Wat voor (endurance)zadels hebben jullie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alvaron

Re: Wat voor zadels hebben jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:27

Ook een Gaston Mercier, maar dan de Levezou. Ik vind het een heerlijk zadel. Zoals Ruud ergens anders zo treffend zei "dit zadel trek je aan" en zo voelt het ook

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:29

2 Kieffers
2 Jc

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:52

Ruudjw schreef:
.
Ken nog niemand die in de endurance helemaal into Anky stuff is.

Ik heb van Anky wat kledingstukken die juist erg geschikt zijn voor de endurance.........

Warm, snel droog, ademend en water/wind dicht.

Maar ja, ik ben ook een beetje prikker natuurlijk......

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:51

Citaat:
sinESappel schreef:
vele negatieve ervaringen van mensen met een boomlooszadel in de endurance sport

Is dat zo, heb ik nl. nog weinig van gemerkt, ook in dit topic niet!

Ik wel! Ik heb ook over boomloos gedacht vooral vanwege het argument: "Makkelijk, past altijd". Maar toch besloten om vanwege verschillende negatieve verhalen over de slechte drukverdeling het bij een zadel met boom te houden. Op het endurance-forum staan diverse verhalen van mensen die vanaf lange klasse II problemen kregen met de boomloze zadels. Ongetwijfeld zal dit afhankelijk zijn van het paard en de ruiter maar ik zie ook niemand in klasse IV met een boomloos zadel rijden...

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:00

Jorie schreef:
Ruudjw schreef:
.
Ken nog niemand die in de endurance helemaal into Anky stuff is.

Ik heb van Anky wat kledingstukken die juist erg geschikt zijn voor de endurance.........

Warm, snel droog, ademend en water/wind dicht.

Maar ja, ik ben ook een beetje prikker natuurlijk......

sssst, maar ook ik heb een coolmax shirt van ...y

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:08

Ook effe offtopic

En ik heb ook 2 Ankyshirts
Ja ze waren toevallig in mijn wedstrijdkleur en in de aanbieding
Liggen alleen wel nog nieuw in mijn kast

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 23:22

bella24 schreef:
Citaat:
sinESappel schreef:
vele negatieve ervaringen van mensen met een boomlooszadel in de endurance sport

Is dat zo, heb ik nl. nog weinig van gemerkt, ook in dit topic niet!

Ik wel! Ik heb ook over boomloos gedacht vooral vanwege het argument: "Makkelijk, past altijd". Maar toch besloten om vanwege verschillende negatieve verhalen over de slechte drukverdeling het bij een zadel met boom te houden. Op het endurance-forum staan diverse verhalen van mensen die vanaf lange klasse II problemen kregen met de boomloze zadels. Ongetwijfeld zal dit afhankelijk zijn van het paard en de ruiter maar ik zie ook niemand in klasse IV met een boomloos zadel rijden...

maar mijn vraag is dus ook eigenlijk waar rijden die dan mee
krijg heel veel reacties in mijn topic over kn, kieffer, jc etc maar hun rijden daar toch niet mee in klasse IV???

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:28

Ik ben heel tevreden met m'n barefoot. Anouar loopt er honderd keer beter mee dan met een boomzadel. Mede doordat de boomzadels na een half jaar niet meer paste en ik niet elk half jaar een nieuw zadel kon betalen

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:58

Ik zie altijd veel Podiumzadels in de hogere klasses. Maar dat komt misschien omdat ik meer op de Podiums let?

Misschien rijden ze ook met Gaston Mercier zadels? Of Massimo Trail? Anderen hier op het forum weten dat vast beter...

Overigens vind ik boomloos nog steeds een goede optie als andere zadels niet passen, hoor. Ik zou er dus alleen niet snel 70+ ritten mee gaan rijden.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:14

naiade schreef:
maar mijn vraag is dus ook eigenlijk waar rijden die dan mee
krijg heel veel reacties in mijn topic over kn, kieffer, jc etc maar hun rijden daar toch niet mee in klasse IV???

Er posten hier ook maar weinig mensen die klasse 4 starten. Zoek een zadel wat goed ligt, waar je lekker in kan rijden en vooral waar je makkelijk een goede houding in kan houden, ook als je erg moe bent. Welk zadel dat is is voor iedereen verschillend.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:20

Op nationale en internationale wedstrijden zie je eigenlijk van alles aan zadels langskomen:
Wintec Endurance (ja, ook op een WK)
Gaston Mercier
Podium
ROC
en nog veel meer merken en types.

In Nl rijden er nu ook een aantal mensen met de Massimo Trail t/m klasse IV en dat schijnt te bevallen.

