Hoe jong paard endurance klaar maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:56

Wat je kunt doen is een endurance staptraining gaan doen. Kijk op endurance alive.
Ik wil dan geen wedstrijden rijden, maar heb deze training met mijn jonge paardje gedaan. En hij deed het echt heel goed dus ben trots op hem.
Eind januari ga ik ook weer. En een keer een strandrit als je die mogelijkheid hebt. Strandritjes zijn ook goede trainingen.
En voordat je een wedstrijd dan gaat rijden, kun je ook zeggen ik doe een endurance training met wat meer tempo. Kijk even op hun site. Als je die trainingen doet, kom je gelijk in contact met endurance wedstrijdruiters en kun je advies vragen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:59

Oh jeminee ik kan echt niet lezen he.. :=

Maar ik snap je vraag nu wel, haha. Ik kan me eigenlijk niet anders herinneren, dan dat mijn paard gewoon eerst de basis heeft geleerd. Daarna zijn we voorzichtig wat korte ritten gaan doen. Deze werden steeds langer. En pas daar na heb ik me bezig gehouden met schema's. Dit was een fiks aantal jaren later, maar dat komt omdat dit paard gewoon heel erg lang te onzeker bleef om alleen naar buiten te gaan.
Al moet ik er bij zeggen dat ik helaas nog steeds niet gestart ben, omdat hij vorig seizoen kreupel werd. (Schiefel) Dus eigenlijk heb je aan mij helemaal niets... Succes in ieder geval!

*kruipt maar meteen in mee lees hoekje*

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:04

Het verschilt enorm per paard wat je kan doen.
Wij hebben onze nu 5 jarige arabier, die is opgegroeid in de Eifel, inmiddels al klasse 3 startgerechtigd.
In zijn 4de levensjaar gewoon lekker wandelen en zo nu en dan eens een rustige klasse 1.
In het begin is een uurtje genoeg en aan het einde van het jaar liep hij rustig rondjes van 2 uur (veel stap en af en toe draf).
Dit jaar overstap gemaakt naar klasse 2 en in totaal 4x een klasse 2 gelopen.

Geef ze voldoende rust en voel goed aan hoe hij reageert. Fysiek kunnen ze vaak meer aan dan je denkt. Echter tussen de oren moeten ze het ook kunnen verwerken.

Naast het duurwerk, krijgt hij ook 1x per week 45 min dressuurmatige training.

Grote voordeel bij ons is, dat ze 24x7 buiten staan. Alle paarden kunnen dus lekker rond rennen, maar ook hun rust pakken.

Eerst endurance puur voor de afstand rijden en pas later voor het tempo.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 10:10

kwii schreef:
Oh jeminee ik kan echt niet lezen he.. :=

Maar ik snap je vraag nu wel, haha. Ik kan me eigenlijk niet anders herinneren, dan dat mijn paard gewoon eerst de basis heeft geleerd. Daarna zijn we voorzichtig wat korte ritten gaan doen. Deze werden steeds langer. En pas daar na heb ik me bezig gehouden met schema's. Dit was een fiks aantal jaren later, maar dat komt omdat dit paard gewoon heel erg lang te onzeker bleef om alleen naar buiten te gaan.
Al moet ik er bij zeggen dat ik helaas nog steeds niet gestart ben, omdat hij vorig seizoen kreupel werd. (Schiefel) Dus eigenlijk heb je aan mij helemaal niets... Succes in ieder geval!

*kruipt maar meteen in mee lees hoekje*

toch bedankt voor je info, wel zuur dat je al zo lang bezig bent en dan nog niet kan starten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 10:13

Ruud_O schreef:
Het verschilt enorm per paard wat je kan doen.
Wij hebben onze nu 5 jarige arabier, die is opgegroeid in de Eifel, inmiddels al klasse 3 startgerechtigd.
In zijn 4de levensjaar gewoon lekker wandelen en zo nu en dan eens een rustige klasse 1.
In het begin is een uurtje genoeg en aan het einde van het jaar liep hij rustig rondjes van 2 uur (veel stap en af en toe draf).
Dit jaar overstap gemaakt naar klasse 2 en in totaal 4x een klasse 2 gelopen.

