Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:29

Bedankt voor jullie antwoorden! Op stal werd inderdaad al gevraagd of ik niet te veel op het asfalt reed, "want dat was helemaal niet goed voor de pezen". Dat valt met de juiste opbouw dus heel erg mee.

Ik rij nu steeds stukjes van 5 á 6km waarbij we veel op verharde wegen rijden. Eerst vooral stappen en nu steeds iets meer draven. Doe dit nu ongeveer 2 weken. Dan zou ik vanaf volgende week de rondjes dus wel wat kunnen uitbreiden naar 7/8 km?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:36

Hij moet aan je zit zijn/worden SB.
Daar de focus op leggen in de bak en daarna meenemen in het buitenrijden.
Tempo omlaag. In balans - over de rug laten bewegen.
Niet terug laten komen op hand, maar door extreem te lichtrijden (langere tijd in de lucht zeg maar ) en zwaarder zitten om terug te laten komen, eventueel in het begin opvangen op buitenteugel - buitenhand sluiten ) leer je dat hij op je zit moet vertrekken en moet terugkomen.
Neem ook de tijd voor je overgangen - voorbereiden,rustige vloeiende overgangen rijden, dat hij moet gaan zitten en gesloten moet blijven.

Is moeilijk maar je zal zien na dit een enkele keer te hebben gedaan in de bak dat hij dat buiten ook steeds meer gaat aannemen. :)

Somebitch

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:27

Dat is alleen ook nog een probleem. In de bak is meneer zo lui als ik weet niet wat en moet hij naar voren op mijn been. Terwijl hij buiten bij het minste kuitdruk naar voren springt!

Ik reageer straks even uitgebreider. Ben net terug van 20 km op rustig tempo a 9 km per uur gemiddeld. Zie niet echt verandering (achteruitgang) in het beslag maat de smid is er over tien minuten dus ben benieuwd wat hij zegt. :)

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:49

xApple schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden! Op stal werd inderdaad al gevraagd of ik niet te veel op het asfalt reed, "want dat was helemaal niet goed voor de pezen". Dat valt met de juiste opbouw dus heel erg mee.

Paarden zijn top- of hoefgangers. Dit betekent dat zij op een hardere ondergrond dienen te lopen. Teen- en zoolgangers hebben meer draagvlak en kunnen daardoor op zachtere ondergronden lopen omdat de druk van het lichaam op de voet over meer oppervlak gedragen wordt.
Ik train om die reden mijn paarden meer op een hardere ondergrond, o.a. asfalt, dan op muller zand. Inmiddels 20 jaar op deze manier aan de slag en, en even afkloppen op ruw hout, maar nog nooit een paard met een peesblessure gehad. In deze afgelopen periode heb ik zo'n 10 paarden getraind voor endurance, springen, cross en dressuur.
Wel veel commentaar op deze manier van trainen om de oren gekregen. Met name van lui die regelmatig met hun paard vanwege gemeende peesblessures in de kliniek aanwezig waren.

Het belieft wel een toevoeging. Wanneer je van ondergrond verandert in je training dan moet je deze gedoseerd aan je paard aanbieden. Ongeacht het type bodem.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:01

Somebitch schreef:
Dat is alleen ook nog een probleem. In de bak is meneer zo lui als ik weet niet wat en moet hij naar voren op mijn been. Terwijl hij buiten bij het minste kuitdruk naar voren springt!

Herkenbaar :=

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:40

Lijkt mij logisch dat teveel in één keer nooit goed is. Ik denk dat het ook pure pech is hoor, het ene paard heeft sneller blessures dan de ander.
En Alison : Dushi is ook een trapzak in de bak hahaha , niks voor haar! Maar ik zet wel door, want ben van mening dat afwisseling erg belangrijk is. Sowieso rijd ik haar met bit in de bak om haar beter over haar rug te laten lopen en af en toe longeren.... ach... wat ik al zei: voor ieder paard geldt een andere aanpak. Daarom geloof ik niet in schema's van derden....met alle respect, maar wat voor het ene paard werkt , werkt voor een ander paard averechts.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:39

Daarom heb ik ook mijn eigen schema!

Maar probleem is opgelost! Ik ga trailer 2x per maand huren en naar het bos, daarnaast komen de groene duplo's nog binnen, mijn smid vond het helemaal niet zo heftig als ik deed overkomen. En ik ga in december / januari (zijn nu even data aan het regelen) bij Esther trainen.

Daarnaast rij ik meestal 4/5 dagen in de bak en 1/2 dagen buiten (in de winter ivm snel donker). In de bak rijden wel altijd dressuurmatig.

Edit: In de bak rij ik ook met bit. :j

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:59

Hier ook in de bak met bit.. Buiten met hackamore. Hij wordt veel te druk buiten en ik moet langs een 80km weg.. Hij is zo bloedenthousiast :+

Ik ga ook naar Esther, Alison, 15december! Doe je dan toevallig ook mee?

Ik geloof ook niet in een echt schema. Je paard is niet elke dag hetzelfde en daar moet je je op aanpassen. Wel houd ik me aan richtlijnen zoals een x aantal km wekelijks. Maar ook dat valt wel eens in duigen: deze week bv. Day heeft erg veel last van de kou. Zijn paddock staat direct in een open stuk grond en de koude wind staat daar recht op. Merkte vandaag met trainen dat hij het maar moeilijk warm kreeg en heb zodra ik stopte met draven, gelijk met 2 fleecedekens opgelopen. Hierom hesloten om hem beter in te pakken en de rest van de week te laten staan.

Het is zo paard-afhankelijk, maar ondanks dat kan je enorm veel van elkaar leren ;-)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:06

Nee wij gaan in januari :)) ik dacht dat is een goed en mooi begin van 2014 Hihi.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:46

Nou, zijn er al weer lekkere trainingskilometers gemaakt? Ik moet weer rustig beginnen, eerst even een afspraak met de smid maken en heeeeel even afwachten of de winter niet doorzet.. Dan begin ik weer met een rustig blok. Zin in!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:23

Ik was alweer wat kilometers aan maken, maar jammer genoeg vond Wesley het nodig om raar te gaan doen in de wei die heeft nu een verstuiking.. Gelukkig is het heel licht.
Gelukkig heb ik sinds kort de luxe van 2 paarden :D, daar ben ik nu rustig met de basiskm begonnen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:25

Hee, leven in dit topic! Ik ga volgend weekend beginnen aan m'n eerste blok ter voorbereiding op Leersum 2x30.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:37

Ik moet even een smid-date regelen en dan gaan wij ook weer.

Marika, luxe inderdaad, hopen dat Wes weer snel de oude is.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:46

Mariekyy beterschap voor Wesley.

Hier ook weer begonnen :)
Eerst een aantal stapritjes gemaakt en weer actief in de bak.

Gister voor t eerst dit jaar naar DFW geweest te rijden en plan is om vanaf nu weer meer op te bouwen.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:23

Dank :)
Kristel, dan moeten wij maar een training-date plannen met de nieuwe topper :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:46

Zeker! Misschien een Holterbergje of een ritje Ommen in de voorjaarsvakantie!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:26

Ik ben ook weer rustig aan begonnen. Vorig weekend 2,5 uur gereden waarvan ruim 1 uur heuvels gestapt en vlakkere stukken draf en stap. Afgelopen weekend ruim 3,5uur met aan het begin en einde veel stap en daartussen lekker stap, draf en galop :)
Paard is blij!

Door de weeks nu alleen nog longeren en dressuurwerk in de bak aangezien ik alleen in het weekend het bos in kan. Als ik een blok ga maken neem ik 2x een middag vrij. Mijn 1e wedstrijd op de planning is waarschijnlijk UHR de 95km.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:23

UHR 85km bedoel ik. Niet de 98

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:33

Wij hier inmiddels ook weer begonnen met stap- en kleine drafritten. Morgen gaan we lekker een dagje naar Otterlo of Kootwijkerbroek om iets meer kilometers te pakken op laag tempo. Zo houd ik hem ook weer fris, want de rondjes in de buurt zijn natuurlijk vrij standaard omdat we behoorlijk beperkt zijn.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:40

Djilna, zou je willen vertellen hoe jou opbouw en training eruit gaat zien voor die 85 km?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:09

Ben ik ook benieuwd naar djilan die wil ik namelijk ook starten !

