Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:11

Hoeveel keer in de week rijd jij dan Kim?
Want ik kan Enya echt geen 3 dagen wei rust geven dan komt ze gewoon wel flink wat aan. Ik doe 29 mei mee on Wateren de kennismakingsklasse. Vaak als ik een lange rit maak geef ik haar de volgende dag alleen vrij. ( ik rijd dan lange niet de snelheid voor Endurance)

Vandaag komen ook mijn elektroden binnen. Hen ze gisteren besteld bij equilog dus gimg er van uit dat het lanher zou duren dus ben helemaal blij *\o/*

Marvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:14

Dan ga ik me er toch meer in verdiepen Kim, thanks.
Ik doelde nu ook meer op dit topic qua beginnende ruiters, dus de 20 km.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:36

Wat je gewoon in je achterhoofd moet houden is dat een paard een langere hersteltijd nodig heeft dan een mens. Wij herstellen in 12 uur een paard in 72 uur.
Een paard heeft dus veel meer rust nodig!

En dat veel dressuur ruiters nauwelijks rust geven is vaak meer ontwetendheid. Ook zij zouden gebaat zijn bij meer rust na zware trainingen, het zou iig meer blessures voorkomen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:39

Jotoma schreef:

Dan is een paar dagen vaak ook wel voldoende, en dan daarna niet meteen in de "hoogste versnelling" verder trainen. Het ligt er wel aan of het je eerste 20 km is, of je zesde. Soms heeft je paard ook mentaal de tijd nodig om te herstellen van alle indrukken op een wedstrijd. Vergis je daar niet in.

Wat dat betreft is ook het boek van Esther Groen (http://www.greendistance.nl/les-begelei ... cs-en-boek) een goede om je wat meer te verdiepen in de endurance en het maken van een planning die verder gaat dan alleen die ene wedstrijd.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:49

@joycexenya
Ik rij denk ik meestal 3x in de week. Ik gebruik bloktrainingen voor de langere afstanden en tussen door staat ze dus gewoon lekker op het land.
Die van mij wordt nooit dik (da is ook wel eens een probleem ze wordt zo snel schraal...) en in het land rent ze echt veel. Ze blijft maar scharrelen of ze gaan met zijn allen rennen.
Dus ik hoef zeker niet bang te zijn dat ze te dik wordt. Eerder te dun.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:31

Werd mijne maar indd dunner dan dikker ze word namelijk al dik van lucht.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:47

Hier ook altijd 2 dagen rustig ontspannen longeren na zware arbeid. Daarna of vrij, of weer rustig rijden.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:33

JoycexEnya schreef:
Werd mijne maar indd dunner dan dikker ze word namelijk al dik van lucht.

Te dun is ook niet fijn hoor...
Vorig jaar heb i ook geen 80'ers gestart omdat ze daar gewoon geen reserves voor had...

Beide is niet ideaal maar nu ben ik best tevreden met hoe ze eruit ziet :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:02

Hilli schreef:
Jotoma schreef:

Dan is een paar dagen vaak ook wel voldoende, en dan daarna niet meteen in de "hoogste versnelling" verder trainen. Het ligt er wel aan of het je eerste 20 km is, of je zesde. Soms heeft je paard ook mentaal de tijd nodig om te herstellen van alle indrukken op een wedstrijd. Vergis je daar niet in.

Wat dat betreft is ook het boek van Esther Groen (http://www.greendistance.nl/les-begelei ... cs-en-boek) een goede om je wat meer te verdiepen in de endurance en het maken van een planning die verder gaat dan alleen die ene wedstrijd.

Ah wat een goeie tip. Dank je!

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:11

Ik hoorde dat er wat verwarring is over de startpas bij endurance, dus ik hoop wat duidelijkheid te kunnen geven.

xxVon schreef:
Ja dit heb ik allemaal gevonden en gelezen voordat ik alles ging aanvragen. Maar de misvatting zit hem hier in:
Citaat:
Om mee te doen aan endurancewedstrijden heb je ofwel een startlicentie ofwel een reguliere startpas nodig én ben je lid van de KNHS Endurancevereniging.

waarin ze dus aangeven, of een start licentie of een startpas en niet licentie en een startpas

Er is wel degelijk een licentie én een endurance startpas nodig.
Tenzij je een reguliere startpas (voor dressuur/springen/eventing) hebt met het paard waarmee je wilt starten. (Het woord reguliere startpas in de gequote tekst is dus belangrijk, want dat is wat anders dan een endurance startpas.)

Er zijn 2 mogelijkheden:
1: Als je een reguliere startpas voor dressuur/springen/eventing hebt, mag je ook endurance starten met het paard dat op die pas staat. Je hebt verder niks nodig. Je mag ook klasse 1 starten zonder lid te zijn van de endurance vereniging. Dat is een proef die in 2016 en 2017 loopt. Voor klasse 2 moet je wel lid zijn.

2: Als je geen reguliere startpas hebt, vraag je een endurance licentie aan voor je eigen persoon. Met elk paard wat je start, maak je in mijnKNHS een gratis endurancestartpas aan. Dan kunnen je punten met dat paard geregistreerd worden.

Als je winstpunten worden afgekeurd omdat je enkel die gratis startpas niet hebt aangemaakt, stuur dan even een mail naar forumendurance@knhs.nl met je klacht.
Ik zal de verwarring sowieso meenemen in het forum om te kijken of we dit eenvoudiger kunnen maken.
Overigens; het is inderdaad verwarrend, maar eigenlijk worden enduranceruiters gematst: je mag met elk paard starten zonder extra kosten, dat kan in andere disciplines niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:22

Suzanne, het gequote stuk is afkomstig uit de eigen (!!) informatie van de KNHS. Misschien kan vanuit het sportforum ook gekeken worden of deze informatie klopt. Dan is de meeste verwarring wel verholpen vermoedelijk :j

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:35

Pendurance schreef:
Ik hoorde dat er wat verwarring is over de startpas bij endurance, dus ik hoop wat duidelijkheid te kunnen geven.

Tenzij je een reguliere startpas (voor dressuur/springen/eventing) hebt met het paard waarmee je wilt starten. (Het woord reguliere startpas in de gequote tekst is dus belangrijk, want dat is wat anders dan een endurance startpas.)

Er zijn 2 mogelijkheden:
1: Als je een reguliere startpas voor dressuur/springen/eventing hebt, mag je ook endurance starten met het paard dat op die pas staat. Je hebt verder niks nodig. Je mag ook klasse 1 starten zonder lid te zijn van de endurance vereniging. Dat is een proef die in 2016 en 2017 loopt. Voor klasse 2 moet je wel lid zijn.

2: Als je geen reguliere startpas hebt, vraag je een endurance licentie aan voor je eigen persoon. Met elk paard wat je start, maak je in mijnKNHS een gratis endurancestartpas aan. Dan kunnen je punten met dat paard geregistreerd worden.

Als je winstpunten worden afgekeurd omdat je enkel die gratis startpas niet hebt aangemaakt, stuur dan even een mail naar forumendurance@knhs.nl met je klacht.
Ik zal de verwarring sowieso meenemen in het forum om te kijken of we dit eenvoudiger kunnen maken.
Overigens; het is inderdaad verwarrend, maar eigenlijk worden enduranceruiters gematst: je mag met elk paard starten zonder extra kosten, dat kan in andere disciplines niet.

De quote is inderdaad van de knhs website zelf, ik heb dus inderdaad mn pony geregistreerd en daarna een startlicentie aangevraagd, in mijn knhs staat de licentie onder kopje 'startpassen' en dacht ik dus dat dit mijn startpas was. Nergends werd duidelijk gemaakt dat je nog een combinatie moest maken tussen jouw en je pony ( bij mezelf en pony registreren in http://mijnendurance.endurancevereniging.nl/ heb ik wel die combinatie gemaakt, daar was de informatie erg duidelijk)

Ik weet nog niet of mijn winstpunten afgekeurd worden, ik heb een mail met mijn verhaal naar endurance@knhs.nl gestuurd en wacht nog op antwoord van hun zijde

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:21

ik meld me hier toch weer even, lang gewoon meegelezen en veel al gelezen waar ik wat aan heb!

Ik start in wateren voor het eerst, Heb me volgends de nieuwe regeling opgegeven voor klasse 1 kort (zonder startpas endurance) paard is wel KNHS geregistreerd.

Wie verder startten hier in wateren? Ik ben nog een beetje in dubio of ik mijn eerste wedstrijd alleen wil startten of dat ik een maatje fijner vind..

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:54

Hilli schreef:
Suzanne, het gequote stuk is afkomstig uit de eigen (!!) informatie van de KNHS. Misschien kan vanuit het sportforum ook gekeken worden of deze informatie klopt. Dan is de meeste verwarring wel verholpen vermoedelijk :j

De informatie in het gequote stuk en op de site van de KNHS klopt.
Er staat dat als je een reguliere startpas hebt, je verder niks nodig hebt.
En neem je in plaats van een reguliere startpas een licentie en is je nog niet bij de KNHS geregistreerd, dan kun je dat zelf doen in Mijn KNHS en er vervolgens een (gratis) startpas voor aanmaken.
Met die laatste zin wordt dus een gratis endurance startpas bedoeld.

De onduidelijkheid zit hem denk ik in het verschil tussen reguliere startpas en de gratis endurance startpas. Daar zullen we naar kijken.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:14

Pendurance schreef:
Hilli schreef:

De informatie in het gequote stuk en op de site van de KNHS klopt.
Er staat dat als je een reguliere startpas hebt, je verder niks nodig hebt.
En neem je in plaats van een reguliere startpas een licentie en is je nog niet bij de KNHS geregistreerd, dan kun je dat zelf doen in Mijn KNHS en er vervolgens een (gratis) startpas voor aanmaken.
Met die laatste zin wordt dus een gratis endurance startpas bedoeld.

De onduidelijkheid zit hem denk ik in het verschil tussen reguliere startpas en de gratis endurance startpas. Daar zullen we naar kijken.

Bedankt! Mssn is de informatie duidelijker als je al langer in de wedstrijdsport zit maar voor iemand die nog nooit wedstrijden heeft gereden vond ik het onduidelijk. Ik wacht het antwoord af van het KNHS voor het behouden van m'n winstpunten

...

