Kootwijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:13

Wij komen ook, voor de eerste keer klasse 1.
Alleen nog geen programma boekje binnen gekregen. |(

Zijn er nog meer die daar nog op wachten?

Djilna

Re: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:16

Als je hem zaterdag niet hebt gekregen zul je hem maandag nog wel ontvangen. Met het weekend wil dat nog wel eens gebeuren ;)

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:26

Thanks! Wacht met smart. :D

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:34

Ik kom waarschijnlijk niet als fotograaf helaas, maar sta bij de finish van Klasse II als vrijwilliger! :)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:34

Hier ook het boekje en aan alle vragen van Pregini met de antwoorden geven nog meer duidelijkheid :D

Paard is zaterdag spontaan super hengstig geworden (na gesnuffeld te hebben met een nieuwe aanwinst op stal, paard is net 3 dagen ruin dus die weet het zelf nog niet ;) ) en dat heb ik geweten. Ze was echt te relax.. Maar toch nog lekker 28,5 km gereden.

Bij de keuringen, is het dan een probleem als je een stukje ijzer mist? :+
Is nu erg dun, maar om haar vlak voor de wedstrijd nieuwe ijzers te geven vind ik niet slim.
Deze zitten er pas een maand onder, maar bij eentje is een kant erg dun achter.
Heeft ze eerder ook een keer gehad. Loopt ze niet kreupel op, maar vraag mij af of ze er niet moeilijk over doen bij de keuring.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:34

Er wordt zeker op de staat van het beslag gelet tijdens de keuringen en met ijzers die in die staat zijn zal je daar zeker een opmerking over krijgen.

Nog los van de vraag of je met dat soort ijzers wel een wedstrijd moet gaan rijden (ik rij er zelf niet eens een (intensieve) training mee, dan is het gemakkelijk werk of geen werk tot de smid is geweest).

Wellicht kun je alleen de smid je achterijzers laten vervangen?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:43

Het gaat niet om de kosten van het vervangen, maar zo vlak voor de wedstrijd lijkt mij niet slim?

Ijzer is zaterdag zo versleten, voor de rit was het nog niet zo zichtbaar. Veel over asfalt gedraafd. Ook al met de smid besproken hoe het kan dat steeds dat ene ijzer zo scheef slijt, terwijl zonder ijzers sleet ze haar hoeven heel netjes recht.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:52

Dan verandert het ijzer toch waarschijnlijk iets aan haar manier van afrollen en je zou eens kunnen kijken wat dat ene been anders doet dan de andere 3.

Mijn merrie slijt haar achterijzers ook aan de buitenkant harder dan aan de binnenkant, maar dit is gelijkmatig en gebeurt ook als ze toevallig blootsvoets staat: het is haar manier van lopen.

Op haar oude stekje zat er ook relatief veel asfalt in m'n trainingen en kon ik 300 tot 360 km rijden voor een ijzer echt door was. Dan bedoel ik ook echt zo dun als een scheermesje.

Alleen de rits/nagelkopjes afgesleten is alsnog tricky, maar wel te doen.

In elk geval als tip: korter voor een wedstrijd laten beslaan of minder asfalt meepakken in je trainingen als het toevallig rot uitkomt.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:27

Ja de smid gaat ook op zoek naar een oplossing. Wel echt vertrouwen in mijn smid, dus laat het aan hem over. Hoop alleen wel dat ik er zaterdag geen problemen mee krijg. We doen mee met de kennismakingsrit.

Even gerekend, we hebben afgelopen maand 160 km aan buitenritten gereden. Zijn dan bijv. ritten van 9 km heen over asfalt, 10 km zand, 9 km asfalt. Afgelopen week wel veel over het asfalt gedraafd, om lange rechte stukken in constant tempo te rijden. En dan heeft ze wel echt een vliegende draf (van 23,5 km/u) maar daar slijt ze dus 1 ijzer wel veel mee. Terwijl ik het idee heb dat het dan 'ineens' bij 1 rit gebeurd. Voor de rit zaterdag was er nog niks te zien.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:16

Dan heb je inderdaad veel over asfalt gereden en dat voegt niet altijd wat toe.

In afwisselend terrein een min of meer constant tempo kunnen houden is moeilijker, maar wel prettig (en iets om écht op te oefenen, niet 1 wk op voorhand). Ik vind 23,5 km/h in draf een heel erg fiks tempo, maar wellicht ligt dat aan het ras van je paard.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:39

Dit is ook niet iets wat we afgelopen week pas geoefend hebben. Hebben heel de winter door deze ritten gereden. Maar aangezien mijn trainingsmaatje, haar paard wil graag alleen maar harder, hebben we stukken gezocht dat we naast elkaar konden rijden en constante tempo's aan kunnen houden. Helaas geen Veluwe naast de deur ;)

