eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 08:42

Ik wil niet zeggen of het echt rustiger aan doen is, want jij gaat sneller door de klasses, maar jij begint dan wel weer later.
Al zie ik een klasse I vooral als mentale training, dus eigenlijk begint het voor Blik pas op zijn 6e als je het over wedstrijden in fysieke zin hebt.

Ons verschil in training/wedstrijden is vooral de spreiding ervan. Jij bent meer voor meer in korte periode en ik voor spreiden over zo'n lang mogelijke periode. Beide opties is wat voor te zeggen denk ik, maar het zal ook van het betreffende paard afhangen wat het meest geschikt is.

Een half jaar rust vind ik dan persoonlijk weer te lang, al hangt het ervan af wat jij onder rust verstaat. Ik geef liever 6 weken volledige weiderust in de november/december en daarvoor afbouwen en daarna weer rustig opbouwen voor het volgende seizoen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:49

genghiskhan schreef:
Als het een schimmel is ( dat is waarschijnlijk, heb geen foto gezien) dan kan er een neiging naar overbouwd in zitten.

Dit leest een beetje weg als een horoscoop! Haha! U kán vandaag een brief ontvangen! Tong uitsteken
Maar even serieus, is er enige genetische onderbouwing voor dit statement? geldt er voor schimmel- en overbouwdheid-genen gekoppelde overerving? Blond

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:04

mazzeltje schreef:
NaVy! schreef:
[ Ik geloof dat dat ook de reden is dat mijn ouders altijd roepen dat ik over 30 jaar een kudde heb van tig paarden Knipoog

Dan hoop ik dat je tegen die tijd ook een heeeeeeeele goede baan hebt! Haha!

Nee, ik neem een rijke man Cool Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:09

Of win de loterij *LOL*

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:54

mazzeltje schreef:
gerritje schreef:
Het huisdier paard zou nooit verkocht worden. Die hou je en je accepteerd dat je niet verder komt dan m2. want je huisdier is je alles. die verkoop je nooit.....

zo zie ik het.

Ik heb ook huisdierpaarden!

Ik niet. ik heb een sportpaard Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:57

tuurlijk Haha!

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:11

NaVy! schreef:
mazzeltje schreef:

Dan hoop ik dat je tegen die tijd ook een heeeeeeeele goede baan hebt! Haha!

[/quote]

hihi, dan wel even regelen dat hij zijn geld wel met jou wil delen Haha!
ik had vroeger een heel rijk vriendje, hij zei altijd ik help je wel met Uck als het niet lukt qua geld.
ik kreeg toen het een keer echt armoe was en ik niet wist hoe ik de stalling en zijn broodnodige wormenkuur moest gaan betalen 25 gulden... terwijl we de avond van te voren uit eten waren geweest in een ** restaurant. ik was toen echt liever naar de frietboer gegaan. en toen dus gelijk maar besloten om een studie af te ronden en er zelf voor gaan zorgen dat ik mijn paard goed kon betalen.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:06

Nina_rex schreef:
genghiskhan schreef:
Als het een schimmel is ( dat is waarschijnlijk, heb geen foto gezien) dan kan er een neiging naar overbouwd in zitten.

Dit leest een beetje weg als een horoscoop! Haha! U kán vandaag een brief ontvangen! Tong uitsteken
Maar even serieus, is er enige genetische onderbouwing voor dit statement? geldt er voor schimmel- en overbouwdheid-genen gekoppelde overerving? Blond

Het geheim van de smid ga ik niet vertellen Tong uitsteken en ja een beetje mistiek leest lekkerder. Maar er zit zeker een onderbouwing in; het gaat om het type waar deze paarden op terugvallen en ( heb ik dus niet van mezelf maar van een fokker die er meerdere heeft) als er in deze lijn schimmels zijn dan...etc

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:10

Bliksem zijn vader is ook schimmel en voor zover ik weet niet overbouwd. Zijn volle broer (schimmel) en jongere volle broertje (maar die is dan een vos) ook niet.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:30

NaVy! schreef:

ja, een sjeik..... of een prins op een wit paard! Haha!

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 08:30

maar ja, die man heeft dan wel meerdere vrouwen he? Dus door een paard te krijgen verdwijnt jaloezie?

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 08:32

Oja, Genghis Khan was 750 jaar geleden zo'n man. Doe eens een gokje hoeveel mensen er nu zijn genen dragen? Dus hoeveel zijn ' nafok' nu is?

