eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:25

Dressuur doe ik wel.
Als we naar het bos gaan komen we langs een veldje. Ik heb nu met mezelf afgesproken dat we na het rijden even 20 minuutjes dressuur doen op dat veldje.
Longeren vind ik minder noodzakelijk

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:36

Jael schreef:
Maar longeren/dressuur is toch ook nodig als ondersteuning van endurance?
Om hem soepel te krijgen, gehoorzaam maken/houden aan de hulpen en ook als afwisseling naast het buitenrijden. Tuurlijk bepaalde dingen kan je ook in het bos doen maar miz is longeren/dressuur ook een belangrijk onderdeel

ik dressuur ook buiten hoor. en we zijn wel eens in de bak te vinden, maar dat is wel een plek die hij niet echt fantastisch vind.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:38

Voor mijn paard vind ik het belangrijk dat hij niet alleen op de rechte lijn goed te rijden is, maar ook buiging links en rechts in zijn lichaam houdt. Daarom rijd ik met enige regelmaat in een bak (ook om mijn eigen zit te onderhouden met behulp van een instructeur) en ik longeer, op advies van de fysiotherapeut aan wie ik veel heb gehad in de herstelfase na zijn blessure.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:00

Ik vind Dressuur ook zeer zeker belangrijk, en afgezien van het feit dat ik mijn paarden élke rit buiten zo nu en dan even 'oppak' rijd ik ook zeker 1x per week in de bak/les.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:03

NaVy! schreef:
carola schreef:
Zeker met Adventure doe ik het veel omdat hij en ik het erg leuk vinden en hij super gaat lopen dan, die longeer ik dan ook zo'n 2 x per week.

Bestaan die joh, paarden die het LEUK vinden? Wat een genot! Die van mij hebben er een hekel aan (sloom worden, bips verliezen, etc). Longeren vind ik een mooie manier om met je paard bezig te zijn, mits het goed gebeurd. 2x per week aan de longe zou nooit mijn keuze zijn, ook niet als je ook lange zijden gebruikt, en zeker niet met een HKO-paard, maar dat is een ander verhaal, ik ben nou eenmaal verzot op afwisseling voor mijn paard.

Tja, ik doe liever dit met mijn HKO paard dan dat ik hem verder zou trainen richting de 160. Ieder z'n keuze wat hij / zij met een HKO paard doet toch? En zolang het paard het er goed op doet.....
Tuurlijk is longeren niet optimaal voor de HKO, maar aangezien hij al 3 jaar top loopt én longeren wel heel goed is voor zijn rug (z'n andere zwakke punt) doe ik het toch. Per keer ben ik ook maar 15 minuutjes bezig, dus dat valt best mee.
En ja, hij vind het Echt heel erg leuk! Ik longeer dan ook niet 'normaal', maar zonder lijn, aan de pessoa en met mijn lichaamstaal kan ik hem alle kanten op sturen en het tempo regelen. Ik laat hem veel 8-jes door de hele bak maken. Soms leg ik ook balkjes neer enz. We zijn zelfs zo ver dat hij galopchangementen kan maken, erg leuk dus!
Het is dus zeker niet het standaard longeerwerk. Verder heb ik 1 x per week dressuurles en rijdt ik in het bos. Ed doet het hier prima op en loopt beter dan ooit. Ik geloof ook heilig dat je dressuurmatig een HKO paard recht, verzameld en goed aan de gang kan houden.
Hoe een paard getraind moet worden hangt natuurlijk ook heel erg af per paard, en daarom zal ik niet snel iemand bekritiseren, of iemand moet wel heel apart trainen zoals TS.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:23

Wat is een HKO paard?

Wanneer komt de nieuwe endurance kalender?

De ene is misschien een vraag met een zeer logisch antwoord en de andere misschien off-topic, maar ik vond het ook zo wat om daar nou een heel topic over te starten...

Christel

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:34

HKO staat voor HoefKatrolOntsteking
En vraag 2: in januari komt hij de definitieve versie online.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:12

o Bloos

Wat jammer, ik had al zo graag plannen gemaakt... Nou ja, nog een maandje wachten dus

Dank voor je antwoorden Lachen

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:53

op het endurance forum staat wel al de voorlopige agenda, niet officieel maar als je daar kijkt heb je wel een idee.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 16:21

carola schreef:
Joelle, ik heb weer een paar vraagjes dan waarvan ik niet snap hoe je dat dan oplost, als je zo traint zoals jullie dus doen.
- Hoe 'controleer' je dan een paard als je wilt galopperen maar er geen zwaar zand is???? Je hoort toch gewoon een paard zo opgevoed te hebben dat ze bij de lichtste verandering van jou zit of lichte teugeldruk hun tempo aanpassen? Hoezo zou je dan moeten rukken en de rug in de vernieling rijden? Waarom kan je het niet gewoon dressuurmatig op een juiste manier doen? Dan heb je én niet die zware belasting van de benen, én geen vernieling van de rug. Ik snap even niet dat dat geen optie is voor jou.

Volgens mij moet je even gaan zoeken naar je leesbril, want dit staat helemaal nergens...
Jij valt aan omdat jouw "veterinaire knoppen" doorslaan. Wanneer Willem een opmerking plaatst over het niet kunnen houden van Griebels paard buiten.
Het GAAT in dit stukje dus om de opvoeding, zodat er gereden kan worden met zo min mogelijk poespas a la slof etc.
Neem aan dat Griebels voor ze naar de slof en de pessoa grijpt eerst geprobeerd heeft haar paard op meer conventionele manieren de rem heeft heprobeerd uit te leggen.

carola schreef:
- Training is toch niet alleen conditie kweken, maar toch ook gehoorzaamheid en leren van opvolgen van nóg fijnere hulpen?

Dat is geloof ik precies wat er staat. Eerst opvoeden, dan trainen...

carola schreef:

- Ik ben geen dierenarts.

Als bij iemand veterinaire knoppen doorslaan, neem ik voor het gemak aan dat het een veterinair is, maar blijkbaar heb je subgroepen? Clown

carola schreef:
Een pessoa met rijden lijkt me niet echt praktisch, en een slof met rijden gebruik ik zelf nooit.

http://divoza.com/shop/a.visit/456c5251 ... a8c06406e1 Knipoog

carola schreef:
Eigenlijk ben ik daar ook geen voorstander van, alhoewel het sommige paarden met sommige ruiters wel even op weg kan helpen.

Mee eens, maar standaard op buitenrit lijkt me geen verstandig plan...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:48

Leuk die link naar divoza, maarreh... wat moet ik ermee???
En ik ben diergeneeskunde student. Wel veterinair, maar nog geen dierenarts. Ik nam eerlijk gezegd aan dat je dat wel wist van EF.
Maar goed, ik blijf het bizar snel vinden wat jullie hebben gedaan dit seizoen en met aparte trainingsachtergronden daar achter.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:36

genghiskhan schreef:
Jij valt aan omdat jouw "veterinaire knoppen" doorslaan. Wanneer Willem een opmerking plaatst over het niet kunnen houden van Griebels paard buiten.
Het GAAT in dit stukje dus om de opvoeding, zodat er gereden kan worden met zo min mogelijk poespas a la slof etc.
Neem aan dat Griebels voor ze naar de slof en de pessoa grijpt eerst geprobeerd heeft haar paard op meer conventionele manieren de rem heeft heprobeerd uit te leggen.

Dat heb ik indd geprobeerd, helaas tevergeefs...
Ik gewoon een paard wat een heel sterke wil heeft om te rennen en komt alleen met protest terug. Verder is hij super braaf, en goed te hanteren, zijnde dat hij altijd trekt en blijft protesteren als hij terug moet in tempo. Hij weet nu tot hoever hij bij me kan gaan.

Ik zou nog wat opzoeken om maar weer op het herstel van het paard terug te komen...
Ik kan het helaas niet op mijn werk uploaden dus ik zet het er over ongeveer een half uurtje op!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:30

Nou Dju, ik krijg het niet voor elkaar om een gescand bestand up te loaden...

Ik zal het dus maar overtypen!!!

Training van een endurance paard:
- Haastige spoed is nooit goed!
- maak een planning voor vandaag, een week, een maand, een jaar!
- welk onderdeel van het paard wil je trainen!
- welke trainbare organen heeft een paard en hoe train je die!
- wat is het zwakke punt van mijn paard! Hier is de kans op blessures het grootst!

Hoelang duurt het verbeteren (trainen) van:
- Longen zijn niet trainbaar!
- Het hart/circulatie duurt 3 maanden!
- Spieren, pezen, banden duurt 6-14 maanden!
- Botten en gewrichten duurt 1-3 jaren!

