Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aileen_Noël

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:11

Knap hoor, ikzelf ben niet zo'n fanatieke sporter. Heb bewondering voor de mensen die het wel zijn. Heb vroeger wel 10 jaar ballet gedanst en kan je vertellen dat dat heel zwaar is! Dus weet wel een beetje wat spierpijn inhoudt hihi

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:28

loessie1986 schreef:
Zelf ben ik een fanatieke sporter. In de winter loop ik halve marathons en voorjaar en zomer houd ik het bij en train ik met me paard. Ik merk zelf dat wanneer ik minder sport, meer last van mijn spieren krijg op lange afstandrijden. Daarmaast denk ik altijd... Als me paard van mij lange afstanden moet afleggen, moet ik ook beetje weten hoe hij zich voelt tijdens de wedsrijd :).

Dat was mijn gedachte ook :D Daarom dus ook aan het sporten naast het rijden en merk wel verschil!

Ik wil Jor eind dec/jan. rust geven. Al ben ik momenteel al minder fanatiek dan begin van het jaar :=
Maar wat verstaan jullie onder rust? Helemaal vrij? Of stapritjes/wandelen/longeren?
Hij staat 24/7 buiten in een hit-actief stal dus hij loopt zelf ook wel wat km's van voerstation naar voerstation :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:34

Stille meelezer meldt zich :) Ik lees al vanaf het begin mee en veel goede tips zien langskomen, bedankt daarvoor! De laatste paar weken ben ik terug wat fanatieker afstanden aan het rijden en ik zou stilletjes aan mijn tempo wat omhoog willen gooien, dus ik blijf meelezen :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:47

Mar__ schreef:
Maar wat verstaan jullie onder rust? Helemaal vrij? Of stapritjes/wandelen/longeren?
Hij staat 24/7 buiten in een hit-actief stal dus hij loopt zelf ook wel wat km's van voerstation naar voerstation :')

Onder rust versta ik ook echt rust. Ik doe dan ook niet meer dan af en toe een keer poetsen/tutten en nog minder vaak een wandelingetje, maar daar houdt het wel mee op. Geef ik in de winterperiode een rust-periode, dan is dat eerder een rustige periode: paard staat dan in de paddock en 's nachts op stal, dus dan maak ik meer wandelingen en stapritjes. Dat is met 24/7 in de wei niet nodig, dan beweegt ze zelf wel genoeg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:16

Ik heb een trainingsvraag voor de kenners in afstanden rijden, hoop dat ik die hier mag stellen? Heb het hele topic doorgelezen en de standaard trainingsschema's gezien, maar deze beginnen vanuit een ongetraind paard.

Mijn situatie: paard van 11 jaar (paint x tuiger) waar ik nu al 7 jaar vooral buitenritten mee rijd, de laatste 2 jaar afgewisseld met 1x per week dressuur of springles. De ritten thuis variëren van 7 km-15 km gemiddeld. Soms doen we een trektochtje en dan rijden we 30-40 km per dag gedurende vier dagen. Paard staat 24/7 op de weide en onze buitenritten zijn van het type aanlummelen met draf en galop voor korte stukken.

Ik zou graag een beetje gerichter willen trainen op afstand en tempo en in maart onze eerste kennismakingsrit endurance willen rijden. Deze week heb ik 3x 10 km gereden en telkens na een rit, één dag rust. Ik probeer de hoeveelheid draf langzaam op te bouwen, we draven nu ong de helft van de ritten (dus 5 km draf van de 10 km rit). Graag zou ik dit dus uitbouwen! Volg ik toch best de schema's uitgaand van een ongetraind paard? Of mag ik gerust 3-4 x per week een rit van 10 km of langer maken met een gemiddelde snelheid van 8-10 km/h?

Mijn paard heeft z'n basiskm's zeker ruim in de benen, maar ik wil niks overhaasten of overbelasten... Advies is dus zeker welkom voor ik in mijn enthousiasme te snel ga! :)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:09

Jou paard heeft de basis in de benen dus pik gewoon aan in die schema's waar je nu staat. Ipv 3x10km bouw je beter op naar 1x30km of toch minstens 20km. Eerst goed en lang actief instappen, vlot drafje en dan goed uitstappen. Bij 20km zou ik 5/10/5km aanhouden. Niet lummelen maar actief rijden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:19

arun: bedankt voor je advies :) Als ik 1x 30 km rijd, betekent het dan dat ik voor die week verder niet meer 'mag' rijden? Dus maar 1x per week te paard zit?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 08:24

Nee je mag gerust meer rijden maar hoeft niet echt. Zolang je niet elke dag op stap bent is 't ok. Werkdag afwisselen met rustdag (weidegang) of blok werkdagen en dan evenveel rustdagen. Je kan ook andere training doen dan buitenrijden (longeren of pistewerk).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:18

Ok! :) Ja, dat kan, klopt, maar in de winter ben ik helaas aangewezen op de straten, ik heb de paarden aan huis en geen piste..