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:29

genghiskhan schreef:
Oja, Genghis Khan was 750 jaar geleden zo'n man. Doe eens een gokje hoeveel mensen er nu zijn genen dragen? Dus hoeveel zijn ' nafok' nu is?

Eén man blijkt verantwoordelijk voor het bestaan van liefst een half procent (ongeveer 16 miljoen mensen) van de wereldbevolking. Haast een op de tien Aziaten draagt de genen van de legendarische veroveraar Genghis Khan (betekent universeel heerser).

Na een rooftocht waren vrouwen deel van de oorlogsbuit. Volgens oude bronnen had Genghis' oudste zoon Tushi alleen al 40 zonen. Kleinzoon Kubilai Khan had 22 wettige zonen. Bovendien had iedere Khan een harem: Kubilai verwelkomde ieder jaar dertig maagden in de zijne. Volgens Perzische bronnen uit de dertiende eeuw had Genghis Khan een eeuw na zijn zegetocht door centraal-Azië niet minder dan twintigduizend directe nakomelingen. Zo schiet het natuurlijk wel op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:53

Dat 'ie überhaupt nog tijd had om te vechten enz!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:53

Ook echt iets om trots op te zijn..

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:26

Ik lees dit nu pas en ben weer erg verbaasd. In een seizoen door drie klasse heen en vraag me af waarom toch????
Wat een haast toch weer zoals alles nu haastig moet. Ik snap hier absoluut niet van.
En zoveel wedstrijden achter elkaar. Dan is er natuurlijk ook nog het verschil of je eenwedstrijd rijdt op een rustig tempo om de kilometers te maken of dat je rijdt om te winnen.
Ik vindt het een heel goed idee als hier door de regelementen aan te passen iets aan gedaan wordt. Waarom moet een paard toch binnen de korte keren m-dresuur, z-springen of klasse III stratgerechtigd zijn. geniet toch lekker van de sport en wacht een jaartje. Daar heb je later weer voordeel van als jouw paard door rustig aan te doen jarenlang gezond mee kan lopen in de sport.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:57

Grethal schreef:
Heb de discussie uitgebreid gelezen en kan het helaas niet laten om toch nog even te reageren op een x-aantal pagina's terug, ook al gaat dit topic nu een andere kant op.
Ik wil niet zeggen dat ik twijfel aan je capaciteiten over fokken, trainingsopbouw etc. maar toen ik je verhaal over Tempters enduranceseizoen op je website gelezen. had kwam mijn gevoel als vetgatemedewerker tijdens Wanroy (je 103 km) weer in volle galop boven drijven.

In je verhaal zeg je dat je je doelstelling om in één jaar klasse 3 te halen gehaald hebt. Sorry hoor, maar in mijn ogen heb je dit niet gehaald. Je lag er uit met een fiks metaboolprobleem. En wat ik uit je verhaal begrijp had je dit kunnen voorkomen als je het belang van je paard meer boven je eigen ego had gezet.

Je voelde aan dat Tempter niet goed meer ging. Waarom stel je dan je doelstelling tijdens de rit niet bij. Je wilde wel langzamer maar niet in je eentje; bang om weer verkeerd te rijden (ego). Je geeft aan dat je wist dat je moest stappen, maar dat je Tempter toen iedereen er in galop vandoor ging toch maar liet gaan. (sorry hoor paard als ik je gezondheid in gevaar breng). Ook al kost het veel moeite om je paard terug te nemen, maar zeker als je voelt en weet dat het voor je paard het beste is, zul je alles uit de kast moeten halen om je paard te beschermen. Je paard weet niet wat er nog volgt!

Je geeft aan dat je de regels niet goed kent; niet wist of je er naast mocht blijven lopen naar de vetgate dus bent er weer opgegaan; wanneer en aan wie te melden?
Als je dit zo op te site zet krijg je dan niet het schaamrood op je wangen! Na drie klasse 2 wedstrijden met diverse vetgates mag toch zeker verwacht worden dat je de regels kent.

Je wilde je terugtrekken en zo de gelopen km bij klasse 2 bijschrijven maar wistniet hoe?
Was het niet beter geweest om eerst aan het belang van je paard te denken en daarna pas aan de bijtelling van de gemaakte km's?

