Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nina_rex schreef:Zamora schreef:Ik snap niet wat het ermee te maken heeft dat ze daar dan wel of niet vrijwillig staan?
Omdat jij zegt dat je vindt dat ze zich er maar in moeten verdiepen. Wedstrijdorganisaties mogen blij zijn als ze genoeg dierenartsen vinden die hun vrije weekenddag opgeven om wedstrijdruiters te keuren, je kunt dus niet van ze eisen dat ze zich in iets gaan verdiepen wat zelden voorkomt.
Of het discriminatie noemen dat alleen Volbloeden en Dravers mogen koersen.
". En dat laatste is voor het welzijn van het paard erger.Jantie schreef:Volgens mij zijn gangpaarden toegelaten maar ik kan heel begrijpen wat Nina bedoeld. Dit is geen defensieve stelling van haar maar eerder praktisch, op organisatie-ervaring gebaseerd.
) in de praktijk opleveren. Zelfs al kunnen ze wél draven, is het nog iets om rekening mee te houden.
Nina_rex schreef:En ik vind het ook sneu als mensen zoals Mikkee op basis van reacties hier denken dat het wel los zal lopen, veel inschrijfgeld betalen, afreizen en vervolgens zwaar teleurgesteld weer naar huis kunnen.
Nina_rex schreef:Het reglement wat Jantie aanhaalt is het FEI-reglement, dat geldt alleen op internationale wedstrijden (CEI's)! Op Nederlandse wedstrijden wordt het KNHS reglement gehanteerd, waarin staat:
) niet echt bestond. Er zijn maar weinig gangenpaarden in Nederland, en van die die er zijn kan het grootste gedeelte na wat oefening netjes voordraven aan de hand. Het gaat dus niet om gangenpaarden, maar niet-dravende gangenpaarden; dat zijn in Nederland denk ik maar een handjevol paarden, waarvan lang niet iedere eigenaar interesse heeft in endurance.
Een brief met een aantal handtekeningen zou misschien wel opleveren dat er naar gekeken wordt, zeker omdat er in het FEI-reglement blijkbaar wel in voorzien is. Citaat:Onderwerp: Ter attentie van Bestuur KNMVD: "Gangenpaarden"
Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde
(Redactie Tijdschrift voor Diergeneeskunde)
Zeer geachte voorzitter/bestuur,
Gaarne vraag ik uw aandacht voor "Gangenpaarden".
Gangenpaarden mogen zich in Europa verheugen op een toenemende populariteit, ook in Nederland zullen dierenartsen meer dan voorheen met gangenpaarden te maken krijgen in hun praktijk en tijdens keuringen.
Gangenpaarden zijn bij voorbeeld zeer geschikt voor endurance ritten, echter veel dierenartsen hebben weinig kennis van hun extra gang (tolt, viertakt, singlefoot), laat staan dat zij geinformeerd zijn wat betreft de vele rassen binnen de klasse/genus gangenpaarden. Differentia specifica ten aanzien van andere paardenrassen is dus hun extra gang. Ik hanteer voor het gemak de Aristotetische klassificeringsregels.
Jammer genoeg wordt door onbekendheid met gangenpaarden, deze paarden onder andere benadeeld bij keuringen voor endurance ritten/wedstrijden enz.
Ter illustratie zie bijvoorbeeld dit topic op http://www.bokt.nl: http://sleipnir.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=131&t=1321477&&sid=fdc72d443022d413260b572ae3551089
Wellicht een geschikt onderwerp voor uw tijdschrift?
Hoogachtend en met "collegiale" groet,
G.J. de Groot, M.D., M.Sc., M.Phi., arts, filosoof
http://www.rockymountainhorses.eu (gangenpaarden)
Citaat:Het feit dat de tölt de meest bekende gang is onder de verschillende gangen is logisch omdat de IJslander al meer dan 50 jaar vertegenwoordigd is in NL. Maar dat betekent nog altijd niet dat alle gangen töltvarianten zijn. Dat is mensen foutieve informatie geven