Wat doe jij tijdens het winterseizoen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:55

De mijne kan echt niet zonder ijzertjes, hij heeft echt slechte kwaliteit, brokkelen heel snel en krijgt vaak biotine bij ;)
Ik moet dan toch eens gaan horen achter kunststofbeslag, en idd die flexibiliteit, tuurlijk :D Had ik niet aan gedacht maar dit zal er zeker wel mee te maken hebben!

1Boefje

Re: Wat doe jij tijdens het winterseizoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:09

Dat geluk heb ik dan weer. Ik krijg (nu van mn 3e hoefsmid) complimenten over de hoeven van mn dravertje.
Ijzerloos zou wel kunnen, maar dan kan ik endurance vergeten, dus kies ik voor deze oplossing, half jaar 2, half jaar 4.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:58

Djilna schreef:
Ik denk eerder combi temperatuur van beslag en iets meer flexibiliteit waardoor de ijsbal wat sneller loslaat.

Klopt, en daarbij nog het feit dat kunststofbeslag breder is en helemaal rond loopt, waardoor het een groter gedeelte van de zool bedekt.

Ik heb vanmorgen een heerlijke (maar koude := ) rit gemaakt. Mijn oude paard heeft er helemaal geen problemen mee, dat is net een sneeuwscooter. :D Met mijn jonge paard was het de eerste rit dat het zo bevroren was. En het dunne laagje sneeuw maakte de moeilijk zichtbare bevroren plassen wel gevaarlijk, dus we moesten goed uitkijken. Maar we hebben zelfs lange stukken gedraafd en gegaloppeerd.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:50

Hier was het -15.... Vond ik toch net iets te koud...
Maar zonnetje schijnt nu wel lekker, dus wie weet....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:50

Ik heb vanmorgen met Jewel gereden. Echt prachtig in het bos nu.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:49

Liekie heeft vanwege vakantie van de hoefsmid nu ook nog ijzers, maar die gaan er komende week hopelijk onder uit.
Verder staat hij wel buiten maar wordt niet gereden of wat dan ook...
Klompjes is echt vervelend :(

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:11

Ik ben gistermiddag ook nog even te paard naar buiten gegaan. Moragh vond het raarrrrrrrrrrr (dag ervoor liep ik ernaast on vond ze het leuk, maar zo "alleen" was het toch wel eng)
Later relaxter en wat kleine stukje galop gedaan.
Als de sneeuw vandaag nog eens stopt ga ik weer!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 08:29

ik ben gisteren ook even wezen wandelen, maar Liekie ziet het gevaar niet en loopt aardig door...
Is ook sjaggie omdat ze minder buiten komen nou, dus daar zal het ook mee te maken hebben. Heb een stukje gewandeld, en daarna maar ff in de bak los gezet, alleen in zijn eentje buiten vindt hij niets aan.
Ik had vaseline onder zijn hoeven gesmeerd maar dat hielp niet echt helaas. Vandaag is de hoefsmid terug van vakantie en ga meteen vragen of ze de ijzers er onderuit kan halen :j

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:22

wat ik doe tijdens het winterseizoen.

Ik rij met mijn paard klasse 4
Na mijn laatste wedstrijd dat is meestal een 120 of een 160 km.
Geef ik hem 6 weken vrij, dat is dus niet rijden. Hij gaat dan bijna de heledag op de wei.
En 1 x op een dag gaat hij 30 tot 40 min in de molen. (molen is straat en is 20 meter omvang)
Na die 6 weken ga ik heb om de dag rijden in het bos of in de bak.
De bosritjes zijn veel stappen en niet langer dan 2 uur rijden.
Zo ga doe ik het tijdens het winterseizoen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:07

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:24

Mijn paarden lopen heel het jaar gewoon door in de lessen enkel na een zware wedstrijd (CEI) krijgen ze enkele dagen, eventueel tot 3 à 4 weken rust.

