eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gerritje

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:57

hihi, communicatie via het net is lastig. ik zeg ook niet dat ik er voorstander van ben.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:47

carola schreef:

Ik heb me kunnen inhouden, maar toen ik dit las, sloegen mijn (veterinaire) stoppen door (gister al, en die stoppen zijn nog steeds niet op de juiste plek terug, dus reageer ik nu). HOE kan je beter je paard naar de knoppen rijden dan dit??? Zéker een relatief jong / onervaren / nieuw / ongetraind paard. Bizar hoor...

Mag ik vragen waar jij hier op doelt?

Ik neem aan de pezen? Want dan ben ik benieuwd naar jouw fysiologische onderbouwing hier.
Wanneer je je paard laat galoperen op het natte zand en wanneer hij te hard gaat langzaam richting zwaarder zand laat gaan om rustiger te galoperen is dat volgens jou dus slecht?
Ben erg benieuwd...

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:16

joelledsr schreef:
carola schreef:

Ik heb me kunnen inhouden, maar toen ik dit las, sloegen mijn (veterinaire) stoppen door (gister al, en die stoppen zijn nog steeds niet op de juiste plek terug, dus reageer ik nu). HOE kan je beter je paard naar de knoppen rijden dan dit??? Zéker een relatief jong / onervaren / nieuw / ongetraind paard. Bizar hoor...

Ik neem aan de pezen? Want dan ben ik benieuwd naar jouw fysiologische onderbouwing hier.
Wanneer je je paard laat galoperen op het natte zand en wanneer hij te hard gaat langzaam richting zwaarder zand laat gaan om rustiger te galoperen is dat volgens jou dus slecht?
Ben erg benieuwd...

Diep zand is een instabiele ondergrond. De spieren moeten meer werk verrichten om af te zetten om dezelfde snelheid te kunnen handhaven. Doordat de spieren sneller vermoeid raken is het risico op schade aan de pezen en banden ook groter dan op een stabiele (hardere) bodem. Dit moet getraind worden. Vandaar dat buitenlandse ruiters de Fasna trail vaak niet uitrijden: zij zijn gewend aan harde en rotsachtige bodems. Niet aan mul en diep zand en blubber. Is een groot verschil in spierbelasting en beiden moeten eerst getraind worden.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:06

dus als willem zijn paarden daarvoor traint is het goed?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:07

Maar kan je met een goede training door zwaar zand rijden zonder dat het schade aan richt/aan kan richten of blijft er altijd een risico aan zwaar zand zitten?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:13

Ik denk dat door de onstabiele ondergrond er altijd een zeker risico blijft, maar een op die ondergrond getrained paard zal er minder snel geblesseerd raken dan een paard dat alleen de Holterberg of Asfaltalia kent bijvoorbeeld...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:14

joelledsr schreef:
carola schreef:

Ben erg benieuwd...

Ik heb een stuk van willem gequote waar ik op doelde. Inderdaad pezen, spieren én gewrichten hebben hierdoor ernstig te lijden. Het ergste is nog wel het doordrijven als een paard zich opgeeft. Geestelijk misschien wel zo verstandig, maar als een paard voelt dat zijn lichaam het zwaar gaat krijgen, dán douwen jullie ze dus nog even een stukje door naar de afgrond.
De fysiologische onderbouwing dat dit slecht is voor een paard wordt algemeen aangenomen door de grote klinieken in Nederland, vanwege veel ervaring daarin. Ik ben daarom veel benieuwder naar jullie fysiologische onderbouwing dat dit níet schadelijk zou zijn!

Ik doe het wel lekker rustig aan met m'n paardje en ben benieuwd hoe de zaken er over 1 / 2 / 3 jaar voor staan, en wie er dan nog leuk kan meedraaien met een blessurevrij paard.

Lenneke: zwaar zand brengt altijd een risico met zich mee. Op zwaar zand kan je wel trainen, mits je dat rustig opbouwd, maar het écht zware zand zoals in duinen en het klapzand op een zandverstuiving, daar kan je niet op trainen. Dat brengt altijd een risico met zich mee. Zéker (ren)galop op zo'n bodem is enorm af te raden! (hoe bevalt je nieuwe zadel trouwens?)

