Vet Check gate laksheid!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:58

Bizar dit.. -O-
Hier wil je toch niet eens opzitten...

Is het trouwens zeker dat dit het paard is wat overleden is tijdens de rit ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:26

dravergekkie schreef:
Bizar dit.. -O-

Dat overleden paard heeft met deze foto niet van doen, voor zover ik weet.

Overigens kan ik me heel goed manegepaarden herinneren die er ook zo uitzagen, in mijn tijd, 45 jaar geleden. Plus nog fors wat oude drukplekken op de rug. Om nou van 1 foto te zeggen dat dit paard in beslag genomen moet worden...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:33

Ibbel schreef:
Maar de 'uitlener' had tegen de lener gezegd dat-ie er vol mee aan de bak kon, dat kon het paard prima aan. En als de lener dat dan doet, wie moet je dan de schuld geven?

Overigens dacht ik dat onbekende combinaties volgens de FEI-regels niet meer zo maar mochten starten. Tijdens de WEG in Jerez (weet even niet meer welk jaar dat was) zijn er toen ook een paar paarden fors overnomen doordat het gelegenheidscombi's waren, en toen zijn de regels bijgesteld.

Exact, uitlener heeft aangegeven aan lener dat het paard kon voor top 10 klassering..

Ibbel, dat geldt alleen voor een kampioenschap. Om op een EK of WK te kunnen starten moet er ook een CEI3* zijn gereden met dat paard. Enige uitzondering zijn de ruiters die meer dan 10x 160km (CEI 3*) hebben gereden zoals Carmen en Jannet. Die mogen op elk paard dat gekwalificeerd is naar een kampioenschap.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:36

Ibbel schreef:
Muurp schreef:
Napie schreef:
Ik las vandaag dat er op die wedstrijd een paard dood is gegaan door totale uitdroging en een hersenbloeding tot gevolg. Ruiter had het paard in "bruikleen" en kon het paard niet

Pfff heftig! Dan leen je 'even' je paard uit..

Maar de 'uitlener' had tegen de lener gezegd dat-ie er vol mee aan de bak kon, dat kon het paard prima aan. En als de lener dat dan doet, wie moet je dan de schuld geven?

Overigens dacht ik dat onbekende combinaties volgens de FEI-regels niet meer zo maar mochten starten. Tijdens de WEG in Jerez (weet even niet meer welk jaar dat was) zijn er toen ook een paar paarden fors overnomen doordat het gelegenheidscombi's waren, en toen zijn de regels bijgesteld.

Oh maar het was ook niet beschuldigend naar de ruiter bedoeld hoor! :)
Meer van; dan leen je je paard uit voor een wedstrijd, en dan is 'ie er in één keer niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:38

Ibbel schreef:
dravergekkie schreef:
Bizar dit.. -O-

Dat overleden paard heeft met deze foto niet van doen, voor zover ik weet.

Overigens kan ik me heel goed manegepaarden herinneren die er ook zo uitzagen, in mijn tijd, 45 jaar geleden. Plus nog fors wat oude drukplekken op de rug. Om nou van 1 foto te zeggen dat dit paard in beslag genomen moet worden...

Maar die manegepaarden lopen geen 160 km op een dag :+

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:42

En dan vind ik zelfs nog geen zinnige correlatie.
Moet de vergelijking met de manegepaarden dit dan minder erg maken?
Maar meerdere foto's zouden inderdaad handig zijn. :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:46

Laatst bijgewerkt door Djilna op 26-05-14 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:48

Ibbel schreef:

Ik neem aan dat je op mijn post doelt... ik heb alleen gezegd dat paarden hier, die er zo uitzien, in beslag worden genomen. (met uitzondering van de situatie zoals omschreven in dezelfde post)

Maar ik beweer inderdaad van 1 foto dat dit paard niet gereden dient te worden en al helemaal niet voor endurance. Je kunt nauwelijks beweren dat het hier om een momentopname gaat, zoals bij de dressuurfoto's altijd wordt geroepen.

Het paard is broodmager. Dat zie je idd op 1 foto. Punt.

En ik weet niet op welke maneges je kwam, maar toch zeker in andere maneges dan ik. Kan je verzekeren dat ze daar niet zo uitzagen.
De maneges waar dat wel het geval was, waren bepaald geen reclame voor het vak en het feit dat dergelijke houten koppen voorkomen, maakt het niet goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:49

Djilna schreef:
Het te magere paard is op de 2e vetgate afgekeurd. Als ik het goed heb vertaald uit het Frans is dat door de dierenarts en hoofdjury van de FEI besloten.
https://www.facebook.com/#!/photo.php?f ... =1&theater

Beetje jammer dat dan in de OP aangegeven wordt dat het dier alle vetgates is doorgekomen en is goedgekeurd. Vond ik al raar want de wedstrijd moest nog komen.

Zo wordt er wel een heel naar beeld van de endurance neergezet. :n

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:52

Tja ik kan op de foto helaas het startnr niet zien, maar bij de foto staat een paar keer dat het om nr 74 zou gaan en die is afgekeurd in de 2e vetgate.
En wedstrijd moest niet nog komen, die 160km was vrijdag. De 120km was gisteren. Zat een dag tussen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:54

Djilna schreef:
Het te magere paard is op de 2e vetgate afgekeurd. Als ik het goed heb vertaald uit het Frans is dat door de dierenarts en hoofdjury van de FEI besloten.
https://www.facebook.com/#!/photo.php?f ... =1&theater

Das wel goed nieuws, natuurlijk had hij beter op de eerste afgekeurd.
Ik vind niet dat dit een slecht beeld over endurance geeft, in elke sport gebeuren wel zo een dingen.
Zeker als het om topsport gaat...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:54

Somebitch schreef:
Zo wordt er wel een heel naar beeld van de endurance neergezet. :n

Ja idd... heb het altijd een mooie sport gevonden, maar dit is niet ten voordele ervan.

