Startkaartenellende (endurance)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:41

Lovely schreef:
Met de startkaart die ik heb kan ik coupons bestellen voor het springen, dressuur, sgw, mennen en binnenkort dus ook endurance?? Dat is best wel leuk dus. Als enduranceruiter zou ik denk ik best blij zijn dat mijn sport niet langer als een ondergeschoven kindje behandeld wordt, maar dus kennelijk bij de KNHS wel degelijk als een serieuze discipline behandeld wordt. Zoals ik de berichten nu lees, komt de DER over als een soort huiskamervereniging die zijn eigen groei niet helemaal heeft kunnen bijbenen. Kennelijk is het nu tijd voor een serieuze aanpak en het echte werk.


Lovely, dit klinkt nogal onaardig, "huiskamervereniging". Tot nog toe is de DER op mij aardig profi overgekomen en is de KNHS degene die aan het prutsen is. Zonder de KNHS is het in het verleden allemaal prima gegaan en iedereen had lol in z'n sport. Dat het niet zo in de belangstelling staat is niet alleen een kwestie van "onbekend", het is gewoon niet zo'n "kijksport". Weinig spektakel voor de leek.

Het lijkt er nu op alsof de KNHS de endurance-ruiters enkel "ontdekt" om er nog een beetje geld uit te knijpen, verder blijven we het ondergeschoven kindje omdat er gewoon weinig kennis van onze sport is. Een promotiesysteem is er overigens al, wat bedoel je precies met je opmerking daarover?

En verder moet je toch echt lid zijn van de DER (of nu "KNHS Endurancevereniging", wel een "bek vol" moet ik zeggen...) om voor promotie mee te kunnen rijden in een endurance-wedstrijd. Alleen je startkaart is niet voldoende. Als dat nou wél zo zou zijn, dan was er hier al heel wat minder gekrakeel geweest vermoed ik!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:44

Hmm, mijn bovenstaande berichtje is tijdens het typen alweer een klein beetje ingehaald zie ik... typen jullie zo snel of ik zo langzaam?

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:50

Lovely schreef:
Karin, een tijdje geleden zijn de oude bonden gefuseerd, dat is ook niet helemaal vlekkeloos gegaan en dat gaat het nog steeds niet. Van mij had de fusie niet gehoeven, dat vond ik en dat blijf ik vinden. In de praktijk is er weinig veranderd, behalve dat alles veel duurder is geworden, such is life kennelijk. Maar verder is alles hetzelfde, ik kies een wedstrijd uit en daar stuur ik mijn coupons heen en de rest gaat hetzelfde. Voor de fusie waren de wedstrijden meestal al opengesteld voor alle bonden, dus dat verschil zie ik niet echt. Van uniformiteit is geen sprake trouwens, een ex-KNF wedstrijd is nog steeds anders dan een ex-NBVR wedstrijd.


Dit is totaal niet te vergelijken met wat er nu met de DER gebeurt. Het is veel gemakkelijker om organisaties die toch al hetzelfde basisreglement aanhielden samen te voegen dan een totaal andere discipline (wat endurance is) in een al bestaande organisatie op te nemen. Ik neem tenminste aan dat de startkaarten- winstpunten- en promotieregelingen bij KNF, NKB, NBVR etc. nagenoeg gelijk waren. Hoe kun je anders KNF-wedstrijden voor NKB-leden openstellen als je reglementen afwijken? In ieder geval werden er dezelfde proeven uit hetzelfde dressuurboekje gereden, en de hoogtes bij het springen waren ook gelijk. Dat scheelt al een boel als er wordt gefuseerd, dan hoef je daar niet meer over in discussie en kun je je beperken tot andere zaken.

