensen kunnen houden..

Maar zijn deze pony's erg pittig en snel haha Bloos

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:43

Wat ook een nog een optie is:
Spaans Gefokt Arabisch Volbloed
Of Russische Gefokt
Of Crabbet.
Deze zijn over het algemeen wat breeder gebouwd.
Zo is de spanjaard vrij Barok omte zien.

En opzich hoeft eeen persoon van 1.85 niet te misstaan op een Arabier.

Zelf heb ik een Spanjaard waar ik heel mischien ook een keer de Endurance mee in wil:)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:09

Dravers heb je zelfs tot 1.70. De meeste dravers zijn zo rond de 1.50, maar er zitten best grote exemplaren tussen.

Tja, en wat is pittig en snel. Ik ken dravers die zich prima laten rijden en ik ken dravers die alleen maar willen rennen. Net zoals Arabieren, Fjorden en KWPN'ers, daarbij heb je ook verschillende karakters en gradaties van 'pittigheid'. In ieder geval vind ik ook dat een wat grotere draver prima kan voor wat langere of zwaardere mensen. In de endurance zijn er volwassen mannen die helemaal niet misstaan op een draver (en dan heb ik het nog niet eens zozeer over 'het plaatje', maar meer als combinatie op zich).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:46

Nee, maar wij hebben het in de Endurance vaak toch al over een ander plaatje dan het uiterlijke plaatje. En we kennen wel een paar super plaatjes die in de ´gewone´ paardenwereld toch anders gezien zouden worden. Neem Tonkie, Jael, Annalyn en Brigitte en zo zijn er nog vele anderen, die toch keer op keer een super prestatie neer zetten. (Ook al zullen ze niet vaak 1e worden.)

Verder sluit ik me bij Karin aan, je kunt globaal afgaan op de kenmerken en daar een keuze op baseren, maar soms weet je toch niet waar je mee thuis komt. Haha!

Ik heb de afgelopen wedstijden gestart met een Arabier van mijn vriendin en hij is zo´n schat. Het waren zijn eerste 2 wedstrijden en hij deed het echt super, zo braaf. En doorgaans zijn arabieren ook pittig.... deze is 5 en valt dus mee.

Ga op zoek met de informatie die je hebt verzameld en zoek een paardje waarmee je ´wat hebt´ of wat speciaals in ziet en dan komt het helemaal goed!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:15

Roanneke schreef:
Wij zijn al in het bezit van een Gelderse ruin van 6 jaar oud, maar die vinden wij niet geschikt voor endurance. Mijn man wil met de endurance mee gaan doen, omdat daar een wedstrijdelement in zit. Met onze ruin kunnen we ook flinke buitenritten maken, maar daar gaat het hem niet alleen om.

Waarom vind je die niet geschikt? Zeker voordat je begint met wedstrijden zou ik geen nieuw paard kopen. Ga eerst maar eens lekker rijden met die Gelder - als 'ie gezond is kan 'ie met training makkelijk een klasse 1 lopen en een klasse 2 is echt geen stretch. Doe eerst ervaring op met de Gelder en ga dan, als je meer een idee hebt van wat je zoekt in een paard, denken aan een 'meer endurance-geschikt paard'. In dit stadium zie ik daar echt geen heil in.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:23

tamary schreef:
Bij mij op stal staan 1 hele (= echte tank ramt dwars door je heen) en 2 halve merensen (allemaal merries). Allemaal hebben ze een grotere neiging tot slaan en bijten dan de rest van de paarden op stal. Stalhouder heeft ook een ruin gehad en die kwam over de deur om je te grijpen. Ik heb er dus geen goede ervaringen mee. Plus 2 ervan zijn exzemers.

En dus zijn ze allemaal slecht? Kom op zeg!
Ik kan ook zat hele leuke lieve Merensen opnoemen! En ook genoeg 'slechte' van andere rassen.
En zomereczeem komt bij tíg paarden/rassen voor.
Als ze zo slecht zijn, kan ik er echt niet mee wat ik er nu mee doe.(zie ook www.sportmerens.nl ) Ze zijn, net als haflingers, fjorden, tinkers en noem maar op, veelzijdige paarden.

