Endurance kootwijkerbroek 19 maart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gracia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:47

Ganna schreef:
Ik heb me ingeschreven voor de klasse II, 70 km.

Met een Fjord dus ik zal met de rode lantaarn rijden en in de tweede lus Arjanne even oppikken dan kunnen we samen over de finish en afsluiten!

eh.,.... dat is wel samenscholing he... ik vraag aan de jury een samenscholingsverbod hoor.... of... mag ik ook mee.... ik wil die wedstrijd goed uitrijden... hoe dan ook... enne het lijkt me best gezelli....

Jorie

Re: Endurance kootwijkerbroek 19 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:03

Hoge hartslag heeft echt niks met alleen maar niet drinken te maken hoor!!!!

Tijdens al mijn klasse 1's dronk mijn knol nooit en toch nooit afgekeurd. En katwijk was afgelopen jaar zeker niet zwaar. Dus als ik nog even olie op het vuur mag gooien........
De zwaarheid en het niet drinken kan niet de hoge hartslag veroorzaakt hebben.

Toch te hard gereden dan maar?? Te weinig voorbereid??

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:11

Ik wil graag een keer mee groomen, omdat ik misschien ook endurance wil starten dit jaar. Is er nog iemand uit het noorden die een groom nodig heeft, of een chauffeur, (heb mn e bij b)! Of kan ik gewoon met iemand mee, om alles eens goed te bekijken.
Zelf heb ik vorig jaar al een kennismakingsrit gereden in Onstwedde.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:14

fouten maken mag, als je er maar van leert. En ik heb de indruk dat de ruiter zelf dat in ieder geval wel gedaan heeft, dus die wens ik succes. Een hittepetit leren om een mooie stabiele 13 km/u te draven (gaat toch nog wat vanaf door groomen en stappen voor de p/a en finish) is een flinke klus. Hopelijk lukt het deze keer beter om het in de hand te houden. In de endurance is het vaak nodig paarden tegen zichzelf in bescherming te nemen. Zij weten tenslotte niet hoe lang de rit nog gaat zijn en dat ze dat niet volhouden in hun 'eigen tempo' van keihard doorstieren!
Laatst bijgewerkt door 796285 op 21-02-06 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Aiimee_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:18

Kga ook naar Kootwijkerbroek 19 maart ..
m'n baas Groomen !
Kvind dat er bij de wedstrijden indd altijd een gezellig sfeertje hangt .. iedereen helpt mekaar enzo, Gewoon helemaal TOPPIE !

Nou tot dan !

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:31

griebels schreef:
Hmm en die heeft hij al ooit gehad.
Wel is hij als renpaard op een oefenbaan getraint die voor de helft met mul zand is.

Overigens heeft Liekie in draf niet altijd 2 benen aan de grond
http://i1.tinypic.com/o8x5ip.jpg

http://i1.tinypic.com/o8x660.jpg

Ps ook niet onder het zadel als hij doorloopt.

Jaja, je weet wel wat ik bedoel
2 benen tegelijk aan de grond dan
Tuurlijk met zweefmoment, maar als er benen aan de grond komen zijn het er iig meteen 2 ipv maar 1

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:43

Jorie schreef:
Hoge hartslag heeft echt niks met alleen maar niet drinken te maken hoor!!!!

Tijdens al mijn klasse 1's dronk mijn knol nooit en toch nooit afgekeurd. En katwijk was afgelopen jaar zeker niet zwaar. Dus als ik nog even olie op het vuur mag gooien........
De zwaarheid en het niet drinken kan niet de hoge hartslag veroorzaakt hebben.

Toch te hard gereden dan maar?? Te weinig voorbereid??

Vind het onzin dat je zegd dat het er niets mee te maken heeft gehad trouwens aangezien de dierenarts die dag een hele andere mening was toebedeeld. Sorry voor jou maar denk dat ik meer vertrouwen in een dierenarts heb. Zeg niet dat dat alleen de oorzaak was maar had er zeker wel zijn deel in

Ik heb in de middag gereden en toen werd het toch snel warmer hoor. En zal zeker niet ontkennen dat ik fouten heb gemaakt tijdens de rit in Katwijk. Te hard gereden, in het begin op het strand misschien wel ja. Maar had toen ook nog veel moeite om merel der tempo te reguleren. Vanaf de duinen naar de pa echt rustig aan gedaan.Maar goed, ik kan haar tempo inmiddes een stuk beter reguleren. Te weinig voorbereid, nee dat zeker niet. Ik heb best veel kilometers gereden.

