Bekende enduranceruiter stapt over op ijzerloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

queraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:16

Henkjan schreef:
Nou, ik vind hoefschoenen echt onzin. Lijkt me dus niet fijn zitten voor een paard om vele kilometers met zulke dingen rond te lopen!
Je weet ook niet onderweg wat er allemaal in komt te zitten...
Jammer dat 1 van Nederland meest bekende endurenceamazones die dingen gaan gebruiken...

en met hoefijzers kan er bijv geen steen in komen of zelfs blootvoets?

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:38

Arabesk schreef:
De ruiter is Carmen Römer, ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen op hoefschoenen. Voor zover ik begrepen heb staan alle paarden van de fam. Römer nu zonder ijzers.

Leuk dat ze de renegades uit gaat proberen, dát vind ik interessanter dan het feit dat ze zonder ijzers maar met hoefschoenen (we wisten eerst nog niet welke) in KWB gaat rijden. Ik ben wel benieuwd hoe haar ervaring ermee zal zijn.

Maar voor de rest vind ik het een beetje overdreven voor een topic. :o
Ga je ook een topic openen voor elk persoon die in KWB blootvoets gaat rijden?

Dan denk ik; dan is KWB nou niet zo'n uitdaging om door die fijne zandbodem op blootvoets te rijden, als je paard hardere ondergrong gewend is. Een fijnere ondergrond voor blote voetjes kan je bijna niet hebben in mijn beleving.

En als ze hier nou een 100+ reed, maar het gaat maar tot klasse II. Die hebben er wel meer mensen blootvoets gereden.

Djilna

Re: Bekende enduranceruiter stapt over op ijzerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:17

Carmen dus. Nou ik ben benieuwd hoe het haar gaat bevallen.

Ik ben zelf nog erg in de testfase van de hoefschoenen en ben er tot nu toe, ondanks steeds aanpassen en verbouwen, elke rit 1 tot 3 verloren (wel meteen gevonden maar toch) dus mijn paard staat sinds afgelopen week weer rondom op kunststof.

Volgende winter ga ik wat andere dingen proberen en dan weer opnieuw testen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:43

nou, boeiend.

Mijn buurman maakt hoefschoenen op maat. (Fred Hoefverzorging)
Onze paarden lopen blootvoets, zolang de hoeven dat toelaten. (nog nooit schoeisel nodig gehad)

Snozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:30

Arabesk schreef:
Renegade hoefschoenen ;-)

Leuk, ik heb ze ook!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:19

Arnoud schreef:
nou, boeiend.

Mijn buurman maakt hoefschoenen op maat. (Fred Hoefverzorging)
Onze paarden lopen blootvoets, zolang de hoeven dat toelaten. (nog nooit schoeisel nodig gehad)

He dat is Fred Kammer?
Die heeft mijn paarden ook een tijdje bekapt. (nu niet meer omdat hij niks met ijzers doet en ik heb er nu 1 op ijzers ;) )
Maar hij meet die hoefschoenen volgens mij (alleen) aan. Hij werkt samen met Smit uit Rijssen en die maakt ze dus (op maat) ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:42

ik ben echt op mijn plaat gegaan met hoefschoenen.
mijn vorige paard schopte zijn eigen ijzers er steeds af met gek doen in het land.
toen heb ik besloten om marquis hoefschoenen aan te schaffen.
was helemaal in het begin, denk alweer een jaar of 6/7 terug.
de dames zijn toen nog helemaal bij me langs geweest om te passen enzo.
maar mijn paard verloor ze tijdens het rijden en met 1 lange rit op de veluwe door het zand was zijn hele hoefbal geschaafd.
heb ze nou toevallig net verkocht.
heb ze al met al denk 4x gebruikt.
erg jammer want het leek me een goed alternatief.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:16

Er is bij mij al vanalles mis gelopen met de hoefschoenen, maar ik ben er nog nooit een verloren. Ik heb easyboot epics...

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:26

Djilan schreef:
Ik ben zelf nog erg in de testfase van de hoefschoenen en ben er tot nu toe, ondanks steeds aanpassen en verbouwen, elke rit 1 tot 3 verloren (wel meteen gevonden maar toch) dus mijn paard staat sinds afgelopen week weer rondom op kunststof.