Ik zeg niet dat een Merens een ideaal endurancepaard is (koudbloed is gewoon lastiger kwa hartslagen). Maar als de TS zoals ze zegt gewoon een paar enduranceritten wil rijden en nog meer er omheen wil doen, kan een koudbloed ras ook leuk zijn hoor!
Je moet er wat harder aan werken, maar zeker zo veel plezier hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:26

Merens schreef:
tamary schreef:
Bij mij op stal staan 1 hele (= echte tank ramt dwars door je heen) en 2 halve merensen (allemaal merries). Allemaal hebben ze een grotere neiging tot slaan en bijten dan de rest van de paarden op stal. Stalhouder heeft ook een ruin gehad en die kwam over de deur om je te grijpen. Ik heb er dus geen goede ervaringen mee. Plus 2 ervan zijn exzemers.

En dus zijn ze allemaal slecht? Kom op zeg!
Ik kan ook zat hele leuke lieve Merensen opnoemen! En ook genoeg 'slechte' van andere rassen.
En zomereczeem komt bij tíg paarden/rassen voor.
Als ze zo slecht zijn, kan ik er echt niet mee wat ik er nu mee doe.(zie ook www.sportmerens.nl ) Ze zijn, net als haflingers, fjorden, tinkers en noem maar op, veelzijdige paarden.

Ik zeg niet dat een Merens een ideaal endurancepaard is (koudbloed is gewoon lastiger kwa hartslagen). Maar als de TS zoals ze zegt gewoon een paar enduranceritten wil rijden en nog meer er omheen wil doen, kan een koudbloed ras ook leuk zijn hoor!
Je moet er wat harder aan werken, maar zeker zo veel plezier hoor.

De veelzijdigheid van een paard heeft meer met de interesses van de ruiter te maken dan met het ras.
De basis van alles kun je met elk gezond paard. Wat het paard leuk vindt hangt af van hoe goed de ruiter kan motiveren.

Verder hoort bij een bepaald type karakter ook een bepaald type eigenaar. Anders krijg je heel vervelende paarden. De stamboeken van de boven genoemde rassen promoten het als een super kinder, recreatie, veelzijdig, braaf, enz. ras, maar vergeten erbij te zeggen dat dat toch afhankelijk is van hoe de eigenaar ermee omgaat en of de karakters samen kunnen. En ja dat geldt ook voor KWPN-ers etc. maar die hebben toch gemiddeld een meer sportgerichte promotie, wat andere verwachtingen schept.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:57

tamary schreef:
Verder hoort bij een bepaald type karakter ook een bepaald type eigenaar. Anders krijg je heel vervelende paarden. De stamboeken van de boven genoemde rassen promoten het als een super kinder, recreatie, veelzijdig, braaf, enz. ras, maar vergeten erbij te zeggen dat dat toch afhankelijk is van hoe de eigenaar ermee omgaat en of de karakters samen kunnen. En ja dat geldt ook voor KWPN-ers etc. maar die hebben toch gemiddeld een meer sportgerichte promotie, wat andere verwachtingen schept.

Ik snap je redenering niet. Het is bij elk dier zo dat het moet klikken en kwa karakter moet passen. Ongeacht welk ras. Ook bij honden...

Dat die rassen zich promoten als kinderpony etc is ook achterhaald. Dat was 10 jaar terug misschien zo, maar tegenwoordig wijzen ze (iig het Merensstamboek wel) mensen er wel op dat het geen makkelijke kinderponys zijn die alleen maar braaf en rustig zijn. We geven altijd aan dat een Merens wel door een kind gereden kan worden (niet te jong) maar wel met hulp/support van een volwassene. Recreatiepony zijn ze wel; want hoge sport resultaten moet je er niet mee verwachten (excl uitzonderingen).
Jammer is wel dat vanwege het kleine aantal paarden die te koop zijn in Nederland, veel paarden 'per foto' gekocht worden vanuit Frankrijk. Die paarden zijn vaak niks gewend, en of de klik er is is een nóg grotere gok dan wanneer je werkelijk het paard gezien en geprobeerd hebt.

Maargoed, je bent geen Merensliefhebber, dat is je goed recht, (ik heb ook zat rassen die mij niet zo aanspreken) maar ik vind het jammer dat het zo zwart-wit gezien wordt. Ik ken ook een k*t KWPN-er, en arabier etc, maar vind daarom nog niet dat ze allemaal zo zijn en iemand nooit aan zo'n ras zou moeten beginnen.

