Endurance By The Sea - Wassenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vicky

Re: Endurance By The Sea - Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:44

Naar aanleiding van een pb, even een korte uitleg betreft de route.
Vanaf de start naar het strand is zo n 6 km duin, vervolgens dus het strand op.
Op het strand komen 2 keer punten de eerste voor de korte klasses de 2 de voor de lange klasses.
Na het keren terug het duin in, en via andere route weer door het duin naar het startterrein, dit stuk duinen is wederom ongeveer 6 km.
Qua duinzand maakt het dus geen verschil of je de lange of korte afstand rijd.

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:53

Wij zijn ook van plan te starten. De 30 km dan. Maar eerst Lanaken overleven volgend weekend en Otterlo 14 september! :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:36

Jaa gezellie :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:50

Poeh 12 kilometer door de duinen, ik haak af :o

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:52

Ik ga eerdaags wel eventjes de duinen in om af te tasten :j hij heeft over het algemeen niet veel moeite met zwaar zand, maar het ene zware zand is het andere niet :+

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:07

Ik vind zulk zwaar zand echt heel tricky ( mede omdat we dit nooit trainen en de meningen verdeeld zijn over welke gang- tempo )en ga liever blessurevrij het seizoen uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:19

Ik ga volgende week waarschijnlijk het duin even in en uitwaaien aan zee, paard vind zware grond vaak niet zo erg, galoppeert er eerder vrolijk door heen.

loessie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:40

Voordeel dat wij veel trainen in de duinen.... De duinen in schoorl zullen niet veel onder doen dan katwijk :). Leuk!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:07

Ik ga even naar egmond :-) dat is hier niet zo ver vandaan! Geloof ruim een half uurtje met de trailer, dat is prima te doen. Day loopt in ons bos(je) veel door zwaar zand. Wanneer het een poosje niet geregend heeft is het flink zwaar en daar galoppeert hij fijn doorheen. Als hij eenmaal in een fijn draftempo loopt, draaft hij er ook als een treintje doorheen. Als we starten met 6km duin is het voor mij zaak om hem goed warm te rijden voor we starten :j

Je hebt gelijk hoor Lisette! Als Attitude het niet gewend is kan je beter lekker passen. Het is nu ook kortdag om hem daar nog aan te laten wennen. Misschien in de toekomst :D

loessie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:32

TIP: Egmond is een mooie plek om te trainen. Maar ik raad je aan, als je toch gaat, naar castricum te gaan. Bij bezoekerscentrum de hoep, grote parkeerplaats. Heb je meer km aan routes in de duinen. Beetje afhankelijk van de afstand die je wil rijden, natuurlijk, zeker een aanrader.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:21

Ik zag net dat de kennismaking maar 20km is, vind het wel een heel eind rijden voor zo'n klein ritje.... twijfel nu of ik mee ga doen.

Ben ik nu zo'n .... of niet, hoeveel km reizen zouden jullie max. maken voor deze afstand?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:32

Ik rij wel voor 20 km, het zijn niet alleen de km's maar ook de hele dag eromheen / voorkeuring/nakeuring/transport etc.

Ze hebben juist de drempel verlaagd naar 20 km.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:35

Ik kom vanuit omgeving rotterdam voor dit ritje van 20 km.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:35

Ik zou ook een eind rijden voor de 20 km.
Maar ik moet eigenlijk altijd een eind rijden...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:37

Beloven schreef:
Ik kom vanuit omgeving rotterdam voor dit ritje van 20 km.

Tsja dat is Endurance he.. dat hoort erbij,en wat maakt het uit, je bent toch al heel de dag op pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:39

Klopt, dit was een van de dichts bijzijnde, en mijn vader vind het geen probleem om zo'n end te rijden :). Paard staat eigenlijk altijd rustig op de trailer wat hooi te knabbelen en vind wel prima. Hier in de buurt zie je eigenlijk nooit endurance wedstrijden dus dat is best jammer want ik denk dat endurance het leukste voor ons is kwa wedstrijden aangezien we hier ook altijd buitenrijden :D.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:31

Inderdaad, voor mij is dit ook dichtste bij:p de rest is alles meer dan 2 uur rijden.. Paard heeft er gelukkig geen problemen mee so far

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 04:19

Thanks voor de tip Loessie! Het is hier allemaal niet zo belachelijk ver van het strand :) vorig jaar ook in castricum geweest met mijn andere paard - van de winter. De duinen waren toen goed hard en de ruiterpaden maakten onverwacht steile hellingen en dalingen. Was wel even oppassen!
Ze zullen ook wel andere paden hebben. Ga even de trailer regelen en er deze week even lekker heen :)

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:48

risky schreef:
Ik zag net dat de kennismaking maar 20km is, vind het wel een heel eind rijden voor zo'n klein ritje.... twijfel nu of ik mee ga doen.