Endurance is een discipline op zich, die je niet met een dressuur- of springbril moet bekijken. Die kun je IMO dus niet zomaar gelijktrekken met dressuur of springen. Endurance is een discipline met haar eigen haken, ogen en eigenaardigheden. En het zou voor een stuk minder ergernis zorgen als daar rekening mee werd gehouden vanuit de KNHS, o.a. door meer en betere communicatie, en meer en betere samenwerking van de DER met de KNHS. Als je als overkoepelende organisatie een 'kleintje' wilt opnemen, dan verdiep je je wederzijds in alles wat erbij komt kijken. En daar is in dit geval nauwelijks sprake van geweest. Nu wordt er aan alle kanten van alles opgedrongen, dingen die zijn toegezegd door de DER worden niet nagekomen (o.a. over die kosten, maar dat was te verwachten) en niemand weet precies hoe het allemaal zit. Dat is waar ik persoonlijk moeite mee heb: dat gebrek aan voorbereiding en communicatie.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:00

mandymonica schreef:
Tot nog toe is de DER op mij aardig profi overgekomen en is de KNHS degene die aan het prutsen is.


Maar ook de DER heeft behoorlijk wat steken laten vallen als het gaat om beloften en communicatie. Lijkt me een beetje zinloos om specifiek naar de voorzitter, het hele bestuur, het wedstrijdsecretariaat of de leden te wijzen, maar er is vanaf het begin aanzienlijk tekort geschoten als het gaat om onderlinge communicatie over dit soort veranderingen.

Uit Lovely's betoog proef ik iets als 'jullie mogen blij zijn dat jullie nu ook onder de KNHS vallen, nu wordt het alleen maar beter'. Maar dat weet ik dus zo net nog niet. Zo lang de KNHS haar zaakjes niet op orde heeft, betwijfel ik het of de DER-leden er wel zo erg op vooruit gaan als ons wordt voorgehouden.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:11

Oh, dat de DER zal best steken hebben laten vallen. Feitelijk gaat het hele verhaal nu pas een beetje leven voor mij (en voor velen denk ik, nu gaat het immers geld kosten... Knipoog), dus de specifieke details van de aanloop heb ik niet in mijn hoofd zitten.

Beloften zijn gemakkelijk gemaakt, nakomen is vaker een probleem. De DER heeft ongetwijfeld wel de insteek gehad om bijvoorbeeld de kosten niet te laten stijgen, wat toch een duidelijke belofte was. En daarmee hebben ze blijkbaar voor hun beurt gepraat.
Communicatie is iets wat van beide zijden moet komen: zowel vanuit de "oude" als vanuit de "nieuwe" organisatie. En daar laten zowel de DER als de KNHS zich niet van hun sterkste kant zien. Is bij de DER misschien een kwestie van een gebrek aan mankracht op dit moment, bij de KNHS kan dat toch niet zo zijn.

De term "huiskamervereniging" streek me gewoon een beetje tegen de haren in, dat vond ik geen terechte klassificatie. Het is nergens perfect en als kleine vereniging vond ik dat de DER het heel aardig deed. Van de KNHS als superorganisatie verwacht je dan dat het béter wordt, of tenminste gelijkwaardig. Niet slechter. Dus "huiskamervereniging" is niet op zijn plaats.
Laatst bijgewerkt door mandymonica op 12-08-03 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:19

Karin schreef:
Uit Lovely's betoog proef ik iets als 'jullie mogen blij zijn dat jullie nu ook onder de KNHS vallen, nu wordt het alleen maar beter'. Maar dat weet ik dus zo net nog niet. Zo lang de KNHS haar zaakjes niet op orde heeft, betwijfel ik het of de DER-leden er wel zo erg op vooruit gaan als ons wordt voorgehouden.

Dat proef je dan verkeerd. Volgens mij heeft het toetreden van de DER tot de KNHS in potentie grote voordelen voor de endurance sport. Het is mogelijk dat de voordelen wel opwegen tegen de nadelen, maar dat zal de praktijk uit moeten wijzen. Gezien de posts in dit topic krijgt de KNHS of de DER betrekkelijk weinig kans.

Het was en is mij geheel duidelijk dat endurance anders werkt dan dressuur hoor Verward.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:24

Lovely schreef:
Volgens mij heeft het toetreden van de DER tot de KNHS in potentie grote voordelen voor de endurance sport.


Zoals het er nu naar uitziet, zullen die voordelen er inderdaad zijn: op de lange termijn en voor de topsport. De mensen die in dit topic reageren (en ook het overgrote deel van het DER-ledenbestand), vallen onder de basissport en willen gewoon NU weten waar ze aan toe zijn en welke veranderingen ze kunnen verwachten.