Let's go back naar de vraag wat voor haar een geschikt paard kan zijn; ze wil dus een aantal enduranceritten rijden, heeft ambitie tot klasse II, en is zelf wat zwaarder.
Imo hoeft het kwa de ambitie dus geen top endurancepaard te zijn, maar gewoon een leuk paard, met een ras wat bij háár past Knipoog en zoals Tamery eigenlijk ook al zegt; op basisniveau kan elk ras vanalles eigenlijk wel. Misschien moet je voor het een wat meer trainen, maar waar een wil is is een weg!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:30

Merens schreef:
tamary schreef:

Ik snap je redenering niet. Het is bij elk dier zo dat het moet klikken en kwa karakter moet passen. Ongeacht welk ras. Ook bij honden...

Sommige karakters hebben meer "leiding" nodig dan anderen. Er zijn paarden die na een goede basisopvoeding eigenlijk nooit de grenzen testen en anderen die regelmatig bevestiging nodig hebben. Heb je een paard die dat nodig heeft en een "laat maar waaien" eigenaar dan gaat het fout. En naar wat ik zie en hoor om mij heen komt dat meer voor bij Merensen, Tinkers, Haflingers, etc. dan bij KWPN-ers vanwege de verwachtingen/wensen van de eigenaar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:34

Nou, sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik klinkklare onzin.

Om maar even on-topic te gaan: Missie17; stevige dravers zijn er zeker wel! Vooral de meer Frans gefokte kunnen aardig aan de maat zijn en kunnen ook wel wat hebben. Die van mij is ook behoorlijk stevig, vergeleken met sommige van onze andere dravers Haha!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:13

tamary schreef:
Sommige karakters hebben meer "leiding" nodig dan anderen. Er zijn paarden die na een goede basisopvoeding eigenlijk nooit de grenzen testen en anderen die regelmatig bevestiging nodig hebben. Heb je een paard die dat nodig heeft en een "laat maar waaien" eigenaar dan gaat het fout. En naar wat ik zie en hoor om mij heen komt dat meer voor bij Merensen, Tinkers, Haflingers, etc. dan bij KWPN-ers vanwege de verwachtingen/wensen van de eigenaar.

Als je een 'laat maar waaien-mentaliteit' hebt, kun je beter een mooie vlieger kopen. Dan heb je er tenminste nog wat aan. Haha!

Elk paard heeft baat bij een goede basisopvoeding en een consequente ruiter. Het ene paard is wat meer een held dan de ander, de een is net wat meer een uitprobeerder, maar dat is karakter. Geen ras.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:18

tamary schreef:

Ik ben het ook niet met je eens. Tuurlijk is het zo dat het moet klikken, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar het is echt niet zo dat dat bij KWPNers minder voorkomt. Die worden gewoon zo kort gehouden (stal-bak-stal) dat het niet tot uitting komt. De Merensen, Tinker en Haflingers worden veel vaker door recrerende mensen gekocht, waar KWPNers meer voor dressuur en springen worden ingezet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:43

tamary schreef:
Heb je een paard die dat nodig heeft en een "laat maar waaien" eigenaar dan gaat het fout.

Een eigenaar met een 'laat-maar-waaien'-mentaliteit heeft IMO ook niets op de rug van een KWPN'er te zoeken. De KLPD haalt haar politiepaarden al uit Hongarije omdat de tegenwoordige (op sport gefokte) KWPN'er blijkbaar niet koel genoeg in de kop meer is voor het politiewerk: http://hippics.net/phpBB2/viewtopic.php ... f15657b9c8 - lijkt me zeer zeker niet dat je op zulke paarden een ruiter moet zetten met de instelling die jij beschrijft.

Ieder ras heeft z'n voor- en nadelen ten aanzien van gebruiksdoel. Maar ik ben van mening dat het voor ieder paard belangrijk is om consequent behandeld te worden, of het nou een Merens, een Arabier, een KWPN'er of een kliko is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:37

Men neme 1 Arabier en een laat-maar-waaien-mentaliteit....

Moet ik de ambulance meteen bellen of kan het 5 minuten wachten? Clown

Maar om nog eens terug te komen op de vraag van TS (ik had al gereageerd, maar nog maar eens in de herhaling):

Paard gezocht voor o.a. laag-tot-gemiddeld Endurance, randvoorwaarden: stevige en vrij lange ruiter.