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:22

Buiten kan je ook gymnasticerende oefeningen doen :j ik heb een allweatherbak tot mijn beschikking, maar meestal geen zin om daarin te rijden. Dan pak ik buiten een wat kleiner rondje (10km) en ga ik veel goede overgangen rijden, in bredere beemen af en toe voltes 10 meter, pasje wijken, enz. Beetje sleutelen aan kracht en lenigheid dus :+

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:32

Dressuur in 't bos noemen wij dat. Is id leuker dan in die zandbak :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:03

Hoe doen jullie dat nu met al die vreselijk drassige bermen? Ik ben al ruim een week zoet met stapritjes en daar vermaken we ons prima mee, maar een drafje tussendoor mis ik toch wel...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:20

Mijn merrie staat vierkant op ijzers, dus ik rij een stuk over de weg waar ik dan een drafje meepak. De paden zijn hier ook te nat om echt wat te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:30

Hier zijn bijna geen bermen dus ik draaf gewoon over de straat (zonder ijzers). Drassige wegjes durf ik ook wel in een rustige draf te nemen, maar mijn paard past zijn tempo zelf aan aan de ondergrond :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:52

Ik draaf altijd over het asfalt kilometers lang.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:03

arun schreef:
Dressuur in 't bos noemen wij dat. Is id leuker dan in die zandbak :)

Ik zie paardrijden, waar of wat dan ook, niet los van "dressuurrijden". Mijn paarden dienen waar dan ook, nageeflijk en rechtgericht te zijn. Daarbij moeten ze onder controle staan. Volgens mij de pijlers van de dressuur/paardrijden.
Ik heb thuis geen bak tot mijn beschikking. Rijden doe ik in de winter door de week in de bak. In het weekend buiten in het bos. Op het maken van voltes na, doe ik hetzelfde werk met ze.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:20

Natuurlijk moet je paard nageeflijk en recht lopen anders houden ze het zoveel kilometers niet vol hoor. Maar dressuurmatige oefeningen, op voltes na, kan je het in het bos ook doen. Dat bedoel ik hiermee.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:04

Ik hoop dat ik hier met mijn vragen terecht kan.. Ik heb in oktober een nieuwe pony gekocht ivm
overstap van dressuur naar buitenrijden/endurance (mijn vorige pony was echt niet geschikt).

De pony die ik heb gekocht is buiten super braaf en gaat met plezier op buitenrit maar had/heeft
echt een conditie van 0,0. Ze heeft bij haar vorige eigenaar in principe niet gewerkt voor een lange periode. De eerste week heb ik alleen gestapt en na een kwartier (ongelogen) was
ze niet meer vooruit te branden.

Inmiddels kan ik een uur met haar stappen en zelfs wat stukjes draf ertussen door doen. Ik merk dat ze op buitenrit (wat hier in de polder vooral betekent: langs de weg, in de berm) lekker doorloopt en in de bak niet zo gemotiveerd is.

Hoe kan ik de training leuk houden (ook in de bak) en hoe kan ik dit verder opbouwen? Ik zou volgend jaar eens een kennismakingsrit meerijden, zou dat mogelijk zijn?

En hoe vaak kan ik op de harde weg rijden zonder risico's? Ik galoppeer nooit op de verharde weg hoor maar de berm is vaak te zacht/nat om lekker in te draven dus stap/draaf ik nu vaak op het asfalt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:46

Ik rij altijd over de verharde weg in draf. Kilometerslang nooit problemen mee gehad.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:49

Klopt, maar dat zal je wel moeten opbouwen. Net als dat het beenwerk aan belasting moet wennen, wwar xApple al prima mee op weg is, moet beenwerk ook wennen aan ondergrond - of dit nu asfalt of juist duinzand is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:52

Tuurlijk zeker moet je opbouwen!
Maar veel mensen denken dat dertig km draven op asfalt niet kan of slecht is. Ik probeerde hiermee aan te geven dat dat dus niet zo hoeft te zijn. :)

Maar wel opbouwen ja anders kan het wel blessures gaan geven. :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:54

Hier ook een vraagje. Had het al besproken in het endurance topic maar misschien zijn hier ook mensen met advies.

Mijn achter ijzers slijten verkeerd af, enkel aan de voorkant. Waarschijnlijk omdat hij teveel stuwt. Nog goede tips om hier op buitenrit aan te werken? Ik rij met hackamore wat het extra moeilijk maakt. In de bak gaat het goed en merk ik al snel vooruitgang. Maar nu buiten nog.

Hackamore uitlaten en bit in op buitenrit is geen optie. Ik rij wel met bit in de bak.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:00

In dat geval eerst werken aan gehoorzaamheid. Ho = ho en tempo x = tempo x. Optoming is daarbij echt ondergeschikt, dus het is met een hack net zo moeilijk als met bit. Tempocontrole/het verschil in dragen heb ik overigens wel het beste leren voelen in de bak tijdens m'n lessen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:44

Maar in de bak gaat het goed. :j
Buiten is ho ook ho. Heb een andere reden dat ik met hack rij. ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:18

Klopt, maar het gevoel in de bak 'zo loopt 'ie correct' is voor jou als ruiter heel belangrijk. Daar moet je buiten ook naartoe - jouw tempo, maat en ritme. Superlastig, maar wel belangrijk.