Gerritje: sorry, misschien reageerde ik wat te fel! Dat was zeker niet tegen jou bedoelt, maar meer door mijn kwaadheid dat mensen dit 'trainen' kunnen noemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:25

carola schreef:
(hoe bevalt je nieuwe zadel trouwens?)

Herman belde gisteren dat hij binnen is. Moet alleen nog even een afspraak maken wanneer hij komt. Is een beetje lastig omdat ik elke dag laat thuis ben en we geen licht hebben bij Anouar.

Over dat nog even doorgaan als het paard aangeeft niet verder te kunnen. Ik denk dat het ook op andere manieren kan die prettiger zijn voor het paard. Misschien met iets meer geduld, maar dan heb je wel dat je paard niet meer gaat drammen omdat hij daar een beloning voor krijgt (ontspanning) dan dat hij het niet meer doet omdat hij anders straf krijgt.
Maar goed, iedere ruiter is natuurlijk anders. Ik ga meer voor de geduldige weg.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:31

Citaat:
maar het écht zware zand zoals in duinen en het klapzand op een zandverstuiving, daar kan je niet op trainen. Dat brengt altijd een risico met zich mee. Zéker (ren)galop op zo'n bodem is enorm af te raden!

Ik heb afgelopen jaar voor het eerst Kootwijkerbroek gereden, met 500 meter klapzand......dus ik ernaast, stappend 500 meter ploegen, terwijl wij de enige waren die rustig aan deden. Magic werd hyper van alle paarden die in rengalop voorbij kwamen.....ik snap daar niets van, ook ik heb geleerd dat je ontzettend uit moet kijken met klapzand (nu trainen wij in Drenthe, op helaas mooie harde paden, dus we moeten toch al uitkijken met mul zand).

Hoe zit dat dan, gewoon dommigheid?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:33

rengalop vond ik daar ook iets te, maar je houd ze niet tegen he. Zelf was ik ook van plan om te gaan stappen maar splash gaf zelf aan een handgalopje te maken. Ik denk dat als je het rustig aan doet niet veel kwaad kan doen. En niet te lang natuurlijk

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:53

Korte stukken door zwaar zand doet Anouar het liefst in galop. Niet omdat hij lekker wil crossen, zo is hij niet, hij gaat altijd heel spaarzaam met z'n energie om en maakt zich ook absoluut niet druk als het niet nodig is.
Het lijkt mij toch dat hij dit doet omdat hij het makkelijker vind, net als heuveltje op.
Hoe denken jullie hier over?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:01

Maaaar, klapzand (of mul diep zand) is voor een getraind paard weer veel minder gevaarlijk dan de rotsachtige ondergrond die we in het buitenland kennen (als dit niet getraind is).

Zolang iets niet goed of niet volledig getraind/opgebouwd is, neemt het risico's met zich mee.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:22

Volgens mij doen de meeste paarden dat het liefst.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:24

sflj schreef:
Volgens mij doen de meeste paarden dat het liefst.

Maar is het ook goed?
Ik ga er eigelijk vanuit dat Anouar het met een goede reden doet, maar doe ik daar verstandig aan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:07

carola schreef:
Op zwaar zand kan je wel trainen, mits je dat rustig opbouwd, maar het écht zware zand zoals in duinen en het klapzand op een zandverstuiving, daar kan je niet op trainen. Dat brengt altijd een risico met zich mee. Zéker (ren)galop op zo'n bodem is enorm af te raden!

Ik ben al mijn hele leven (nou ja, het paardrijdende gedeelte daarvan) niet anders gewend dan door de duinen te rijden. Een groot deel van mijn trainingsomgeving bestaat ook uit duinen met mulle stukken. Bij mulle stukken springt Cookie ook automatisch in galop aan omdat het in die gang makkelijker gaat.

Ik denk dat als een paard gewend is aan de zwaarte van het zand het risico vrij beperkt is. Ben benieuwd wat je precies bedoeld met dat er niet op te trainen is. Passen spieren en pezen zich niet aan als je er vaak in rijd (wel met een goede rustige opbouw etc)?

Goed voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de manegepaarden die hier in de buurt staan. Die paarden rijden soms 6 uur per dag door de duinen en sommige van de galopstukken zijn redelijk mul. Toch komen peesblessures bij deze paarden niet of nauwelijks voor (tenminste in de 20 jaar die mij bekend zijn).

