gangenpaarden en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: gangenpaarden en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:19

tja, kijkend naar de mangalarga marchador, als je een paard hebt wat batida loopt, dan word het lastig met je tak ke tak ke.
dan klinkt het als een draf met een echo, wat dus juist als kreupel kan worden gezien, maar dat dus echt niet is.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:37

Nina_rex schreef:
Zamora schreef:
Ik snap niet wat het ermee te maken heeft dat ze daar dan wel of niet vrijwillig staan?

Omdat jij zegt dat je vindt dat ze zich er maar in moeten verdiepen. Wedstrijdorganisaties mogen blij zijn als ze genoeg dierenartsen vinden die hun vrije weekenddag opgeven om wedstrijdruiters te keuren, je kunt dus niet van ze eisen dat ze zich in iets gaan verdiepen wat zelden voorkomt.

Volgens mij zijn gangpaarden toegelaten maar ik kan heel begrijpen wat Nina bedoeld. Dit is geen defensieve stelling van haar maar eerder praktisch, op organisatie-ervaring gebaseerd.

Nina_rexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:19

Het reglement wat Jantie aanhaalt is het FEI-reglement, dat geldt alleen op internationale wedstrijden (CEI's)! Op Nederlandse wedstrijden wordt het KNHS reglement gehanteerd, waarin staat:

8. Controle op kreupelheid:
    De paarden worden gemonsterd in stap en in draf.

Je kunt het discriminatie noemen, maar dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat het discriminatie is dat een paard dat niet kan draven of galopperen niet aan de dressuur mee kan doen. :D Of het discriminatie noemen dat alleen Volbloeden en Dravers mogen koersen.
Ik snap dat het verschil is dat bij endurance niet direct het vermogen tot draven beoordeeld wordt, maar het afleggen van een afstand (in welke gang dan ook!). Maar voor het beoordelen van de locomotie is de draf in Nederland nu eenmaal een vereiste.
Nu ik zie dat het in het FEI-reglement anders staat omschreven biedt dat enige hoop voor het KNHS-reglement, met een goede lobby..? Maar in de praktijk denk ik eerlijk gezegd dat het er vooral toe zal leiden dat gangenpaarden of ten onrechte worden afgekeurd, of dat ze ten onrechte worden doorgelaten omdat de DA denkt "het zal wel :o? ". En dat laatste is voor het welzijn van het paard erger.

Jantie schreef:
Volgens mij zijn gangpaarden toegelaten maar ik kan heel begrijpen wat Nina bedoeld. Dit is geen defensieve stelling van haar maar eerder praktisch, op organisatie-ervaring gebaseerd.

Inderdaad Jantie. Zoals ik al zei, ik héb zelf gangenpaarden (een vijfganger en een jonge die zeer waarschijnlijk ook vijfganger is) en ben er een groot liefhebber van. Maar ik rij ook al 8 jaar endurance (en organiseer zelf een wedstrijd inderdaad), en ik weet hoeveel problemen afwijkende gangen (en m.n. de creativiteit die veel gangenpaarden hebben om gangen door elkaar te klutsen, zeker aan de hand! :D ) in de praktijk opleveren. Zelfs al kunnen ze wél draven, is het nog iets om rekening mee te houden.

Ik snap dat het vervelend is als je eenmaal zo'n paard hebt, en je wil endurance rijden, en je stuit op deze problemen. Maar hier op Bokt wordt al snel vanalles geroepen dat niet op feiten of realistische situaties gebaseerd is. Opmerkingen als "de dierenartsen moeten zich er maar in verdiepen" zijn begrijpelijk, maar nutteloos voor de mensen die een niet-dravend paard hebben.
En ik vind het ook sneu als mensen zoals Mikkee op basis van reacties hier denken dat het wel los zal lopen, veel inschrijfgeld betalen, afreizen en vervolgens zwaar teleurgesteld weer naar huis kunnen. :=

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:28

Nina_rex schreef:
En ik vind het ook sneu als mensen zoals Mikkee op basis van reacties hier denken dat het wel los zal lopen, veel inschrijfgeld betalen, afreizen en vervolgens zwaar teleurgesteld weer naar huis kunnen. :=

:+ :D
Bedankt iig voor de 'waarschuwing' via dit topic.
Tja, zelf lobbyen voor een wijziging van het reglement zie ik niet zitten omdat ik zelfs nog nooit een kennismakingsrit heb gereden, maar ik hoop dat er in de toekomst toch meer mogelijkheden voor niet-dravende gangenpaarden zullen komen.
Is op dit deel van Bokt geen bestuurslid van de endurenace-vereniging aanwezig? Misschien dat deze kwestie zo kan worden aangekaart...?

