Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kwii schreef:Oh jeminee ik kan echt niet lezen he..![]()
Maar ik snap je vraag nu wel, haha. Ik kan me eigenlijk niet anders herinneren, dan dat mijn paard gewoon eerst de basis heeft geleerd. Daarna zijn we voorzichtig wat korte ritten gaan doen. Deze werden steeds langer. En pas daar na heb ik me bezig gehouden met schema's. Dit was een fiks aantal jaren later, maar dat komt omdat dit paard gewoon heel erg lang te onzeker bleef om alleen naar buiten te gaan.
Al moet ik er bij zeggen dat ik helaas nog steeds niet gestart ben, omdat hij vorig seizoen kreupel werd. (Schiefel) Dus eigenlijk heb je aan mij helemaal niets... Succes in ieder geval!
*kruipt maar meteen in mee lees hoekje*
Ruud_O schreef:Het verschilt enorm per paard wat je kan doen.
Wij hebben onze nu 5 jarige arabier, die is opgegroeid in de Eifel, inmiddels al klasse 3 startgerechtigd.
In zijn 4de levensjaar gewoon lekker wandelen en zo nu en dan eens een rustige klasse 1.
In het begin is een uurtje genoeg en aan het einde van het jaar liep hij rustig rondjes van 2 uur (veel stap en af en toe draf).
Dit jaar overstap gemaakt naar klasse 2 en in totaal 4x een klasse 2 gelopen.
Geef ze voldoende rust en voel goed aan hoe hij reageert. Fysiek kunnen ze vaak meer aan dan je denkt. Echter tussen de oren moeten ze het ook kunnen verwerken.
Naast het duurwerk, krijgt hij ook 1x per week 45 min dressuurmatige training.
Grote voordeel bij ons is, dat ze 24x7 buiten staan. Alle paarden kunnen dus lekker rond rennen, maar ook hun rust pakken.
Eerst endurance puur voor de afstand rijden en pas later voor het tempo.
Ruud_O schreef:De endurance wedstrijden zijn pas aan het einde van het jaar geweest.
Hij kon toen al prima een klasse 1 lopen.
Moet er wel bij zeggen, dat wij ons niet hoeven te bekommeren om winstpunten. Hij heeft maar 2x een klasse 1 gelopen en is daarna direct in klasse 2 gestart (eerst een 2 daagse en daarna 1 daagse).
Door zijn opfok in de Eifel had hij een enorme voorsprong op leeftijdsgenoten die in NL zijn opgegroeid. Ook daar liep hij 24x7 buiten met soortgenoten.
Maar het is dus per paard anders, en je zal op je gevoel moeten afgaan.
Een standaard trainingsprogramma bestaat niet.
Samen met andere trainen werkt ook prima om gemotiveerd te blijven. Een uurtje alleen stappen zou ik niet volhouden. Maar gezellig met een paar andere is het zo voorbij.
BMHP schreef:ieder paard is anders. let goed op je paard, beenwerk spieren maar vooral rug.
Donna / Ester hebben veel ervaring, plan af en toe iets samen, dat helpt meer dan Bokt
Denk ook aan voldoende rust,
wij zijn minder ver en lezen graag mee.
koetjeboe schreef:Ik heb al eens een endurance clinic bijgewoond maar mikn vraag is specifiek bij een jong paard. Blok trainingen enz ken ik.
80 km weg hier ligt geen fiets pad naast. Is echt levens gevaarlijk om te rijden. Ze rijden er wel 100.
Ik kan ook kennis makings klasse rijden maar das toch zelfde als korte klasse 1.
En hoe veel ik er rij weet ik zo niet. Ik noem er hier drie. Maar moet eerst ff afwachten wat de definitieve km worden. of ik niet moet werken. En of kiki er klaar voor is.
verder rij ik juist bewust buiten en niet in de bak. Vind het voor haar fijner als ze eerst eens lekker recht uit kan lopen.
overigens was ik van mening dat een goed uur buiten minder zwaar is als een half uur in de bak