Een paard is een super atleet:
- 2x zoveel zuurstof dan een mens!
- 2x zoveel energie produceren!
- 400 liter bloed pompen (mens 35 liter) per minuut!
- Geen beperking in hart en longen (zoals mens), WEL beperking in spieren, banden, gewrichten en botten!

je doet eerder teveel dan te weinig!!!

Ik heb dus uitleg gekregen bij bovenstaande.
De tijd die aangegeven wordt bij het trainen van de botten en gewrichten is het eerste jaar een begin van de verbetering, en na 3 jaar ben je dus zover dat de botten en gewrichten zover zijn dat ze in principe (mits verder ook alles goed is) een 160'er kunnen uitlopen!
Dat geldt dus ook voor de spieren etc... Vanaf 6 maanden kun je verbetering merken, en na 14 maanden zijn ze zo sterk dat de spieren etc een 160'er kunnen lopen. Maar dan heb je de beperking dus weer met de botten en gewrichten.
Dit alles uiteraard bij een reeële endurance training waarbij je ook niet teveel vraagt van je paard, maar ook zeker niet te weinig!

Snap je nu Willem dat jouw paard in die korte periode nooit klaar kon zijn voor een 100+'er?
Dat je veel risico's hebt genomen op evt blessures die nu vroegtijdig kunnen optreden. En dan heb ik het niet alleen over een peesblessure, maar ook over 2 jaar bijv arthrose of wat dan ook.

Rest mij nog een vraag aan Willem...
Weet jij de maximale hartslag van je paard, en train je ook met die gegevens?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:10

De laatste post van Genghis Khan was van mij. Sorry Bloos

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:11

Griebels, mag ik vragen van wie je deze info hebt?
zo zonder bronvermelding hecht ik weinig tot geen waarde aan Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:20

Joelle, komt van Jannet van Wijk.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:28

carola schreef:
Leuk die link naar divoza, maarreh... wat moet ik ermee???

Ik denk dat Willem een plaatje wil laten zien van een pessoa-bit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:03

joelledsr schreef:
Griebels, mag ik vragen van wie je deze info hebt?
zo zonder bronvermelding hecht ik weinig tot geen waarde aan Knipoog

Maar waarom zou je er zonder bronvermelding geen waarde aan hechten??
Omdat je eigenwijs bent (gewoon een vraag) of omdat je je niet kan vinden in bovenstaande dingen? Of misschien toch om een andere reden?

Dat zou ik graag willen weten...

En ja, hij komt indd van Jannet af...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:13

Griebels zo had ik het nog niet eens bekeken idd. Waarom alleen waarde aan iets hechten als je weet van wie het komt? Iets kan wel of niet goed zijn, ongeacht waar het vandaan komt...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:21

dat bedoel ik Ja

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:12

griebels schreef:
- Geen beperking in hart en longen (zoals mens), WEL beperking in spieren, banden, gewrichten en botten!

Hier is nog iets belangrijks vergeten: een grote beperkende factor bij paarden is warmteafgifte. Zie voor meer info o.a. het superboek 'De aard van het paard' van Budiansky. Zoals bij mensen de zuurstofopname (hart en longen) de grootste beperkende factor is voor prestaties, zo is dat bij paarden het vermogen om lichaamswarmte kwijt te raken. Dit is niet trainbaar, hangt af van het volume t.o.v. het oppervlak van het lichaam en de doorbloeding.
Dit is wel meer op de korte termijn, op de lange termijn is het beenwerk en de pezen natuurlijk erg bepalend!

Freggel schreef:
Ik denk dat Willem een plaatje wil laten zien van een pessoa-bit.

Aha, ik dacht (en ik denk dat Carola ook dacht Haha! ) dat het om een pessoateugel ging. Knipoog

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:45

Jep, ik ging inderdaad van een Pessoateugel uit (in mijn ogen een erg prettig middel), niet van een Pessoabit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:17

carola schreef:
Jep, ik ging inderdaad van een Pessoateugel uit (in mijn ogen een erg prettig middel), niet van een Pessoabit.

Is niet zo gek, ik dacht daar ook al aan Bloos Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:39

Heeft er niemand iets aan of op te merken over het stukje wat ik hierboven heb geplaatst??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:10

je bedoelt wat je geschreven had van jannet? Nee niks op aan te merken was bij die cursus aanwezig en er wordt echt duidelijk gemaakt dat je het beter langzaam aan kunt doen dan te snel