Wie rijd hier allemaal endurance met ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Wie rijd hier allemaal endurance met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:12

Ik houd ook wijselijk mijn mond dicht :=

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:56

Blootvoets is zeker te bereiken op hoger niveau. Bij de State Championships hier in WA, heeft iemand de 160km met dr paard volledig uitgereden op blote voeten. Ze heeft dit seizoen al 580km blootvoets met dr paard afgelegt en ze gaan nog steeds super, en het paard heeft nog nooit een ijzer onder gehad. Petje af, het kan dus gedaan worden ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:01

Dat het met 1 paard kan wil niet zeggen dat alle paarden dat kunnen. Maar het is zeker knap.

Mijn paard ben ik ook op blote voeten begonnen. Een jaar heel rustig opgebouwd, steentjes, asfalt enz. Hele sterke hoeven en liep nooit gevoelig. Alleen ging op een gegeven moment door de hoeveelheid km de slijtage gewoon harder dan het aangroeide en toen werd hij wel gevoelig. Sindsdien staat hij van begin maart tot september/oktober op beslag, de rest van het jaar zonder..

En dan nog, fijne van beslag is dat ik onderweg niet continu hoef te kijken waar we lopen ivm evt zoolkneuzingen ed en kan ik mijn focus helemaal op mijn paard leggen. Paard loopt op zijn kunststofjes ook een stuk meer ontspannen dan op blote voeten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:52

Ruud_O schreef:
e_horse schreef:
Het 'blootvoets' veroorzaakt geen zere voeten, dat doet de ruiter die bepaalde ambities heeft. Deze ambities staan blijkbaar boven het degelijk trainen van de blote hoeven en de nadelen van hoefijzers.
Ik denk dat een hoop ruiters klakkeloos ijzers onder de voeten laten timmeren zonder zich goed te verdiepen in de werking van het hoefmechanisme en de training die daarvoor nodig is.

tja..... kan hier iets op zeggen.... iets met een boel en een afgewerkt product.....

Ga dan kippen houden in een ren ofzo, maar dan wel met een vos erbij, anders is het niet natuurlijk

Voel je je aangesproken? ;)
Ik zei: 'een hoop ruiters'

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:56

Djilna schreef:
Dat het met 1 paard kan wil niet zeggen dat alle paarden dat kunnen. Maar het is zeker knap.

Mijn paard ben ik ook op blote voeten begonnen. Een jaar heel rustig opgebouwd, steentjes, asfalt enz. Hele sterke hoeven en liep nooit gevoelig. Alleen ging op een gegeven moment door de hoeveelheid km de slijtage gewoon harder dan het aangroeide en toen werd hij wel gevoelig. Sindsdien staat hij van begin maart tot september/oktober op beslag, de rest van het jaar zonder..

En dan nog, fijne van beslag is dat ik onderweg niet continu hoef te kijken waar we lopen ivm evt zoolkneuzingen ed en kan ik mijn focus helemaal op mijn paard leggen. Paard loopt op zijn kunststofjes ook een stuk meer ontspannen dan op blote voeten.

Het valt of staat met de huisvesting van het paard.
Elke dag 2 of 4 uur over het asfalt rijden geeft niet de sterkte hoeven die nodig zijn om 160 km blootvoets uit te rijden.
Op stal staan is al helemaal not done. Dan staat het paard een groot deel van de dag op zacht ondergrond inclusief bacterieën en is het vaak ook wat nattig. Toen mijn paard nog op stal stond (en dat was alleen tijdens de nacht) zag ik de hoeven in één winter op vlas enorm achteruit gaan! Nu staat hij op modder/hardeklei/beton/stenen en zijn de hoeven een stuk beter. Voor 160 km is dit nog niet ideaal, dan zou ik de track tussen water en hooi moeten voorzien van een flinke laag keien en steentjes om de hoeven te trainen.
Maar mijn ambitie is niet om 160 km te gaan rijden. Hoewel ik het super knap vind van degene hier die dat wel doen!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:32

Het wel of niet met ijzers of schoenen moeten rijden heeft niet alleen met huisvesting te maken, ook de groei van de hoef zelf is belangerijk.
De voet van het ene paard groeit nu eenmaal harder dan die van een ander, ookal leven en doen ze precies hetzelfde.

Natuurlijk kun je een voet harden maar dat kan soms niet genoeg zijn om blootvoets te blijven rijden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:36

Dan nog slijten de hoeven... Mijn paard heeft volgens de hoefsmid ontzettend harde hoeven, maar ik moet na training op harde ondergrond toch echt na 3 weken weer ijzers eronder zetten...

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:40

Ruud_O schreef:
e_horse schreef:
Het 'blootvoets' veroorzaakt geen zere voeten, dat doet de ruiter die bepaalde ambities heeft. Deze ambities staan blijkbaar boven het degelijk trainen van de blote hoeven en de nadelen van hoefijzers.
Ik denk dat een hoop ruiters klakkeloos ijzers onder de voeten laten timmeren zonder zich goed te verdiepen in de werking van het hoefmechanisme en de training die daarvoor nodig is.

tja..... kan hier iets op zeggen.... iets met een boel en een afgewerkt product.....

