wat vinden jullie van endurance?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:42

Roskur: ik bedoelde 15 minuten draf, 15 minuten galop ongeveer. Dat zie ik niet als intervaltraining - het terrein laat een langere galop vaak niet toe, en voor mijzelf (en dus ook voor Rowan) is langer draven erg zwaar.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:12

Westernfreak schreef:
De fijnste gang voor Salty is de draf. Meestal als ik een aantal km. gedraafd heb, schakeld ze over in haar dieselstandje, een draftempo dat ze erg lang vol kan houden.
Als ik in galop aanspring, merk ik direct het verschil, dan fokt ze zich op en verbruikt ook meer energie.
Het is natuurlijk een draver en loopt fijner in draf. Het is ook een kwestie van uitproberen, wat het paard het beste vol kan houden.

Dat herken ik wel, zoals jij het beschrijft. Nu kan hij dat nog niet langer dan een klasse 1, maar hopelijk wordt het makkelijker vol te houden naarmate hij ruimer gaat lopen, omdat hij dan minder lang in dat draftempo hoeft te lopen om ergens te komen. Lachen

Arwen, ik bedoelde het ook niet voor jou persoonlijk ofzo Lachen, meer van wat ik gehoord heb van anderen. Ik ben tenslotte geen expert op dat gebied. Haha! En daarom zette ik er ook bij dat het per paard verschilt en dat je zelf kan kijken wat voor jou en je paard het fijnst is.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:12

het is super!!! (althans vind ik hi hi)
het geeft ook zo'n goed gevoel als je weer een wedstrijd goed hebt uitgereden!
als je graag in de bos rijd is dit echt leuk om dat dus nog weer een stapje te verleggen naar de wedstrijden van endurance

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:28

Interval training heeft meer te maken met versnellingen dan met de gang. Een interval training is bijvoorbeeld dat je een aantal honderd meter flink door galoppeerd en dan op adem galoppeerd (dit zijn trouwens geen trainingen om mee te beginnen en te doen als je niet precies weet waar je mee bezig bent ivm blessure gevoeligheid!!!).

Een zogenaamde 'steady state' (lang hetzelfde tempo vasthouden zodat je paard in een bepaald tempo zit wat prettig is) is het meest efficient qua energie verbruik (maar dan moet je dat wel echt lang volhouden en geen 10 min ofzo. Een heuveltje oid en je bent er uit...)

Van gang wisselen heeft echter voor de meeste paarden wel voordelen. Galop is niet altijf haalbaar vanwege de ondergrond. Dus de basis gang is draf, dat kan eigenlijk altijd. Afwisselen met een beetje galop zorgt er voor dat bepaalde spieren (oa de rug) even kan ontspannen omdat andere spieren aan het werk moeten. Ook voor jezelf werkt dat zo. Hoe lang die afwisselingen in de galop zijn hangt van veel dingen af (ondergrond, voorkeur van het paard, fitheid van het paard etc).

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:33

ilovejuno schreef:
dus dan denk ik dat het gewoon aan je paard ligt wat hij/zij het beste vol kan houden.
dan ga ik even proberen wat hij vermoeiender vind en wat niet.
maar normaal begint hij toch eerder te zweten als ik hem steeds laat draven (en afentoe stappen) dan als dat ik hem laat galoperen dan begint hij niet zo snel te zweten.

Dat zweten is niet een erg goede indicatie... In galop werkt dat soms wat anders als in draf. Beter is ws uit te gaan van de draf, de galop er langzaam bij halen en dan aanvoelen wat het makkelijkst gaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:17

Ik merk bij Kevin dat hij een draf van zo tussen de 13-16 km/u echt heel lang kan volhouden Lachen.

Galop tussen de 20-23 km/u. Als ik sneller ga galopperen is het kwartje snel op dus dat is niet zo handig voor op de langere afstanden Haha!.

