Aantal endurance-vraagjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorie

Berichten: 3095
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:40

Ik denk dat jullie je drukker maken over de Vets dan nodig is. Ze hebben geen witte jassen aan.
Ze gaan wel aan je paard zitten, maar dat kun je thuis al oefenen. In het oog zitten ze en aan het tandvlees. En met de sthetoscoop de hartslag opmeten (achter de linkeroksel)

En het is druk zat om je heen dus vaak heeft het paard ook andere dingen om zich heen die afleiden.En ze wennen er ook gewoon aan. Dus na een paar wedstrijden is er niks meer aan het handje.

Lady vind dat ooggefrut nog steeds niet leuk, maar ik hang aan het halster en dan gaat het best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:38

Ik moet me toch ergens druk om maken? Knipoog En mijn DA’s komen gewoon in hun ouwe kloffie, maar stinken blijkbaar teveel naar “DA-lucht”, want toen er een keer een andere kwam, was Amanda erg rustig, tot ze ineens dichtbij kwam, en ze de DA rook ofzo, want whoesh ze ging er al vandoor…

Jorie

Berichten: 3095
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:59

Hahahahahaha, nou veel van de Vets zijn studenten dus daar is die dokterslucht nog niet van in de porieen getrokken.......

Mews

Berichten: 5505
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 19:49

Oh jee, dat bij de mond moet ik denk ik nog wel even oefenen. Anders vreet Rus zo de hand van de vet op. Bloos Hij begint altijd aan m'n handen te vreten als ik het 'oefen' met 'm. Knipoog Ben wel blij dat ik niet zo'n hittepetit heb. Lachen

Nou ja, ik heb er iig al veel zin in, ik hoop dat het nu dan echt een keer zal gebeuren! Lachen

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:16

Citaat:
Jits, mijn paard moest in het begin ook niets hebben van dat gepruts aan zijn lijf. Niet zozeer omdat dat door DA's werd gedaan, maar hij houdt daar sowieso niet van


Mijn paard heeft het ook niet alleen bij DA's. Hij is een aantal jaren geleden mishandeld en daarom een beetje mensenschuw. Als hij alleen al dicht langs iemand moet lopen (bijvoorbeeld buiten langs iemand die op een bankje zit) wordt hij angstig. Ik laat daarom al zoveel mogelijk mensen op stal hem aaien en aanraken, maar ik ben bang dat het nooit helemaal overgaat. Helemaal als iemand iets in zijn handen heeft, vindt mijn paard het eng (hij is ook o.a. met borstels geslagen). Maar ik blijf oefenen en ga gewoon een keer meedoen, dan zie ik wel wat er gebeurd!

Mews

Berichten: 5505
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 01:40

Oh ja, ik had nog een vraagje... Hoe checken ze eigenlijk je snelheid? Doen ze dat gewoon dmv de tijd die de rit duurt? Dat vroeg ik me altijd af, maarja toen ik dacht aan de rittijd, dacht ik, misschien dat ze het zo 'meten'.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:04

kunnen ze dnek ik meten bij de vet's
als je daar veel te snel aankomt Knipoog

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:05

en bij de finisch

Jorie

Berichten: 3095
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:51

Gewoon, ze weten hoelaat je start en hoelaat je binnen gekomen bent (wordt genoteerd, ook bij de P/A) Dus (om het simpel te houden) je maakt een rit van 30 km en je doet er 2 uur over heb je 15 km/u gereden. Maar de tijden voeren ze in in de compu en die rekend het uit.

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:03

Ik had ook nog even een vraagje (of vraagjes)
Ik lees steeds dat je op de p/a plek je paard moet laten drinken. Is daar water, of moet je zelf jerrycans met water van huis meenemen?
Ten tweede weet iemand of IJslandse beugels (met van die boogjes aan de zijkant) tot veiligheidsbeugels gerekend worden?
En tot slot, hoe lang rij je maximaal met je paard in de trailer naar een endurance toe. Met andere woorden, vanaf welke afstand zoek je daar in de buurt een plek om je paard de nacht ervoor al te stallen?