Ga dan kippen houden in een ren ofzo, maar dan wel met een vos erbij, anders is het niet natuurlijk

ik sluit me hier volledig bij aan _/-\o_

en nee ik voel me niet aangesproken, je beredenering is slechts heeeeeeel kort door de bocht

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:11

µHet was niet mijn bedoeling hier een discussie te starten over het met of zonder ijzers rijden en waarom enzo. Maar gewoon over de bevindingen van de meesten en waarom ze er toen voor gekozen hebben. Ik zou ook echt meer kijken naar hoefschoenen gewoon omdat sandro altijd blootvoets loopt. En ook winter en zomer altijd buiten loopt. Van de easyboots heb ik veel slechte dingen gehoord. Die renegades kende ik niet en is het proberen en nog wat opzoekwerk waard. Jammer genoeg is hier precies niemand die met hoefschoenen rijd in de endurance.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:32

Van de Easyboot wist mijn smid te vertellen dat je die vrij snel kunt verliezen maar dat ligt natuurlijk ook weer aan het paard wat je hebt.

De renegades heb ik ook geen ervaring mee en mijn smid ook niet maar ik heb nu een paar maal proef gereden met de delta's van cavallo en die bevallen me heel erg goed.

Levensduur ed daar kan ik nog niks over melden want ik heb mijn eigen set pas gister besteld.
Ik hoop dat je daar iets mee kunt

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:49

Liever een ruiter die vanwege eigen ambities keuzes durft te maken (een compromis sluiten dus), dan een ruiter die stug blijft volhouden dat het paard echt wel zonder beslag kan (maar ondertussen...). ;) Het laatste heb ik helaas veel vaker gezien dan het eerste, en vind ik ook veel erger. Mensen zien niet (of nog erger, willen niet zien) dat hun paard eigenlijk pijn aan zijn voeten heeft. Of doen alles om te vermijden dat ze op ondergrond terechtkomen die hun paard niet fijn vindt. Zo wil ik zelf niet rijden, ik wil alles kunnen tegenkomen en niet in gladde schuine grasbermpjes hoeven te rijden. Voor recreatie is dat misschien nog te doen, maar endurance kun je op die manier niet rijden.

Natuurlijk zijn er paarden die het kunnen, maar de andere 99,9% niet. En hoever wil je gaan om daar achter te komen?
Mijn jonge draver even als voorbeeld: buiten opgegroeid, nog nooit een stal of welk gebouw dan ook van binnen gezien tot de aankoopkeuring. Van jongs af aan Strasser getrimd. Hij had de mooiste hoeven, onze hoefsmid dacht dat hij wel eens de uitzondering kon gaan worden die het op blote voeten vol kon houden. Het eerste jaar rustig opgebouwd, wandelingen en ritjes mee als handpaard, waarbij asfalt, harde ondergrond en kiezels zeker niet geschuwd werden (want dan kom je hier nergens :+ ). Rustig ingereden en ook dat opgebouwd. Tot me opviel dat hij toch niet helemaal lekker liep; beetje kort, niet looplustig, durfde zijn rug niet los te laten.
Dus toch voor (kunststof)beslag gekozen. De smid had er een jaar lang niks af hoeven halen, ondanks dat hij nog heel weinig km's had gemaakt, en kreeg er toen maar net beslag onder gezet, zo kort waren de hoeven. En toen op beslag... en enorm verschil! Opeens had ik geen "sloom" paard meer maar een looplustig paard. Geen kort paard meer maar een die lekker ruime passen nam zonder zich zorgen te maken over pijn bij het neerkomen. En dat terwijl ik al die tijd dacht dat hij het best wel prima deed zonder beslag... _-:( Achteraf kun je je voor je kop slaan dat je zolang hebt gewacht, dat gebeurt me niet nog eens! ;)

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:05

Djilna schreef:

Inderdaad knap als het kan maar doordat het zo opvallend is op die afstand, bevestigt dit alleen maar dat echte endurance en blootvoets niet samengaan.
Hier staan zij die endu rijden vierkant op ijzers. Zij die wat rondhuppelen op zandbodem of korte ritten staan zonder ijzers.

@ Nina : die ruiter zonder ijzers op 80km en meer rijdt, zal Inn zijn. Ze reageerde hierboven ook al.

Ik vroeg me nu juist af of Tonkie met haar ijslanders de 160 uitreed met of zonder ?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:12

Tonkie heeft al haar paarden op beslag staan!

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:34

Mijn paard staat voor op ijzers en achter niet omdat hij zo al zn nhele leven staat en omdat zijn voor hoeven hier op het asfalt te snel slijten. Zijn achter hoeven worden netjes bekapt en ik vraag de hoefsmid wat hij ervan vond en hij zei dat het goed ging en dat er altijd nog ijzers onder konden. Ik heb zelf het een en ander aan de hoeven bestudeert en zijn achter hoeven zien er heel gezond uit.
Hij loopt ook fijn dus in oktober ga ik z'n 1ste wedstrijd starten en 's winters misschien de voor ijzers er ook af.
Helaas wordt het op stal gezien als dieren mishandeling...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:33

Jantie schreef:
@ Nina : die ruiter zonder ijzers op 80km en meer rijdt, zal Inn zijn. Ze reageerde hierboven ook al.

Ja inderdaad Inn, maar nog een paar (Wendy en Erwin, Jan Seykens, Annik...). Maar allemaal hebben ze hun paarden inmiddels toch op een of andere vorm van beslag staan, als ze lange afstanden ermee willen rijden.

En Tonkie zet haar paardjes juist al heel vroeg op beslag, in het begin van de training. Want het komt er toch ooit van, en dan kun je er maar beter zo lang mogelijk aan hebben kunnen wennen en dingen uit hebben kunnen proberen zodat het optimaal is tegen de tijd dat puntje bij paaltje komt.