Ik heb gisteren in de dikke sneeuw een mooie rit gemaakt. Ik dacht even de loomste van de stal te nemen omdat de wegen en beken nogal uit één stuk leken en ik de weg letterlijk moest zoeken. Maar blijkbaar vond hij de sneeuwdeken zo zalig om te lopen dat ik voor het eerst moeite had om mijn hengst trager te doen lopen. Hij wou er telkens vandoor of de trainingen hebben eindelijk eens effect op hem wat looplust betrefd. Ik voelde me meer op een trampoline dan op een paard zo verend. :D

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:17

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:00

Momenteel zit ik thuis, heel chragrijnig omdat de grond keihard is en ik niet buiten kan rijden (kan wel natuurlijk, heen en weer op de weg ;( )
Dus wij doen nu niets |( Komende weken ook niets als ik de KNMI moet geloven.
Anders was ik nog bezig met buiten rijden, af en toe dressuur in de bak. Conditie op bouwen, mijn paard is een half jaar onder de zadel, maar nu staat ze stil. Gelukkig hebben we met goed weide management gezorgd dat ze naar buiten kan elke dag.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:32

In bermen geeft het gras nog best een beetje veer, dus daar kan je best aardig op rijden, zelfde aan de randen van een bosweg: de bladeren denpen heel wat, dus er valt nog best wat te doen.
En stappen op de harde weg (met stukjes draf ertussen) kan je een hele mooie basis geven!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:28

Lag er maar een goed pak sneeuw, dan kon ik gewoon rijden. Maar nu is alles keihard en spiegelglad, overal ligt nog ijs van de vorige lading sneeuw die nog niet helemaal gesmolten was. De laag sneeuw is te dun om grip te geven en maakt wel dat je de gladde stukken eronder niet kan zien. Zelfs met Rex ga ik nu niet op pad, te gevaarlijk. Op de weg kan het wel ja, maar dat is ook niet echt boeiend... Gelukkig ligt er op loopafstand een binnenbak waar we gebruik van kunnen maken, ik heb de afgelopen 2 weken al 2 keer in de binnenbak gereden na maandenlang niet, ach ja ook weer eens goed. :D

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:05

Hier ligt nu weer een lekker pak sneeuw, dus ik kan er weer op uit. Anouar is inmiddels ook van de ijzers, dus die kan ook weer op pad.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:01

Hier ligt een cm of 5, maar met de ijsplakaten eronder van de vorige keer durf ik nog niet zo goed het bos in eigenlijk..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:14

Ik ben vandaag ook weer op pad geweest. Bij ons ligt een dun laagje, dus het is wel zaak te weten waar de gladde stukken zin. Wat meer sneeuw maakt toch wel weer goed stroef dus dan is het gladde niet zo'n enorm probleem. Zeker als je langs te randen blijft gaat het best aardig!
Tempo maken is er niet veel bij, maar rustig aan toch leuke ritjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:20

Hier ligt helaas weer een dikke laag nieuwe sneeuw. Op de meeste plekken waar ik mag rijden ligt eerst nog een laag ijs en daarover heen nieuwe sneeuw. Ijzers of niet, vrijwel alle paarden glibberen hier het erf af. Helaas is alleen de 80 km weg vrij van ijs, maar iets zegt mij dat ik dan liever gewoon niet ga paard rijden.

Gelukkig is het weiland wel goed te doen en daar vermaken ze zich dan ook in.

Toch wordt er wel getraind... Mijn jonge minipaardje leek direcht te snappen hoe hij gras onder de dikke laag sneeuw vandaan moet krijgen, hoewel dit de eerste keer is dat hij zoveel sneeuw mee maakt. Mijn draver die toch wel wat wijze levenslessen heeft geleerd ondertussen staat geboeit te kijken hoe de kleine dat voor elkaar krijgt en waagt ondertussen ook een poging om te gras te voorschijn te toveren.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:57

Hier hebben ze de voorbije 2 maanden (na het wedstrijdseizoen) nagenoeg niks gedaan, weiderust dus. Vanaf deze maand beginnen we weer stillekes aan.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:23

Hier is het prima te rijden momenteel! Het hele weekend heerlijk rustig aan gereden door de sneeuw. Bermen en besneeuwde fietspaden zijn goed te doen, alleen de stukken waar auto's rijden worden ijs. Strand is sowieso nog lange niet bevroren, dus mogelijkheden zat :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:48

Hier ligt weer een heel pak sneeuw. Vandaag lekker wezen rijden met beide paardjes. Anouar is ook van de ijzers, dus die kan ook weer mee op pad.
Morgen ga ik weer :#

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:17

Blik heeft ook geen beslag meer, maar hier is het gewoon echt te glad :\
Gisteren wel op strand gereden en dat ging super, helaas zonder Bliksem.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:29

Hier is het ook niet te doen, ik moet eerst over de verharde weg die spekglad is door de auto's die er overheen gereden hebben...
Nog steeds vakantie voor Liekie dus.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:11

Voor Bas ook nog vakantie.. De weg is hier een spiegel en sneeuw word ook niet weg geschoven, een grote ijsplaat jammer genoeg...
Hopelijk kan ik snel de weg weer op richting duinen+strand!