endurance met je koudbloed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gilbey

Re: endurance met je koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:16

Gilbey liep binnen Nederland zonder ijzers maar als de buitenlandse wedstrijden van de TREC weer begonnen kwam ze vierkant op ijzers te staan.
daar kon ik niet op aftrainen hier in Nederland.
Beggars Row had ook binnen Nederland ijzers nodig.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:04

Leuk topic, ik wil met de tijd ook graag startten met mijn tinker kruising.
Maar eerst moet ze nog ingereden worden :+
Toch leuk om te volgen!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:44

Arjan1983 schreef:
Jippie_G schreef:
Het zal per paard ook wel verschillen hoe snel je kunt. De 10% per keer erbij lijkt me wel een mooie houvast.

Nou ja, ik moet eerst maar eens op zoek naar een fietsmaatje om te oefenen met het alleen op pad gaan. We zitten hier meteen in het (grote) verkeer namelijk.

1 Tip; Het is zekers verstandig een fietsmaatje mee te nemen, maar maak er niet de gewoonte van dat je fiets maatje altijd naast je fiets of voor je()daan gaat je paard weer op de fietser steunen) Dus veel afwisselen met dat jij zelf ook zelfstandig voor oprijd!

Mijn tinker is opgevoed en opgegroeid op de buitenritten met een fietsmaatje en of ander paard. het was erg wennen voor hem om zelfstandig alleen te lopen op buitenritten.....

Ja, ik snap wat je bedoelt :-). Punt hier is wel het verkeer; vooral het eerste stukje is druk en ook geen berm. Met een ander paard erbij geeft hij er niks om, maar alleen geeft het soms net te veel spanning. Ik doe het wel hoor, maar echt prettig is het niet. Vooral nu met de vliegen (nogal snel afgeleid.. :roll: ). Het zijn dus nog korte stukjes: zodra hij goed mee werkt, draaien we weer om. Een fietser erbij (die op het verkeer let) voor langere stukken lijkt mij een mooie middenweg tot ik het alleen aan durf. Maar ik zal opletten dat hij vooral voorop loopt!

Ik heb hem trouwens ook zonder ijzers. Veel over asfalt dus en zijn hoeven worden steeds harder. Maar we rijden natuurlijk nog niet zo veel dat ze heel hard afslijten ;-)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:33

Wat een leuk topic, hier kan ik me ook melden :D Ik rij klasse I met mijn verzorghaf Stoffel :) Hij heeft een super mentaliteit (een echte enthousiaste doorzetter die niet snel ergens van onder de indruk is) en hij doet altijd zijn uiterste best :j Qua conditie merk ik wel dat hij het zwaarder heeft dan de warmbloeden waarmee ik samen rij, maar ik vraag me af of dat aan het koudbloed-zijn ligt, of gewoon aan het type paard (of misschien wel aan mijn trainingsmethode haha). Een stalgenoot heeft namelijk een haflinger die het veel gemakkelijker op pakt dan Stoffel :j

Anyway, dit zijn we!
Afbeelding
Syberisch Kootwijkerbroek '13 :brr:

Afbeelding
Ommen 2013

Volgende week naar Haarle en dan is het seizoen alweer voorbij :(

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 15:56

Oke dus de ijzertjes is gewoon ff aankijken.
echt leuk zo al die paardjes.
ik wil me ook gaan verdiepen in de trec, hier nog meiden die dat rijden?

begint bij mij weer te kriebelen als ik die haf hier boven zie.
ik heb er ook eentje gehad en die was ook zo lekker voorwaards, heel wat anders dan mijn tinkie.
helaas moeten verkopen omdat ik toen toch weer wou dressuren.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:19

Jaaa! Ik wil heel graag Trec gaan rijden! Dat is meer mijn doel dan endurance, eigenlijk :o . Maar omdat het in eerste instantie om conditie opbouwen gaat, vond ik dit wel een interessant topic. Naast dat het mij zelf leuk lijkt, past het denk ik ook goed bij mijn paard. Hij houdt wel van wat nadenk werk en we oefenen dus ook al veel op vaardigheid (om het bakwerk leuk te houden :D ).

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:56

ik wi kijken of ik het kan combineren.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:57

tja ik rij dus fanatiek TREC en rij de endurance ernaast om daar puur op de conditie te kunnen letten.
niet altijd makkelijk te combineren door dat de kalenders nog al overlap hebben en dan moet je kiezen welke wedstrijd je voor laat gaan.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:01

Ik heb TREC Noord vorig jaar gereden en ik vond het ook superleuk! Wel best moeilijk, ik had nooit een training gevolgd ofzo, gewoon ingeschreven en gegaan. Het kamperen met paard was echt gezellig en de POR (buitenrit met opdrachten zeg maar) vond ik het moeilijkst, je moet op zooooveel dingen letten! Dit jaar ben ik niet gegaan, viel samen met een wedstrijd geloof ik. Wel voor herhaling vatbaar!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:42

Haflingers (en Tinkers) hebben het toch net wat minder moeilijk dan fjorden en ijslanders. De 1e 2 zijn nl geen koudbloeden. Haflingers hebben Shagyabloed door hun aderen lopen en Tinkers hebben, afhankelijk per type, ook meer of minder (vol)bloed door hun aderen stromen.
Maar goed, deze hebben wel alle 4 sowieso extra werk aan training en koelen. Maar kan dus wel, kost alleen extra moeite.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:54

Toch heb ik het idee dat ijslanders door hun temperament wat makkelijker te trainen zijn op lange afstanden. Of vergis ik me dan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:37

Dat is looplust, maar staat los van conditie.
Door het (naar verhouding) kleinere hart moet je meer trainen om de hartslag goed omlaag te krijgen.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:44

Aah, ok! Looplust kan dan ook een valkuil zijn misschien?