Er waren verschillende omstandigheden waarom Merel werd afgekeurd. Ten eerste schrok ze 50 mtr voor de PA van een wielrenner die het nodig vond om te bellen waardoor merel zich het apenzuur schrok.(hartslag ging dus flink omhoog. 88 bij controle en 62 na 10 minuten) Ten tweede stond er een hengst naast merel terwijl ze die dag ook goed hengstig was(merel vond het niet erg maar hielp zeker niet mee). En uiteraard ook mijn onervarenheid in endurence die me ongetwijfeld parte heeft gespeeld.

Al met al heb ik echt heel veel geleerd in katwijk. Veel nuttige tips van mede ruiters gekregen en een super aardige dierenarts die me nog wat goeie tips meegaf.

Kunnen we nu weer ontopic gaan, ook ik ben hier om wat over KWB te weten te komen om beter beslagen ten ijs te komen en om wat nuttige tips van jullie te krijgen.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:45

Hoeveel wedstrijden heb je nu gereden Karnat?

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:47

Katwijk was me eerste en KWB word me tweede. Ben inmiddels weer hard aan het oefenen (en ook aan het leren )

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:54

Hmm, dan zou ik niet zo fel tegen een ervaren ruiter ingaan.

Verder bewonder ik het dat je wel wil leren. Zet wel dat winnen uit je hoofd want als je daarvoor gaat al in je eerste paar jaar dan bereik je daar niets mee. Je bent dan namelijk een behoorlijke uitzondering op die honderden anderen die voor het uitrijden gaan. En bedenk: dat doen ze niet voor niets .

Heel veel succes in ieder geval!

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:01

Nog 1 puntje voor vets en endurance. Niet iedere vet die op een endurance wedstrijd rondloopt is thuis in de paardensport. Veel van hen horen thuis tussen de Cavia's en zien ook niets anders. Daarmee zijn het geen slechte artsen, maar ze weten ook niet alles. Ervaren endurance ruiters zijn op sommige specifieke ervaringszaken net even beter op de hoogte.

En ook bij Madjied was het zo dat hij pas in klasse 2 eens wat is gaan drinken en hij is vorige jaar niet afgekeurd (was ook zijn startjaar).

Meldt je desnoods aan op het Endurance Forum, daar worden ook de nodige zaken besproken.
En de meeste endurance ruiters op bokt, zitten daar ook, plus nog meer ervaren mensen.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:05

Voor mij gaat het nu ook om het uitrijden. Ik heb namelijk super genoten in katwijk van de rit zelf. En inmiddels weet ik dondersgoed dat uitrijden gelijk staat aan winnen.

En als is een ruiter nog zo ervaren. Vind het geen stijl om zeggen dat je niet goed voorbereid was omdat je een te hoge pa had. Dat kan aan zoveel factoren liggen. (zeker gezien het feit dat ik 62 had uiteindelijk)

Ik KWB wil ik gewoon de rit uitrijden en plezier hebben. En nog belangrijker...ervaring opdoen

Misschien dat iemand nu even de klasse 1 rit van KWB kan omschrijven. Ben er nog nooit geweest.

En wat adviseren jullie me voor KWB voor aantal groomputen (aantal + op welke k punten ??)

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:07

Ruudjw schreef:
Nog 1 puntje voor vets en endurance. Niet iedere vet die op een endurance wedstrijd rondloopt is thuis in de paardensport. Veel van hen horen thuis tussen de Cavia's en zien ook niets anders. Daarmee zijn het geen slechte artsen, maar ze weten ook niet alles. Ervaren endurance ruiters zijn op sommige specifieke ervaringszaken net even beter op de hoogte.

En ook bij Madjied was het zo dat hij pas in klasse 2 eens wat is gaan drinken en hij is vorige jaar niet afgekeurd (was ook zijn startjaar).

Meldt je desnoods aan op het Endurance Forum, daar worden ook de nodige zaken besproken.
En de meeste endurance ruiters op bokt, zitten daar ook, plus nog meer ervaren mensen.

Het was de hoofddierenarts . Voor de rest liepen er studenten rond.

Maar geloof jullie wel maar mag mijn kant ook vertellen. Je kan iemand niet alleen maar op onervarenheid afstraffen. Er waren wel degelijk ook andere factoren die meespeelde

Hoeveel trainingskm maken jullie trouwens per week voor KWB ?

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:10

Aantal groompunten is afhankelijk van de temperatuur.
Normaliter is zou het niet nodig zijn om in klasse 1 een groom te hebben (maar wel leuk voor de gezelligheid en oefening voor klasse 2+).
Is het plotsklaps heet dan moet je gewoon trachten de groompunten die op de kaart staan te halen en dan in te schatten of je stopt ja of nee.
Ik rij met 1 groom+hond en die crossed gewoon van punt naar punt.
Oefen wel vooraf een beetje met het koelen, anders werkt het averechts. Madjied kon ik ook de eerste 4 wedstrijden niet koelen, hij ontplofte terplekke.

