Vraagjes m.b.t. Endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Vraagjes m.b.t. Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:23

Ik denk dat het NRPS voor deze term heeft gekozen omdat het anders veel te ingewikkeld wordt om te omschrijven wat ze precies aan minimale bloedvoering willen zien.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:26

Nou 12,5 % arabisch en/of engels volbloed??

(ik ben geen neerlandicus, dus mss is dit ook weer voor meerdere uitleggen vatbaar, net als de eerste term dus ook verwarring schept).
Nog best lastig taal Knipoog

(btw sorry ben op dreef Knipoog )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:28

De term en/of kan ook weer tot verwarring leiden.

Ik denk dat het wel duidelijk is wat er wordt bedoeld met 12.5% Anglo-Arabisch bloed. Zeker als je de ontstaansgeschiedenis van het EV kent. Lachen

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:31

Ghi hi, hier zorgde het iig voor verwarring, want menigeen denkt dat er dus persee arabisch bloed in moet zitten (wat dus idd waar is, want EV is ergens ver weg ook weer iets met arabisch bloed). Hebben ze toch gelijk Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:34

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:37

Het NRPS bestaat pas sinds 1981. Tot die tijd was er een soort 'halfbloedenregister' bij het APS (dat vanaf die tijd AVS is geworden). Ongeveer het systeem dat België nog steeds heeft bij het BAPS.

Het NRPS is dus ontstaan vanuit een Arabierenstamboek. Logisch dus eigenlijk dat altijd veel nadruk heeft gelegen op het Arabisch bloed. In de loop der jaren zijn er vooral in het rijpaardregister steeds meer hengsten gekomen met zeer weinig tot geen AV (en dat is al vanaf 1981). Ik heb de NRPS-hengstenboeken van 1981 tot 1991 thuis liggen, bij elke hengst staat de afstamming tot en met de vierde generatie, erg interessant om die afstammingen te bekijken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:39

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:47

Prinnie schreef:
Snap ik, het klinkt alleen zo raar dat als je een paard registreerd en eist dat het dan 12,5% anglo-arabisch bloed moet voeren er dan dus geen arabisch bloed te bekennen is. Vandaar mijn opmerking.

(Anglo-arabieren blijven ernstig favoriet bij mij, dus die raad ik TS aan Haha! )

Inderdaad, best vaag en beetje verwarrend allemaal! Maar nu duidelijk dus Haha! Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen NRA en NPA.

Anglo-arabieren zijn idd leuke paarden dus ook een aanrader voor de TS!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:51

Ik was even nieuwsgierig en ben in de bloedlijn van mijn zusje d'r knol gaan terugzoeken op Arabisch bloed. Via Julio Mariner (EV dus) via Hyperion, St. Simon en Herod kwam ik zo rond 1700 de eerste AV tegen. Ja, zo ver gaat dat terug. Haha!

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=46913

Lekker verwarrend ook dat een Anglo destijds gewoon EV mocht heten (oftewel xx achter zijn naam mocht dragen). Haha!
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-10-08 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:52

Dat is idd erg ver dan zeg!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:54

In deze database vind je nog meer gegevens: http://www.allbreedpedigree.com/

(Paardenfokken.nl concentreert zich vooral op KWPN en stamboeken als Holsteiner etc, accepteert geen pony's dus ook geen NPA-registraties.)

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:03

Gaaf dat je zo ver terug kan zeg. Lang geleden die arabieren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:05

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:17

Karin schreef:
NRA is rijpaardregister, NPA is rijponyregister. Hoe ze tot die verdeling komen is mij altijd een raadsel geweest, mijn Arabier x draver staat in het NPA en ik weet niet waarom, zal de stokmaat van de ouders wel zijn ofzo.

De mijne staat juist met de zelfde vader als die van jou (1.52 ofzo toch?) en een ponymerrie (NPA) in het NRA-stamboek... Grappig.

Ik was altijd van mening dat het NRPS daarbij de "internationale" verdelingen aanhield, vanaf 1.48 = paard. Maar dat is dan schijnbaar ook weer niet zo als Ret "pony" is en [***] "paard".