Foutjes zijn er gemaakt maar waar gehakt wordt vallen spaanders. Ik hak nu eenmaal graag, soms zelfs als de bijl al bot is en dat is nog een leerpuntje.
Jammer, dat een dergelijke houding ten koste kan gaan van ......

Je mag ongelooflijk trots zijn op Tempter! Dat paard is een kanjer!
Helaas kan ik dat van zijn berijder niet zeggen.

Amen

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:08

genghiskhan schreef:
mazzeltje schreef:
Ennuh Willem, ik vind het wel erg dat je de reglementen niet kent! Die hoor je gewoon als ruiter te weten.

Beste Saskia, weet je wat nou de grap is? Op het wedstrijd terrein ben ik direct naar de wedstrijdleiding gelopen om te vragen hoe dat precies zat en die wisten het niet! En weet je wat dan helemaal grappig is? Gretha zat daarbij! Dan hier nog eens mij om de oren te slaan....ik ben verbijsterd!

Wees jij nou eens eerlijk weet jij precies hoe het met die nieuwe regel is? waar je je moet afmelden? Hoe je je terug kan trekken en onder welke voorwaarden? Niet gelijk opzoeken in de regelementen want die heb je in de wedstrijd, als je je zorgen maakt, ook niet bij je. Ik dacht dus bij de wedstrijdleiding maar had het mis.

Overigens doet de discussie niet ter zake omdat Tempter's hartslag niet zakte maar dat staat ook allemaal al in mijn verslag.

Vragen over hetregelement zijn ook voor de juryleden en niet voor de wedstrijdorganisatie.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:56

kmvreter schreef:
Ik vindt het een heel goed idee als hier door de regelementen aan te passen iets aan gedaan wordt.

volgens mij zijn de reglemente hierin volgend jaar veranderd. Je mag maar 1 klasse per jaar promoveren.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:11

ben erg benieuwd naar de nieuwe regelementen. ben nog nooit in al die jaren endurance in een seizoen meer dan 1 klasse gepromoveerd . maar denk dat je nu wel nadenkt over wel of niet promoveren.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:10

genghiskhan schreef:
Een ( nieuw) paard dat race neigingen heeft zet ik op het strand in galop. Losse teugel. Gaat hij te hard zet ik hem richting het losse zand of zelfs het tegen het duin omhoog totdat hij zelf rustig wordten zijn hartslag weer rustiger. Zodra hij in een rustige galop zit ga ik geleidelijk naar het hardere zand. Alles aan losse teugel. Zodra hij te hard gaat weer richting het mulle zand. Ik let erop dat hij zich gaat 'overgeven' ( Join-up) Op het moment dat hij zich overgeeft moet hij van mij doorgaan in galop en blijf ik proberen hem te ontspannen, belonen bij rustige ontspannen galop.

Ik heb me kunnen inhouden, maar toen ik dit las, sloegen mijn (veterinaire) stoppen door (gister al, en die stoppen zijn nog steeds niet op de juiste plek terug, dus reageer ik nu). HOE kan je beter je paard naar de knoppen rijden dan dit??? Zéker een relatief jong / onervaren / nieuw / ongetraind paard. Bizar hoor...

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:40

weet je dat ze dat vroeger toen ik nog op de manege op een paard / pony zat ook vertelde. we reden vanuit den haag naar het strand. lekker met een groep in galop over het strand. doet je paard raar, gaat hij te hard dan rij je hem door het zware zand, worden ze rustig van en dan kom je weer terug op het harde.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:47

Lekker voor de pezen

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:58

Het totaalbeeld van Willem wordt steeds mooier..
Als je al mul zand nodig hebt om je paard normaal te kunnen laten lopen..
En wat Carola al vertelde, goede manier om je paard naar de vernieling te helpen.
Als je het bij die andere dingen optelt, dan gaat het snel met die paarden. Bij negen volwassen?? Bij 12 totaal versleten ofzo..

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:09

gerritje schreef:
weet je dat ze dat vroeger toen ik nog op de manege op een paard / pony zat ook vertelde. we reden vanuit den haag naar het strand. lekker met een groep in galop over het strand. doet je paard raar, gaat hij te hard dan rij je hem door het zware zand, worden ze rustig van en dan kom je weer terug op het harde.

Ja en dus...??? Is het daarom goed? Er zijn tig mensen die het zo doen, en zijn die allemaal goed bezig dan? Helaas zie ik vaak genoeg de 'slachtoffers' van dat soort ritjes terug komen op de kliniek.