Ik heb zelf eigenlijk geen idee wanneer zijn hartslag te hoog wordt en wanneer ik door zou kunnen gaan want ik heb geen hartslagmeter. Rij dus 'op het oog' en kijk naar zijn ademhaling en hoeveel ik moet ondersteunen om hem voorwaarts en in balans te houden. Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten? Of zou een hartslagmeter een verstandige aanschaf zijn? Nu vraag ik me wel eens af of hij meer aan had gekund of juist niet..

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:18

ik heb een vijfjarige haflinger waar ik graag eens mee zou willen starten. Joepieeee ik las ergens dat er in 2014 ( oktober ) een bij rv Duyksehoef wordt georganiseerd en dat is om de hoek .... soort van. Ik woon in Drunen twee straten van Loonse en Drunense duinen dus binnenkort maar eens serieus gaan oefenen. Gelukkig had hij voor de wagen ook al een super conditie dus dat moet te doen zijn. Ik heb een gewoon vzh zadel.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:19

Ik rijd sinds dit seizoen ook met ijzers. Paar keer B gekregen door het gevoelige lopen en dus maar op ijzers gezet. En nog elke dag blij dat gedaan te hebben! Krijgen nu altijd een dikke A!

Klopt idd dat haflinger afstamt van de arabier. Mijn haf staat wel een stuk veder van de arabier, maar toch heb ik heel vaak, met genoeg koelen, dat we gelijk kan aanbieden en zo niet dan hebben we nooit meer dan 5 min. nodig om de hartslag laag te krijgen. En ik stap meestal 500 m tot 1 km naar finish/vetgate.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:20

Zal mij ook even melden
Afbeelding
Afgelopen zaterdag in Onstwedde gereden, komende zaterdag ga ik de 39,5km rijden in Haarle.

Wedstrijden heb ik bijna altijd zonder ijzers gereden, en altijd A'tjes. Paard staat nu nog op ijzers vanwege Duitsland. Maar met de ijzers draaft hij net zo gevoelig (of zelfs nog gevoeliger) over asfalt als zonder ijzers, waardoor uiteindelijk helemaal geen optie is om met ijzers over de weg te draven. En nu ijzers gladder worden glijd hij zelfs tijdens afzetten op gladde asfalt.
Voor volgen jaar voor naar Duitsland zal ik wel opzoek gaan voor een andere oplossing.

Maar nu eerst richting op Haarle. Denk dat ik hem vrijdag maar ga scheren wat verwachting is dat zaterdag 28°C wordt en erg benauwd. Dus wordt erg rustig aan doen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:54

Ik meld mij ook, mijn vriendin+ stalgenoot heeft een fjordenkruising die nu zo'n 3 jaar met mij samen mee rijd.

Het 1ste jaar had het paard veel moeite om km te lopen, het jaar daarop ging het al een stuk beter en nu is het een echte diesel geworden. Heeft geen moeite meer in de afstanden tot 30km (verder zijn we niet gegaan) en heeft met haar baasje al verschillende belgische endurance ritten goed uitgereden met een mooie tijd.

Nu mag ik haar tijdelijk bijrijden omdat de eigenaar in verwachting is en paardlief heeft minimaal 1 afstandrit per week nodig op tempo omdat ze anders haar energie niet kwijt kan en chagerijnig word.
Ons debuut in endurance word de klasse 0 in Katwijk en as zondag trec in Rijsbergen

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:50

risky schreef:
Ik meld mij ook, mijn vriendin+ stalgenoot heeft een fjordenkruising die nu zo'n 3 jaar met mij samen mee rijd.

Het 1ste jaar had het paard veel moeite om km te lopen, het jaar daarop ging het al een stuk beter en nu is het een echte diesel geworden. Heeft geen moeite meer in de afstanden tot 30km (verder zijn we niet gegaan) en heeft met haar baasje al verschillende belgische endurance ritten goed uitgereden met een mooie tijd.

Nu mag ik haar tijdelijk bijrijden omdat de eigenaar in verwachting is en paardlief heeft minimaal 1 afstandrit per week nodig op tempo omdat ze anders haar energie niet kwijt kan en chagerijnig word.
Ons debuut in endurance word de klasse 0 in Katwijk en as zondag trec in Rijsbergen

Succes alvast!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 19:05

Zijn jullie ook eerst naar een info avond geweest?
kan daar nergens wat over vinden :(

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:44

Ik had toen al met een arabier endurance gereden maar er zijn wel clinic voor en er loop nu ook een topic over.
Zij kan je heel erg goed op weg helpen

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:17

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:25

Hier even ego berichtje. Afgelopen zaterdag met mijn koudbloed de 48 km in Haarle super uitgereden! Als 9e geëindigd en beste koudbloed op de 48 km. Best wel beetje trots :D

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:28

Wat goed van jullie!!!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 06:02

karrimh ik had jou topic gelezen, maar ik had stiekem gehoopt op iets dichter bij huis.
nu is het niet het einde van de wereld van af amsterdam, maar toch.
ik hou het in mijn achterhoifd en ga ff in overleg met mijn startmaatje.

mariekyy gefeliciteerd! echt super goed.
ik ga morgen voor een week naar de veluwe en heb voor zaterdag een heuse endurance training op de planning.
ik ben benieuwd *D

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:23

Netjes mariekyy, gefeliciteerd