Wedstrijd in oktober, Wilbertoord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Re: Wedstrijd in oktober, Wilbertoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 18:47

Oke bedankt! Ik ben heel benieuwd naar de wedstrijd en hoe het gaat bevallen :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 19:00

Pff weer een vraag! Ik ben aan het lezen over entingen en nu lees ik dit stukje:
De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag niet aan wedstrijden worden deelgenomen.
Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven. Voorbeeld: geënt op 4 maart 2006. Dan dient de vervolgenting voor of uiterlijk op 4 maart 2007 te zijn gegeven. Dit is van toepassing op alle entingen in het paspoort.
Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.

Ik snap het niet helemaal. Mijn paard heeft in haar paspoort jaarlijks een enting staan met een sticker. Wat wordt er bedoelt met twee entingen die maximaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend? Ik heb maar 1 enting per jaar namelijk.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:10

De basisenting is dat is wel belangrijk dat die goed is!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 19:12

kim345 schreef:
De basisenting is dat is wel belangrijk dat die goed is!

Dat is gewoon de jaarlijkse enting? Mijn paard heeft in zijn paspoort netjes per jaar op tijd 1 stickertje van de DA waarop staat: equilis prequenza te

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:16

Nee je hebt eerst de basisenting die zoals beschreven is daar staat. Check of die er is met zoveel dagen er tussen. Pas als die is geweest mag er maximaal ee jaar tussen zitten.
eigenlijk gewoon letterlijk zoals het in de regels staat, dus even goed checken in ja pasoort.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:21

Je moet eerst twee influenza-vaccinaties vlakbij elkaar hebben: minimaal 21 dagen ertussen en maximaal 92. Na de tweede moet je minimaal elk jaar opnieuw 1 enting geven.

Bijv. 2 april 2012 - 3 mei 2012 - 1 mei 2013 - 28 april 2014. De eerste 2 zijn je basisentingen en de laatste twee je jaarlijkse vervolgentingen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 20:35

Ik ben er idd al uit, ik snapte het gewoon niet. :+ haar entingen zijn gewoon in orde.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:51

Mooi zo dat het klopt. Je zal niet de eerste zijn die het onbewust niet op orde heeft en daarom niet mag syarten. Zou wel heel zuur zijn!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 11:37

Zoals ik nu kan zien is er best kans op regen de 25ste. Is het verstandig om met een regenbestendige uitrijdeken te rijden? Er zit een fleece laagje in en vraag me af of dit dan te warm is. En wat voor kleding dragen jullie als het regent? Een regenbroek lijkt me namelijk heel glad. Ik weet wel dat er ook speciale rijregenbroeken zijn maar deze zijn best prijzig. Natte benen is ook weer niet lekker :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:58

Een regen(uit)rijdeken vind ik veel te warm gezien de inspanning die je paard moet leveren. Je kan wel zorgen dat je grooms een deken bij de hand hebben na de finish, zodat je dan kunt voorkomen dat je paard teveel afkoelt tussen de finish en de nakeuring en dus stijf wordt.

Verder kun je voor jezelf droge kleding meenemen (dus ook droog ondergoed, droge schoenen en een droge jas) en je omkleden tussen de finish en de nakeuring. Dat is een stuk comfortabeler dan rijden met regenkleding. Een waterdichte jas kan wel fijn zijn (en zorg dat je iets hebt om je vetkaart droog in te bewaren).

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:00

Nogmaals bedankt, heel fijn dat je zo snel reageert met duidelijke antwoorden! Voel me echt nog een leek en heb werkelijk overal vragen over.

Vind het jammer dat het hier stilletjes is, ben echt benieuwd naar meer mensen die gaan! wie weet komen we elkaar tegen, of zijn er mensen in de impulsrubriek die samen willen rijden.

:)

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:14

Vraag maar raak! Zo was ik ook een jaar geleden en nog steeds even enthousiast! Endurance is gewoon leuk! Wij gaan volgende week voor de klasse 2 : 55 km. Mocht het regenen neem ik extra droge kleren mee , paraplu voor de grooms en uiteraard wat dekens voor peerd. Eigenlijk alles wat Hilli al heeft gezegd :D Je mag op de wedstrijd zelf ook altijd vragen stellen. Dat vond en vind ik zo fijn, iedereen is behulpzaam en ik sta nog steeds te emmeren af en toe :P

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:58

Ik zit in een wel/niet scheer dilemma ^)

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:10

Halsje geschoren alleen.... snap je dilemma hahaha

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:14

Aileen_Noël schreef:
Vraag maar raak! Zo was ik ook een jaar geleden en nog steeds even enthousiast! Endurance is gewoon leuk! Wij gaan volgende week voor de klasse 2 : 55 km. Mocht het regenen neem ik extra droge kleren mee , paraplu voor de grooms en uiteraard wat dekens voor peerd. Eigenlijk alles wat Hilli al heeft gezegd :D Je mag op de wedstrijd zelf ook altijd vragen stellen. Dat vond en vind ik zo fijn, iedereen is behulpzaam en ik sta nog steeds te emmeren af en toe :P

Ik denk dat ik het ook echt super leuk ga vinden! En heb al vaker gehoord dat de sfeer bij endurance onderling echt super is, heel anders als bijv bij dressuur en springen.