Het wordt hoog tijd dat de FEI eens wordt bemand door mensen met verstand, eerder dan mensen met connecties, om de paardensport (iedere tak ervan) kritisch te bekijken en hun beleid aan te passen opdat paardvriendelijkheid weer een belangrijkere rol gaat spelen dan geld of vrienden.

Denk dat anders paardensport wel eens een uitstervende sport zou kunnen worden.

Er gebeurt gewoon te veel dat niet door de beugel kan en de weerstand onder de mensen wordt steeds groter-. Erg jammer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:56

Furrow schreef:
in elke sport gebeuren wel zo een dingen.
Zeker als het om topsport gaat...

Dat is juist het punt. Omdat bij mensen ego voorgaat, dient de controle serieus te gebeuren.
Dat een dergelijk paard aan een start verschijnt, is niet de negatieve reclame, maar het feit dat het door de eerste keuringen komt wel
Moet je zo'n keuring dan nog serieus nemen?

Djilna

Re: Vet Check gate laksheid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:58

Ze hadden dit paard idd niet eens moeten laten starten. Dan kunnen ze waardes wel goed zijn, maar er is ook zoiets als algemeen welzijn, dat zelfs in het FEI reglement beschreven staat. En dit paard is ongezond mager..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:59

Joolien schreef:
Maar die manegepaarden lopen geen 160 km op een dag :+

Ik ken maneges... daar lopen ze in deze vorm echt wel 4/5 lessen per dag. Is geen 160 km maar ik gok dat ze de 80-100 wel halen soms hoor XD

Maar goed dan heb je t wel over de slechtse maneges.

Belachelijk dat zo'n dier goedgekeurd word. Fit to continue lijkt me een dikke nee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:05

Djilna schreef:
Tja ik kan op de foto helaas het startnr niet zien, maar bij de foto staat een paar keer dat het om nr 74 zou gaan en die is afgekeurd in de 2e vetgate.
En wedstrijd moest niet nog komen, die 160km was vrijdag. De 120km was gisteren. Zat een dag tussen.

Oh nou dat is dan mijn fout. :o Maar dan nog vind ik het jammer dat er in de OP staat dat hij door alle keuringen kwam. :o

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:10

Ja dat klopt dan dus niet. Voorkeuring en 1e vetgate helaas wel, daarna niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:14

Nou ken ik geen frans, maar mijn vertaling bij die foto op fb, zegt juist dat hij wel de keuringen door kwam en trouwens; ik vind het al schandelijk dat het paard pas na de 2e vetgate is afgekeurd. Zo een dier moet je niet eens laten starten, arm beest!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:17

Goed de vergelijking met manegepaarden gaat dus gewoon echt niet op; ja bij de slechtere lopen ze 4 keer op een dag, maar dan nog komen ze bij lange na niet in de buurt van de 160...en ze hebben die 4 uur ook niet in een minimum snelheid hoeven lopen van wat is het op een fei wedstrijd; rond de 15 km per uur geloof ik?? Een endurance ruiter/amazone zal dat beter weten natuurlijk.
Ook hebben manege paarden niet minstens 75 kilo op hun rug; tenslotte rijden daar ook kinderen op die dat gewicht bij lange na niet halen.

En al zou dat wel allemaal zo zijn; omdat het ergens slecht is moet je het hier ook maar toelaten? Gaat natuurlijk niet op.

En dat paard op de foto is ook niet schraal meer te noemen, dit dier is gewoon veel te mager. Schandalig dat het dier toch nog 2 loops heeft moeten lopen, voordat die een da tegenkwam die het wel om het welzijn van het dier ging, en hem/haar gelukkig heeft afgekeurd. Dit dier had voor de start al moeten worden afgekeurd. Dier ging namelijk niet een rondje door de bak met een 4 jarige kleuter op de rug lopen, maar een fei endurance van 160 km. Welke idioot van een da vond dat dit dier conditie genoeg had om überhaupt te starten?

Om maar niet te spreken over de eigenaar en ruiter/amazone........

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:20

ohjajoh6 schreef:
Nou ken ik geen frans, maar mijn vertaling bij die foto op fb, zegt juist dat hij wel de keuringen door kwam en trouwens; ik vind het al schandelijk dat het paard pas na de 2e vetgate is afgekeurd. Zo een dier moet je niet eens laten starten, arm beest!

Lees jij de tekst bij de foto of tussen de reacties? Want ik heb tussen de reacties gelezen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:35

Ik lees het ook zo ohjajoh en djilna.
Bij de foto staat dat ie door mocht, in de reacties dat dit niet klopt omdat het nr 74 is en die is er uitgehaald bij check 2.
Maar mijn Frans is belabberd.

Zo'n paard moet je niet op willen zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:07

Hahaha, ik kon alleen maar de tekst bij de foto zelf vertalen, dus ik geloof jullie gelijk hoor! Maar ik snap gewoon niet dat dit nog tot een 2e check door kon gaan...

Tirzaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:23

Napie schreef:
Ik las vandaag dat er op die wedstrijd een paard dood is gegaan door totale uitdroging en een hersenbloeding tot gevolg. Ruiter had het paard in "bruikleen" en kon het paard niet

Dit lijkt me duidelijk een gevolg van de wedstrijd. Zitten hieraan consequenties voor de ruiter/ eigenaar?
En hoe zit het als dit tijdens de wedstrijd was gebeurt?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:25

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:31