En mijn toelichting over verschillen tussen endurance en dressuur was puur illustratief bedoeld, om aan te geven dat de KNHS naar mijn idee wat te gemakkelijk omgaat met het toetreden van de DER tot de KNHS. Het was niet om mee aan te geven dat ik eventueel zou twijfelen aan het gezonde verstand van wie dan ook in dit topic.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:56

Karin schreef:
Uit Lovely's betoog proef ik iets als 'jullie mogen blij zijn dat jullie nu ook onder de KNHS vallen, nu wordt het alleen maar beter'. Maar dat weet ik dus zo net nog niet. Zo lang de KNHS haar zaakjes niet op orde heeft, betwijfel ik het of de DER-leden er wel zo erg op vooruit gaan als ons wordt voorgehouden.

Dat is idd waar, of we d'r echt beter van gaan worden? We krijgen een beter wedstrijdsecretariaat "zegt de KNHS" maar dat gaat dan wel 60,000 euro kosten, dat vind ik dus een beetje belachelijk, dat kunnen wij zelf veel goedkoper doen en net zo goed, is dat wedstrijdsecretariaat van de KNHS wel beter dan het oude systeem?
Als de KNHS nou had gekeken wat voor specifieke eigenschappen de endurance heeft waar je rekening moet houden en daarvoor de startkaart een klein beetje apart gemaakt voor de endurance en in die brief gewoon duidelijk was geweest... Dan had ik met alle plezier zo'n startkaart genomen (indien betaalbaar, wij moeten nu 6 (!!) startkaarten gaan aanschaffen!)
Maar nu, het bestuur van de DER maakt beloftes op de ALV's en breekt die bij wijze van spreken de volgende dag weer! Dat kan toch niet?!
En de KNHS meld het niet eerst op een ledenvergadering. Nee, ze zeggen: 'volgend seizoen startkaarten!'
Nou, een beetje communicatie lijkt me toch wel handig.

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:04

Ik zie ook best in dat vooral voor de internationale endurance rijders lidmaatschap bij de KNHS deuren kan openen maar als "gewone wedstrijdruiter zie ik nu alleen maar een hoger prijskaartje en verder geen voordelen.
Op zich kan je met een startkaarten systeem resultaten beter bijhouden, en dat is natuurlijk prima. Maar als je weet dat deelname aan elke wedstrijd ook al 25 euro of meer is begint het prijzig te worden.
ik neem aan dat het Der bestuur dit soort dingen heeft besproken met de KNHS en meer eisen hadden moeten stellen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:04

Ik vraag me ernstig af of we er wel voordelen mee behalen. Tja, als de KNHS de zaken op orde heeft geloof ik daar op zich wel in maar juist dat zaken op orde bij de KNHS is een van de grootste problemen. En communicatie bij de KNHS? Wat is dat? Sorry hoor, maar het is geen geheim dat het een grote bende is daar, als ze dat nou eerst op orde zouden hebben dan vind ik een fusie/overgang terecht. De der heeft ook steken laten vallen, zeker het bestuur hiervoor. Veel beloftes, handig misschien voor sommigen maar de rest van de endurance is er (NOG) niet mee gebaat. Dat dat op den duur wel gaat komen moet nog bezien worden.