Geef ze voldoende rust en voel goed aan hoe hij reageert. Fysiek kunnen ze vaak meer aan dan je denkt. Echter tussen de oren moeten ze het ook kunnen verwerken.

Naast het duurwerk, krijgt hij ook 1x per week 45 min dressuurmatige training.

Grote voordeel bij ons is, dat ze 24x7 buiten staan. Alle paarden kunnen dus lekker rond rennen, maar ook hun rust pakken.

Eerst endurance puur voor de afstand rijden en pas later voor het tempo.

Ja dat is idd wel de bedoeling dat ik eerst de afstand opbouw en dan pas de snelheid.
Daarom stap ik nu ook nog heel veel.

Maar als je alleen rondje van een uurtje rijd met veel stap dan rij je neem ik aan toch nog geen klasse 1, of deed je eerst jaar veel stappen, en jaar klasse 1 of begrijp ik het nu niet

Ruud_O

Re: Hoe jong paard endurance klaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:22

De endurance wedstrijden zijn pas aan het einde van het jaar geweest.
Hij kon toen al prima een klasse 1 lopen.

Moet er wel bij zeggen, dat wij ons niet hoeven te bekommeren om winstpunten. Hij heeft maar 2x een klasse 1 gelopen en is daarna direct in klasse 2 gestart (eerst een 2 daagse en daarna 1 daagse).

Door zijn opfok in de Eifel had hij een enorme voorsprong op leeftijdsgenoten die in NL zijn opgegroeid. Ook daar liep hij 24x7 buiten met soortgenoten.

Maar het is dus per paard anders, en je zal op je gevoel moeten afgaan.
Een standaard trainingsprogramma bestaat niet.

Samen met andere trainen werkt ook prima om gemotiveerd te blijven. Een uurtje alleen stappen zou ik niet volhouden. Maar gezellig met een paar andere is het zo voorbij.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:21

ieder paard is anders. let goed op je paard, beenwerk spieren maar vooral rug.
Donna / Ester hebben veel ervaring, plan af en toe iets samen, dat helpt meer dan Bokt
Denk ook aan voldoende rust,
wij zijn minder ver en lezen graag mee.

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:30

Die staptraining is onwijs leuk. Het is niet gewoon rond stappen, het was bij de Postbank (dus heuveltjes) en we hebben twee uur gestapt. Hele goede oefening voor je paard, ook qua waar hij zijn benen neerzet ivm boomwortels etc. en best zwaar maar ook gezellig met een groep. Maar je hebt ook trainingen met meer tempo erin, net wat je wilt. Ik denk dat je met jong paard zo mooi ervaring op kan doen als je van plan bent wedstrijden te gaan rijden. Ik doe de training voor de leuk en goede ervaring voor mijn paard en voor mij.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 14:13

Ruud_O schreef:
De endurance wedstrijden zijn pas aan het einde van het jaar geweest.
Hij kon toen al prima een klasse 1 lopen.

Moet er wel bij zeggen, dat wij ons niet hoeven te bekommeren om winstpunten. Hij heeft maar 2x een klasse 1 gelopen en is daarna direct in klasse 2 gestart (eerst een 2 daagse en daarna 1 daagse).

Door zijn opfok in de Eifel had hij een enorme voorsprong op leeftijdsgenoten die in NL zijn opgegroeid. Ook daar liep hij 24x7 buiten met soortgenoten.

Maar het is dus per paard anders, en je zal op je gevoel moeten afgaan.
Een standaard trainingsprogramma bestaat niet.

Samen met andere trainen werkt ook prima om gemotiveerd te blijven. Een uurtje alleen stappen zou ik niet volhouden. Maar gezellig met een paar andere is het zo voorbij.

Ik bekommer me ook niet om die winst punten hoor, heb jaren met een haflinger gereden altijd met het idee ik haal toch geen punten, nu kom ik er pas achter dat we al lang klasse twee start gerechtigd waren.
Maar wil het nu iets serieuzer aan pakken, wil toch een kijken of we verder kunnen komen als die klasse 1.
En dan we dan het eerste jaar enkel maar 2 korte klasse 1en rijden, en het jaar er op pas de langere. prima. als ik dat eerste jaar niks haal maak ik me daar niet druk om.
Vind de wedstrijd op zich al heel leuk, gezellig leerzaam voor zowel mij al kiki. vind het leuk onderweg andere endurance ruiters te leren kennen. en daar weer van te leren.

