Drinken met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arun

Re: Drinken met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:26

Niks mis met die Pelham, als dat goed is voor jou en je paard.
Ik zou gewoon verder proberen zoals je nu doet, telkens aanbieden tot ze het hopelijk snapt. Meer kan je niet doen.
Voor de wedstrijden zou ik me zo geen zorgen maken, de afstanden die jij nu doet zijn niet van die aard dat niet drinken tijdens de lussen grote problemen geven. Wel zorgen dat ze goed gehydrateerd start dus water aanbieden voor de rit na transport en eventueel enkele dagen voor de wedstrijd wat electrolyten geven.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:58

De pelham gaat ook echt de deur niet uit :n
Ik ga geen risico gaan vormen voor mijn omgeving omdat een vreemde op internet denkt dat het leuker zou staan met iets anders 8)7

Op dit ogenblik red ze het inderdaad nog gemakkelijk zonder drinken. Maar een goeie basis is het halve werk. Die conditie volgt vanzelf als de rest goed zit.
En hoewel ik misschien nooit de hogere klasses ga doen met dit paard, is het wel een goeie leerschool om te doen alsof we ooit nog eens een 160km gaan uitrijden. Gewoon alles goed in orde hebben, en daar hoort het drinken bij.

Die electrolyten, haal je dat via de dierenarts? Of waar haal je die?
Volgend jaar 40km gaat nog wel zonder lukken, maar misschien dat 60km er ook nog wel in zit...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:10

Ik zie dat je een pelham gebruikt, heeft die een ongebroken mondstuk? Want dan lijkt slikken en drinken me lastiger. Mijn ruin kan niet kauwen of iets doorslikken met een ongebroken mondstuk.

Misschien zou je eens kunnen kijken of je een bit met een grotere (hogere en/of bredere) tongboog kunt vinden? Of anders: kan je paard appelmoes eten met haar gebruikelijke bit in? En zou je dan de appelmoes gaandeweg dunner kunnen maken?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:54

Electrolyten kan je kopen waar je voer koopt of via internet bestellen in de courante shops. Is niks speciaals hoor bevat vooral zout en kalium en nog één en ander. Zelfde als in de liksteen maar dan in poedervorm, vermengen met eten zodat de balans zeker in orde is bij start.

Tuurlijk wil je het goed leren maar zoals in begin gezegd paarden die 160 lopen die drinken ook (vaak) niet hun eerste lus en die is vaak 40km. Als 2x20 doet en je paard kan in de vetgate drinken, bit moet er daar toch uit, dan komt dat goed. Als je 60 doet aan gematigde snelheid dan komt dat ook goed mits ze op de vetgate goed drinkt.

Paarden die hoger lopen zijn vaak beter getraind en zweten gewoon minder waardoor ze minder vocht verliezen. Al wat je niet verliest moet je niet aanvullen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:19

Inderdaad, ongebroken mondstuk, maar met de dubbelgebroken trens lukt het haar ook niet.

Appelmoes of extreem natte slobber kan ik altijd eens proberen. Hoewel dat al een kliederboel is zonder bit :+

Mijn paard heeft ook niet de conditie van een 160km paard hé. Die zweet nog steeds behoorlijk wat in de lage klasses. Als om de 20 à 30km een paar liter water voldoende is, dan is het ook zinloos om een groom op pad te sturen met een emmer water. Dan zijn koelflessen genoeg. Toch zie ik op wedstrijd iedereen met emmertjes zeulen, ook voor de lage klasses.
Ik heb ook al een paar keer een opmerking gekregen dat ik moest opletten met uitdrogen. Nooit genoeg om afgekeurd te zijn, maar kreeg het wel als advies.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:28

voor het oefenen is groomen in de lagere klasses nooit verkeerd.

Mbt het drinken gewoon blijven aanbieden. Ooit zal ze drinken en hoe maakt dan niets uit. Wij groomen diverse ruiters in de diverse klasses en wij bieden bij de afgesproken groompunten altijd drinken aan.

En mbt bit of bitloos moeten we maar ff een ander topic openen ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:03

Oefenen en aanbieden is niet fout dat zeg ook niet alleen moet je er geen grote zorgen in maken als ze niet drinken onderweg op die korte afstanden. Op hogere afstanden is niet drinken nefast dat spreekt voor zich.