Ik was benieuwd wanneer jij bijv. bent begonnen met echt de hartslag meten etc. Het enige wat ik doe is regelmatig lange ritten maken en heb me flink ingelezen over endurance. Maar bijv. over de voorkeuring, de hartslag meten en andere dingen weet ik nog niets. Ik weet natuurlijk wel dat de hartslag van je paard bij aanbieden onder de 60 moet zijn. Ook las ik op de website dat er meerdere groompunten zijn maar dat je niet van alle groompoints gebruik hoeft te maken. Bij een korte rit is 1x groomen voldoende lijkt me toch? En als het koud weer is, is koelen bij zo een korte rit dan verstandig? Of is dat ook afhankelijk van hoe je paard erbij loopt. Wat ik me ook afvroeg, vanaf hoelang voor de "finish" is het verstandig te beginnen met stappen?

En als ik het goed heb gelezen is de volgorde op een wedstrijd dus het ophalen van je hesje en je vet kaart, de voorbespreking, voorkeuring en dan een startkaart halen?

Nou, dat was mijn vragen vuur weer :D

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:32

Je haalt geen startkaart, dat is je vetkaart die je goed moet bewaren (bij verlies volgt uitsluiting namelijk).
Hartslag mat ik pas sinds begin dit jaar (ongeveer het punt waarop ik de punten voor de klasse 2 binnen had). Het is belangrijk goed naar je paard te kijken en misschien heeft jouw paard 1 km nodig om tot "rust"te komen , misschien wel een paar meter... dat is per paard verschillend. Ik zou zelf een km gebruiken om te stappen naar de finish voor de eerste keer. Dan kun je meteen zien of je paard moet plassen (scheelt zomaar wat slagen in de hartslag)

Verder zou ik eerst een paddock maken als je op het terrein komt en je paardje lekker laten grazen/hooi eten/drinken zodat jij naar het secretariaat gaat en de voorbespreking. Daarna kun je naar de voorkeuring en gaat het beginnen ;-)

Koelen kun je ook zeker hoor in kouder weer. Ik voel altijd aan haar hals of ze nog erg warm is en anders gewoon een plens er overheen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:34

Psydoxy schreef:
Ik zit in een wel/niet scheer dilemma ^)

Ik heb voor Loon op zand " ook al geschoren maar denk dat ik zondag maar eens ga kijken of het alweer lukt :o , het is veels te warm voor die vachten.

---------------------

Op een korte 1 groomen we maar 1x of zelfs helemaal niet, als het heel koud is koel ik niet maar bella is wel geschoren indien je paard niet geschoren is is het misschien wel fijn om de hals wat te koelen.
Billen van het paard hou ik droog ivm kou op de spieren.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:41

risky schreef:
Psydoxy schreef:

Billen van het paard hou ik droog ivm kou op de spieren.

Dat is een hele goede tip, heb dat mijn grooms ook echt duidelijk moeten maken. Omdat je denkt dat je daar ook moet koelen mits het zweet. Ze kunnen zo'n klap krijgen inderdaad.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:56

Van koelen moet je ook wel een beetje kunnen inschatten wat je paard ervan vindt. Sommige paarden schrikken zich de eerste keren een ongeluk en dan gaat de hartslag alleen maar omhoog... Bij een korte klasse 1 is 1x groomen onderweg inderdaad zat :)

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:13

ik ben ook benieuwd naar de wedstrijd.
Ga met een vriendin kennismakingklasse starten :-)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:49

Ik wil hem geen deken opleggen.... zo'n gedoe de hele winter :o. Al is het wel echt warm voor hem na een galopje. dan komen de echte 'locomobreezer' :Y) geluiden boven :(:)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 22:11

De voorkeuring is trouwens vanaf 8.30u en de starttijd vanaf ongeveer 11.30u. Hoelang van te voren raden jullie aan te gaan? Ik zat zelf aan ongeveer 2 uur van te voren te denken.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:22

Ik probeer altijd twee uur van tevoren aanwezig te zijn. Dan weet ik zeker dat ik alles op m'n gemakje kan doen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:38

2 uur is mooi, kun je alles rustig voorbereiden..... :j

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 10:56

Dan hou ik ook twee uur aan. Het is alweer over een week! Kijk hier al maanden naar uit :) ben zo benieuwd. Als het niet tegenvalt (wat ik me ook niet kan voorstellen) ga ik de komende maanden lekekr door met kilometers maken en de eerstevolgende wedstrijd in klasse 1 starten. Ben aan het denken om in de tussentijd endurance instructie te nemen, iemand hier ervaring mee?