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:47

Nina_rex schreef:
Het reglement wat Jantie aanhaalt is het FEI-reglement, dat geldt alleen op internationale wedstrijden (CEI's)! Op Nederlandse wedstrijden wordt het KNHS reglement gehanteerd, waarin staat:

Dat ligt in België anders. Het KBRSF reglement baseert zich op alle 'technische gegevens' van de FEI reglementen tenzij deze anders gespecifieerd zijn in het nationaal reglement. De wijze van voordraven wordt niet beschreven in het nationaal reglement, dus geldt hier de FEI regel : draf en gelijkaardige gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:10

Ik heb zelf ook een vijfganger, maar train hem alleen in de drie 'standaard' gangen. Aan de hand klutst hij ook heel makkelijk van alles door elkaar wat op draf zou lijken. Rommelig maar regelmatig, andere opmerkingen heb ik niet gehad. (tenzij echt kreupel) Toch loopt hij onder het zadel heel keurig en kan een hele mooie nette draf laten zien, aan de hand lukt dat hem niet mooi.

Ik snap dat het vanuit de organisatie lastig is, maar ook vanuit de ruiters die graag willen starten. Waarom wordt de knhs dan niet benadert met het probleem? Ik denk dat je daar meer mee berijkt dan via bokt je ergenissen uiten.

Nina_rexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:10

Ik denk dat dat nog niet gebeurd is omdat het probleem (tot nu toe in ieder geval ;) ) niet echt bestond. Er zijn maar weinig gangenpaarden in Nederland, en van die die er zijn kan het grootste gedeelte na wat oefening netjes voordraven aan de hand. Het gaat dus niet om gangenpaarden, maar niet-dravende gangenpaarden; dat zijn in Nederland denk ik maar een handjevol paarden, waarvan lang niet iedere eigenaar interesse heeft in endurance.

Er zit naar mijn weten geen bestuurslid op Bokt, maar ik vind zo'n forum nu ook niet echt een goed pressiemiddel. ;) Een brief met een aantal handtekeningen zou misschien wel opleveren dat er naar gekeken wordt, zeker omdat er in het FEI-reglement blijkbaar wel in voorzien is.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 07:11

Ik was er echt van overtuigd, dat ik gisteren nog een reactie had geplaatst. Waarschijnlijk is er toen iets tussen gekomen, voordat ik mijn reactie kon plaatsen.
Vandaag hebben we een trouwerij en morgen vertrekken we voor 2 weken naar Frankrijk. Als ik terug kom, dan ga ik zeker een brief sturen met daarbij de handtekeningen.

Heeft iemand een idee hoe je het beste handtekeningen kan ophalen, zonder langs de deur te gaan? Moet het echt een handtekening zijn of zijn namen ook al voldoende. Dan kan ik het via de mail doen.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!! Ik zal vandaag nog een paar keer op bokt inloggen (hoe bedoel je verslaafd), maar ben weer over 2 weken echt actief op bokt!!

Fijne vakantie!!!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:26

...er wordt veel over dierenartsen gesproken hier, ook zelfs over reguliere artsen... ik als arts voel mij plaatsvervangend een beetje aangesproken... maar beter is om met de dierenartsen te praten ipv over ze... beter is als de markt/"branche" zich meldt bij de poorten van de KNMVD... ik heb daarom een email gezonden aan KNMVD.. zie tekst hieronder:

Citaat:
Onderwerp: Ter attentie van Bestuur KNMVD: "Gangenpaarden"

Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde

(Redactie Tijdschrift voor Diergeneeskunde)

Zeer geachte voorzitter/bestuur,

Gaarne vraag ik uw aandacht voor "Gangenpaarden".

Gangenpaarden mogen zich in Europa verheugen op een toenemende populariteit, ook in Nederland zullen dierenartsen meer dan voorheen met gangenpaarden te maken krijgen in hun praktijk en tijdens keuringen.