M'n klasse 1 prijs van afgelopen zondag Ermelo krijg je niet terug, die is al grondig gebruikt (stübben borstel, erg blij mee) <3

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:53

kionasuppie schreef:
ik meld me hier toch weer even, lang gewoon meegelezen en veel al gelezen waar ik wat aan heb!

Ik start in wateren voor het eerst, Heb me volgends de nieuwe regeling opgegeven voor klasse 1 kort (zonder startpas endurance) paard is wel KNHS geregistreerd.

Wie verder startten hier in wateren? Ik ben nog een beetje in dubio of ik mijn eerste wedstrijd alleen wil startten of dat ik een maatje fijner vind..

Ik start ook in Wateren de kennismakingsklasse samen met bokker sloffie

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:48

xxVon schreef:
Pendurance schreef:

Er zijn 2 mogelijkheden:

De quote is inderdaad van de knhs website zelf, ik heb dus inderdaad mn pony geregistreerd en daarna een startlicentie aangevraagd, in mijn knhs staat de licentie onder kopje 'startpassen' en dacht ik dus dat dit mijn startpas was. Nergends werd duidelijk gemaakt dat je nog een combinatie moest maken tussen jouw en je pony ( bij mezelf en pony registreren in http://mijnendurance.endurancevereniging.nl/ heb ik wel die combinatie gemaakt, daar was de informatie erg duidelijk)

Ik weet nog niet of mijn winstpunten afgekeurd worden, ik heb een mail met mijn verhaal naar endurance@knhs.nl gestuurd en wacht nog op antwoord van hun zijde

Ik heb dit ook gehad, alleen een startlicentie aangevraagd en niet wetend dat ik er een startpas aan moest koppelen, toen ik in KWB een wintpunt reed kreeg ik daarna een mailtje van de KNHS dat ik geen geldige startpas had en die dus moest activeren gratis, en ze rekenden m'n winstpunt wel gewoon.

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:17

xxVon schreef:
M'n klasse 1 prijs van afgelopen zondag Ermelo krijg je niet terug, die is al grondig gebruikt (stübben borstel, erg blij mee) <3

Zelf uitgezocht :D
Blij dat je er blij mee bent.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:47

Ik heb inmiddels plastic flessen besteld en een stethoscoop.
Zaterdag starten in Breda.Heb er erg veel zin in.
Moet nog even goed oefenen met het hartslag meten,dat het daar niet weer fout gaat door haar gestress.
Donderdag en vrijdag krijgt ze vrij,dan is ze lekker fit zaterdag.
Veel geleerd van vorige x dus hopelijk gaat het nu nog beter.
Neem nu ook een spons mee en laat haar voor de nakeuring nog hele natte slobber eten/drinken.
Drinken doet ze slecht.Iemand nog een tip hoe ik dat kan oefenen?
Appelsap door het water?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:30

Appelsap kun je zeker proberen.
Natte slobber werkt natuurlijk ook al.

Hier weer pech. Nu paard geblesseerd. Blokkade in de heup. Afspraak met osteopaat staat al.
Heb gelukkig nog geen startkaart gekocht, maar ik hoop toch wel dit jaar te kunnen starten...

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:57

Natte boterhammen gaat bij mijn pony goed, en elke keer na het rijden een emmer water aanbieden, dan leren ze drinken uit een emmer :)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:12

JoycexEnya schreef:
kionasuppie schreef:

Ik start ook in Wateren de kennismakingsklasse samen met bokker sloffie

*\o/*

Zin in het schiet nu mooi op

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:20

Gisteren geprobeerd met hele natte slobber maar na 1 slok was het alweer klaar.
Had een mooie trainingsrit gedaan en ze was alweer mooi droog en op adem maar de hartslag was toch boven de 60.
Na het afspuiten net op 60.
Gisteren dus toch een hartslagmeter besteld want dan weet ik waar het aan ligt.
Kan namelijk ook nog steeds zijn door het aanraken in de oksel.
Gaat wel al veel beter maar ze spant er nog steeds op.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:31

Die van mij drinkt ook slecht op wedstrijd of na een buitenrit. Ik doe meestal wat water door het voer.
Als het wel aan de aanraking ligt, zou ik het wel blijven oefenen ambre. Zou zonde zijn als je op wedstrijd daardoor een te hoge hartslag hebt.

Wat een pech nessa. Hopelijk kun je nog starten dit jaar.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 21:33

S_imonee schreef:
Die van mij drinkt ook slecht op wedstrijd of na een buitenrit. Ik doe meestal wat water door het voer.
Als het wel aan de aanraking ligt, zou ik het wel blijven oefenen ambre. Zou zonde zijn als je op wedstrijd daardoor een te hoge hartslag hebt.

Wat een pech nessa. Hopelijk kun je nog starten dit jaar.

Mijne vond die aanraking ook echt niet tof. Voor en nakeuring geen probleem maar met zadel op dus wel. Ondanks haar drukke gedoe toch nog op 48 dus erg geluk met haar trage hartslag :D