Ernst
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:14

Los van de enorm toegenomen kosten voor de 'oude' DER-leden zit hem de pijn van de startkaarten vnl. in het feit dat het een registratie per *combinatie* behelst. Nu is dat op zich sowieso raar. Stel je voor: Michael Schumacher heeft een licentie om F1 te rijden... dat doet ie in een Ferrari omdat Ferrari goedgekeurde F1 wagens heeft. Nu gaat MS in een Mercedes rijden en dan zou zijn startlicentie niet meer geldig zijn? Of Ferrari verkoopt hun auto aan mij en ik mag F1 rijden dan zou ik voor de auto een nieuwe licentie aan moeten vragen?
Het systeem van de KNHS houdt al gescheiden bij wat de startgerechtigeheid van paard en ruiter is. Dus simpel: gescheiden kaarten maken. Een blijft bij het paard (ook als je het verkoopt) en de ander is de 'riding-permit' van de ruiter en dus persoonsgebonden. Ik hoef toch ook niet telkens een nieuw rijbewijs aan te vragen als ik een andere auto koop. En als jij mijn auto koopt hoef je geen nieuwe APK te laten doen hoor! En als je door de politie wordt gecontroleerd dan willen ze de papieren van de auto (startgerechtigheid van het paard) EN ze willen zien dat je een geldig rijbewijs hebt (startgerechtigheid van de ruiter). Kan iemand mij een plek in de wereld wijzen waar die twee dingen gekoppeld zijn in 1 formulier? De KNHS is op dit vlak echt het gekke Henkie van de wereld. Bij mijn weten is het in de meeste buitenlanden ook niet aan elkaar gekoppeld. De koppeling vindt plaats bij de controle voor de wedstrijd, net als dat je je entingsbewijs moet laten zien. Straks wordt het nog gekker en moet je bij elke nieuwe enting een nieuwe startkaart kopen...
Wanneer deze twee zaken dus gewoon gescheiden worden (wat normaal is) dan kun je dus ook vlak voor de wedstrijd wisselen van paard.... heel simpel en heel gewoon in de rest van de wereld, maar in Ermelo is kennelijk de wereld wat klein. Een gescheiden administratie is er in wezen al en je maakt mij niet wijs dat wanneer je eea goed geautomatiseerd hebt dat 31,50 moet kosten. Ik doe het graag voor de helft (liefst voor de hele KNHS - dan word ik de nieuwe Sheik Makhtoum der Nederlanden;-)

cu
ef

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:28

Als dat zo is Ernst, wil je dan met me trouwen Haha!

Je legt het goed duidelijk uit zeg. Knap.

Brig. Het nieuwe DER bestuur had volgens mij al niets meer te zeggen. Althans zo begreep ik het toen ik er in stapte. Het oude DER-bestuur had op hun strepen moeten staan maar deden dit om een of andere reden niet. Naar de leden is absoluut niet geluisterd en er zijn beloftes gedaan die men niet waar kon/wilde maken. Tja, wat moet je dan? Vrouw worden van de nieuwe Sheik Makhtoum der Nederlanden Haha! (IK WAS EERST DAMES!!! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:03

In Zweden is het ook gescheiden, maar hoor ik men hier over kosten klagen??

Ik betaal SEK 750,- (ong E80,-) voor een persoonslicentie en dan per paard SEK800,- (ong E90,-) voor een paardlicentie

En daar is dan nog E64,- aan vooraf gegaan aan de KNHS voor een gastlicentie.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:12

Per jaar??? Ik wist dat het in Scandinavië allemaal erg prijzig was (ben er een paar keer op vakantie geweest en altijd arm teruggekomen Knipoog), maar de bedragen die jij noemt Zep, lopen de spuigaten uit. Dat lijkt me in ieder geval niet de richting die we uit moeten...

Maar dit klinkt ook alsof jij professioneel start en dan mag het IMO meer kosten (corrigeer me als ik ongelijk heb), bij de endurance zijn veel minder ruiters die het dermate professioneel doen en voor een uit de hand gelopen hobby wordt het allemaal wel erg duur. Temeer daar je niet kan kiezen: als je nu lekker je wedstrijdjes rijdt en je wil dat blijven doen, dan is daar die startkaart, punt uit. In Zweden starten is neem ik aan niet iets wat je altijd al deed en waar "ineens" die enorme prijskaart aan opgehangen werd...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 16:19

Zep, wat betaal je dan voor startgeld aan de wedstrijdorganisatie? Is dat ook zo'n hoog bedrag?
Als ik heel flauw ben zeg ik nu dat je ervoor gekozen hebt om in Zweden te starten en dan dus de kosten voor lief genomen hebt. Dat doe je namelijk altijd als je ergens aan begint. Als er een goede uitleg was geweest denk ik dat er zat mensen waren die bereid zijn om zo'n verhoging van de kosten te gaan neertellen, maar hier wordt het er gewoon doorgedrukt, niks geen uitleg. Ik denk dat je het als volgt kunt zien. De DER had een systeem wat voor die enkele leden wel werkte, maar voor de grote toename aan leden niet meer afdoende was. Het is duidelijk dat dat niet langer zo kon. Er werd dus geroepen: "We gaan het helemaal anders doen". Daarmee krijg je al een heleboel mensen tegen je in, want veranderingen worden meestal niet zo heel goed opgenomen. Als er dan was uitgelegd wat er precies ging veranderen en hoe, dan had het nog een kans gehad, maar nu krijgen we dus allemaal een brief waarin staat dat we 'startkaarten' krijgen. Tussen 'we gaan het helemaal anders doen' en 'startkaarten' zijn behoorlijk wat stappen overgeslagen als je het mij vraagt. Vooral in de communicatie en daarmee zijn de mensen die eerst al geschokt waren op hun achterste benen gekomen. Ik kan 'ze' (ik hoor er zelf ook bij) geen ongelijk geven.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:29