Maar wat Arwen inderdaad zegt, kijk wat lekker zit en past op je paard en voor jezelf. Dan kan het een Kieffer zijn of een speciaal endurancezadel.

stiggeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:06

Met mijn draver heb ik klasse 1 gereden met een Wintec Pro dressuur zadel, zat prima en beviel uitstekend. Helaas na een tijdje moest ik in de klasse 2 overstappen op iets anders, omdat ze breder werd bij de schouders en de wintec te veel ging knijpen. Toen werd het een Thorrowgood endurance ( oude type, wordt helaas niet meer verkocht), ech heel veel plezier aan gehad, zat heerlijk en lag perfect op mijn draver. Hiermee gereden tot en met de klasse 3, Fasna trail. Helaas door slijtage moest ik ook deze aan de kant gooien en ben ik uiteindelijk over gestapt op de Podium endurance. Wel een en ander aan moeten passen om hem perfect passend te krijgen met behulp en advies van Goedhard, andere passende boom in gekomen, andere kussenvulling (Equalizer)en Tex Tech paddings met sympatex onderkant. Endurance fenders van Barefoot hangen er nu aan, aangezien ik die van podium nog aan de prijzige kant vond en gewone beugelriemen vind ik irriteren aan mijn benen. Wel wil ik er nog oranje podium beugels bij kopen wanneer mijn spaarpotje het weer toe laat om het geheel wat meer compleet te krijgen
Het fijne van de podium vind ik dat je m geheel naar wens kan maken en ver-maken. Mijn paardje had nog wel eens vage rugproblemen, maar sinds deze laatste aangepaste podium is het geheel verleden tijd. In het begin kan het voor de ruiter heel even wennen zijn, maar na een tijdje wil je niet anders meer( is mijn ervaring). Hij lijkt wat hoger te zitten, maar je voelt je paard heel goed aan. Met dit zadel heb ik echt t gevoel dat ik 1 ben met mijn paard

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:18

Zelf heb ik idd ook een Podium (western) en ik vind het een héérlijk zadel. Helaas niet passend te krijgen op de arabier die ik het afgelopen jaar heb gehad. En nu ben ik inmiddels ook verknocht geraakt aan mijn Massimo Trail en heb ik dus besloten mijn Podium te verkopen.
Om hem nou voor de heb te houden is ook zowat

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:02

Ik rijd nu klasse 1 endurance met een Kieffer Lech Profi met excellent zit. Dit is dus een dressuurzadel met een extra zachte gelzitting.

Ik denk er regelmatig over een ander, meer endurance-gericht, zadel te kopen Ik heb inmiddels op een ROC-zadel (die heerlijk zat) en een Zaldi record gereden. Die Zaldi record lag echter niet goed op mijn draver.

Wat mij tegenhoudt om een ander zadel te kopen is het feit dat ik met mijn huidige zadel rustig ritten van 7-8 uur kan maken. Zowel ik als Cookie hebben dan nergens last van. Dus ja, waarom iets veranderen wat goed is?

Ik heb trouwens ook een boomloos zadel op Cookie geprobeerd. Vanwege haar redelijk hoge schoft en "hoogliggende" ruggegraat lag die echt niet goed. Dan kan je wel wat corrigeren met allerlei pads etc maar voor mijn gevoel zijn dat lapmiddelen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:30

Ik rij zelf geen endurance-ritten , maar heb wel zat klanten die het wel doen en erg tevreden zijn....ik heb eigenlijk nooit klachten gehad en je zou verwachten dat die wel al snel bij mij terechtkomen

De mensen die klachten hebben zijn vaak degenen die geen advies inwinnen , dat blijkt ook uit het feit dat de klachten mij niet bekend zijn...als er iets niet naar je zin gaat met een boomloos zadel / als mensen vragen hebben , komen ze al snel bij mij terecht (BoomloosRijden.nl) en ik ken geen hele negatieve ervaringen in de endurance.....

Wel wat verhalen van mensen die zelf voor iets anders kiezen omdat ze aangepraat hebben gekregen dat boomloos niet goed zou zijn..wat dat betreft speelt dat wel erg in de endurance.

Regelmatig komt het voor dat mensen me mailen dat ze ervoor kiezen om een goed bekend staand boom-endurance zadel te gaan kopen. Ze zeggen dan dat ze heel erg tevreden zijn over hun Barefoot , maar bang zijn dat hij problemen gaat geven omdat veel endurance-mensen dat zeggen....

Als je je er niet prettig bij voelt , om welke reden dan ook , terecht of niet , dan kun je beter geen boomloos zadel gebruiken , dat is iets wat ik echt vindt.

Even reactie op wat dingen die hier gezegd worden die betrekking hebben op de Barefoots :

- de Cheyenne is al vanaf het allereerste begin 399 euro , dus niks prijsdaling

Wel is hij steeds aangepast en steeds duurder geworden qua productie , mar de prijs houden we gewoon 399 euro zodat het betaalbaar is voor de meeste mensen. Dat was ook de bedoeling van Sabine , de Duitse paarden-fysiotherapeute die met Barefoot begonnen is

- veel problemen zijn mij dus niet bekend , wel dat er veel onrust over is in de endurance-wereld , mensen maken elkaar een beetje gek lijkt het , dat boomloos niet goed zou zijn. Ik ken juist een behoorlijk aantal zeer tevreden mensen , in allerlei klasses.
Wie zegt "makkelijk , past altijd" heeft zich sowieso nauwelijks (niet....) in boomloos verdiept en dan kan ik me voorstellen dat er problemen komen

- hoge schoft en hoogliggende ruggegraat corrigeren met pads (inlages) zie ik totaal niet als een probleem. De pad / inlages moet je gewoon zien als zadelkussens. Bij een Engels zadel worden de zadelkussens aangepast aan de vorm van de rug van je paard , bij een Barefoot kun je de inlages aanpassen.