Mijn paard (Fries) vind de draf veel makkelijker dan galop. Maatje zit allang in galop, maar merk aan mijn paard dat ze deze draf veel langer volhoudt dan galop. Dus qua afstand/conditie komt draven voor haar beter uit.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:03

ben ook van mening dat dat tempo erg hoog is, zeker om voor langere stukken vol te houden.
Dat is volgend mij continue strekken en dat kost een hoop energie.
Je kunt beter een wat rustiger tempo aanhouden scheelt een hoop energie voor je paard.
En slijten je ijzers misschien ook niet zo snel.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:38

een Fries die draaft in een tempo van 23,5 km/uur, lijkt me bijna erg sterk.. ken wel dravers of types die daarop lijken (kwa draftempo) en die draven rond de 18 - 20km/uur. dat voor een niet draver is toch echt veel te hoog en niet vol te houden, mijn advies: iets rustiger aan draven en dat proberen langer vol te houden. en toch gaan trainen op de galop, die van mij vond galop makkelijker maar moest toch ook gaan leren "draven" en dat dan lang volhouden en een wat hoger tempo.

aan de start verschijnen met een stuk van je ijzer? dan kan je denk ik gelijk een rechtsomkeerd maken naar huis. een paard wat ervaren is zie ik geen probleem in om vlak voor de wedstrijd toch nieuwe ijzers te geven.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:48

Volgens mij is 23,5 km/h een stevige galop al of niet?
Ik heb zoveel zin in zaterdag, ben alleen behoorlijk zenuwachtig, eerste keer klasse III
Wie overnacht er nog meer in Kootwijk? Ik vertrek hier vrijdagmiddag thuis met mijn vriend en Valesco. Alleen even kijken waar we wat te eten gaan halen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:52

Ik slaap ook op het terrein. Is op zich maar een uurtje met de trailer, maar overnachten is makkelijker en ook meteen weer ervaring voor Blik. Is alweer even geleden dat hij op wedstrijd overnacht heeft, Uddel vorig jaar. Wanroij ook, maar toen stond hij op stal ipv in een paddock op het terrein zelf.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:04

Valesco overnacht vrijdag voor het eerst in een paddockje, ben benieuwd :) wordt wel weer dekenwerk.. t wordt koud.. 3 graden geloof ik :9 brrr... wordt ook koud voor ons.

@Djilan, slaap je in een tent?

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:11

@F3nn3, als je niet via de snelweg naar Kootwijk gaat, maar via Apeldoorn en dan de binnenweg, dan kom je een friettent tegen op de weg naar Hoog Buurlo op een grote kruising. Als je interesse hebt dan kan ik het wel even op google maps aanwijzen :') Of zat je aan wat decadenters te denken?

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:18

Uhm, dat is opzich genoeg :) Ik wilde nog even googlen want mijn vriend zou ook iets kunnen gaan halen ergens, Pizza ofzo.. Weet niet of dat mogelijk is. Friet is altijd een goed alternatief. Bedankt voor de optie in ieder geval!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:41

Oké, waag ik het toch op nieuwe ijzers achter :)

Als de kennismakingsrit goed bevalt, wil ik een hartslagmeter gaan kopen en dan is het makkelijker te bepalen welke gang voor haar het makkelijkste is. Nu merk ik dat als zij een ander paard in galop bij mag houden in draf, dat ze dat langer volhoudt en minder snel buiten adem is dan dat ze in het zelfde tempo moet galoperen.

Als wij vol uit draven buiten houden andere paarden het ook niet bij in draf en mijn GPS (nokia sporttracking op mijn telefoon) geeft echt 23,5 km/u aan. Paard heeft eerste jaren voor de kar marathons gelopen en dan mocht ze niet galoperen, in het begin was haar galop dan ook echt om te janken ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:52

F3nn3 schreef:
Valesco overnacht vrijdag voor het eerst in een paddockje, ben benieuwd :) wordt wel weer dekenwerk.. t wordt koud.. 3 graden geloof ik :9 brrr... wordt ook koud voor ons.

@Djilan, slaap je in een tent?

Nee in de trailer! Heb helaas nog geen kacheltje aangschaft, staat wel in de planning. Maar gewoon 2 slaapzakken en een fleecedeken van Bliksem en ik kom de nacht wel door :D
Tip: leg je rijkleding bij je in de slaapzak, dan is het warm als je het de dag van de wedstrijd aantrekt. Niets vervelenders (vind ik :o ) dan koude kleding aantrekken, brr!

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:55

Oeh dat is wel een goede tip!! Ik ben er nog niet over uit of we achterin de auto slapen of in een tentje. In de trailer ziet m'n vriend niet zo zitten (beetje smetvrees geloof ik... :Y) )

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:58

Kwestie van dekzeil mee, op de bodem leggen en dan matrasje erop. Voordeel van trailer boven tent vind ik toch wel dat je niet direct op de koude grond ligt en gewoon kunt staan :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:07

Klinkt erg gezellig, dat kamperen :D

Smid belde net, hij gaat stalen punten in het ijzer lassen, zodat het minder slijt :? Iemand ervaring mee?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:10

Wideapuntjes waarschijnlijk :j

Mijn merrie loopt er niet lekker op, maar dat is ook duidelijk per paard verschillend. Ik zou zelf denk ik voor de wedstrijd gewoon kiezen voor de bekende weg, dus een gewoon paar achterijzers. Dan kan je de wideapuntjes altijd nog proberen als er minder vanaf hangt.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:27

Ja, die noemde hij!