Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arjan1983 schreef:Jippie_G schreef:Het zal per paard ook wel verschillen hoe snel je kunt. De 10% per keer erbij lijkt me wel een mooie houvast.
Nou ja, ik moet eerst maar eens op zoek naar een fietsmaatje om te oefenen met het alleen op pad gaan. We zitten hier meteen in het (grote) verkeer namelijk.
1 Tip; Het is zekers verstandig een fietsmaatje mee te nemen, maar maak er niet de gewoonte van dat je fiets maatje altijd naast je fiets of voor je()daan gaat je paard weer op de fietser steunen) Dus veel afwisselen met dat jij zelf ook zelfstandig voor oprijd!
Mijn tinker is opgevoed en opgegroeid op de buitenritten met een fietsmaatje en of ander paard. het was erg wennen voor hem om zelfstandig alleen te lopen op buitenritten.....
. Punt hier is wel het verkeer; vooral het eerste stukje is druk en ook geen berm. Met een ander paard erbij geeft hij er niks om, maar alleen geeft het soms net te veel spanning. Ik doe het wel hoor, maar echt prettig is het niet. Vooral nu met de vliegen (nogal snel afgeleid..
). Het zijn dus nog korte stukjes: zodra hij goed mee werkt, draaien we weer om. Een fietser erbij (die op het verkeer let) voor langere stukken lijkt mij een mooie middenweg tot ik het alleen aan durf. Maar ik zal opletten dat hij vooral voorop loopt!

Ik rij klasse I met mijn verzorghaf Stoffel
Hij heeft een super mentaliteit (een echte enthousiaste doorzetter die niet snel ergens van onder de indruk is) en hij doet altijd zijn uiterste best
Qua conditie merk ik wel dat hij het zwaarder heeft dan de warmbloeden waarmee ik samen rij, maar ik vraag me af of dat aan het koudbloed-zijn ligt, of gewoon aan het type paard (of misschien wel aan mijn trainingsmethode haha). Een stalgenoot heeft namelijk een haflinger die het veel gemakkelijker op pakt dan Stoffel 

. Maar omdat het in eerste instantie om conditie opbouwen gaat, vond ik dit wel een interessant topic. Naast dat het mij zelf leuk lijkt, past het denk ik ook goed bij mijn paard. Hij houdt wel van wat nadenk werk en we oefenen dus ook al veel op vaardigheid (om het bakwerk leuk te houden
). 
risky schreef:Ik meld mij ook, mijn vriendin+ stalgenoot heeft een fjordenkruising die nu zo'n 3 jaar met mij samen mee rijd.
Het 1ste jaar had het paard veel moeite om km te lopen, het jaar daarop ging het al een stuk beter en nu is het een echte diesel geworden. Heeft geen moeite meer in de afstanden tot 30km (verder zijn we niet gegaan) en heeft met haar baasje al verschillende belgische endurance ritten goed uitgereden met een mooie tijd.
Nu mag ik haar tijdelijk bijrijden omdat de eigenaar in verwachting is en paardlief heeft minimaal 1 afstandrit per week nodig op tempo omdat ze anders haar energie niet kwijt kan en chagerijnig word.
Ons debuut in endurance word de klasse 0 in Katwijk en as zondag trec in Rijsbergen