Is dat laatste geen eigen nieuwstopic waard? :D ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:37

Vast, aangezien het de eerste keer is dat hij rondom op beslag staat :D En hij zowaar super braaf was (hij heeft een geduld van lik me het vestje := )

SuseQ ik heb de gewone lage easyboots. Eerst vlogen de voorschoenen uit ondanks de strakste stand en heb ik kortere backstraps gekocht. Die kwamen gelijk binnen met de achterschoenen die ik ook wilde proberen. Door Blik zijn korte rug kwam ik erachter dat op harde bodem de schoenen blijven zitten, maar op zachtere bodem niet. Dan trapt hij achter met voor uit (achter grotere hoef door schoen en voor stukje uitstekende schoen). Volgende winter ga ik dus voor de epics proberen inderdaad. Denk dat het dan al een stuk minder frustrerend rijden is ;)

Hoe en of hoefschoenen bevallen is een heel trail and error verhaal. Ligt aan je paard (bouw en manier van bewegen), manier van bevestigen, ondergrond ed.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:07

Ben toch benieuwd hoe de paarden van Carmen Romer dan bekapt en beslagen worden, zodat er voor een hoefschoen-oplossing gekozen is? }>
Echt goed bekappen en beslaan kan soms zo moeilijk zijn (bij sommige paarden)... en de eigenaar heel soms tot wanhoop drijven?

Die wanhoop heeft mij er indertijd toe gedreven dat ik inmiddels zelf bekap en besla (nadat ik mezelf hierin heb laten opleiden). Ik was aardig wanhopig :D: Stinkmodder, stinkmodder, stinkmodder... dan doe ik het zelf wel, die hoeven!
Gaat heel goed nu, goede frustratie geweest dus. Maar hoefschoenen? Nee, dat werkt bij mijn paarden absoluut niet.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:09

scoxxx schreef:
Ben toch benieuwd hoe de paarden van Carmen Romer dan bekapt en beslagen worden, zodat er voor een hoefschoen-oplossing gekozen is? }>
Echt goed bekappen en beslaan kan soms zo moeilijk zijn (bij sommige paarden)... en de eigenaar heel soms tot wanhoop drijven?

Die wanhoop heeft mij er indertijd toe gedreven dat ik inmiddels zelf bekap en besla (nadat ik mezelf hierin heb laten opleiden). Ik was aardig wanhopig :D: Stinkmodder, stinkmodder, stinkmodder... dan doe ik het zelf wel, die hoeven!
Gaat heel goed nu, goede frustratie geweest dus. Maar hoefschoenen? Nee, dat werkt bij mijn paarden absoluut niet.

zover ik weet is de hoefsmid van carmen,onno grund,smid die ook meegaat naar wk

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:41

Nope, ze hebben een vrouwelijke smid uit duitsland die volgens een amerikaans systeem bekapt (natuurlijk). Verder gebruikte ze tot nog toe kunstof beslag.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:44

oh oke,dat zal dan het laatste jaar wel veranderd zijn

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:12

Is inderdaad iets van het laatste jaar, in ieder geval voor een deel van de paarden. Toevallig doet deze smid ook een paard van mijn zus vandaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 23:23

Merens schreef:
Dan denk ik; dan is KWB nou niet zo'n uitdaging om door die fijne zandbodem op blootvoets te rijden, als je paard hardere ondergrong gewend is. Een fijnere ondergrond voor blote voetjes kan je bijna niet hebben in mijn beleving.

En als ze hier nou een 100+ reed, maar het gaat maar tot klasse II. Die hebben er wel meer mensen blootvoets gereden.

Ze gaat vast nog wel hogere klasses rijden ;-)

Easyboots hebben de neiging om uit te flippen in mul zand, heb het zelf ook al een keer meegemaakt, vooral als je in galop rijdt.

