Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rox_en_wilvy

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:30

Sinds wilv verhuisd is komt ze hele dag buiten in een grote wei en van de zomer 24/7 de wei op (ideale huisvesting vind ik zelf), en dan alsnog hou ik wilv na de wedstrijd juist zelf extra in beweging, om te kunnen zien hoe ze loopt, hoe ze aanvoelt. Op de wei zullen ze lang niet actief genoeg zijn als ze daadwerkelijk spierpijn hebben om de afvalstoffen uit hun lichaam te lopen. Ze krijgt heel regelmatig een paar dagen vrij maar nooit meer dan 2 weken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:39

Ik doe ook niet echt aan die weiderust... We rijden natuurlijk ook nog niet zo hoog, maar vind het zoiezo geen strak plan om dezelfde reden als jij, roxanne.
Onze eerste wedstrijden heb ik lekker gewandeld met Daya, maar merkte na de 31 km in augustus op KWB dat hij wel wat stijf was toen ik hem pakte om te poetsen. Waarschijnlijk door de dikke bart. Ik heb hem toen opgezadeld en ben rustig een stapritje gaan maken, lekker lang en laag. Hij lag daarvoor namelijk alleen maar te maffen in de zon :+ zichzelf niet van de spierpijn afhelpen dus.

Voor de wedstrijd heeft hij wel een paar dagen vrij. Dag of 4/5. Dan wedstrijd, dan nog 2 dagen rustig aan doorrijden en dan heeft hij wel een paar dagen (4/5) vrij. Daarna weer rustig oppakken.

Idd ook zo dat wij ook door moeten bewegen na een heftige inspanning. Al is het alleen maar even rekken en strekken, maar afvalstoffen hebben beweging nodig om afgevoerd te kunnen worden en niet elk paard geeft zichzelf voldoende beweging, ookal staan ze op de wei.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:34

Jolindaa schreef:
Ik doe ook niet echt aan die weiderust... We rijden natuurlijk ook nog niet zo hoog, maar vind het zoiezo geen strak plan om dezelfde reden als jij, roxanne.
Onze eerste wedstrijden heb ik lekker gewandeld met Daya, maar merkte na de 31 km in augustus op KWB dat hij wel wat stijf was toen ik hem pakte om te poetsen. Waarschijnlijk door de dikke bart. Ik heb hem toen opgezadeld en ben rustig een stapritje gaan maken, lekker lang en laag. Hij lag daarvoor namelijk alleen maar te maffen in de zon :+ zichzelf niet van de spierpijn afhelpen dus.

Voor de wedstrijd heeft hij wel een paar dagen vrij. Dag of 4/5. Dan wedstrijd, dan nog 2 dagen rustig aan doorrijden en dan heeft hij wel een paar dagen (4/5) vrij. Daarna weer rustig oppakken.

Idd ook zo dat wij ook door moeten bewegen na een heftige inspanning. Al is het alleen maar even rekken en strekken, maar afvalstoffen hebben beweging nodig om afgevoerd te kunnen worden en niet elk paard geeft zichzelf voldoende beweging, ookal staan ze op de wei.

Goed bezig *\o/*

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:48

Super leuk dit topic! En reuze interessant, ik heb vorig seizoen 1 klasse I wedstrijd gereden en kom wat dat betreft net kijken. Klasse I is denk ik voor gemiddeld paard met normale conditie die veel buiten gereden word niet eens heel noodzakelijk je strikt aan een schema te houden.

Ik rijd momenteel gemiddeld 4x per week waarvan 1x in de bak (om de week les waarbij we enkel bezig zijn met rechtrichten, houding, ontspanning, enz) en daarnaast rijd ik op dit moment 1x per week 15 km met een gemiddeld tempo van 9 km/u en een korte snelle rit van 5 km en meestal 1x in de week gewoon een relaxt rondje van zo'n 5 km.

