Ik hoorde dat er wat verwarring is over de startpas bij endurance, dus ik hoop wat duidelijkheid te kunnen geven.
Er is wel degelijk een licentie én een endurance startpas nodig.
Tenzij je een reguliere startpas (voor dressuur/springen/eventing) hebt met het paard waarmee je wilt starten. (Het woord reguliere startpas in de gequote tekst is dus belangrijk, want dat is wat anders dan een endurance startpas.)
Er zijn 2 mogelijkheden:
1: Als je een reguliere startpas voor dressuur/springen/eventing hebt, mag je ook endurance starten met het paard dat op die pas staat. Je hebt verder niks nodig. Je mag ook klasse 1 starten zonder lid te zijn van de endurance vereniging. Dat is een proef die in 2016 en 2017 loopt. Voor klasse 2 moet je wel lid zijn.
2: Als je geen reguliere startpas hebt, vraag je een endurance licentie aan voor je eigen persoon. Met elk paard wat je start, maak je in mijnKNHS een gratis endurancestartpas aan. Dan kunnen je punten met dat paard geregistreerd worden.
Als je winstpunten worden afgekeurd omdat je enkel die gratis startpas niet hebt aangemaakt, stuur dan even een mail naar
forumendurance@knhs.nl met je klacht.
Ik zal de verwarring sowieso meenemen in het forum om te kijken of we dit eenvoudiger kunnen maken.
Overigens; het is inderdaad verwarrend, maar eigenlijk worden enduranceruiters gematst: je mag met elk paard starten zonder extra kosten, dat kan in andere disciplines niet.