Ik hoop dat iemand antwoord heeft.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:31

euh het ligt denk ik aan jou hoelang je maximaal rijd met de trailer
als je naar een endurance ver van je buurt af gaat moet je mnatuurlijk langer rijdendan een dichter in de buurt

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:35

Ik denk niet dat ze dat bedoelt, Horssie. Knipoog

Irsa schreef:
Ik lees steeds dat je op de p/a plek je paard moet laten drinken. Is daar water, of moet je zelf jerrycans met water van huis meenemen?


Op de P/A is altijd water aanwezig. Maar het is wel handig om je grooms eigen water te laten meenemen. Dan heb je dat altijd voorhanden en hoef je niet op je beurt te wachten bij een kraan of drinkbak. Ook op de groomplaatsen onderweg en na de finish is het handig om over water te beschikken.

Citaat:
Ten tweede weet iemand of IJslandse beugels (met van die boogjes aan de zijkant) tot veiligheidsbeugels gerekend worden?


Voor zover ik weet bedoelen ze in de endurance met veiligheidsbeugels alleen beugels die aan de voorkant dicht zijn (met een kooi of kap). Bij een IJslandse beugel kan je voet er nog steeds doorheen schieten, dus ook dan blijft een schoen zonder hak gevaarlijk.

Citaat:
En tot slot, hoe lang rij je maximaal met je paard in de trailer naar een endurance toe. Met andere woorden, vanaf welke afstand zoek je daar in de buurt een plek om je paard de nacht ervoor al te stallen?


Ik rijd zelf het liefst max. 2 uur naar een wedstrijd toe. Bij wedstrijden verder weg overnacht ik liever, zeker als we 's morgens al heel vroeg aanwezig moeten zijn. Om half 6 van stal vertrekken vind ik niet erg, maar het moet niet vroeger worden. Knipoog

Maar je kunt natuurlijk ook blijven overnachten als de wedstrijd op slechts een uurtje rijden is. Als je daar een stal kunt regelen of je paard blijft 's nachts braaf in zijn paddockje staan, dan is het alleen maar lekker als je 's morgens iets langer kunt blijven liggen en je niet hoeft te haasten.

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:41

Hardstikke bedankt voor je antwoorden. Ik twijfel erg of ik 's ochtends vroeg ga vertrekken of de avond er voor. Het is ongeveer anderhalf uur rijden. Ik vraag me een beetje af wat heftiger is voor je paard. een nacht in een vreemde omgeving of een trailerrit met daarna nog een lange rit.

hmm, mijn schoenen hebben geen duidelijke hak, maar zijn ook niet plat.
Iemand een idee hoe hoog de hak mininaal moet zijn? (ik rij met bergschoenen, trouwens)

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:31

dat ligt vooral aan je paard irsa,is je paard rustig op de trailer en daarna nog vol energie voor een lange rit,of is hij/zij doodsbang op de trailer en heeft het paard daarna geen energie meer over voor een rit.

of is je paard doodsbang voor vreemde plekken of zou het dier daar best een weekje zonder zich druk te maken blijven staan.
als je daar achter komt is je keuze al veel makkelijker Lachen

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:44

Heeft niet alleen te maken met 'doodsbang zijn' op een trailer. Vergeet niet dat op de trailer staan ook een soort arbeid is. Op de snelweg valt het nog wel mee, maar moet je hele stukken over bochtige wegen of met stoplichten, dan moet je paard zich continu in evenwicht houden. Dan is het best vermoeiend voor een paard als je 's morgens een paar uur onderweg bent en dan aan het eind van de dag (na een lange wedstrijddag) nog een keer. Dan kun je beter een van die reizen al de dag van tevoren afleggen.

Wat overnachten betreft ga ik wel met Horssie mee. Mijn paard kan zich soms nogal druk maken in een vreemde stal, dan blijft-ie maar rondjes lopen en dan eet en drinkt hij slecht. Dat kost veel energie. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. En ook dat is iets wat je kunt oefenen, dus dat doe ik nu af en toe tussen de wedstrijden door (dan is het niet zo erg dat het energie kost).

Jorie

Berichten: 3095
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:56

Tja, dat probleem heb ik ook. Een flink stuk op de trailer is zwaar maar een nachtje in een vreemde stal is ook zwaar. Bij mij ligt de grens op zo'n beetje 1 1/2 uur.