Maar ga ook eens kijken op EF, daar zijn heel veel van dergelijke onderwerpen ook al besproken en kun je ook wedstrijd verslagen van vorige jaren bekijken (oa KWB).

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:11

Karnat schreef:

Ik rij 1 keer pw dressuur, en 2 buitenritten van gemiddeld 2,5 uur.
Verder staan ze minimaal 16uur per dag in de wei.

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:18

Ik ga zeker even kijken op het EF. Moet alleen even me DER lidmaatschapnummer thuis opzoeken. Ik rij nu ook gemiddels 2 keer per week een buitenrit van +/- 2 uur. Ik ben van plan om het de komende weken naar 3 uur uit te bouwen. Volgende week krijg ik me hartslag meter dus dan kan ik ook daar op gaan letten. Dan krijg ik tenminste een idee van de herstel periode die merel nodig heeft en wat haar normale pa waarden zijn. Dat alles wil ik dan gaan bijhouden.

Toch vraagje over het koelen. Gebruik je gewoon water (word toch lauw?? of zijn daar ook nog andere dingen voor. Een coolpack lijkt me namelijk weer veel te heftig voor de spieren. Of is het een idee om een coolpack in water te gooien.

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:22

Gewoon koud water. Valt reuze mee hoe dat warm wordt. Voor koelen zijn de 2 liter sap of melk kannen heel handig. Vloeibare zeep flessen ook, maar die blijven nog heel lang naar zeep ruiken (en het paard dan ook).

Let op dat je in het begin niet teveel doet. Ik reed vorig jaar ook 3 keer per week buiten en dan ook nog eens dressuurlessen van 75 minuten.

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:25

Ben ook rustig aan het opbouwen hoor. Met de conditie zit het wel goed bij merel. Met mijn "aangepaste" manier van rijden waar ik het tempo veel beter kan reguleren is ze altijd netjes op adem als ik weer op stal aankom.

Dat is in ieder geval iets waar ik zeker de noodzaak van heb ingezien na katwijk waar ik niet de baas over het tempo was.

Nemen jullie ook water mee voor onderweg (hoe??)

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:27

ja, ik rij met mijn fjord ook in kwb om te kijken of het wat voor ons is,ik vind het best wel spannend zo voor de eerste keer!!
ik heb van de week de stetoscoop (lastig woord hihih) van mn vader geleend om te kijken wat haar hartslag in rust is maar heel stom misschien ik hoor helemaal NIKS(ze leeft wel ha ha) iemand een idee hoe ik dat het beste kan op zoeken??

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:29

De dierenarts deed het vlak bij de achterbeen aan de zijkant van der buik bij ons

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:33

@Karnat, zelf water meenemen doe ik alleen voor mezelf. Is ook heel belangrijk dat jezelf voldoende vocht binnen krijgt. Je wilt je paard tenslotte niet hinderen door vermoeidheid van jouw kant.

@nikyta34, hart van het paard is het beste te horen aan de linkerkant net achter de elleboog. Bij de achterkant wordt geluisterd naar de darmgeluiden.

Wellicht even een boekje kopen over de anatomie van het paard
Laatst bijgewerkt door Ruud_O op 22-02-06 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:34

Karnat schreef:
De dierenarts deed het vlak bij de achterbeen aan de zijkant van der buik bij ons

oh, ik deed het op aanraden van stalgenoten net voor de singel, ik ga het straks proberen op de plek die jij zegt

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:36

@nikyta34, hart van het paard is het beste te horen aan de linkerkant net achter de elleboog. Bij de achterkant wordt geluisterd naar de darmgeluiden.

dat vermoeden heb ik ook een beetje, maar ik hoorde waar ik luisterde echt niks, misschienw erkt dat ding niet goed meer, maar voor mijn gevoel kan er aan zo;n stetoscoop niet veel kapot gaan hij is wel al wat ouder maar toch

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:40

Karnat schreef:
Het was de hoofddierenarts . Voor de rest liepen er studenten rond.

Maar geloof jullie wel maar mag mijn kant ook vertellen. Je kan iemand niet alleen maar op onervarenheid afstraffen. Er waren wel degelijk ook andere factoren die meespeelde

Ik vind dat je een punt hebt. Je moet niet op je onervarenheid afgestraft worden en bovendien laat je duidelijk merken dat je wil leren.

Ik denk dat onze agitatie vooral voortkomt uit de wat overtrokken reactie van jouw vriendin??? eerder in dit topic.

Ik vind het super dat je wil leren en ik ben ervan overtuigd dat als je op deze manier doorgaat je echt wat zult gaan bereiken!

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:42

Dus Faas, jij geeft hem als de wiedeweerga toegang tot EF