Renegades flippen niet uit en schuren niet. In het buitenland zijn ze nu erg favoriet onder endurance ruiters.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:44

Arabesk schreef:
Merens schreef:

Ze gaat vast nog wel hogere klasses rijden ;-)

Easyboots hebben de neiging om uit te flippen in mul zand, heb het zelf ook al een keer meegemaakt, vooral als je in galop rijdt.

Renegades flippen niet uit en schuren niet. In het buitenland zijn ze nu erg favoriet onder endurance ruiters.

Leuk Carmen, dat je het gaat proberen!
Ik kan je mijn ervaring vast vertellen met de Renegades; ze gaan niet uit, blijven goed zitten (je eigen nagels ben je binnen twee keer aandoen kwijt, dus hou een nagelknippertje bij de hand!) Monty heeft alleen de eerste keer beschadigingen gehad op de haargrens van zijn hoefballen. Denk van het aandoen. Heb daarna wel zijn hoefballen dik ingesmeerd met vaseline en nooit meer last gehad. Ben ze nooit verloren, ook niet in de blubber met galopperen, Mont loopt er goed op....... met een hartslag die gemiddeld 5 tikken hoger ligt... en dat is voor mij de reden dat ik het over een rit van 90 kilometer NIET in het wedstrijdseizoen ga gebruiken.

sukses......... ik ga weer lekker rondom op kunststof!

groetjes
Els en Monty R.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:59

Els, Arabesk is Carmen niet hoor :=

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:01

Arabesk schreef:

Galop geen probleem hoor, draven door mul(ler) zand juist wel. Voorschoenen uittrappen met de achterschoenen. Niet handig..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:02

Djilan schreef:

nee idd, deze enduranceruiter is niet verder gekomen dan één kennismakingswedstrijd. Toen besloot ik dat ik hier op 10 minuutjes stappen ook wel een rit van 30 km kan rijden. Alle wedstrijden zijn zo ver weg van hier. Maar dat terzijde :D

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:03

Djilan schreef:

ehh, ja.. Cármen gaat ze toch proberen :+ (neem aan dat ze dit ook leest) .... Arabesk schijnt iets anders te zijn }>

Djilan: Mont trapt ze niet uit; als hij op tempo draaft, dan breekt hij en zet zijn achterbenen naast zijn voorbenen neer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:06

We zullen zien hoe het gaat bevallen bij Carmen en haar paarden en wat voor uitslagen ze er op gaat rijden :7

KWB stelt qua ondergrond en afstand weinig voor, interessanter wordt het als ze de echt hoge klasses gaat rijden :-)

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:10

knipperdeknip ....
Arabesk schreef:
KWB stelt qua ondergrond en afstand weinig voor :-)

jij durft hier wel wat neer te zetten.... één kennismakingsritje zei je toch.....? laat maar, dat is OT

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:14

montiesmama schreef:
Djilan: Mont trapt ze niet uit; als hij op tempo draaft, dan breekt hij en zet zijn achterbenen naast zijn voorbenen neer.

Bliksem doet dat ook, maar blijkbaar is dat moment van wijd gaan lopen zonder schoenen precies goed, maar met niet. Op stevige bodem gaat het wel goed, maar ja hier op de Posbank kom ik altijd wel muller gebied tegen :))
Met kunststof beslag nu rondom gaat het trouwen wel goed. Al had de hoefsmid dat niet verwacht trouwens :D

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:20

Djilan schreef:
montiesmama schreef:

Bliksem doet dat ook, maar blijkbaar is dat moment van wijd gaan lopen zonder schoenen precies goed, maar met niet. Op stevige bodem gaat het wel goed, maar ja hier op de Posbank kom ik altijd wel muller gebied tegen :))
Met kunststof beslag nu rondom gaat het trouwen wel goed. Al had de hoefsmid dat niet verwacht trouwens :D

ik heb niet rondom met schoenen gereden hoor; alleen vóór, misschien maakt dat ook nog uit...
Mont is niet zo sterk dat hij in mul zand hard gaat en kan breken :+
die verhoogde hartslag is misschien niet echt schokkend, maar over 90 kilometer (da's toch voor ons zo'n 5,5 uurtjes galopperen) vind ik het energie verspillen.
Laatst bijgewerkt door montiesmama op 18-02-09 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt