Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Jael schreef:Maar longeren/dressuur is toch ook nodig als ondersteuning van endurance?
Om hem soepel te krijgen, gehoorzaam maken/houden aan de hulpen en ook als afwisseling naast het buitenrijden. Tuurlijk bepaalde dingen kan je ook in het bos doen maar miz is longeren/dressuur ook een belangrijk onderdeel

NaVy! schreef:carola schreef:Zeker met Adventure doe ik het veel omdat hij en ik het erg leuk vinden en hij super gaat lopen dan, die longeer ik dan ook zo'n 2 x per week.
Bestaan die joh, paarden die het LEUK vinden? Wat een genot! Die van mij hebben er een hekel aan (sloom worden, bips verliezen, etc). Longeren vind ik een mooie manier om met je paard bezig te zijn, mits het goed gebeurd. 2x per week aan de longe zou nooit mijn keuze zijn, ook niet als je ook lange zijden gebruikt, en zeker niet met een HKO-paard, maar dat is een ander verhaal, ik ben nou eenmaal verzot op afwisseling voor mijn paard.

carola schreef:Joelle, ik heb weer een paar vraagjes dan waarvan ik niet snap hoe je dat dan oplost, als je zo traint zoals jullie dus doen.
- Hoe 'controleer' je dan een paard als je wilt galopperen maar er geen zwaar zand is???? Je hoort toch gewoon een paard zo opgevoed te hebben dat ze bij de lichtste verandering van jou zit of lichte teugeldruk hun tempo aanpassen? Hoezo zou je dan moeten rukken en de rug in de vernieling rijden? Waarom kan je het niet gewoon dressuurmatig op een juiste manier doen? Dan heb je én niet die zware belasting van de benen, én geen vernieling van de rug. Ik snap even niet dat dat geen optie is voor jou.
carola schreef:- Training is toch niet alleen conditie kweken, maar toch ook gehoorzaamheid en leren van opvolgen van nóg fijnere hulpen?
carola schreef:
- Ik ben geen dierenarts.
carola schreef:Een pessoa met rijden lijkt me niet echt praktisch, en een slof met rijden gebruik ik zelf nooit.
carola schreef:Eigenlijk ben ik daar ook geen voorstander van, alhoewel het sommige paarden met sommige ruiters wel even op weg kan helpen.

genghiskhan schreef:Jij valt aan omdat jouw "veterinaire knoppen" doorslaan. Wanneer Willem een opmerking plaatst over het niet kunnen houden van Griebels paard buiten.
Het GAAT in dit stukje dus om de opvoeding, zodat er gereden kan worden met zo min mogelijk poespas a la slof etc.
Neem aan dat Griebels voor ze naar de slof en de pessoa grijpt eerst geprobeerd heeft haar paard op meer conventionele manieren de rem heeft heprobeerd uit te leggen.
carola schreef:Leuk die link naar divoza, maarreh... wat moet ik ermee???
joelledsr schreef:Griebels, mag ik vragen van wie je deze info hebt?
zo zonder bronvermelding hecht ik weinig tot geen waarde aan
griebels schreef:- Geen beperking in hart en longen (zoals mens), WEL beperking in spieren, banden, gewrichten en botten!
Freggel schreef:Ik denk dat Willem een plaatje wil laten zien van een pessoa-bit.
) dat het om een pessoateugel ging.

carola schreef:Jep, ik ging inderdaad van een Pessoateugel uit (in mijn ogen een erg prettig middel), niet van een Pessoabit.