Ben ik nu zo'n .... of niet, hoeveel km reizen zouden jullie max. maken voor deze afstand?

Deze afstand heeft mij doen besluiten dat ik Wassenaar niet rijd. Ik vind 20 km veel te kort. Heeft in mijn ogen weinig met endurance te maken. Ik weet dat het terrein zwaar is maar dan moet men niet besluiten om de afstand in te korten maar moeten de ruiters hun tempo verlagen of hun ritopbouw aanpassen.

Ik zie dat veel wedstrijden hun afstanden uitbreiden met een korte klasse1 met als gevolg dat combinaties snel een winstpunten verdienen. Hiermee zijn ze in een kort tijd klasse 2 startgerechtigd, terwijl ze in de verste verte niet voorbereid zijn op zulke afstanden.

Zeeland was ook heel zwaar. Hierdoor was het in mijn ogen bijna onmogelijk om 13 km/uur te rijden. Is ook niemand gelukt. Gelukkig bood Zeeland wel een lange klasse 1.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:28

Deze gaat even in de agenda.. stond er nog niet in zag ik.. weer leuk om te fotograferen als het weer het toe laat ;)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:37

pam15 schreef:
Deze afstand heeft mij doen besluiten dat ik Wassenaar niet rijd. Ik vind 20 km veel te kort. Heeft in mijn ogen weinig met endurance te maken. Ik weet dat het terrein zwaar is maar dan moet men niet besluiten om de afstand in te korten maar moeten de ruiters hun tempo verlagen of hun ritopbouw aanpassen.

Ik zie dat veel wedstrijden hun afstanden uitbreiden met een korte klasse1 met als gevolg dat combinaties snel een winstpunten verdienen. Hiermee zijn ze in een kort tijd klasse 2 startgerechtigd, terwijl ze in de verste verte niet voorbereid zijn op zulke afstanden.

Zeeland was ook heel zwaar. Hierdoor was het in mijn ogen bijna onmogelijk om 13 km/uur te rijden. Is ook niemand gelukt. Gelukkig bood Zeeland wel een lange klasse 1.

Eens, al vind ik de korte klasse's wel een mooie instap en om te variëren in afstand.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:06

Ik vond de korte klasse 1 wel heel fijn voor de kennismaking voor de endurance. :j

Maar inderdaad had het nog niet bedacht dat het zo wel makkelijk wordt om door te stromen naar klasse twee. Maarja als je dat op die manier doet kom je jezelf denk ik wel tegen in de klasse 2...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:07

Ik ken een ruiter in mijn nabije omgeving die alleen maar de laagste afstanden rijdt. 22, tops. Ik wil me er niet mee bemoeien, maar idd, zoals jullie al zeggen komen zulke mensen zichzelf tegen als ze klasse 2 mogen starten. Het is juist mooi dat je altijd kan varieren en dat niet elke wedstrijd dezelfde afstand heeft. Dat maakt het imo juist zo'n leuke sport!

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:18

Ik heb me ook ingeschreven, lange klasse 1.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:58

Jolindaa schreef:
Ik ken een ruiter in mijn nabije omgeving die alleen maar de laagste afstanden rijdt. 22, tops. Ik wil me er niet mee bemoeien, maar idd, zoals jullie al zeggen komen zulke mensen zichzelf tegen als ze klasse 2 mogen starten. Het is juist mooi dat je altijd kan varieren en dat niet elke wedstrijd dezelfde afstand heeft. Dat maakt het imo juist zo'n leuke sport!

Ligt eraan wat de opbouw is. Leeftijd vh dier/training/doel/rijden met een rijmaatje/daadwerkelijk over naar klasse 2 / ruiter die hoger mag starten etc. Ik heb ook bewust voor meerdere kortere klasse's gekozen ivm opbouw training/doel en soort wedstrijd.
Zo kies ik bewust voor 2 lange klasse's aan het einde van het seizoen en ga me dit najaar dmv clinics orienteren op klasse 2. Wordt de training na rustperiode daarop aangepast en is nu het plan volgend jaar een aantal lange klasse 1's te rijden maar kan mijn 1e wedstrijd zomaar de korte klasse 2 in Ysselsteyn worden ( wellicht vanwege een niet zo'n drukke massastart , en misschien wel stoppen id vetgate. )

Iedereen ( nou ja bijna iedereen ) heeft daarover wel z'n eigen filosofie.