Ik heb ondertussen ook DE brief en alles wat er bij zat gekregen, maar ik hoef dus niks te doen Haha! Lekker makkelijk Haha!

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:49

Tja en wat dat wedstrijdsecretariaat bij de KNHS betreft.
De endurance past vooralsnog niet in de software van de KNHS. Met als gevolg dat de DER zijn eigen software mag meenemen.

In een gesprek met de KNHS is zelfs gesproken over het feit dat zij op dit vlak weinig kunnen toevoegen en door een enorm geld gebrek zullen ze voorlopig ook geen nieuwe software kunnen betalen.

Dus Ernst zelfs de helft kunnen ze niet betalen.

Ik zelf heb trouwens ook nog geen brief ontvangen, maar mijn vrouw wel. Die hem uiteraard nog niet invuld.

Ernst
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:17

Ruudjw schreef:

Dus Ernst zelfs de helft kunnen ze niet betalen.



En dus mogen wij een veel te hoog bedrag ophoesten? Aha, eindelijk begrijp ik het: omdat de KNHS failliet ging wilden ze de rijke enduranceruiters erbij hebben zodat die de brakke IT omgeving van de KNHS kunnen upgraden...

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:29

RIJK??????????????? nou uh...ik wil je wel even mijn saldo pb-en, haha!!
Je kent toch dat gezegde: mensen met paarden hebben een hemel op aarde maar komen zij te sterven dan valt er niks te erven, precies zo is dat hier inderdaad!!

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:31

Ook ik heb vandaag DE brief ontvangen en ik wacht ook nog maar even met invullen...

Zoals ik het nu lees, is het enige voordeel voor ons, dat er een professioneler wedstrijdsecretatiaat is ?
Nou, gefeliciteerd Gaaaap Misschien dat de DER gewoon een dergelijk systeem zelf kan bedenken ?
Ik denk inderdaad niet dat de endurance nu ineens "opgehemeld" zal worden door aansluiting bij de KNHS. Voor de buitenstaanders zijn enduranceruiters immers nog steeds mensen met oude trailers en rare paarden (lees: deze paarden zijn nergens goed voor) die een buitenritje maken Clown


*Ik denk dat over de slechte communicatie tussen DER - KNHS - leden nu wel genoeg is gezegd ?* Daar komen immers alle vragen en ontevredenheden uit voort...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:52

Mandymonica en Laui, ik begrijp jullie reactie dus niet. Dit is het gewone geld wat een gewone landelijke ruiter (en ook de nationale ruiter, dat gaat daar allemaal op 1 grote hoop) betaalt. Het enige wat voor mij extra is is de gastlicentie, maar een Zweed zal een "groene kaart" moeten aanschaffen en daar ook kosten voor moeten maken, ik hoef dat niet.

Ik snap de redenatie van enduranceruiters in dit topic niet die hun kosten laag willen houden "want het is hobby". Het is voor het grote gros van de sping/dressuurruiters/menners etc. ook hobby en zij betalen ook gewoon hun startkaarten. (en bovenstaand voorbeeld geeft dus aan dat je in NL nog niet echt te klagen hebt!)

Ik snap wel dat je ontevreden bent over het gebrek aan miscommunicatie. Maar als ik heeel eerlijk ben: voor de hobbyist met die 1 of 2 paarden, als het dan op 31,50 of 63 euro aan moet komen of jij je hobby nog wel uit kunt voeren, dan zit er toch ergens iets goed scheef.

Het verhaal van Ernst over die formule 1 auto's vind ik persoonlijk een beetje vergezocht. Als je nou per paard per discipline een startkaart aan zou moeten vragen dan geef ik je gelijk, maar dat is dus niet het geval.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:25

Zo ingewikkeld is het niet Zep, ik begreep heus uit jouw bericht dat de door jou genoemde bedragen de kosten van een reguliere Zweedse startkaart zijn.
Maar: ten eerste weet ik niet in hoeverre je een land als Zweden als voorbeeld zou moeten nemen. Het prijspeil ligt daar erg hoog en ik weet ook niet hoe "groot" de paardensport daar is. Eerlijk gezegd denk ik dat er een minder groot aantal mensen deelneemt aan wedstrijden dan hier in Nederland, waar paardrijden na de "booming" jaren 90 haast een volkssport geworden is (NIET denigrerend bedoelt, meer om aan te geven hoeveel mensen er ineens paardrijden en ik beschouw mezelf als 1 van de gelukkigen die door de goede economie ineens een paard kon bekostigen, dé grote droomwens!)
Daarnaast, zoals ook Laui zegt, heb jij er zelf voor gekozen om, of all places ('t is niet naast de deur!), in Zweden te starten. Wij rijden gewoon hier lekker onze ritjes, over het algemeen voor de hobby. Klasse I voor de endurance is voor heel veel mensen bereikbaar! Ruiters die door fanatieke dressuur- en springruiters vaak een beetje denigrerend "recreatieruiter" genoemd worden, kunnen vaak wel heel veel lol beleven aan juist die klasse I ritten: mooie routes in een andere omgeving, je paard wordt en passant nog gekeurd door een dierenarts, is gewoon heel leuk. En ik denk met name voor dat soort ruiters, dat het niet fijn is als de kosten zo hoog worden en je zoveel formaliteiten moet regelen. Je werpt een drempel op.
De meer fanatieke endurance-ruiters zullen, als de KNHS z'n poot stijf houdt, waarschijnlijk toch wel overstag gaan....

Als je een paard hebt val je niet dood over E 31,50. Maar het kan wel de druppel zijn. Een klasse I-rit kost al tussen de E 20 en E 25 per keer, dat wordt in de hogere klasses ruimschoots meer. Je hebt ook je lidmaatschap van de DER nog. Je bent op jaarbasis, inclusief die startkaart, zomaar tussen de 200 en 250 euro kwijt. Voor 1 paard met 1 ruiter, ik heb het dan niet eens over ingewikkelde constructies zoals bij Laui. En ik heb het ook niet over de kosten voor het vervoer naar de wedstrijd: endurance-ritjes worden door het hele land georganiseerd en een enkele reis-afstand van ruim 100 km is geen uitzondering. Het kan dus wel zijn dat door die startkaart er ineens een grens overschreden wordt, waardoor je zegt: dit is geen hobby meer, het wordt me gewoon te duur. Ik kan ook gewoon in het bos rijden of andere leuke dingen doen, de groeten! En ik moet zeggen dat ik dat toch echt even gedacht heb... Ik vind het te leuk, maar soms lijkt het hebben van een paard een financieel gezien wel een bodemloze put. Het wordt steeds alleen maar meer en nooit minder. En als het in onze ogen dan ook nog eens niet direct iets oplevert, waar ben je dan mee bezig?

Hoop dat ik zo in ieder geval mijn eigen reactie heb kunnen verduidelijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:39

Mandymonica, ik begrijp je verhaal over de kosten wel. Toch denk ik dat het allemaal wel meevalt. Als dressuurruiter betaal ik ook mijn lidmaatschaap aan de KNHS, aan de vereniging waar ik bij aangesloten ben, ik bestel zo nu en dan eens coupons en mijn startgeld is tegenwoordig 10 euro per proefje, waar ik er dan nog 2 van rij ook. Daarbij komen nog de kosten voor vervoer en die zijn bij mij zeer variabel. Het is voor mij bijvoorbeeld niet haalbaar om heel erg vaak op wedstrijd te gaan, het is gewoon heel erg duur. Wedstrijden rijden is heel erg leuk, maar het meest concrete resultaat is nog altijd vooral een berg vuile was 's avonds Haha!. Maar laat ik de kosten voor het verplichte tenue en de wasmachine maar niet in de berekening betrekken Knipoog.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 09:44