Kiki loop hier niet 24/7 buiten wel veel hoor als ik werk gaat ze om half zes naar buiten en avonds 20.00 naar binnen, en als ik vrij ben gaat ze een uurtje of 3 later naar buiten.
En vanaf mei staan ze dag en nacht buiten tot sept afhankelijk van het weer.

Op zich vind ik een uurtje stappen niet zo erg, ik praat makkelijk en vertel hele verhalen tegen kiki onderweg :')
Maar met iemand samen doe ik regelmatig en das wel gezelliger.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 14:14

BMHP schreef:
ieder paard is anders. let goed op je paard, beenwerk spieren maar vooral rug.
Donna / Ester hebben veel ervaring, plan af en toe iets samen, dat helpt meer dan Bokt
Denk ook aan voldoende rust,
wij zijn minder ver en lezen graag mee.

Hoe oud is jou paardje, ja heb nu ook ergens in januari met donna afgesproken, nog even afwachten welke datum het gaat worden. Heb er wel zin in.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:09

koetjeboe schreef:
Ik heb al eens een endurance clinic bijgewoond maar mikn vraag is specifiek bij een jong paard. Blok trainingen enz ken ik.

80 km weg hier ligt geen fiets pad naast. Is echt levens gevaarlijk om te rijden. Ze rijden er wel 100.

Ik kan ook kennis makings klasse rijden maar das toch zelfde als korte klasse 1.
En hoe veel ik er rij weet ik zo niet. Ik noem er hier drie. Maar moet eerst ff afwachten wat de definitieve km worden. of ik niet moet werken. En of kiki er klaar voor is.

verder rij ik juist bewust buiten en niet in de bak. Vind het voor haar fijner als ze eerst eens lekker recht uit kan lopen.

overigens was ik van mening dat een goed uur buiten minder zwaar is als een half uur in de bak

Het ligt geheel aan het terrein buiten of de bak zwaarder is of niet. Als ik lees van iemand die blijkbaar wel eens samen met jouw rijd dat het heuvelachtig is op sommige stukken. Dan is dat echt zwaarder.

Vals plat heb je ook regelmatig in wedstrijden. Verkijk je daar niet op dat is ook heel zwaar.

Je paard zal het vooral ook mentaal pittig hebben de eerste wedstrijden. Als ze dan in elk geval goed te groomen is zonder dat ze daarvan in de stress schiet zal dat al veel schelen. Oefen je ook wel eens met iemand samen waarbij je elkaar inhaalt?

Ik heb wel eens gehad dat ik op een groompunt stilstond en zelf iets aan eten was en mijn paard een emmer water aangeboden kreeg dat degene die een meter verder stond klaar was en meteen als een dolle weg galoppeerde. Dat is heel aso, maar kan dus gebeuren en jij moet je paard dan wel rustig kunnen houden.

Je kunt dat best eens oefenen. Zelf stappen en iemand voor je uit laten galopperen zonder dat jou paard mee mag.

Zijn dus mentale dingetjes die je kunt oefenen ter voorbereiding op zo'n wedstrijd waar het allemaal retespannend is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 17:53

Ik kan zo onderweg weg rijden van me vriendin. Inhalen is ook geen probleem

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:27

Hawky wordt 5 jaar in feb. Hij is een kleinzoon van Jashin met genoeg endurance bloed.
Hij is dit jaar ook vader geworden, geruind en daarna bijna 10 cm gegroeid.
Hij is klaar voor onder het zadel maar we hebben nu teveel modder.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:54

Ow leuk. Dus als de modder weg is breekt er voor jou leuke tijd aan

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:57

Over hoe afstand uit te bouwen staat ook veel in het topic van trainingsschemas of hoe het ook precies heten mag.

Staat wel een handig schema in over per week bv 10% afstand erbij, en dan drie keer per week rijden zodat je per week aan een bepaald aantal kilometers komt en dit dan drie weken en dan weer een week rust.