Gangenpaarden zijn bij voorbeeld zeer geschikt voor endurance ritten, echter veel dierenartsen hebben weinig kennis van hun extra gang (tolt, viertakt, singlefoot), laat staan dat zij geinformeerd zijn wat betreft de vele rassen binnen de klasse/genus gangenpaarden. Differentia specifica ten aanzien van andere paardenrassen is dus hun extra gang. Ik hanteer voor het gemak de Aristotetische klassificeringsregels.

Jammer genoeg wordt door onbekendheid met gangenpaarden, deze paarden onder andere benadeeld bij keuringen voor endurance ritten/wedstrijden enz.

Ter illustratie zie bijvoorbeeld dit topic op http://www.bokt.nl: http://sleipnir.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=131&t=1321477&&sid=fdc72d443022d413260b572ae3551089

Wellicht een geschikt onderwerp voor uw tijdschrift?

Hoogachtend en met "collegiale" groet,

G.J. de Groot, M.D., M.Sc., M.Phi., arts, filosoof
http://www.rockymountainhorses.eu (gangenpaarden)

lijkt mij handig als anderen dit verder "uitbeelden" bij KNMVD door wat uitleg te geven enz...

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:53

Ik moet zeggen dat ikzelf ook wel interesse heb in endurance maar ik ben ook een beetje bang dat ik, na voorbereiding, betalen van startgeld, meestal een flinke reis en organisatie (ik woon niet echt in "endurance" gebied) ik bij de veeartsen kom die fijn zeggen: je paard is kreupel dus je mag niet starten! Tja en dan heb ik inderdaad een batida paard (MM met draf met echo) en een media-paard (die dus ook niet aan de hand draaft heb ik gemerkt). Dit houdt mij wel een beetje tegen om een keer te starten....

Dit terwijl bijvoorbeeld de MM er zo geschikt voor is.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:02

Het zelfde geldt voor mijn Rocky Mountain Horses (gangenpaarden), die zijn allen zeer geschikt voor endurance. Echter als mijn "collega's" dierenartsen geen kennis hebben van hun extra gang dan komen ze waarschijnlijk niet door de keuring voorafgaande aan de endurance-rit. Geen van mijn Rocky Mountain Horses draaft aan de hand en dus lopen ze een groot risico om onterecht te worden uitgesloten. En dat is zeer betreurenswaardig.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:50

TheMagicLine: Je heb absoluut gelijk dat we niet over dierenartsen moeten praten, maar tegen ze!!

Onwijs leuk dat je deze brief heb verstuurd. Ik baal nu een beetje dat we morgen vertrekken naar Frankrijk, op de camping, dat betekent twee weken geen internet.....

We moeten in dit geval zeker elkaar helpen en samen aangeven dat er naar gekeken moet worden...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:24

onze jonge merrie gooit nog veel door elkaar. helaas in banholt hier op afgekeurd. tja lastig. ik zeg trainen maar vrouw bij wie we les hadden voor de tolt zei dat we de draf achter wegen moeten laten. tja lastig als je hard bij ee endurance ligt.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:21

Citaat:
Het feit dat de tölt de meest bekende gang is onder de verschillende gangen is logisch omdat de IJslander al meer dan 50 jaar vertegenwoordigd is in NL. Maar dat betekent nog altijd niet dat alle gangen töltvarianten zijn. Dat is mensen foutieve informatie geven

+:)+

Ik ben een tijd terug ook gestart aan de endurance rit van de KNHS(30km), met een groepje MM's. Volgens mij vijf als ik het goed heb.
Allemaal zijn ze goedgekeurd voor vertrek en bij terugkomst. Wij hebben net voor de keuring aangegeven dat dit gangenpaarden zijn en dus geen draf tonen. Geen problemen gehad, de 2 artsen hebben geen onregelmatigheid kunnen vinden, en ons dus ook gewoon toegelaten op de rit. Natuurlijk is dit niet een officiele wedstrijdrit, maar ook hier werd streng gecontroleerd. (Verschillende huurpaarden werden daar ook afgekeurd ivm conditie, kreupelheid etc. )

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 06:27

kevje06 schreef:
onze jonge merrie gooit nog veel door elkaar. helaas in banholt hier op afgekeurd. tja lastig.

Was dit op de voor- of op de nakeuring ?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:57

nakeuring maar andere va danbij voor. toen andere va keek zei ze tolter... maar discussieren had geen zin want was al 40 min na nakeuring.