Wil je meer ruggegraatvrijheid dan krijg je hogere zadelkussens / dubbele inlages. Effectief hetzelfde effect dus

Voordeel van inlages is dan weer dat ze keurig recht zijn , in zadelkussens kunnen klonters in de vulling zitten , en de ronding van de kussens / boom kan verkeerd zijn voor de rug van je paard....boomloos heeft dat niet.

Dus ik blijf bij boomloos , maar je moet je er wel in verdiepen en wel met een goede pad rijden , anders wordt het niks... heb je er geen vertrouwen in dan moet je er sowieso niet aan beginnen , hoe fijn het ook voor je (en je paard) zou kunnen zijn.

Geen1 zadel kan perfect werken op elk paard en in elke situatie , je zult toch moeten zoeken naar het zadel dat jouw en je paard het beste "past"

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:27

Pmarena schreef:

Citaat:
Wie zegt "makkelijk , past altijd" heeft zich sowieso nauwelijks (niet....) in boomloos verdiept en dan kan ik me voorstellen dat er problemen komen

Okee, mijn uitspraak "makkelijk, past altijd" is wellicht wat ongenuanceerd maar het is naar mijn idee wel het idee van het boomloos principe.
Ik weet dat boomloos niet op alle typen paarden past maar het grote voordeel van boomloos is dat het zadel dankzij gebrek aan harde kern zich vormt naar de paardenrug. Tenminste dat is wat ik opmaak uit alle boomloos-info. Ik heb namelijk echt alles wat te vinden is op internet over boomloos gelezen. Ik ken de site boomloosrijden.nl en heb zelfs zelf een testzadel geprobeerd... Ik heb van veel recreatieruiters positieve geluiden gehoord maar van verschillende klasse 2 en 3 ruiters hoor ik dat ze toch weer terugvallen op zadel met boom.

Het 'zich niet in verdiepen' is dus wel een heel makkelijk argument en hier niet van toepassing!

Mijn voorkeur gaat uit naar een zadel met boom die wel te verstellen is indien je paard verandert (o.a. Podium).
Ik heb wel vertrouwen in het boomloos-principe alleen niet op lange afstanden.

morelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:01

Ik rij een boomloos zadel een barefoot en dit bevalt prima. Ik heb wel de physiopad er onder en voor mijn gevoel die ook wel nodig voor endurance. Ik begin nog maar net in klasse 1 dus kan niets zeggen over echt lange afstanden. Wel mis ik de kniewrongen soms een beetje ik kan me voorstellen dat dit op echt grote afstanden ook problemen kan geven voor je knieen. Ook geeft het zadel nauwelijks steun en op echt lange afstanden wanneer je moe wordt zou dat wel fijn zijn stel ik me zo voor. Wellicht is dat de reden dat mensen weer overstappen naar boomzadels. In ieder geval ben ik nog zeer tevreden.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:04

Ik heb een daaleman dressuurzadel bevalt zeer goed, zit lekker, goede pasvorm, goede kwaliteit.

Een wintec veelzijdigheid, bevalt ook heel goed, gebruik ik op mijn haflinger en mijn kwpn'er

en een Crates westernzadel die gebruik ik op mijn haflinger.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:06

Voor het springen rij ik met een stübben Siegfriend, met keilkussens eronder...
en voor de dressuur rijd ik met een stübben scandica DL met veel wrong, zit heerlijk

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:29

Het gaat hier om endurance, lange afstandsritten dus.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:46

Ik heb de titel maar even aangepast, krijgen we hopelijk minder verdwaalde reacties

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:58

Ik heb nu dubbele inlages in m'n pad, uit de bovenste heb ik zo'n boogje gesneden. Zit veel lekkerder, de ruggengraat blijft nog beter vrij en er is nu denk ik nog minder kans op puntbelasting

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:51

anouar, zou je daar eens een foto van kunnen maken? Kan het me niet goed voorstellen hoe dat eruit ziet... 'k wou misschien ook gaan werken met dubbele inlages.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:56

Ik heb de bovenste inlages in de vorm van de physiopad geknipt. Daardoor zit je niet zo breed.
http://www.boomloosrijden.nl/physio%20pad.htm

Eerst kreeg ik ze er bijna niet in, toen heb ik ze helemaal ingesmeerd met talkpoeder, dan schuif je ze er zo in.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:29

pmarena schreef:
Geen1 zadel kan perfect werken op elk paard en in elke situatie , je zult toch moeten zoeken naar het zadel dat jouw en je paard het beste "past"

En daarom kies ik, bewust, niet voor een boomloos zadel.

Ik heb hier trouwens een link ( http://www.saddlefitting.net/equiscan/equiscan2.html ) de uitslag van een onderzoekje over drukverdeling bij diverse zadel. De onderste is een boomloos zadel (en ja ik weet dit is 1 bepaalde situatie etc) en daar kan je die puntbelasting mooi zien.