Koelen is wel belangrijk zodat je opwarmen met zweten als gevolg verminderd.

Op uitdroging zal je nooit afgekeurd worden. Als een paard echt uitgedroogd is dan word bloed dikker en daalt de hartslag niet. Je zal hierdoor op metabolisme afgekeurd worden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:48

Zorgen maak ik me niet... maar je moet toch ergens op oefenen en trainen als je geen wedstrijden in het vooruitzicht hebt :') Nu heb ik de tijd, en met die hitte doe ik liever niet te veel kilometers. Dus wat schiet er over?

Kan haar moeilijk nu qua conditie gaan opbouwen naar god weet welke klasse, als ze die ten vroegste binnen 6 maand kan gaan lopen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:47

Er loopt nu een heel interessant topic over elektrolyten op EF. Heb je dat al eens gelezen?
Daar wordt aangegeven, oa, elektrolyten nooit zonder water aan te bieden.

Heb je mijn antwoord ook gelezen over het drinken met pelham bit in?
Je paard kan daarmee NIET drinken, want er is onvoldoende tongvrijheid.
Wat ik je kan aanraden is een bit met een tongboog/hoog die dun is met kinketting.
Ik rij met een western shank.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:20

Tochwel nu conditie opbouwen en binnen 6 maanden benutten.
Een paard verliest zijn conditie niet zo snel hoor dus winterstilstand in no problem.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 19:22

Wat is EF?
Dat electrolyten met water gegeven moeten worden lijkt me logisch, aangezien het opgebouwd is uit verschillende zouten.

Het niet kunnen drinken met pelham, hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoe strak de kinketting hangt. Ik hang hem er altijd losjes aan. Kunnen gemakkelijk 2 a 3 vingers tussen. Nu, los daarvan, met de dubbelgebroken watertrens lukt het haar ook nog niet. Eten daarintegen kan ze met beide bitten, ook met kinketting

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:54

Drinken vereist toch wel iets anders van de tong. Maar goed je hoeft er natuurlijk niets mee te doen he ;)

EF = Endurance forum

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:11

Ik heb niet gezegd dat ik geen rekening zou houden met je advies. Maar het is zinloos om me al meteen op een ander bit te richten, als ze er ook niet in slaagt met de watertrens.

Welk endurance forum bedoel je?

Arun: ik plan geen winterstop voor mijn paard. Deze winter gaan we op ons gemak wat springwedstrijden doen. Haar rustmoment is tijdens het dazenseizoen. Sprays werken toch niet, intensief bezig zijn in de hitte is voor niemand goed. Binnen 14 dagen gaan we weer intensiever aan de slag. Een jaar op dezelfde sport richten, ook met stops, werkt niet voor haar. Eind juni kon ik al merken dat ze het gehad had met die afstanden op tempo.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:16

Met een watertrens heeft ze ook geen tongvrijheid en daar gaat het om.
Overigens is het bit waar ik mee rij niet eens zo duur en is te vergelijken met een myler bit. Dus onafhankelijke inwerking.

Afbeelding

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:18

Ik reed zowel de tinkers als nu ook Tapas op een pelhem (dubbele teugels) en op de korte afstanden dronken ze ook slecht maar na verloop van tijd gaan ze het allemaal wel gewoon doen.
Ook geen problemen met het niet kunnen slikken.
Tapas maaktcwel een heerlijk slurp geluid maar met de TREC heb je dan ook vaak geen emmer maar ben je bij mey plassen die je onderweg tegenkomt, vaak zeer ondiep.
Gewoon aan bieden en zeker tot de 40 km niet te veel zorgen maken.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:09

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:28

Ah, dat forum. Moet je lid zijn van de knhs om te kunnen lezen helaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:31

Nee hoor, dat hoeft al jaren niet meer. Wel wordt het gewaardeerd als je je even voorstelt op het daarvoor bestemde forum.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:52

Anders was ik daar ook niet 'lid' van zeg maar. En ik ben daar toch een redelijk grote 'spammer'.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 19:21

ah, dat veranderd de zaak :) ik heb bij te lezen komende week haha