Ik heb het geprobeerd met m'n paard, voor mij werkte het niet. Ik heb echt te weinig tijd om zo regelmatig te trainen. Klasse 1 ging voor mij iig nog prima zonder zulke strikte training.

Puppy paard heb ik afgelopen jaar nog geen wedstrijden mee gereden, alleen veel buiten gereden en conditie opbouwen, maar ook niet volgens een vast schema. En oefenen met eten/drinken, pauze in de rit, plassen onderweg, alleen/samen rijden, trailer, vreemde locaties, water eroverheen, enz enz.

Na de zomer heeft hij een paar maanden vrij gehad, en nu wil ik serieus toewerken naar de langere afstanden..

Dit topic bedoel ik:
[TEN] Trainingsschema's vergelijken

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 19:49

Hey dat topic ken ik niet. Bedanot

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:00

Bedenk je goed dat paarden met veel bloed het kwa conditie vaak makkelijk lopen. Echter hebben de pezen en het kraakbeen veel langer nodig om af te harden.
Ik kan je de clinics van Tonkie Collee zeker aanraden. Ze worden georganiseerd door de Endurance Academy en zijn gratis voor leden van de Endurance vereniging. Op het endurance forum komen nog nieuwe clinic data te staan. Tonkie kan je ook veel vertellen over het afharden van jonge onervaren paarden.
Begin rustig aan, bouw netjes op, dan pluk je daar later de vruchten van! Veel plezier met je aankomende endurance topper!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 20:26

Ik had ook idd al intresse in de clinics van tonkie had haar al gemaild. Maar ze schijnt vakantie te hebben

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:53

Ik denk dat je inmiddels wel wat contacten hebt opgebouwd en her en der mooie adviezen hebt gekregen. Wat ik nog niet heb gelezen betreft de voor- en nakeuring. Gefriemel aan Kiki's lijf, de locomotie, het netjes wachten... ook dingen die je thuis al kan oefenen. Als Kiki dat goed snapt, scheelt het jezelf en Kiki een hoop stress op een vol keuringsterrein.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 21:47

Ja bij mij thuis doet ze dat wel netjes als we in het bos zijn met opzadel gaat het ook prima. Weet niet goed hoe ik dat moet gaan oefenen. Denk dat ze wel nerveus gaat worden dan. Met de klinische keuring was ze dat ook. Maar ja toen kende ze ook nog helemaal niks. Thuis vind ze al het gefrunik wel lekker.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:54

Je kunt eventueel oefenen met andere mensen die ze niet ( goed) kent aan haar te laten zitten alsof ze gekeurd word. Zodat ze het normaal gaat vinden dat vreemde mensen aan haar zitten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 17:43

Geloof niet dat dat het probleem is maar meer de drukte er om heen. Ze vind alle aandacht leuk of dat nou van mij is of van een ander

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:48

Je kan ook iemand inhuren die al veel paarden endurance klaar heeft gemaakt :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:54

Creëer dan drukte om haar heen, muziek / schrikparcour weet ik het, laat een aantal kinderen lekker druk om der heen spelen ( met extra toezicht en wel duidelijk een aantal regels aan de kids uitleggen ivm veiligheid)

Zoiets? Wees creatief :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 18:13

Geloof niet dat dat allemaal heel veel uitmaakt. Op een andere plek is toch alles weer anders. Ze loopt onderweg ook overal langs. Je hebt hier veel boeren erven. Met veel romm lel wapperend plastic enz. Maar daar loopt ze langs op zonder ook maar te kijken. Ik denk dat ik die keuringen gewoon op wedstrijd zelf moet gaan oefenen.
thuis kan ik volgens mij alles zo gek maken als ik wil maar dat maakt haar niet uit.
toen ze net zadelmak was reed ik in het half donker in de bak terwijl me vriend op het dak zat van de schuur er naast met de slijptol in de hand. Vonken vlogen in het rond. Maar dat maakt dr niks uit.
Ze is enorm nuchter. En laat zich niet zo snel gek maken thuis.
misschien zijn het ook wel wat spanningen van mij dat ze zo nerveus is dan.
De klinische keuring was de eerste keer niet goed. Dus die tweede keer vond ik echt verdomd spannend