Ook is zwaarte van sommige stukken zand denk ik een beetje subjectief. Wat er voor jouw zwaar en mul uit ziet kan er voor mij (die niet anders gewend is) een stuk minder zwaar uit zien.

Ik ben het natuurlijk volledig met je eens dat je een paard over zijn grens heen moet jakkeren ongeacht welke ondergrond trouwens.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:35

magicjoy schreef:
Citaat:
maar het écht zware zand zoals in duinen en het klapzand op een zandverstuiving, daar kan je niet op trainen. Dat brengt altijd een risico met zich mee. Zéker (ren)galop op zo'n bodem is enorm af te raden!

Ik heb afgelopen jaar voor het eerst Kootwijkerbroek gereden, met 500 meter klapzand......dus ik ernaast, stappend 500 meter ploegen, terwijl wij de enige waren die rustig aan deden. Magic werd hyper van alle paarden die in rengalop voorbij kwamen.....ik snap daar niets van, ook ik heb geleerd dat je ontzettend uit moet kijken met klapzand (nu trainen wij in Drenthe, op helaas mooie harde paden, dus we moeten toch al uitkijken met mul zand).

Hoe zit dat dan, gewoon dommigheid?

daarom is het verstandig om op verschillende ondergronden te trainen. maar ik zelf heb de vlakte ook altijd in stap gedaan. soms een rustig drafje. maar mijn paarden izjn niet gewent om door zulk terrein te galopperen dus op wedstrijd mogen ze dat ook niet.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:24

De meningen over hoe je door zwaar zand moet rijden lopen erg uiteen. Sommigen zeggen in stap (o.a. Tonkie dacht ik), maar andere zeer ervaren enduranceruiters (o.a. Miranda Kaiser en ik dacht ook Lotje Moerdijk) zeggen juist dat je er z.s.m. uit moet zijn, waarmee ze niet bedoelen er als een gek doorheen racen maar een balans zoeken tussen snelheid en energieverbruik. Een hartslagmeter is daarbij heel nuttig, vaak hebben paarden bij stap door mul zand een bijna even hoge hartslag als in een drafje op galopje, terwijl je er in stap natuurlijk veel langer over doet (= per saldo meer energieverbruik).

Maar op volle snelheid door het mulle zand gaan is vragen om blessures, i.m.o. Ook al is je paard gewend aan zand. Mijn paard is prima gewend aan stenen, maar ik ga toch niet in volle rengalop over de stenen hoor. Knipoog

Bergop galopperen doen paarden graag, maar wordt juist door ervaren enduranceruiters zelden gedaan in de wedstrijd. Als je bijv. de Fransen en de Belgen ziet op wedstrijden in de Ardennen dan zie je ze naar boven stappen, en bergaf in draf of vaak zelfs galop gaan, ook over de stenen. Dit omdat ze bij een galop bergop in de verzuring raken, en dat wil je niet.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:29

Nina, dankjewel voor je interessante stukje, vooral het berg gedeelte had ik nog nooit zo bij stilgestaan Cool

Ingrid, ik ben het helemaal met je eens wat betreft het diepe zand en de instabiele ondergrond. En zoals je zelf ook al zegt, daar train je op. Wij wonen aan de duinen en ik ga er dus voor het gemak maar even vanuit dat ze het diepe en zachte zand dus gewend zijn bij ons Haha!
We waren daarintegen van de week op vakantie in het "zwarte woud" in Duitsland en voor ik mijn knollie daar een wedstrijd moet lopen denk ik dat een weekendje Ardennen van te voren geen slecht plan is. Want die bergachtige en rotsige ondergrond, zie ik mijn paard niet zomaar door wandelen.

Vervolgens vragen jullie naar het trainen van de spieren en pezen op deze onstabiele ondergrond.
Jazeker dat is wel degelijk mogelijk. Ik ga het zelfs nog sterker vertellen.
Wanneer een patient met een ruptuur in de voorste kruisband (pees in de knie van een mens) herstellende is van een operatie (waarbij een spier uit het dijbeen gehaald wordt en als pees ingezet wordt) is na 3-6 weken een training waarbij je op een been op een trampoline staat oid zeer normaal.
Ik geef dit voorbeeld om te laten zien hoe snel pezen te trainen zijn en hoe ongelovelijk snel het aanpassingsvermogen van het lichaam is.
De pees, waar jullie allemaal zo bang voor zijn, is wanneer hij nooit beschadigd is heel erg sterk.
Natuurlijk moet een pees aansterken wanneer hij zwak is, nooit belast, maar dat is in tegenstelling wat gedacht wordt geen proces van jaren en maanden.

De spier waar ik het over had, is binnen 9 maanden een volledige pees, die de meest absurde trek krachten aankan.
Hiervoor is het wel van belang de goede training toe te passen, dat ben ik met jullie eens, maar juist onstabiel en dus diep zand, is hier uitermate geschikt voor, maar ook een niet vlakke ondergrond, modder en alle andere vormen van "onzekere" ondergrond trainen die spieren en dus ook de pees die aan de spieren vastzit.

Carola: ik vind je stellingen wel heel erg heftig. De Orthopeed zal een sporter na een blessure ook doorsturen naar de fysiotherapeut voor revalidatie. Sowieso zijn fysiotherapeuten in de humane sport veel belangrijker. In de hippische sport daarintegen is het nog altijd de dierenarts die vindt dat h/zij alle kennis in huis heeft voor dergelijke adviezen... Lips are sealed
Maar om op je vragen in te gaan:

wanneer je een normale belasting (galoperen op hard zand) afwisselt met een zware belasting (in het zachte zand om af te remmen) Kun je zoals je weet, zonder overmatig in de bek te hangen van je paard en daarme zijn rug over te belasten en zoals jij waarschijnlijk ook zult weten ernstige rugblessures kunt creeeren, de snelheid verminderen waarna je het hardere zand weer op zoekt om de galop te continueren.
Het paard een aantal meters door laten galoperen na overgave zal hem zeker de das niet om doen.
Dit voorbeeld is volgesn mij ook niet aangehaald als deel van de training, waarbij je overmatige overload en dus geen nuttige training maakt, maar als deel van de opvoeding.
Staat dus geheel en al los van de training.
Maar interessant om te weten dat jij als dierenarts, slof en pessoa (zoals ik net las in een ander topic over de ruiter en paard waar deze discussie over gaat) prefereert, boven een opvoedkundige maar niet lichamelijke straf.

Magicjoy, ik denk inderdaad dat het niet erg slim is om met een paard dat diep zand niet kent, als een gek erdoorheen te galoperen. Al is het alleen maar, omdat de spieren de kracht wel kunnen opbrengen, maar de pezen deze krachten niet gewend zijn en het risico van een peesklap dan wel degelijk mogelijk is.
Het punt is, dat je verzurig van je spieren kunt voelen (ook een paard) maar een pees die beschadigd is, voel je pas als het al gebeurd is, dus dat geeft je paard niet vroegtijdig aan. Zo'n grote vlakte nodigt de meeste paarden uit tot rennen, maar als ruiter kun je dus beter zelf initiatief nemen in zo'n geval

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:00

Ik ben in september een weekend bij Desiree geweest.
Dat was echt zwaar voor Anouar. Berg op in een rustige stap kwam de hartslag regelmatig boven de 150. Dat krijgen we hier op het vlakke in een flinke galop nog niet eens voor elkaar.

Als ik met Anouar door zwaar zand rij wil hij het liefst galoperen. Maar niet een keiharde ongecontroleerde galop. Hij gaat niet hard, maar maakt hele grote sprongen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:06

joelledsr schreef:
Carola: ik vind je stellingen wel heel erg heftig. De Orthopeed zal een sporter na een blessure ook doorsturen naar de fysiotherapeut voor revalidatie. Sowieso zijn fysiotherapeuten in de humane sport veel belangrijker. In de hippische sport daarintegen is het nog altijd de dierenarts die vindt dat h/zij alle kennis in huis heeft voor dergelijke adviezen... Lips are sealed
Maar om op je vragen in te gaan:

wanneer je een normale belasting (galoperen op hard zand) afwisselt met een zware belasting (in het zachte zand om af te remmen) Kun je zoals je weet, zonder overmatig in de bek te hangen van je paard en daarme zijn rug over te belasten en zoals jij waarschijnlijk ook zult weten ernstige rugblessures kunt creeeren, de snelheid verminderen waarna je het hardere zand weer op zoekt om de galop te continueren.
Het paard een aantal meters door laten galoperen na overgave zal hem zeker de das niet om doen.
Dit voorbeeld is volgesn mij ook niet aangehaald als deel van de training, waarbij je overmatige overload en dus geen nuttige training maakt, maar als deel van de opvoeding.
Staat dus geheel en al los van de training.
Maar interessant om te weten dat jij als dierenarts, slof en pessoa (zoals ik net las in een ander topic over de ruiter en paard waar deze discussie over gaat) prefereert, boven een opvoedkundige maar niet lichamelijke straf.

Joelle, ik heb weer een paar vraagjes dan waarvan ik niet snap hoe je dat dan oplost, als je zo traint zoals jullie dus doen.
- Hoe 'controleer' je dan een paard als je wilt galopperen maar er geen zwaar zand is???? Je hoort toch gewoon een paard zo opgevoed te hebben dat ze bij de lichtste verandering van jou zit of lichte teugeldruk hun tempo aanpassen? Hoezo zou je dan moeten rukken en de rug in de vernieling rijden? Waarom kan je het niet gewoon dressuurmatig op een juiste manier doen? Dan heb je én niet die zware belasting van de benen, én geen vernieling van de rug. Ik snap even niet dat dat geen optie is voor jou.
- Training is toch niet alleen conditie kweken, maar toch ook gehoorzaamheid en leren van opvolgen van nóg fijnere hulpen?
- Ik ben geen dierenarts.
- Ik prefereer geen slof of pessoa?!? Zéker niet, ik snap niet hoe je er op komt. Ik wil een dressuurmatig zeer juiste scholing voor een paard, waarbij je langzaam meer uitbreid naar een endurancetraining. Voor het longeren ben ik bij sommige paarden wel erg dol op een pessoa en voor sommige anderen een slof (of de touwtjes manier, werkt hetzelfde zoals ik m'n slof omhang bij longeren). Dat is ook per paard verschillend. Ik ben erg gek op longeren (en dan de hele bak gebruiken ipv. een klein rondje) omdat je de rug onbelast laat. Zeker met Adventure doe ik het veel omdat hij en ik het erg leuk vinden en hij super gaat lopen dan, die longeer ik dan ook zo'n 2 x per week. Kanway longeer ik eigenlijk nooit, daar klim ik altijd op. Een pessoa met rijden lijkt me niet echt praktisch, en een slof met rijden gebruik ik zelf nooit. Eigenlijk ben ik daar ook geen voorstander van, alhoewel het sommige paarden met sommige ruiters wel even op weg kan helpen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:21

carola schreef:
Zeker met Adventure doe ik het veel omdat hij en ik het erg leuk vinden en hij super gaat lopen dan, die longeer ik dan ook zo'n 2 x per week.

Bestaan die joh, paarden die het LEUK vinden? Wat een genot! Die van mij hebben er een hekel aan (sloom worden, bips verliezen, etc). Longeren vind ik een mooie manier om met je paard bezig te zijn, mits het goed gebeurd. 2x per week aan de longe zou nooit mijn keuze zijn, ook niet als je ook lange zijden gebruikt, en zeker niet met een HKO-paard, maar dat is een ander verhaal, ik ben nou eenmaal verzot op afwisseling voor mijn paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:24

Anouar heeft een hekel aan longeren.
Meelopen naast de fiets vind hij wel heel leuk, dus dat doen we regelmatig

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:44

Dat scheelt die van mij vind het allemaal prachtig fietsen én longeren

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:42

die van mij houdt enkel van buiten rijden. mou ja wandelen en fietsen is ook goed. maar dan houden zijn favo bezigheden wel op.

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:49

Maar longeren/dressuur is toch ook nodig als ondersteuning van endurance?
Om hem soepel te krijgen, gehoorzaam maken/houden aan de hulpen en ook als afwisseling naast het buitenrijden. Tuurlijk bepaalde dingen kan je ook in het bos doen maar miz is longeren/dressuur ook een belangrijk onderdeel