Helemaal mee eens.
Zep, ik heb 4 jaar geleden gekozen voor endurance. Anderen kiezen voor springen of dressuur. Ieder zijn/haar hobby toch. Jij hebt vorig jaar voor Zweden gekozen. Een keuze heeft altijd consequenties en in dit geval gaat het om geld. Ik persoonlijk heb me destijds niet zo met de kosten bemoeid, ik was nog vrolijk met paps aan het rijden en het was echt alleen maar hobby en leutigheid. Gezellig tot en met. In die vier jaar is er alleen een heleboel veranderd. Ik zal het allemaal zelf moeten betalen bijv (zeker nu de ritjes nogal duur worden omdat ik hoger ga starten) en daarbij komt dat de kosten gewoon gigantisch veel hoger zijn geworden. Daar heb ik niet voor gekozen! Sterker nog: ons is beloofd dat de kosten niet de pan uit zouden rijzen (niet hoger zouden worden om precies te zijn). Goed, beloftes zijn niet altijd na te komen, maar dit is toch een prijsstijging die zeker met meerdere startkaarten gewoon niet op te brengen is (ik zou 9 startkaarten aan kunnen vragen, vind ik wat veel). Dus kies je er al voor om 1 paard ALTIJD thuis te laten, gewoon omdat dat geen endurance paard is, maar hij kan nog best kl 2 lópen. Vind ik jammer, niet dat ik grootse plannen had met dat beest, maar toch.
Als ik nu zou beginnen met endurance zou ik misschien niet eens met mijn ogen knipperen, op dit moment horen die kosten er gewoon bij, nieuw systeem, klaar uit. Maar voor mij ligt dat even wat anders. Of ik die 30 euro kan missen of niet is niet eens het probleem hier, het gaat erom dat het zo niet echt op een hobby gaat lijken. Anderen zeuren niet over de kosten, omdat (naar ik aanneem) het vanaf het begin af aan al zo was. Dat per jaar de kosten stijgen kan ik inkomen, maar over 4 jaar uitgesmeerd is dit geen redelijke kostenstijging ivm inflatie meer te noemen. Óf we hebben in de jaren ervoor te weinig betaald (wat me stug lijkt, de vereniging had genoeg reserves, inmiddels niet meer) óf er is iets helemaal niet lekker binnen de vereniging/KNHS/whatever. Dat laatste is misschien wat overdreven, want door de economie (officieel een recessie) gaat het ook minder. Maar gaat het dan niet minder met al die hobbymatige paardenhouders die fijn een ritje willen rijden? En wat is er leuker dan dat in een groep te doen en er nog een wedstrijdelement aan vast te kleven? Het is alleen wel wat zuur om op maandag in je p'menee te kijken die tot op de laatste cent leeg is en er geen benzine in je tank zit en jij nog naar je werk moet, puur en alleen vanwege dat wedstrijdje. Ik denk dat ik goedkoper uit ben als ik heel Nederland doorga om met vrienden en kennissen mee te trainen. Zie ik ook eens ander bos, rijden we ook lange afstanden, scheelt me alleen de jaarlijkse kosten en het inschrijfgeld.
Het is makkelijk te zeggen dat die 60 euro er ook nog wel af kan, dat kan waarschijnlijk ook best (gewoon 1x paard rondom beslaan), maar al met al is het wel wat veel geworden. In de endurance lopen echt niet veel mensen die alles in de schoot geworpen krijgen. Die mensen werken al jaren keihard en kopen goedkope paardjes op de markt weg en halen daarmee het hoogste niveau, voor hen is die 30 euro wellicht de druppel, maar omdat ze nu eenmaal in het A-kader zitten doen ze het toch. Dat vind ik heel erg wrang, niet zozeer voor mezelf, hoewel ikzelf het er ook niet klakkeloos voorover heb, maar voor anderen die de sport oa gemáákt hebben.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:45

Lovely schreef:
Wedstrijden rijden is heel erg leuk, maar het meest concrete resultaat is nog altijd vooral een berg vuile was 's avonds Haha!. Maar laat ik de kosten voor het verplichte tenue en de wasmachine maar niet in de berekening betrekken Knipoog.


Dat kan ik helemaal beamen! En over de kosten van de aankleding van paard en ruiter hebben we het idd maar niet.... Knipoog