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:24

Die gaat op zich relatief vlot omdat Bliksem natuurlijk normaal al klasse IV loopt. Wel nu 4mnd vakantie gehad dus we gaan niet te snel opbouwen ;)

Ik begin nu met door de weeks 2x dressuurmatig werk en/of longeren en in het weekend 1 a 2 ritten van 2,5 tot 3,5uur. Nu nog veel stap erbij om rustig weer aan de duur van de inspanning te wennen en de spieren rustig te prikkelen. Ik pak dan wel heuveltjes en mul zand mee (Posbank).
Per week voer ik het drafgedeelte op, maar gaat de duur van de inspanning nog niet mee omhoog. Als het wat langer licht blijft zal ik door de weeks naast het dressuurwerk een korte trainingsprikkel pakken van een uur met opbouwend meer galop. De galop gaat dan tijdens de trainingen in het weekend ook weer meer meegenomen worden.

Afhankelijk van het weer wil ik half/eind februari een blokweek maken waarbij ik van za t/m de zondag de week erop bijna alle dagen train met verdeeld 2 rustdagen. Omdat de wedstrijd na de 85km een maand erna is en een 120 of 160km (Ermelo) wil ik in de blokweek in februari bij elkaar zo'n 120-140km maken.
Week rust en dan weer 3x per week duurrit met steeds meer galop en varierend van 2-4uur.

Eind maart komt er dan nog een blok van ergens tussen de 140-170km.
Dan week rust, week daarna rustig wat onderhoud/dressuurmatig en dan UHR. Week rust en dan 2 weken trainen, week rustig aan en dan Ermelo.
Zo is het nu grofweg gepland, maar kan nog veranderen aan de hand van oa weersomstandigheden en hoe Bliksem het oppakt.

Normaal gesproken, als de 85km mijn 1e wedstrijddoel zou zijn (en niet zoals nu onderdeel van opbouw naar de 120 of 160km erna), zou ik in die blokweek van februari 80-90km doen en die van maart 90-120km.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 02:59

Leuk en interessant topic :D
een hoop ruiters geven hun paard na het seizoen "vakantie", ik doe dat bewust niet. Ik vind rust heel belangrijk in de training zelf, ik rij nooit meer dan hooguit 4x per week, afwisselend dressuur, longeren, in het bos duur of kracht training.Na ons wedstrijd seizoen blijf ik gewoon rijden, ik bouw het een beetje af maar hou haar wel enig zins op conditie zodat ik niet weer vanaf een nulpunt hoef te beginnen voor het volgende seizoen. Ook na een wedstrijd zeker 2 tot 3 dagen laat ik wilv nog bewegen, stappen aan de hand even aan de longeerlijn, zodat de afvalstoffen goed het lichaam kunnen verlaten. Als je zelf spierpijn hebt na een flinke sportsessie is het aan te raden de dag erna ook wat te sporten en echt waar in het eerste kwartier denk je dat je dood gaat maar daarna ga je je beter voelen en zal de spierpijn ook minder zijn ( zelf vaak genoeg ondervonden toen ik nog bij defensie werkte) dit is ook een tip die ik van mijn paarden masseuse krijg!!!

Wij zijn al weer ff aan het trainen en we gaan lekker, heb zin in het seizoen :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:14

rox_en_wilvy schreef:
Leuk en interessant topic :D
een hoop ruiters geven hun paard na het seizoen "vakantie", ik doe dat bewust niet.

*knip*

Ik kan me voorstellen dat de manier waarop je je paarden houd hierin ook nogal uitmaakt in combinatie met het karakter van je paard. Madou heeft nu bijvoorbeeld vier weken "vakantie" voordat ik hem straks echt ga beleren. Hij staat echter verre van stil. Een aantal keren per dag wordt er flink gereesd met zijn vriendjes en omdat hij 24/7 buiten staat en veel loopt en speelt is hij eigenlijk zelf aldoor al een beetje in beweging. Dat is natuurlijk wel heel anders dan wanneer je (bijvoorbeed) een paard regelmatig op stal hebt staan of wanneer je er een hebt die uit zichzelf niet zoveel doet.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:11

Zeker mee eens Marlies!
Ik geef die van mij wel rust maar liever niet te lang. Dan ga ik hem het liefst longeren ipv van weken stil zetten.
Hij staat 24/7 buiten maar is geen actief paard van zich zelf en ook een paard die niet zo soepel is en vaak zijn achterhand vergeet.
Deze winter heeft hij na het seizoen 3 weken stil gestaan en daarna heb ik hem 4 weken gelongeerd/licht dressuurwerk.