Daarnaast zit zn staptempo al ongeveer rond de 7 km/u dus met weinig moeite zitten wij op de minimum snelheid.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:27

Apple schreef:
Ik merk bij Kevin dat hij een draf van zo tussen de 13-16 km/u echt heel lang kan volhouden Lachen.

Galop tussen de 20-23 km/u. Als ik sneller ga galopperen is het kwartje snel op dus dat is niet zo handig voor op de langere afstanden Haha!.

Daarnaast zit zn staptempo al ongeveer rond de 7 km/u dus met weinig moeite zitten wij op de minimum snelheid.

jee!!! zo snel is die van mij lang niet
wij komen er wel maar altijd wat rustiger! Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:37

Maar zo uit je profiel te halen hebben jullie er al wel veel meer wedstrijd kilometers op zitten Haha!.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:26

ik mag nog aardig wat afdraven hoor ik zo hahaha.
ik denk dat die van mij helemaal doorweekt is als ik half uurtje draaf.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:45

Rot sport, endurance!
Paardenbeulerij en ZEER paard-onvriendelijk!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:46

Dat werd tegen mij gezegd toe ik mijn eerste endurance ging doen!!
MAAR HET IS HEEEEEEEEEEEEEL ERG LEUK (ja, ook namens mijn paard!)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:52

endurance lijkt mij ontzettend leuk!
Helaas heb ik niet de beschikking over een trailer en de omgeving om fijn te kunnen trainen. Ook is Evita al wat op leeftijd en heeft ze een periode wat last van haar luchtwegen gehad waardoor haar conditie niet zo veel meer is.
Voor ons zit het er dus niet in.. jammer Verdrietig

ik denk dat Evita het wel helemaal geweldig zou vinden, ze is gek op buiten rijden. doorzettingsvermogen heeft ze genoeg in ieder geval *LOL*

misschien dat ik ooit nog eens mee kan doen met zo'n kennismakingsrit, al is het maar om het gewoon eens mee te maken Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:32

Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me heel erg leuk..! Ik zou echt graag is mee willen doen aan een klein wedstrijdje..!

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 15:14

Lachen

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 12:36

ik heb er echt al zin in, maar wil pas beginne als het weer wat warmer weer is. *LOL*

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:37

Hebben alle endurance rijders een eigen paard?
Het lijkt mij echt hardstikke leuk, endurance rijden. De hele dag op je paardje zitten in de natuur en dat dan in wedstijdverband.
Helaas hen ik geen eigen paard, als dat er ooit van mag komen ga ik zeker endurance proberen.
Zit er in de buurt van Zwolle toevallig ook een endurance vereniging?
Hebben jullie enig idee of er ook soms eigenaren zijn die hun paard (net als in de dressuur) uitgebracht willen zien worden in de endurance sport?
Het wereldje lijkt me wel heel anders dan de dressuursport! Maar ik kan me vergissen.

Leuk dat jullie allemaal zo fanatiek zijn. Ik hoop dat ik ook ooit nog eens mee kan doen met een endurance rit. En dan het liefst natuurlijk op mijn Nicky, die heeft er volgens mij voldoende conditie voor (manegepony 3-5 uur per dag lopen)... ik zou niet eens hoeven trainen... Knipoog

Als je trouwens voor de fun mee zou doen, zijn er dan rassen die helemaal ongeschikt zijn? koudbloeden misschien?

Groetjes, Salinicky

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:50

Er is maar 1 endurancevereniging in Nederland en dat is de landelijke (KNHS-)vereniging. Website: www.deronline.nl

Er is geen enkel ras dat geheel ongeschikt is voor endurance, zeker als je het voor de fun doet in klasse 1. Er rijden Arabieren, NRPS'ers, KWPN'ers, allerlei ponyrassen, Fjorden, Haflingers en Shetlanders mee, en er is dit jaar zelfs een Belg aan de start gekomen. Op zich kan ieder gezond, redelijk getraind paard de minimum snelheid van 9 km/u (8 km/u in de kennismakingsklasse) halen met een hartslag van 60 of lager, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Knipoog