Naar mijn idee zoek je dan iig een gewichtsdrager. Stokmaat is minder belangrijk, maar een lichtgebouwd paard heeft domweg meer moeite met een zwaardere ruiter dan een zwaarder gebouwd paard dat meer gewicht kan dragen - los van het feit dat een lichte ruiter zwaar kan zitten en een zware ruiter licht kan zitten: 80 kg is 80 kg, hoe licht je ook zit. Het kan wel qua belasting 180 kg worden als je zwaar zit, maar zal nooit 60 kg worden.

Mijn advies: zoek een kruising met (enig) bloed als je ambities qua endurance verder gaan dan klasse II, zo niet, laat dan dat bloed rustig achterwege - het maakt het leven een stuk makkelijker, bloedpaarden hebben zéker een gebruiksaanwijzing.
Zoek een paard/grote pony dat geen probleem zou moeten hebben met die 80 kg.
En ga voor de klik. Zonder klik is endurance niet leuk. Voor jou niet en voor het paard niet.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:01

Laat ik dan als lange kerel 1,88m van 85 kg rijdend in klasse 2 op een arab van 1,60m ook maar reageren.
Het kan en het is zeker ook niet sterk af te raden.
Echter je maakt het jezelf niet makkelijk. Je bent heel snel topzwaar en daardoor is je balans heel belangrijk.
Het trainen van de rug- en buikspieren van je paard is zeer belangrijk (oftewel over de rug lopen).

Tja ik heb een superklik met Madjied, ben dit jaar dus bovengenoemde aan het verbeteren. En ook voor mij geen ander ras meer.
Wat je ook zou kunnen overwegen is een Shagya arab, die zijn vaak groter en iets zwaarder gebouwd.
Maar probeer het eerst gewoon met je huidige paardje en kijk daarna verder.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:13

mijn vriend van 1.80m rijdt ook met onze d-pony kruising draver van 1.43m Q2 (klasse 2 in nederland) en daar zit helemaal geen probleem in hoor, en hij kan nog een pak meer aan, heeft helemaal geen problemen met het gewicht

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:40

Men neme 1 Arabier en een laat-maar-waaien-mentaliteit....

En dan omdat het woord volbloed er in staat betekend niet dat het stuiter ballen zijn.

Arabische volbloed paard :

*Nuchter
*Eerlijk
*Uit houdings vermogen
*Sterk

Zowel voor beginner als gevorderde ruiters.
Ga een paar stoeterijen bezoeken.
Er zijn er een aantal die ze speciaal voor de endurance fokken:)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:23

Hilli schreef:
Als je een 'laat maar waaien-mentaliteit' hebt, kun je beter een mooie vlieger kopen. Dan heb je er tenminste nog wat aan. Haha!

Elk paard heeft baat bij een goede basisopvoeding en een consequente ruiter. Het ene paard is wat meer een held dan de ander, de een is net wat meer een uitprobeerder, maar dat is karakter. Geen ras.

Of een hobbelpaard Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind het ook klinkklare onzin. Ieder paard heeft idd baat bij een goede basisopvoeding en boven alles een consequente ruiter! Mijn arabier test ook regelmatig even de grenzen en als ik die dan even duidelijk en geduldig aangeef dan is het ook meteen over. Mocht ik dat niet doen dan zou hij in een draak veranderen en heb ik in no time niets meer te zeggen Knipoog

Roanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:27

Zowel voor beginner als gevorderde ruiters.
Ga een paar stoeterijen bezoeken.
Er zijn er een aantal die ze speciaal voor de endurance fokken:)[/quote]

Heb jij voor mij adressen? Of eventueel domeinnamen?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:34

tamary schreef:
Voor de endurance heb je een paard nodig wat lekker zit, economisch loopt en zich niet kapot laat rijden, gemakkelijk is met allerlei vreemde paarden en niet makkelijk gek te krijgen is. Daarnaast natuurlijk gezond en stevig op de benen, maar niet te rond in de romp, omdat dat meer warmte vasthoud.

Ja... zo ken ik er nog een paar... Ik denk dat dat paard zelfs op het EK in Aken afgelopen maandag er niet was hoor!

Wat zoek jij in een vent?

Alle gekheid op een stokje. Bij alle dingen in het leven en dus ook endurance moet je compromissen sluiten, dus ook bij je paard, wat je ermee kan en wat je ermee wilt.
Ik denk dat de TS zeer realistisch is en gewoon lekker moet zoeken naar een paardje dat bij haar past. Klasse 1 en 2 is nog niet dusdanig zware endurance dus een gezond paard moet dat gewoon kunnen doen