Verder moet ik het dit jaar allemaal maar gaan ervaren! Zeer boeiend hoe de ruiters van hogere klasse trainen. Wel even een vraag voor de mensen die bloktrainingen doen. Mijn paardje is na een week stilstaan mega heet waardoor ik al 2 dagen (halve rijdweek) bezig ben met haar weer rustig en ontspannen te krijgen, hoe zouden jullie dit aanpakken bij trainingen voor hogere klassen? *pure nieuwsgierigheid* :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:49

Hoe is de huisvesting van je paard?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:11

Ze staat 24/7 buiten in een kudde van 13 paarden op verschillende grote lappen land :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:18

Ik denk ook dat je paard moet leren om zijn/haar rust te pakken.. Als ze veel inspanning moeten leveren, zullen ze ook meer rust nodig hebben. Die van mij heeft ook een ''probleem''(= super irritant, dringen bij het hek, vervelen) als ik hem langer dan 2 dagen laat staan, maar we rijden dan ook nog maar klasse 1...

Ik merk, nu wij klasse 2 gericht trainen, hij zijn rust beter kan en gaat gebruiken.

Onderdeel van je huisvesting is je voeding :) Misschien dat hij/zij iets teveel binnenkrijgt van een of ander of juist te weinig...

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:58

Ja dat klinkt inderdaad vrij logisch, ik moet zeggen dat de ritten die ik maak haar ook niet echt moeite kosten terwijl we toch vaak lekker doorrijden.. Ze staat gelukkig nooit te dringen bij het hek of zich te vervelen, maar rust en ontspanning dat is iets waar we nu ons helemaal op focussen

Verder vind ik voeding erg lastig, misschien dat ik daar maar eens een topic over ga openen.. Ze staat dus 24/7 op het land en ze hebben wel wat gras te knabbelen, maar hier zal nu weinig inzitten.. Verder voert de boer ze een aardige berg hooi en geef ik haar na het rijden een schep slobber met vitamine en mineralen supplement en wat wortels, heb niet het idee dat het daar aan ligt, misschien komt het ook deels door de kou.. 's winters is ze altijd wat "heter" als zomers

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:12

Hallo allemaal,
ik maak sinds begin v/d herfst steeds langere ritten met mijn pony, en in dit topic heb ik al velen tips gelezen, dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen met een vraagje. Ik heb geen wedstrijdambities (ponylief is al 27 en doe ik het niet aan om op de trailer te zetten en al dat gedoe) maar we zijn op dit moment wel heerlijk aan het rijden en we maken steeds langere ritten met meer en langere drafstukken. Doordat m'n pony zichzelf wel een wat wil aantikken rijd ik hem 9/10 met springschoentjes en basic peesbeschermers, alleen vind ik deze niet zo fijn meer voor 'm, hij heeft niet zo heel veel ruimte tussen zijn vetlok en kroonrand en naar mijn idee lijkt het me dat door deze combi van beschermers de bewegingsvrijheid niet optimaal is, en ook ben ik altijd bang dat het wat te warm wordt.
Omdat hij zich alleen aan de zijkant aantikt, zoek ik iets wat in ieder geval niet om de hele vetlok heen zit, zoals bij mijn huidige peesbeschermers (gewoon de standaard van BR/pagony oid) wel zo is. Aangezien ik vaak zie dat endurance-rijders geen bescherming omdoen ivm oververhitting, zijn er ruiters die wel met beschermers rijden, en zoja, wat raden jullie aan wat in mijn geval nog steeds veel bewegingsvrijheid overhoudt en niet te warm op de benen wordt?
Alvast bedankt :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:13

Je zou misschien eens kunnen kijken naar de Picasso's. Esther heeft die te koop: http://greendistance.nl/index.php?id=79

Die heb ik ook voor mijn jonge paard gekocht en bevallen tot dusver erg goed. Ze zijn niet zo warm als gewone hardschalen peesbeschermers en omdat ze soepel zijn (er zit geen harde schaal) beperkt het naar mijn gevoel het bewegen ook niet. Mijn jonge paard wil met hoefschoenen aan nog wel eens wat strijken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:14

Die zien er inderdaad fijn uit, ook niet zo heel duur wat altijd mooi meegenomen is.
Ik had zelf al wat uitgebreider gezocht en kwam deze beschermers van Dalmar tegen; http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 436?v=True . Zien er enorm fijn uit, ook door het koel-systeem er in, maar ze zijn wel belachelijk duur.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:23

Die van mij tikte ook aan maar na wat dressuurlessen kan ik hem buiten beter door zijn lijf laten lopen waardoor hij nu niet meer aantikt. Bij ons was het dus een rijtechnisch ding. Heeeel soms als ie wat moe wordt of niet oplet tikt hij ook nog wel eens aan maar dat is dan met de hoeven, niet langs het beengedeelte zeg maar.

