Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Esperanza schreef:Maar wil je echt ook eens af en toe in de prijzen vallen, zul je toch aan iets Arabisch moeten gaan denken. Misschien idd een Angloarab?

zouden die ook wel zwaardere mensen kunnen houden..

Roanneke schreef:Wij zijn al in het bezit van een Gelderse ruin van 6 jaar oud, maar die vinden wij niet geschikt voor endurance. Mijn man wil met de endurance mee gaan doen, omdat daar een wedstrijdelement in zit. Met onze ruin kunnen we ook flinke buitenritten maken, maar daar gaat het hem niet alleen om.
tamary schreef:Bij mij op stal staan 1 hele (= echte tank ramt dwars door je heen) en 2 halve merensen (allemaal merries). Allemaal hebben ze een grotere neiging tot slaan en bijten dan de rest van de paarden op stal. Stalhouder heeft ook een ruin gehad en die kwam over de deur om je te grijpen. Ik heb er dus geen goede ervaringen mee. Plus 2 ervan zijn exzemers.
Merens schreef:tamary schreef:Bij mij op stal staan 1 hele (= echte tank ramt dwars door je heen) en 2 halve merensen (allemaal merries). Allemaal hebben ze een grotere neiging tot slaan en bijten dan de rest van de paarden op stal. Stalhouder heeft ook een ruin gehad en die kwam over de deur om je te grijpen. Ik heb er dus geen goede ervaringen mee. Plus 2 ervan zijn exzemers.
En dus zijn ze allemaal slecht? Kom op zeg!
Ik kan ook zat hele leuke lieve Merensen opnoemen! En ook genoeg 'slechte' van andere rassen.
En zomereczeem komt bij tíg paarden/rassen voor.
Als ze zo slecht zijn, kan ik er echt niet mee wat ik er nu mee doe.(zie ook www.sportmerens.nl ) Ze zijn, net als haflingers, fjorden, tinkers en noem maar op, veelzijdige paarden.
Ik zeg niet dat een Merens een ideaal endurancepaard is (koudbloed is gewoon lastiger kwa hartslagen). Maar als de TS zoals ze zegt gewoon een paar enduranceritten wil rijden en nog meer er omheen wil doen, kan een koudbloed ras ook leuk zijn hoor!
Je moet er wat harder aan werken, maar zeker zo veel plezier hoor.
tamary schreef:Verder hoort bij een bepaald type karakter ook een bepaald type eigenaar. Anders krijg je heel vervelende paarden. De stamboeken van de boven genoemde rassen promoten het als een super kinder, recreatie, veelzijdig, braaf, enz. ras, maar vergeten erbij te zeggen dat dat toch afhankelijk is van hoe de eigenaar ermee omgaat en of de karakters samen kunnen. En ja dat geldt ook voor KWPN-ers etc. maar die hebben toch gemiddeld een meer sportgerichte promotie, wat andere verwachtingen schept.
en zoals Tamery eigenlijk ook al zegt; op basisniveau kan elk ras vanalles eigenlijk wel. Misschien moet je voor het een wat meer trainen, maar waar een wil is is een weg! Merens schreef:tamary schreef:Verder hoort bij een bepaald type karakter ook een bepaald type eigenaar. Anders krijg je heel vervelende paarden. De stamboeken van de boven genoemde rassen promoten het als een super kinder, recreatie, veelzijdig, braaf, enz. ras, maar vergeten erbij te zeggen dat dat toch afhankelijk is van hoe de eigenaar ermee omgaat en of de karakters samen kunnen. En ja dat geldt ook voor KWPN-ers etc. maar die hebben toch gemiddeld een meer sportgerichte promotie, wat andere verwachtingen schept.
Ik snap je redenering niet. Het is bij elk dier zo dat het moet klikken en kwa karakter moet passen. Ongeacht welk ras. Ook bij honden...
tamary schreef:Sommige karakters hebben meer "leiding" nodig dan anderen. Er zijn paarden die na een goede basisopvoeding eigenlijk nooit de grenzen testen en anderen die regelmatig bevestiging nodig hebben. Heb je een paard die dat nodig heeft en een "laat maar waaien" eigenaar dan gaat het fout. En naar wat ik zie en hoor om mij heen komt dat meer voor bij Merensen, Tinkers, Haflingers, etc. dan bij KWPN-ers vanwege de verwachtingen/wensen van de eigenaar.

tamary schreef:Sommige karakters hebben meer "leiding" nodig dan anderen. Er zijn paarden die na een goede basisopvoeding eigenlijk nooit de grenzen testen en anderen die regelmatig bevestiging nodig hebben. Heb je een paard die dat nodig heeft en een "laat maar waaien" eigenaar dan gaat het fout. En naar wat ik zie en hoor om mij heen komt dat meer voor bij Merensen, Tinkers, Haflingers, etc. dan bij KWPN-ers vanwege de verwachtingen/wensen van de eigenaar.
tamary schreef:Heb je een paard die dat nodig heeft en een "laat maar waaien" eigenaar dan gaat het fout.
Hilli schreef:Als je een 'laat maar waaien-mentaliteit' hebt, kun je beter een mooie vlieger kopen. Dan heb je er tenminste nog wat aan.![]()
Elk paard heeft baat bij een goede basisopvoeding en een consequente ruiter. Het ene paard is wat meer een held dan de ander, de een is net wat meer een uitprobeerder, maar dat is karakter. Geen ras.
tamary schreef:Voor de endurance heb je een paard nodig wat lekker zit, economisch loopt en zich niet kapot laat rijden, gemakkelijk is met allerlei vreemde paarden en niet makkelijk gek te krijgen is. Daarnaast natuurlijk gezond en stevig op de benen, maar niet te rond in de romp, omdat dat meer warmte vasthoud.