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:21

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 22:03

Ziet er veelbelovend uit Lachen mooi maatje, en een leuk plaatje, bovendien voldoen anglo-arabieren ook goed aan mijn "eisen" kan iemand mij wat meer vertellen over de prijzen? (zal om ewen 2 a 3 jarige onbeleerde ruin/hengst zijn, gewoon gezond en geschikt voor voornamelijk endurance zoals omschreven in de eerste post) En waar betrouwbare fokkers zitten? (sites?)

Thanks voor de reacties!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:10

niemand een idee? Boos!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:02

Is een beetje "hoe lang is een touwtje" vraag...
Hangt dus maar net af van paard, afstamming , maat ect ect...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:27

Naja, zoals ik zei, groot, ik ben zelf 1.79 en ik heb het liefst een paard van 1,65 a 1.70, afstamming maakt me niet uit, het gaat mij erom dat het paard gezond is en dat het endurancewedstrijden goed aankan, en verder wat eventing kan, maar dat laatste is niet eerste prio.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:37

De meeste EV zijn niet zo groot, en AV al zeker niet, dus ik ben bang dat je geen Anglo gaat vinden met die stokmaat...
De paar die ik ken zijn rond de 1.60, zeker niet veel groter.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:39

Als je een paard in die maat zoekt komt je al snel uit bij een veelzijdige KWPN-er (bijv. springgefokt) of inderdaad een NRPS uit.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:02

Xyris schreef:
Ziet er veelbelovend uit Lachen mooi maatje, en een leuk plaatje, bovendien voldoen anglo-arabieren ook goed aan mijn "eisen" kan iemand mij wat meer vertellen over de prijzen? (zal om ewen 2 a 3 jarige onbeleerde ruin/hengst zijn, gewoon gezond en geschikt voor voornamelijk endurance zoals omschreven in de eerste post) En waar betrouwbare fokkers zitten? (sites?)

Ik heb zelf een trakehner gehad met van de moeders kant Platini xx als veredelaar. Was razendsnel en behoorlijk heet. Een Trakehner kan die hoogte waar jij naar op zoek bent hebben. Maar dat kan een ander ras of stamboek ook i.c.m. een arabisch of engels volbloed. Ik zoek zelf ook een geschikt endurance paard maar het is moeilijk. Antwoord op de aanschafprijzen kun je via fokkers krijgen of gewoon via particuliere advertenties. Ik moet zeggen dat ze heel erg uiteenlopend zijn.

Gewoon gezond? Ik neem aan dat je dan bedoelt volledig goedgekeurd. Dan zijn de prijzen nog hoger. Je kan natuurlijk zelf laten keuren maar dat doe ik al een aantal maanden en je loopt dan het risico zonder paard naar huis te gaan met een rekening van rond de 600,00. Dat raad ik je niet aan. Mijn ervaring is dat ik voor een onbeleerd paard die volledig is goedgekeurd en uit een goede lijn is gefokt rond de 7.000 euro betaal. Maar zoals ik al schreef die prijzen liggen erg uit elkaar hoor. Er zijn paarden genoeg die voor 2.000 euro zijn gekocht en echt goed in de endurance tak lopen. Een volledig goedgekeurd paard trekt de prijs erg omhoog, dat is de keerzijde.

In de buurt va Heiloo zit een betrouwbare fokker. Hij moet net hebben wat je zoekt maar als je een tel.nr. wil, kan ik deze wel pb-en.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:16

Ik kan zat volledig goedgekeurde paarden die echt geen 7000 euro gekost hebben.
Wat betreft betalen, ik vind het vrij normaal dat bij goedkeuren de koper betaald en bij afkeuren de verkoper. Wil dat verkoper dat niet dan hoef ik het paard al niet.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:34

Ik heb wel eens mee gemaakt dat de verkoper dat niet wil. Reden: anders zit de verkoper met een rekening van 600 euro en een onverkoopbaar paard. Ach kon me er wel in vinden Tong uitsteken (paard was overgend goedgekeurd).
Zelf nog nooit een paard verkocht en er dus nooit echt over nagedacht wat ik dan zou doen.

Wat zijn eigenlijk de goede lijnen? :s