Morgen gaat paardlief weer op ijzers en als ik beschermers zou gebruiken, zou ik de eenvoudigste van BR doen, die hebben een fijne pasvorm en hebben niet teveel stof/plastic. Heel functioneel dus.

Misschien zijn strijk-ringen (heten die dingen zo?) een optie?

edit: http://www.ej.nl/products/10000035/3020 ... ING+RUBBER

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:29

Hij heeft al springschoenen, heb erg fijne dus daar hoeft niks veranderd aan te worden :)
Hij tikt zich inderdaad meestal op z'n springschoenen aan, maar toch ben in een bezorgde verzorgster die graag iets om doet 'voor het geval dat.' Wil er niet aan denken dat ik opeens met een kaduuk paard midden in't bos sta %)
Ik heb nu inderdaad ook gewoon de simpele peesbeschermers van BR maar ik vind dat die te 'laag' zitten. Kan het niet zo goed uitleggen, ik zal morgen anders wel even een foto maken :j

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:39

Wat een leerzaam topic!

Heb in het verleden al endurance gereden, maar door gezondheid van mijn pony moest ik daar toch mee stoppen.

Nu ga ik met mijn andere haflinger aankomend seizoen starten, ze is inmiddels bijna 7 en we hebben er echt zin aan!
we hebben ons ingeschreven voor KWB korte klasse1

OP het moment rijden we zo'n 3 x per week buiten 1x 8,5 km 1x 12 km en 1x tussen de 17/22 km.
verder dressuren we ook nog 1x per week.

Afgelopen maanden al heel wat kunnen trainen, met deze zachte winter!

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:21

Nou, wonder boven wonder ga ik toch weer een schema opstellen! Mijn Friezel krijgt ivm PPID (voorheen Cushing genoemd) een voorlopige en waarschijnlijk definitieve wedstrijdstop.. Heb vanaf a.s. woensdag een ontzettend leuk paard om te rijden, minimaal een half jaar! Hij is beleerd onder het zadel, maar moeten wel op punt 0 beginnen... Leuk project dus!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:27

Vervelend van je paard zeg maar wel fijn dat je een ander paard kunt rijden!

Hier is het eerste blokkie begonnen! :) Lekker afgelopen week 2 x 10 gedaan, een keer rustig en een keer op tempo en een langere heuveltraining van 15 km met aardig wat galop. Beer was zoooo blij dat we weer op pad gingen! Zaterdag een 20 km rondje en dan komende week wat bakwerk en volgend weekend nog wat langere ritten. Hij zit zo weer op het oude niveau volgens mij (heb ook geen echte stop gehad, veel bakwerk gedaan met lange, rustige ritten en nu dus het tempo wat omhoog).

Heb me net ook voor KWB ingeschreven, 44 km. ZIN IN!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 11:51

AlaskaTorrie schreef:
Nou, wonder boven wonder ga ik toch weer een schema opstellen! Mijn Friezel krijgt ivm PPID (voorheen Cushing genoemd) een voorlopige en waarschijnlijk definitieve wedstrijdstop.. Heb vanaf a.s. woensdag een ontzettend leuk paard om te rijden, minimaal een half jaar! Hij is beleerd onder het zadel, maar moeten wel op punt 0 beginnen... Leuk project dus!

he wat leuk! Is dat n.a.v. die advertentie in uhmm waar was het nou, vlakbij ons iniedergeval Nispen roosendaal daar in de buurt? :)

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:42

Somebitch schreef:
Hier ook een vraagje. Had het al besproken in het endurance topic maar misschien zijn hier ook mensen met advies.

Mijn achter ijzers slijten verkeerd af, enkel aan de voorkant. Waarschijnlijk omdat hij teveel stuwt. Nog goede tips om hier op buitenrit aan te werken? Ik rij met hackamore wat het extra moeilijk maakt. In de bak gaat het goed en merk ik al snel vooruitgang. Maar nu buiten nog.

Hackamore uitlaten en bit in op buitenrit is geen optie. Ik rij wel met bit in de bak.
ik was vroeger met mijn Haflinger een fanatieke polder rijder. Ook veel asfalt dus. Deze tilde echter zijn benen niet genoeg op ( stukken). Hierdoor sleet de voorkant van zijn hoef af en het ijzer ook. 1 keer bijna ijzer in twee stukken omdat ie zover door was en ik er zoveel km's mee maakte. In t donker zag je t soms vonken als ie sleepte. Ik had achter zijlippen. Je kunt je smid ook vragen of hij de ijzers zo wil vormen dat de hoef beter kan afrollen. Verder technisch gezien, verzameld maar actief rijden om meer buiging in t achterbeen te krijgen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:47

Ik ben er inmiddels achter dat dit niet komt omdat hij zijn benen niet optilt, hij tilt zijn benen als ik kijk (lees ernaast rennen op buitenrit) altijd gewoon netjes op.. (raakt wel met de onderkant van de voorhoef de teen van de achterhoef...)

Nu heb ik achter de duplo's met lip en dit gaat al een heel stuk beter.. Ik laat hem nu ook sneller lopen, hoewel me dit afgeraden was en hem juist bijelkaar te rijden merk ik dat zijn ijzers dan sneller slijten dan dat ik hem laat lopen hoe hij zelf wilt lopen.. Uiteraard oefenen we ook op verzameling maar voor de lange stukken mag hij nu dus zelf bepalen hoe hij loopt (maar wel binnen de perken natuurlijk haha).

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:52

Somebitch schreef:
AlaskaTorrie schreef:

he wat leuk! Is dat n.a.v. die advertentie in uhmm waar was het nou, vlakbij ons iniedergeval Nispen roosendaal daar in de buurt? :)

Klopt!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:11

Super leuk! :) dan zie ik je vast eens in het echt op wedstrijd. :)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:36

Somebitch oorzaak ligt bij uw beslag.
Voorijzers hebben onvoldoende afrolling waardoor voorbeen fractie te traag weg is.
Achterijzers dient verder achteruit gezet worden.

Een ijzer moet je smeden ifv het paard ... met plastiek gaat dat niet goed natuurlijk :) (geen fan hiervan dus).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:28

Arun dat wordt hem ook niet, ijzer lag altijd naar achteren en hebbenwij nu juist verder naar voren gelegd omdat het ijzer anders nog sneller afgesleten is. :o

Maar inmiddels is mijn probleem verholpen hoor. :) ik heb nu duplos achter met lip en dat scheelt gewoon de helft bijna in slijtage.

Duplo is geen plastic en dat is wel heel makkelijk te bewerken. :)

Edit: met gewone ijzers had ik dit probleem toen trouwens ook. Iedere vier 's vijf weken beslaan is niet goed voor een paardenhoef.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:06

Ik lees hier trouwens over spierpijn bij paarden na een wedstrijd en daarom geen weiderust. Eigenlijk kan dat niet, dat ze spierpijn hebben. (En anders alleen eventueel door te laat onder een deken in de vetgate of na de finish als er een koude wind staat ;) )

Een paard dat getraind is voor die afstand krijgt geen spierpijn, alleen tijdens trainingen. Je traint ze nl om ze sterker te maken = spierschade = spierpijn en in de wedstrijd vraag je niet meer dan thuis.
Boven de 120km wordt het een iets ander verhaal, maar daaronder mag het eigenlijk niet.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:13

Hoe merk je nou eigenlijk dat ze spierpijn hebben?
Sorry misschien een wat domme vraag ..